AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #1 Skrevet 17. mars 2022 Sitter jeg på lesesalen, setter hun seg ved siden av meg. Sender meldinger og lapper om når vi skal lunsje, drikke kaffe, lufte oss Jeg må stadig hysje på henne. Det skal være stille på lesesalen, og jeg liker ikke at hun forsøker å prate høylydt med meg. Sitter vi utenfor stillesonen roper hun. Både jeg og andre har bedt henne slutte med roping. Hun svarer at hun blir engasjert. Har vi problemer på studiet, sender hun melding på its learning at nå har hun sendt fakultetet fellesmail fra kullet om våre krav. Vi andre har ingen krav, og er bare lei av oppstyret. I starten av studieløpet så jeg at hun ble utestengt mye, og folk snakket om at hun var for mye. Jeg forsøkte å inkludere fordi jeg ville ikke være del i utestenging og mobbing. Helt ærlig så angrer jeg. Sitter jeg nå og planlegger noe sosialt med andre en onsdag, føler jeg hun dukker opp fra ingensteder som troll i eske. "Jeg kan på fredag, vi må vente til da!" Jeg må da kunne avtale noe med venner på en onsdag selv om hun ikke kan før fredag? Går vi uten henne blir hun tydelig lei seg. Blir hun invitert med, avlyser alle andre. Går vi for å spise etter forelesning blir hun med. Hun skal aldri spise, men bestemme hvor vi andre skal spise. Snakker vi i grupper klarer hun ikke vente på tur, men roper over alle andre. Selv om hun får beskjed om at "nå vil jeg høre hva Anne har å si". Hun kan mer om samisk kultur enn den samiske gutten på kullet, hun kan mer om intensivbehandling enn hun som var sykepleier før hun begynte på vårt studie og har jobbet på sykehus alle helger, hun vet mer om faget enn professorene våre. Ingen andre slipper til, for hun må bare fortelle oss om sine synspunkter. Jeg har slutter å dra på lesesalen fordi jeg klarer ikke få gjort noe når hun skal ha konstant kontakt med meg. Hun skal hele tiden fortelle meg utrolig mye om ting hun ikke kan. Hva kan jeg gjøre her uten å utestenge henne? Jeg vil ta i bruk lesesalen igjen, da jeg lærer best der. Jeg vil ikke fryse henne ut eller mobbe. Anonymkode: 9c5c9...c79 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #2 Skrevet 17. mars 2022 Kanskje prate med henne? Forklare henne situasjonen, hvordan du og alle andre oppfatter det, henne. Er litt smålig å vende ryggen til folk, fordi en ikke liker denne personens attferd (noe jeg ikke tolker at du ønsker å gjøre heller) - før dette mennesket har fått anledningen til å korrigere seg. En får stort sett bare vite om sine "feil" ved at andre opplyser om de, og slik får en også muligheten til å korrigere seg. Er ikke vanskeligere enn det. Alt handler om kommunikasjon, slik er livet. Omgås en andre mennesker må en kommunisere. Og nå kan du kommunisere til henne det du og andre oppfatter som slitsomt, så er det opp til henne å gjøre forandringen - mer får du ikke gjort dessverre. Men hun forandrer seg garantert ikke, om hun ikke blir opplyst om hva som ønskes korrigert av de omgås. Anonymkode: 58c63...0dd 9 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #3 Skrevet 17. mars 2022 15 minutter siden, AnonymBruker said: Er litt smålig å vende ryggen til folk, fordi en ikke liker denne personens attferd (noe jeg ikke tolker at du ønsker å gjøre heller) - før dette mennesket har fått anledningen til å korrigere seg. Jeg ønsker ikke å utestenge henne. Samtidig kjenner jeg at jeg har begynt å krympe når jeg ser henne. Det ødelegger også for min mulighet til å studere når hun hele tiden skal ha en eller annen form for respons fra meg. Jeg har sagt ifra om roping og om at jeg ikke kan ta pauser hele tiden. Jeg har ikke tatt en inngående samtale om at adferden hennes gjør at folk unngår henne. Anonymkode: 9c5c9...c79
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #4 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg ønsker ikke å utestenge henne. Samtidig kjenner jeg at jeg har begynt å krympe når jeg ser henne. Det ødelegger også for min mulighet til å studere når hun hele tiden skal ha en eller annen form for respons fra meg. Jeg har sagt ifra om roping og om at jeg ikke kan ta pauser hele tiden. Jeg har ikke tatt en inngående samtale om at adferden hennes gjør at folk unngår henne. Anonymkode: 9c5c9...c79 Da må du kanskje "slå opp". Si i klartekst at dere ikke kan være venner. Anonymkode: ba829...ca2 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #5 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg ønsker ikke å utestenge henne. Samtidig kjenner jeg at jeg har begynt å krympe når jeg ser henne. Det ødelegger også for min mulighet til å studere når hun hele tiden skal ha en eller annen form for respons fra meg. Jeg har sagt ifra om roping og om at jeg ikke kan ta pauser hele tiden. Jeg har ikke tatt en inngående samtale om at adferden hennes gjør at folk unngår henne. Anonymkode: 9c5c9...c79 Ta med deg hørselsvern på lesesalen. Kanskje hun skjønner det da. Og ja, dette var et seriøst tips Anonymkode: af017...7f3 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #6 Skrevet 17. mars 2022 Hvordan vet hun når du sitter på lesesalen, og har du bedt henne slutte å forstyrre? Anonymkode: be2ad...61a
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #7 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke tatt en inngående samtale om at adferden hennes gjør at folk unngår henne. Anonymkode: 9c5c9...c79 Da er det vell på tide og gjøre det da? Går nok helt greit. Vær rolig og saklig. Hun vil, uansett umiddelbar reaksjon, komme til å reflektere rundt det du sier når hun får pustet litt. Anonymkode: 58c63...0dd 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #8 Skrevet 17. mars 2022 Slå opp? Hørselvern? "Slutt å forstyrr" ??? TS sier hun ikke vil oppføre seg som en dritt mot vedkomne. Da er vell "å prate / forklare" løsningen? TS kan selvsagt stikke fingrene i ørene, rope "la la la" og løpe når hun ser vedkomne, men da tror jeg ts føler hun faller i den kategorien hun beskriver å ikke ville være i. Tulleforslag dere legger fram jo.. hørselvern 😂 Anonymkode: 58c63...0dd 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #9 Skrevet 17. mars 2022 hadde ei sånn ei i gruppa mi. hun ødela for studietiden helt til siste året på bachelor, da fikk jeg nok og kuttet henne ut. ikke la det går like lenge for deg som det gikk for meg, ts! hadde hatt en mye triveligere studietid hvis jeg hadde aktivt valg venner bedre. du er ikke ansvarlig for et voksent menneske, og trenger ikke syne synd på henne. dersom hun ønsker å få venner og studiekamerater, da lærer hun seg å ta mer hensyn til andre mennesker, og moderere sin oppførsel. dette er en naturlig del av å bli voksen. å "enable" henne er å gjøre henne en bjørnetjeneste. Anonymkode: 5b3be...12d 6 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #10 Skrevet 17. mars 2022 Leksen du har lært nå er å ikke være for personlig med folk før du kjenner dem. Har gjort den tabben selv før. Anonymkode: 5abad...447 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #11 Skrevet 17. mars 2022 8 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan vet hun når du sitter på lesesalen, og har du bedt henne slutte å forstyrre? Anonymkode: be2ad...61a Hun ser meg rent fysisk om jeg sitter der. Hun sender også meldinger rundt og forhører seg om hvem som sitter hvor. Jeg har sagt at jeg kan ikke pause hele tiden. Anonymkode: 9c5c9...c79 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #12 Skrevet 17. mars 2022 Si at du foretrekker å lese alene siden det nærmer seg eksamen nå, og at du må fokusere på arbeidet ditt😎 ikke gjør det så vanskelig Anonymkode: 0f988...abd 3 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #13 Skrevet 17. mars 2022 4 minutter siden, AnonymBruker said: Leksen du har lært nå er å ikke være for personlig med folk før du kjenner dem. Har gjort den tabben selv før. Anonymkode: 5abad...447 Jeg er ikke spesielt personlig heller. Selv om jeg hadde ønsket det, hadde jeg ikke fått fortalt spesielt mye om meg selv. Hun slipper ikke andre til i samtalen. Anonymkode: 9c5c9...c79 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #14 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke spesielt personlig heller. Selv om jeg hadde ønsket det, hadde jeg ikke fått fortalt spesielt mye om meg selv. Hun slipper ikke andre til i samtalen. Anonymkode: 9c5c9...c79 Hadde tatt hun til siden og sagt: "Husker du at du fortalte du ble utestengt fordi folk synes du er for mye? Jeg vil virkelig gi deg en sjanse, men nå er du nettopp for mye og med mindre du klarer å tone det ned så kan vi ikke være venner. Du har din personlighet, og du skal alltid være deg selv, men våres personligheter fungerer ikke lenger sammen" Anonymkode: b8f6a...ef3 12 7
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #15 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg er ikke spesielt personlig heller. Selv om jeg hadde ønsket det, hadde jeg ikke fått fortalt spesielt mye om meg selv. Hun slipper ikke andre til i samtalen. Anonymkode: 9c5c9...c79 Du sier jo selv at gikk inn for å inkludere henne. "Å være personlig" er kanskje ikke den beste måten å si det på. Det var en grunn til at folk ikke ville ha henne med. Det lønner seg å finne ut hvorfor før man tar oppgaven med å tilfredsstille vanskelige eller slitsomme folk bare for å være snill. Høres hardt ut, men slik er det. Anonymkode: 5abad...447 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #16 Skrevet 17. mars 2022 2 minutter siden, AnonymBruker said: Hadde tatt hun til siden og sagt: "Husker du at du fortalte du ble utestengt fordi folk synes du er for mye? Jeg vil virkelig gi deg en sjanse, men nå er du nettopp for mye og med mindre du klarer å tone det ned så kan vi ikke være venner. Du har din personlighet, og du skal alltid være deg selv, men våres personligheter fungerer ikke lenger sammen" Anonymkode: b8f6a...ef3 Dette skal jeg faktisk gjøre! Anonymkode: 9c5c9...c79 2 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #17 Skrevet 17. mars 2022 Just now, AnonymBruker said: Du sier jo selv at gikk inn for å inkludere henne. "Å være personlig" er kanskje ikke den beste måten å si det på. Det var en grunn til at folk ikke ville ha henne med. Det lønner seg å finne ut hvorfor før man tar oppgaven med å tilfredsstille vanskelige eller slitsomme folk bare for å være snill. Høres hardt ut, men slik er det. Anonymkode: 5abad...447 Aha. Jeg trodde du mente personlig som i å dele mye privat. Ja, jeg forsøkte sørge for at hun også skulle inviteres når alle på kullet skulle møtes. Det opplevdes som ugreit å utestenge én person, og jeg tenkte det var fair at hun også fikk delta. Nå føler jeg hun spiser meg opp. Anonymkode: 9c5c9...c79 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #18 Skrevet 17. mars 2022 Huff, jeg kjenner meg att i en slik relasjon. Man føler seg dårlig uansett hvordan man velger et «oppgjør». Bare husk ts, at det ikke er din oppgave å korrigere/endre voksne mennesker for at de skal overleve voksenlivet. Ta vare på deg selv du💙og ikke la noen spise deg opp!!! Anonymkode: 8f4b6...b9b 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #19 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Aha. Jeg trodde du mente personlig som i å dele mye privat. Ja, jeg forsøkte sørge for at hun også skulle inviteres når alle på kullet skulle møtes. Det opplevdes som ugreit å utestenge én person, og jeg tenkte det var fair at hun også fikk delta. Nå føler jeg hun spiser meg opp. Anonymkode: 9c5c9...c79 Jeg stiller meg bak rådet du har fått av andre om å "slå opp" med henne. Det er edelt av deg å ønske å hjelpe henne, men det er rett og slett ikke verdt det når det går på bekostning av deg selv. Ikke la henne gjøre deg til seg selv. Anonymkode: 5abad...447 1 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #20 Skrevet 17. mars 2022 20 minutter siden, AnonymBruker said: Hun ser meg rent fysisk om jeg sitter der. Hun sender også meldinger rundt og forhører seg om hvem som sitter hvor. Jeg har sagt at jeg kan ikke pause hele tiden. Anonymkode: 9c5c9...c79 Og fikk det henne til å endre oppførsel? Anonymkode: be2ad...61a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå