Gå til innhold

Nybegynner sying

KALK

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg har fått ta over mamma sin symaskin og har lyst til å begynne å lære med å sy egne ting og klær. Har dere noen gode tips til hvordan sette i gang? Hva er det jeg trenger? Hvor får jeg kjøpt bra stoff billig osv. 

Setter pris på all hjelp jeg kan få! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Mari Melilot har noen gode bøker, sjekk om de har dem på ditt lokale bibliotek  :) så kan du evt. kjøpe boka om du liker den.

Anonymkode: 461d1...2e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stoff og stil har mye stoff og mønstre.

Men ellers vil jeg anbefale å dra på en lokal stoffbutikk om du har det i nærheten, da kan du få litt hjelp og tips også.

En annen mulighet er å starte med å sy om gamle gardiner, duker, sengetøy osv. Det er koster lite for mye stoff. Gå på biblioteket og se hva de har av bøker. De har også ofte blader med symønstre - husker ikke akkurat hva de heter, mulig alt om håndarbeide har noe symønstre.

Har ikke sett videoen men kanskje dette kan være noe? SY ENKELT SKJØRT som passer kroppen din perfekt - YouTube

Anonymkode: ed2fb...c39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bruk søkefunksjonen her inne, det finnes flere tråder hvor du får mange gode råd og tips😊

Anonymkode: 15ce2...264

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg lånte «Sy det selv, enkel og klassisk søm» av Tilly Walnes på biblioteket i dag. Den ser veldig fin ut! Gode bilder, gode forklaringer og fine mønstre med mulighet for individuell tilpassing. 

Jeg har sydd mest i jersey, og skal nå øve meg mer i faste stoffer. Kjøpte billig dobbeldynetrekk i fin kvalitet. Masse stoff for pengene! Ellers har jeg kjøpt billig metervare på IKEA for å øve meg på ulike mønstre. Duker, gardiner, sengetøy etc kan bli fine klær. Bruktbutikker, loppemarkeder, billigkroken i interiørbutikker er eksempler på hvor du kan finne store stoffstykker. Bare tenk på å sjekke innholdet, om du ikke vil kle deg opp i syntetisk fra topp til tå. 

Lykke til!

Anonymkode: 7c87b...02e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fæbrik sitt nettkurs er veldig bra. :)  400 kr og da lærer du mye av det grunnlegger du trenger.

Det jeg har kjøpt som jeg bruker nesten hver gang jeg syr:
- Sprettekniv
- Skjærematte (kjøp gjerne så stor du har plass til, eller f. eks to som du kan kombinere)
- Skjærehjul (jeg har problemer med å klippe mønsteret og stoffet rett nok, da er skjærehjul genialt)
- Knappenåler (med glasshode, de tåler at du stryker over dem)
- En Moppe-minikommode fra Ikea, den har plass til alt utstyr og små stoffrester. :)
- God saks, husk å kun bruke den til stoff og å klippe tråd!
- Et lite håndsøm-kit, på noen prosjekter må du sy håndsøm, altså nål og tråd for hånd.

Jeg begynte selv med toalettmappe og hårstrikker. Bare det å øve seg på å sy rette sømmer kan være vanskelig nok i starten, så greit med de prosjektene.

Men jeg gikk fort over til klær som jeg ville bruke, og var innstilt på å feile og lære av prosessen. Min første kjole gjorde jeg mange feil på, og den ble også for liten. Men jeg lærte masse! Etter det sydde jeg en ganske ok jakke (enkelt mønster) og nå har jeg sitte en kimono jeg ble veldig fornøyd med: https://www.metermeter.dk/wrap-jacket.html?___store=en&___from_store=d Det mønstermerket har veldig gode forklaringer!

Kan anbefale stoff fra MeterMeter også, det er ikke toll på systoff fra utlandet. :)

Et annet tips - kjøp sytråd av god kvalitet. Jeg kjøper nå bare Gütermann. Billigere tråd kan loe mye, og det er egentlig ikke så mye billigere heller. 

Og og - jeg elsker With Wendy på Youtube! Hun syr alt mulig rart og kanskje ikke ting jeg selv ville brukt, men hun er så utrolig søt og behagelig stemme.

Anonymkode: b0309...49a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Facebookgruppa Sygale nybegynnere er et supert sted å lære!

Anonymkode: 47f67...183

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 3/22/2022 at 6:27 PM, AnonymBruker said:

Facebookgruppa Sygale nybegynnere er et supert sted å lære!

Anonymkode: 47f67...183

Jeg syns folk svarer mye rart der. Jeg stilte noen spørsmål i starten og fikk fort 10 helt forskjellige svar. Dessverre virker det som en del har det som hobby å svare på spørsmål selv om de kanskje vet at de egentlig ikke er sikre på svaret sitt.

Anonymkode: b0309...49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 uker senere...

Anbefaler «Jubel & Baluba», «Heilt spesiell» og «Sy selv» til nybegynnere. Gode forklaringer! For meg var det «Sy selv» av Stine Skoli Ommedal som starta sy-eventyret mitt. Superenkelt å forstå mønsteret og forklaringene. Boka er beregnet for fast stoff (uten stretch), så gamle sengetøy fra feks bruktbutikk er perfekt for å øve :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
KALK skrev (På 17.3.2022 den 12.02):

Hei, 

Jeg har fått ta over mamma sin symaskin og har lyst til å begynne å lære med å sy egne ting og klær. Har dere noen gode tips til hvordan sette i gang? Hva er det jeg trenger? Hvor får jeg kjøpt bra stoff billig osv. 

Setter pris på all hjelp jeg kan få! 

Gå til din lokale bruktbutikk. Kjøp noen gamle gardiner, duker, laken eller for den del klær som ikke heeelt passer. Du får slikt for en tier eller tre på bruktbutikker, og det første du syr er helt garantert mislykka, så du ønsker virkelig ikke bruke penger på stoff til det. Det første du bør øve på er å sy rett søm. Altså rett frem. For å øve på det kan du sy duker, poser, handlenett eller kluter.

Det er også fin øvelse å endre noe som alt er sydd. Ta frem yndlingsklærne dine og titt på dem. Hvor er sømmene? Hvordan er sømmene? Består klærne av rette firkanter eller buede deler? Finn så frem en bukse som er litt for lang, kort, vid eller trang og tenk ut hvordan du kan sy den om så den passer. Å endre er er mye enklere enn å sy fra bunnen av.

Og når du har øvd litt på dine brukte tøy kan du kjøpe noen flere og sy mer avanserte ting som enkle kjoler eller bukser eller sånt. Igjen - du bør regne med å sy 1-2 mislykka plagg før du får ett vellykka plagg. Så kjøp stoff brukt til å øve på.

Anonymkode: a9eff...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...