AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #1 Skrevet 17. mars 2022 Nå vet ikke jeg helt hva jeg bør gjøre. Mannen min, altså barnas far, har slitt med å holde seg rolig når datteren vår har slått seg vrang. Hun er fem år. Han møter henne på en måte som ikke alltid er heldig. Her om dagen måtte han holde henne fast når hun pusset tenner. Hun hadde da slått seg vrang og var totalt klikk. Når jeg henter henne fra barnehagen forteller hun meg at pappa holdt på å kvele henne, at han holdt rundt halsen hennes så hun ikke fikk puste ("men det gikk bra da, jeg døde ikke"). Jeg ringer da mannen asap og spør hva pokker. Han benektet det hele. Etterpå kommer femåringen og forklarer meg hvordan, og da var det ikke slik i det hele tatt. Han hadde holdt henne for hardt, men ikke rundt halsen... I går skjedde det samme igjen. Barnet vårt ville leke i sengen, jeg lå og ammet babyen. Jeg hører hun leker og lot henne holde på litt til jeg sa at hun snart må legge fra seg lekene. Det ville hun ikke. Så kommer pappaen og har fått nok og det resulterer i raseri anfall fra jenta vår, han tar henne med ut i kulda så hun skal roe seg ned og så inn på rommet igjen. Han sier hun må legge seg, ellers holder ham henne fast. Plutselig hører jeg "jeg får ikke puste", febrilsk gråt og hosting. Jeg løper da inn på rommet og henter ungen så hun kan sove med meg. Hun forklarer da at pappa holdt henne på brystkassa og hun fikk ikke puste. Mannen min sier nå i dag at han holdt henne i armen som han pleier, men fordi hun gråt så begynte hun å hoste. Når man blir så fra seg, kan jo det hende.. Men jeg vet ikke hvem jeg skal tro her, hvis dette er sant, så må jeg jo ta med meg ungene å dra i dag. Uansett må en endring til, og om det ikke stemmer må ihvertfall mannen min gå dypt i seg sjøl.. Han har sagt at slike ting er jo helt forferdelig, ja, han har holdt henne fast, men kvelning? Det er jo forferdelig. Men hva gjør jeg først? Hvordan kan jeg snakke med barnet mitt? Hvordan vet jeg hvem som snakker sant? Dette er jo ikke greit. Mannen min har aldri vært hardhendt mot noen, aldri hevet stemmen eller noe som helst, han har alltid vært rolig med datteren vår, inntil nå.. Anonymkode: f85e9...7ce
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #2 Skrevet 17. mars 2022 Nei, du får si til datteren din at siden faren hennes gjør sånt mot henne så må dere forlate ham og du får hovedansvaret for de begge to. Anonymkode: b31b3...78b 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #3 Skrevet 17. mars 2022 Mannen din trenger hjelp til å møte datteren deres på en bedre møte. Meld ham på et cos-kurs (evt gå begge to.) og eventuelt et sinnemestringskurs. Dette er jo ikke greit for noen av dem. Tro datteren din, og vær nøye med å forklare henne at det er viktig å si sannheten. Hvis mannen din ikke vil være med på disse endringene må du vurdere hvordan du best innhenter hjelp. Å ta med et barn ut i kulda for å «roe seg» høres mer ut som en straff i mine ører. (Eller kledde han på henne så hun ikke skulle fryse?) Det finnes hjelp å få, og det er viktig at dere får hjelp nå høres det ut som. Anonymkode: 8fac7...0cf 33
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #4 Skrevet 17. mars 2022 Han oppfører seg uansett ikke noe greit. Barn skal trasse. Foreldrenes oppgave er å være en stødig havn. Sinne hjelper ikke, og som du skriver så eskalerer det situasjonen. Det fins ganske mye kunnskap om å håndtere barn i dag. Bøker blant annet. Og Helseoversikt- appen. Sinte foreldre er uansett ikke bra, vold eller ei. Det at han tok hun med ut i kulden for å roe seg ned, høres ut som mishandling. Anonymkode: cbd1b...756 20
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #5 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, du får si til datteren din at siden faren hennes gjør sånt mot henne så må dere forlate ham og du får hovedansvaret for de begge to. Anonymkode: b31b3...78b Barn er lojale mot foreldrene sine og jeg vet at hun er veldig glad i ham, det kan virke som en trussel dessverre og hun vil kanskje lyve dersom det skjer igjen. Men selvsagt. Jeg har sagt til henne at slikt ikke er lov, og hvis det er sant så kan ikke pappa bo med oss lenger.. Og da korrigerte hun hva han gjorde. AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mannen din trenger hjelp til å møte datteren deres på en bedre møte. Meld ham på et cos-kurs (evt gå begge to.) og eventuelt et sinnemestringskurs. Dette er jo ikke greit for noen av dem. Tro datteren din, og vær nøye med å forklare henne at det er viktig å si sannheten. Hvis mannen din ikke vil være med på disse endringene må du vurdere hvordan du best innhenter hjelp. Å ta med et barn ut i kulda for å «roe seg» høres mer ut som en straff i mine ører. (Eller kledde han på henne så hun ikke skulle fryse?) Det finnes hjelp å få, og det er viktig at dere får hjelp nå høres det ut som. Anonymkode: 8fac7...0cf Takk for svar 💕 han tok ikke på henne klær.. Anonymkode: f85e9...7ce 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #6 Skrevet 17. mars 2022 14 minutter siden, AnonymBruker said: Når jeg henter henne fra barnehagen forteller hun meg at pappa holdt på å kvele henne, at han holdt rundt halsen hennes så hun ikke fikk puste. Etterpå kommer femåringen og forklarer meg hvordan, og da var det ikke slik i det hele tatt. Han hadde holdt henne for hardt, men ikke rundt halsen... Men jeg vet ikke hvem jeg skal tro her, Anonymkode: f85e9...7ce Si det. Anonymkode: b31b3...78b
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #7 Skrevet 17. mars 2022 Får vondt inni meg når jeg leser dette. Uansett hva som er "sant" eller ikke, så er det tydelig at mannen din ikke møter barnet på en god og hensiktsmessig måte. Ingenting blir løst med dette. I tillegg får hun raserianfall, og klager til deg. Det betyr at hun ikke har det godt med dette og dette kan få en negativ utvikling for hennes psykiske helse hvis det ikke stopper. Det gjør heller ikke situasjonen bedre og hun vil ikke "høre noe mer etter" når han responderer slik. Jeg anbefaler at han/dere søker hjelp til å håndtere situasjonen på en annen måte. Anonymkode: 1a677...cef 18
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #8 Skrevet 17. mars 2022 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Han oppfører seg uansett ikke noe greit. Barn skal trasse. Foreldrenes oppgave er å være en stødig havn. Sinne hjelper ikke, og som du skriver så eskalerer det situasjonen. Det fins ganske mye kunnskap om å håndtere barn i dag. Bøker blant annet. Og Helseoversikt- appen. Sinte foreldre er uansett ikke bra, vold eller ei. Det at han tok hun med ut i kulden for å roe seg ned, høres ut som mishandling. Anonymkode: cbd1b...756 Ikkesant, jeg er helt enig.. Jeg kan jo selv bli sint, men fysisk vold og psykisk vold blir for meg utenkelig.. Dra med ungen ut er jo ikke greit når det er så kaldt. Anonymkode: f85e9...7ce Endret 17. mars 2022 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, mod. 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #9 Skrevet 17. mars 2022 Syns det du forteller høres over grensen ut uansett om det datteren din forteller i tillegg skulle vere sant eller ikke Anonymkode: 8b11a...2a7 19
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #10 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Barn er lojale mot foreldrene sine og jeg vet at hun er veldig glad i ham, det kan virke som en trussel dessverre og hun vil kanskje lyve dersom det skjer igjen. Men selvsagt. Jeg har sagt til henne at slikt ikke er lov, og hvis det er sant så kan ikke pappa bo med oss lenger.. Og da korrigerte hun hva han gjorde. Takk for svar 💕 han tok ikke på henne klær.. Anonymkode: f85e9...7ce Så du truet henne med at dere skulle gå fra hverandre hvis hun sa at far car voldelig? Gir mening. Du hørte jo selv at hun sa hun ikke fikk puste. Man er 750% mer sannsynlig å bli myrdet av mannen hvis han kveler. https://www.contracostaalliance.org/calendar/understanding-the-rage-and-lethality-of-men-who-strangle Anonymkode: 3dc1f...74c 18
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #11 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Får vondt inni meg når jeg leser dette. Uansett hva som er "sant" eller ikke, så er det tydelig at mannen din ikke møter barnet på en god og hensiktsmessig måte. Ingenting blir løst med dette. I tillegg får hun raserianfall, og klager til deg. Det betyr at hun ikke har det godt med dette og dette kan få en negativ utvikling for hennes psykiske helse hvis det ikke stopper. Det gjør heller ikke situasjonen bedre og hun vil ikke "høre noe mer etter" når han responderer slik. Jeg anbefaler at han/dere søker hjelp til å håndtere situasjonen på en annen måte. Anonymkode: 1a677...cef Vi må søke hjelp, jeg er bare redd han skal bagatellisere dette og nekte å "møte opp". Jeg synes skikkelig synd i jenta mi. Anonymkode: f85e9...7ce
Hulderen Skrevet 17. mars 2022 #12 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Barn er lojale mot foreldrene sine og jeg vet at hun er veldig glad i ham, det kan virke som en trussel dessverre og hun vil kanskje lyve dersom det skjer igjen. Men selvsagt. Jeg har sagt til henne at slikt ikke er lov, og hvis det er sant så kan ikke pappa bo med oss lenger.. Og da korrigerte hun hva han gjorde. Takk for svar 💕 han tok ikke på henne klær.. Anonymkode: f85e9...7ce Hvem blir rolig av å fryse? Det virker mer som om han tok henne med ut slik at du ikke skulle se at han var voldelig mot henne. 16
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #13 Skrevet 17. mars 2022 Bare så det er sagt: barn kan veldig fort si "han/hun slo meg"," knep meg", eller lignende. Dette her jeg gjentatte ganger observert i jobben min hvor tilfelle har vært at en ansatt har ført barnet bort fra en situasjon osv. Det betyr ikke at man ikke skal ta barnet på alvor, men man skal ha det i bakhodet. I situasjonen du beskriver her har jo barnet brukt ordet "kvele" for så å forklare at det allikevel ikke var kveling. Du må snakke med mannen din om hvordan dere skal håndtere datteren deres. Det går også an å mede seg på et DUO-kurs eller lignende for å få hjelp til å håndtere utagerende barn eller barn som får sinneanfall. Anonymkode: a90dc...83c 16
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #14 Skrevet 17. mars 2022 Mannen din høres psyk ut Anonymkode: 75718...919 5
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #15 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så du truet henne med at dere skulle gå fra hverandre hvis hun sa at far car voldelig? Gir mening. Du hørte jo selv at hun sa hun ikke fikk puste. Man er 750% mer sannsynlig å bli myrdet av mannen hvis han kveler. https://www.contracostaalliance.org/calendar/understanding-the-rage-and-lethality-of-men-who-strangle Anonymkode: 3dc1f...74c Hæ? Jeg truet henne? Nå må du skjerpe språket ditt. Jeg husker ikke ordrett hva jeg sa, men jeg er selvsagt ærlig med barnet mitt og sier at hun ikke skal bo med en som gjør henne vondt... Herregud. Anonymkode: f85e9...7ce 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #16 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Så du truet henne med at dere skulle gå fra hverandre hvis hun sa at far car voldelig? Gir mening. Du hørte jo selv at hun sa hun ikke fikk puste. Man er 750% mer sannsynlig å bli myrdet av mannen hvis han kveler. https://www.contracostaalliance.org/calendar/understanding-the-rage-and-lethality-of-men-who-strangle Anonymkode: 3dc1f...74c Hæ? Jeg truet henne? Nå må du skjerpe språket ditt. Jeg husker ikke ordrett hva jeg sa, men jeg er selvsagt ærlig med barnet mitt og sier at hun ikke skal bo med en som gjør henne vondt... Herregud. Anonymkode: f85e9...7ce
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #17 Skrevet 17. mars 2022 Hvis hun forteller dette i barnehagen vil det definitivt taes videre derfra. Så her bør du ta tak selv før det skjer. Anonymkode: d49df...592 15
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #18 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Nå vet ikke jeg helt hva jeg bør gjøre. Mannen min, altså barnas far, har slitt med å holde seg rolig når datteren vår har slått seg vrang. Hun er fem år. Han møter henne på en måte som ikke alltid er heldig. Her om dagen måtte han holde henne fast når hun pusset tenner. Hun hadde da slått seg vrang og var totalt klikk. Når jeg henter henne fra barnehagen forteller hun meg at pappa holdt på å kvele henne, at han holdt rundt halsen hennes så hun ikke fikk puste ("men det gikk bra da, jeg døde ikke"). Jeg ringer da mannen asap og spør hva pokker. Han benektet det hele. Etterpå kommer femåringen og forklarer meg hvordan, og da var det ikke slik i det hele tatt. Han hadde holdt henne for hardt, men ikke rundt halsen... I går skjedde det samme igjen. Barnet vårt ville leke i sengen, jeg lå og ammet babyen. Jeg hører hun leker og lot henne holde på litt til jeg sa at hun snart må legge fra seg lekene. Det ville hun ikke. Så kommer pappaen og har fått nok og det resulterer i raseri anfall fra jenta vår, han tar henne med ut i kulda så hun skal roe seg ned og så inn på rommet igjen. Han sier hun må legge seg, ellers holder ham henne fast. Plutselig hører jeg "jeg får ikke puste", febrilsk gråt og hosting. Jeg løper da inn på rommet og henter ungen så hun kan sove med meg. Hun forklarer da at pappa holdt henne på brystkassa og hun fikk ikke puste. Mannen min sier nå i dag at han holdt henne i armen som han pleier, men fordi hun gråt så begynte hun å hoste. Når man blir så fra seg, kan jo det hende.. Men jeg vet ikke hvem jeg skal tro her, hvis dette er sant, så må jeg jo ta med meg ungene å dra i dag. Uansett må en endring til, og om det ikke stemmer må ihvertfall mannen min gå dypt i seg sjøl.. Han har sagt at slike ting er jo helt forferdelig, ja, han har holdt henne fast, men kvelning? Det er jo forferdelig. Men hva gjør jeg først? Hvordan kan jeg snakke med barnet mitt? Hvordan vet jeg hvem som snakker sant? Dette er jo ikke greit. Mannen min har aldri vært hardhendt mot noen, aldri hevet stemmen eller noe som helst, han har alltid vært rolig med datteren vår, inntil nå.. Anonymkode: f85e9...7ce Kan jo spørre om hun kan vise deg på deg hvordan han gjorde det? Anonymkode: 40114...f04 11
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #19 Skrevet 17. mars 2022 Ikke si til datteren din at pappaen ikke kan bo med dere hvis hun ikke forteller sannheten. Da vil hun dessverre føle all skyld dersom det faktisk skjer at dere går fra hverandre. Det skal ikke et barn bære. Så fra nå av så nøyer du deg med å si at voksne (ingen) har lov til å gjøre andre redde med vilje. Uansett hvor sint man er eller om den andre har gjort noe galt. Du er den trygge voksne hun har og må ta de vanskelige valgene alene. Det klarer du❤️ Anonymkode: 8fac7...0cf 29 3 11
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #20 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hæ? Jeg truet henne? Nå må du skjerpe språket ditt. Jeg husker ikke ordrett hva jeg sa, men jeg er selvsagt ærlig med barnet mitt og sier at hun ikke skal bo med en som gjør henne vondt... Herregud. Anonymkode: f85e9...7ce Du burde jo selvsagt ikke sagt det til henne. Du skremmer henne og hun vil tro at det er hennes feil. Søk hjelp.! Anonymkode: d49df...592 28 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå