AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #1 Skrevet 17. mars 2022 Dattera mi på 10 år og ei venninne tok smykkeskrinet mitt , som lå på badet inne i skapet. De har lekt med disse. Jeg har ikke så mye smykker, og ikke så mange dyre. Men har et par, som jeg kun bruker i typ bryllup osv. Et par diamantøredobber jeg fikk av mannen ,som betyr mye for meg. Disse har blitt borte. Jeg kjenner at jeg faktisk blir trist, da disse har affeksjonsverdi for meg... jeg synes også hun er så stor at hun burde vite at det ikke er leker. Hvordan hadde dere tatt det? Skal jeg gi konsekvenser, eller bare prat ? Skulle jeg ha gjemt de enda bedre ? Anonymkode: 9a6ed...814
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #2 Skrevet 17. mars 2022 Min konsekvens ville hvert en prat, men også at datter må gjøre små oppgaver i huset en hel måned der ukepenger går til å dekke opp for tapet. Ville tatt kontakt med moren til venninna og sakt som det er. Selv min på 5 veit at hun ikke skal leke med mine smykker. Anonymkode: e3647...06e 11
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #3 Skrevet 17. mars 2022 "Borte"? Hadde undersøkt litt, om det kan ha blitt med hjem venninnen i bagasjen. Uten å beskylde nødvendigvis. Anonymkode: ad19d...63c 13 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #4 Skrevet 17. mars 2022 Jeg hadde en venninne når jeg var på samme alder som fikk meg til å ta frem mammas smykkeskrin. Hun viste seg å «låne» noe derfra. Jeg fant de nemlig hos venninnen min etter at mamma ble veldig sur på meg…. Så ta virkelig en prat med venninnen først og så med moren så de begge to må erstatte det de rotet bort. Anonymkode: 9c7d9...f87 14 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #5 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dattera mi på 10 år og ei venninne tok smykkeskrinet mitt , som lå på badet inne i skapet. De har lekt med disse. Jeg har ikke så mye smykker, og ikke så mange dyre. Men har et par, som jeg kun bruker i typ bryllup osv. Et par diamantøredobber jeg fikk av mannen ,som betyr mye for meg. Disse har blitt borte. Jeg kjenner at jeg faktisk blir trist, da disse har affeksjonsverdi for meg... jeg synes også hun er så stor at hun burde vite at det ikke er leker. Hvordan hadde dere tatt det? Skal jeg gi konsekvenser, eller bare prat ? Skulle jeg ha gjemt de enda bedre ? Anonymkode: 9a6ed...814 Du burde ikke trenge å gjemme dyre ting for at ikke en så stor unge skal holde fingrene unna. Dette hadde jeg ansett som totalt uakseptabel adferd, og vi hadde hatt strenge og alvorlige samtaler om det. Hadde også krevd at hun jobbet inn noe av verdien på smykkene hvis de ikke dukker opp, i form av ekstra oppgaver hjemme. Anonymkode: 4f448...46c 6 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #6 Skrevet 17. mars 2022 De kan jo ikke være mistet, i så fall vet jo tiåringer hvor de mistet dem. For at de skal være borte for godt, må det jo være ute på en veldig lang tur, eller i do og trakk opp liksom. Ellers kan de gjenfinnes. Så, du og jenta (og venninnen) må lete til dere finner dem. Hvor lekte de, hva lekte de, nøyaktig og med hvilke andre ting, hva hadde de på seg? Kanskje venninnen finner dem i en lomme eller noe, slikt skjer, det viktigste er at de dukker opp igjen. Snakk med veninnens foreldre også, så de kan være på utkikk. Anonymkode: 99b8a...1cc 10 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #7 Skrevet 17. mars 2022 Jeg ville gitt 10-åringen en real skyllebøtte (ikke som i «hysterisk kjeft», men en streng formaning om at dyre smykker ikke er leketøy og at du er veldig lei deg for at øredobbene du fikk av pappaen nå er borte) Ellers ville jeg ikke ha gjort stort annet enn å lete der hvor datteren så de sist. Det er jo godt mulig du finner de igjen. Min mor mistet en diamantøredobb hjemme som var borte i 3 uker før hun fant den da hun støvsugde (PS: Sjekk støvsugerposen 🙈) Selv mistet jeg en diamantring en gang, og den dukket opp da jeg vasket under kjøleskapet 2 år senere. 🙈 Så med mindre den er mistet ned i sluket eller toalettet, eller tatt med ut av huset, så bør det være mulig å finne de igjen. Hvis ikke så var det en dyrkjøpt lærdom om at smykker bør låses ned når de ikke er i bruk. Anonymkode: 4251e...e66 5 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #8 Skrevet 17. mars 2022 Jeg hadde ikke nølt med å vise hvor sint og ikke minst lei meg jeg var overfor 10-åringen. Å påføre 10-åringene skyldfølelse er ikke skadelig, men kan gjøre at hun tenker seg om en annen gang. Også sier jeg som flere her.... Med mindre de er tatt med ut av huset eller spylt ned, så må de jo være et sted. Hadde ikke gitt 10-åringen mye tid til andre ting før hun har lett i timesvis overalt. Også ville jeg tatt det med foreldrene til venninna. Sagt at du var lei deg og spurt om de kunne snakke alvorlig med henne og spørre om hun husker hvor de kan ha blitt av. Anonymkode: 04ade...ee1 5 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #9 Skrevet 17. mars 2022 Og nei, man skal ikke trenge å gjemme smykkeskrin for 10-åringer. For 3-4-åringer kanskje, men 10-åringer vet bedre! Anonymkode: 04ade...ee1 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #10 Skrevet 17. mars 2022 Det er jo en god sjanse for at øredobbene blir gjenfunnet. Så jeg ville vært veldig tydelig, men ikke for sint, for da er sjansen mye større for at de blir gjemt/kastet enn at de blir levert tilbake hvis de dukker opp. Så si at de må lete i lommer og inni gensere og alle stede de har vært, slik at det kan være lettere å komme tilbake med dem. Og involver gjerne foreldrene til venninnen, men på en måte som ikke gjør at de går i forsvar / opplever at du beskylder datteren for tyveri. Si igjen at jentene har lekt tankeløst med disse, og hvis de dukker opp / har hengt seg fast i noe så blir du veldig lykkelig. Anonymkode: 51cf3...e9c 5
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #11 Skrevet 17. mars 2022 De må tatt det, så store barn har ikke øredobber i ørene og så er de borte Anonymkode: 644d8...a66 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #12 Skrevet 17. mars 2022 Jeg opplevde det samme som dette da jeg var yngre; 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg hadde en venninne når jeg var på samme alder som fikk meg til å ta frem mammas smykkeskrin. Hun viste seg å «låne» noe derfra. Jeg fant de nemlig hos venninnen min etter at mamma ble veldig sur på meg…. Så ta virkelig en prat med venninnen først og så med moren så de begge to må erstatte det de rotet bort. Anonymkode: 9c7d9...f87 Min venninne som da var åtte år, viste seg å stjele litt av hvert fra alle venninnene sine og deres foreldre. Småting her og der, og det var først da et diamantsmykke forsvant fra en annen venninne sin mor at det ble begynt å tatt tak i. Foreldrene hennes ble bedt om å undersøke og lete, og de fant en boks stappfull av småting som var stjålet fra alle oss i vennegjengen. Er viktig å ikke gå i angrep mot foreldrene eller denne jenta selvsagt, man vil ikke anklage noen uten å vite, men det kan jo hende foreldrene har hørt lignende og allerede har en mistanke om at datteren stjeler.. ispfall vil de nok ta tak og forsøke å lete etter øredobbene. Verdt et forsøk synes jeg. Anonymkode: 87415...a52 7
Brunello Skrevet 17. mars 2022 #13 Skrevet 17. mars 2022 Foruten det alle andre skriver, reagerer jeg mest på omtalen av diamantøredobbene. Jeg har også gitt det til min kone, og jeg adde blitt ganske irritert om de ble stuet ned i et smykkeskrin til festbruk. De brukes daglig.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #14 Skrevet 17. mars 2022 Brunello skrev (8 minutter siden): Foruten det alle andre skriver, reagerer jeg mest på omtalen av diamantøredobbene. Jeg har også gitt det til min kone, og jeg adde blitt ganske irritert om de ble stuet ned i et smykkeskrin til festbruk. De brukes daglig. De er alt for pene til at de egner seg til hverdagsbruk.. Det hadde sett overpyntet ut. Mannen min bryr seg heldigvis ikke med NÅR jeg bruker en gave jeg har fått av han 🙈 Jeg bruker de i bryllup, bursdagfester, julebord osv. Det er de eneste penøredobbene jeg har , og de jeg bruker til alle slike anledninger . Ts Anonymkode: 9a6ed...814 16
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #15 Skrevet 17. mars 2022 Brunello skrev (16 minutter siden): Foruten det alle andre skriver, reagerer jeg mest på omtalen av diamantøredobbene. Jeg har også gitt det til min kone, og jeg adde blitt ganske irritert om de ble stuet ned i et smykkeskrin til festbruk. De brukes daglig. Kanskje mannen hennes har gitt henne flere øredobber så hun bruker noen enklere til hverdags og diamanter til fest;) og ikke alle yrker passer det med smykker på jobb, feks helsevesenet. Anonymkode: 4db8d...daf 10
Maleficenta Skrevet 17. mars 2022 #16 Skrevet 17. mars 2022 Brunello skrev (20 minutter siden): Foruten det alle andre skriver, reagerer jeg mest på omtalen av diamantøredobbene. Jeg har også gitt det til min kone, og jeg adde blitt ganske irritert om de ble stuet ned i et smykkeskrin til festbruk. De brukes daglig. du kan jo ikke kreve hvor ofte smykker eller lredobber du gir skal brukes. Er ikke alle som er glad i å gå med slikt tul hverdags. Noen har ikke lov på jobb heller 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #17 Skrevet 17. mars 2022 (endret) Til TS: ta en prat med ungen. Og som noen skriver, ikke vær sint for da tør hun ikke å innrømme noe i frykt for at du skal bli sintere. Si at du forstår at de syntes det var spennende, men at akkurat disse ikke er til å leke med. Dere (og venninnen) må finne dem sammen. De er jo ett eller annet sted, og det er lettere å få dem med på ordentlig leting (inkl prøve å huske hvor de brukte dem) dersom de ikke trenger å være redd for mer kjeft hvis dere finner dem. Kanskje dere etterpå kan ta en tur til Fretex og kjøpe noen lekesmykker? Og dere må selvfølgelig snakke om at man ikke skal leke med ting som tilhører andre uten å spør. Anonymkode: 747d9...560 Endret 17. mars 2022 av Rhodiola for å fjerne sitering av slettet innlegg - Rhodiola, mod. 3
Rosatoast Skrevet 17. mars 2022 #18 Skrevet 17. mars 2022 TS du må prate med begge jentene først, bli med å lete litt - og si til venninnen at du kommer til å ringe foreldrene hennes, si at dette er veldig dyre smykker og må erstattes. Jeg tror også at disse øredobbene er pent planta i en lomme til venninnen, man mister ikke øredobber i en alder av 10 år. Datteren din vet at man ikke «leker» oppi smykkeskrin, så her tror jeg venninnen har prøvd å stjele. Jeg har også opplevd at ei venninne gjorde dette når vi var like små. Jeg ser det er flere med samme erfaring. 5
Gjest Anonymus Notarius Skrevet 17. mars 2022 #19 Skrevet 17. mars 2022 Ville snakka med datteren min og fortalt at jeg var veldig lei meg og skuffet over henne, og krevd at hun skulle bruke tid på å lete skikkelig. Ville også tatt kontakt med venninnas foreldre og bedt dem om å lete hjemme hos seg. Det kan godt være venninna har stjålet dem.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #20 Skrevet 17. mars 2022 Kan de ha mistet de i vasken? Kanskje du bør ta en sjekk i vannlåsen? Anonymkode: dc36a...2d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå