Gå til innhold

Noen som har sterilisert mann?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan går man frem? Pris i dag?

Ønsker å gjøre det billigst mulig, og tenkte da at offentlig var best. Kan fint vente litt. Mannen har derfor bestilt time hos fastlegen sin for henvisning.

Men i dag var jeg innom min fastlege og nevnte dette for henne. Hun sier da at sterilisering offentlig i praksis ikke praktiseres. Hun har sett folk stå på venteliste i flere år (!), og prisen ender med å bli like mye som de private klinikkene tilbyr nå.

Jeg fikk litt hakeslepp der og da... og tenker nå er det mulig?

Derfor nysgjerrig på andre som nylig har gått igjennom dette. Hvilken vei gikk din mann? Og hva ble ventetiden og pris?

Anonymkode: 1d7c5...0d5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Så rart? Jeg har ikke en mann som er sterilisert, men venninna mi har. Tror det tok et halvår før han fikk komme inn, og det ble gjort privat, men han betalte det samme som i det offentlige ettersom han var henvist fra fastlegen. 

Anonymkode: a4910...c83

AnonymBruker
Skrevet

Min var sterilisert da vi ble sammen. Men han hadde blitt henvist og fått gjort det innen ikke alt for lang tid. Det gjelder også andre jeg veit om som har gjort det. Er noen år siden for de jeg kjenner som har gjort det. Han kan sikkert benytte seg av fritt sykehusvalg?

Anonymkode: df35a...905

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Min var sterilisert da vi ble sammen. Men han hadde blitt henvist og fått gjort det innen ikke alt for lang tid. Det gjelder også andre jeg veit om som har gjort det. Er noen år siden for de jeg kjenner som har gjort det. Han kan sikkert benytte seg av fritt sykehusvalg?

Tror forøvrig de ble henvist til privatklinikk, men som hun over skrev -de betalte ikke mer enn på offentlig siden fastlegen hadde henvist. 

AnonymBruker
Skrevet

Min mann steriliserte seg for noen få år siden; fikk henvisning fra fastlege or betalte egenandel på kanskje.. 2000 kr eller noe. Vet flere som har gjort det slik, så skjønner ikke hva slags råd du har fått.

Anonymkode: 98ca7...339

AnonymBruker
Skrevet

Min sterilserte seg i høst. Han tok selv kontakt med privaturolog hos LHL-sykehuset og fikk time en måned etterpå. Betalte 6000 kr. De praktiserer sterilisering offentlig ved tre sykehus i Nord-Norge, så det beste er å gå gjøre det privat hvis ikke dere vil vente lenge og lengre enn langt. 

Anonymkode: a4f30...21b

AnonymBruker
Skrevet

Ja, du kan velge mellom å vente i et par år gjennom det offentlige og betale en egenandel på 2000 kr eller å gjøre det "i morgen" via private for 6000 kr. 

Jeg ville valgt sistnevnte. 

Anonymkode: e9890...427

AnonymBruker
Skrevet

Fastleger er skremmende lite oppdatert. Fikk selv beskjed om at sterilisering ikke var noe som ble gjort offentlig, da måtte jeg gå privat og betale i dyre dommer (er kvinne). Vel, det stemte jo ikke. 

Anonymkode: 9e8fb...8f9

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Fastleger er skremmende lite oppdatert. Fikk selv beskjed om at sterilisering ikke var noe som ble gjort offentlig, da måtte jeg gå privat og betale i dyre dommer (er kvinne). Vel, det stemte jo ikke. 

Anonymkode: 9e8fb...8f9

Har hørt om fastleger som ikke vet man kan velge å sterilisere seg etter 25 uten spesielle grunner også. 

Anonymkode: 287ba...694

AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke hvorfor samfunnet skal sponse sterilisering? 🤔 

Klart - ligger det medisinske ting til grunn, så er det en annen sak! Men fordi en «bare vil»? 
Min mann sterilisere seg for 5 år siden, ingen av oss som tenkte tanken at andre enn oss selv skulle betale for det? (5-6000)

Anonymkode: b445c...ddd

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...