Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ung ufør. Har 300 000 på sparekonto. Kan jeg fortsatt få startlån? Jeg kan bruke 200 000 av de til boliglånet/egenkapital. 

Anonymkode: 92fe7...acd

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ja, mest sannsynlig så kan du det.

Anonymkode: ca751...0cd

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det kan du, men hvorvidt du får kjøpt noe avhenger helt av markedet du ser på.

Anonymkode: 1f037...e06

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja, mest sannsynlig så kan du det.

Anonymkode: ca751...0cd

Det kan du, men hvorvidt du får kjøpt noe avhenger helt av markedet du ser på.

Takk for svar! Hvor stor EK kan man egentlig ha når man søker startlån?

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Takk for svar! Hvor stor EK kan man egentlig ha når man søker startlån?

Med startlån vurderer de i større grad situasjonen din, og kan se helt bort fra kravet om EK i enkelte tilfeller. Noen får låne mer enn fem ganger inntekten, andre betydelig mindre. De tar også hensyn til boligprisene i kommunen du søker i, så det er vanskelig å si noe særlig mer med mindre du deler hvor du har tenkt å kjøpe.

AnonymBruker
Skrevet

Med startlån vurderer de i større grad situasjonen din, og kan se helt bort fra kravet om EK i enkelte tilfeller. Noen får låne mer enn fem ganger inntekten, andre betydelig mindre. De tar også hensyn til boligprisene i kommunen du søker i, så det er vanskelig å si noe særlig mer med mindre du deler hvor du har tenkt å kjøpe.

Så bra. Var redd jeg hadde kanskje litt stor EK. Men får jo ikke lån i vanlig bank uansett så jeg trenger startlån. 

Bor på Lørenskog 😅

AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så bra. Var redd jeg hadde kanskje litt stor EK. Men får jo ikke lån i vanlig bank uansett så jeg trenger startlån. 

Bor på Lørenskog 😅

Hvordan det du at du ikke får? Du kan få et lite lån, for så å søke om tilskudd eller ekstra fra husbanken. 

Anonymkode: a03b9...e29

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan det du at du ikke får? Du kan få et lite lån, for så å søke om tilskudd eller ekstra fra husbanken. 

Jo, jeg kunne fått et VELDIG lite lån. Men får ikke bolig til 1 million :( Kan jeg få tilskudd fra husbanken selvom jeg har lån i vanlig bank? Hvor mye kan en få i tilskudd? 

Skrevet

Ja det er godt mulig du kan få startlån, men du må bruke hele egenkapitalen din minus 50 000. Alle disponible midler med unntak av 50 000 tas med i beregningen 😊

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jo, jeg kunne fått et VELDIG lite lån. Men får ikke bolig til 1 million :( Kan jeg få tilskudd fra husbanken selvom jeg har lån i vanlig bank? Hvor mye kan en få i tilskudd? 

Ja du kan få tilskudd om lån i bank eller andre muligheter som kausjonist eller sparing ikke er mulig. Hvor mye du får er det ingen som vet. Men med så høy egenkapital så er det mulig å få noe i bank. Problemet er at man kanskje ikke får nok. 
Siden du har stabil inntekt som er ganske god brutto utbetaling, og i tillegg har så mye midler tilgjengelig så er det stor sjanse for at du får lån i bank også må du heller supplere med toppfinansiering med startlån. 

Siden du har så mye i egenkapital, så kan det være at du får beskjed om å spare, dersom de ser at du kan. Dersom du har 400 000 kr i egenkapital så vil du garantert få et godt nok lån. Det er det verste som kan skje.  

Det er umulig for oss å gi deg en sum. For boligmarkedet, antall søkere og prioritering av søkere og hvor mye midler kommunen har fått på bruk av startlån spiller inn. Din gjeld, utgifter, antall biler osv spiller også inn. Det er umulig for oss å gi deg et tall. Du må søke. Søk først hos bank. 

Tok bare tilfeldige lånekalkulator på nett, først hos DNB. For et lån på 1,9,- så må du ha 350 000,- i egenkapital. 
Hos sparebank1 så står det at du kan få et lån på 900 000,- om du har ung ufør og ingen gjeld fra før og ingen barn. 
Hos Nordea med ung ufør og 300 000,- i egenkapital så kan du få 1,6,- i følge kalkulatoren. 
Dette er bare standard kalkulatoren og ingen fasitsvar. Men det viser at det skader ikke å søke og se hva du kan få. Også får du søke husbanken om toppfinansiering eller tilskudd. Tilskudd gis dersom man ikke har økonomi nok til å betjene et lån, verken fra bank eller startlån. Det vurderes automatisk tror jeg, hos meg så sto det bare at jeg ikke fikk tilskudd fordi jeg kunne betjene hele lånet uten noen form for hjelp. Jeg hadde 0 gjeld og 0 oppsparte midler og eide ikke nåla i veggen. Jeg forsøkte ikke bank, men sier seg selv at jeg aldri hadde fått noe i vanlig bank, har også ung ufør som inntekt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...