Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen mulighet? Eller må man på sykehus?

Anonymkode: e3eab...bfb

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Må nok på sykehuset eller en privat lab. Det krever riktig utstyr.

Anonymkode: 4f51c...aba

AnonymBruker
Skrevet

Kan man levere sæden på prøveglass til legen? Min samboer sier at han gjorde det rett før vi ble sammen da han skulle sjekke sæden sin for ett par år siden. Kanskje han lyver..

AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du vil ha sjekket? 

Anonymkode: f7112...f21

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Kan man levere sæden på prøveglass til legen? Min samboer sier at han gjorde det rett før vi ble sammen da han skulle sjekke sæden sin for ett par år siden. Kanskje han lyver..

Man trnger ikke mye utstyr for å kontrollere sædkvalitet. Man trenger et vanlig lysmikroskop med et 40x eller 60x objektiv (de kan godt være av billig kvalitet, en mørkefeltskondensator og et hemocytometer (tellekammer).

Det er virkelig en veldig enkel undersøkelse. Men de fleste fastleger i dag er livredde for mikroskopering. Dette er ikke vanskeligere enn at jeg kan gjøre det hjemme.

Anonymkode: dc386...623

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Min samboer sier at han gjorde det rett før vi ble sammen da han skulle sjekke sæden sin for ett par år siden.

Kan hende han leverte det der men de fleste blir henvist til sykehus da de har skikkelig utstyr for slikt.

Anonymkode: 5a877...e2e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Mest sannsynlig løgn. Prøven skal leveres til lab på sykehuset umiddelbart for rett resultat. Hvis det tar for lang tid dør den.

Anonymkode: db404...b48

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Man trnger ikke mye utstyr for å kontrollere sædkvalitet. Man trenger et vanlig lysmikroskop med et 40x eller 60x objektiv (de kan godt være av billig kvalitet, en mørkefeltskondensator og et hemocytometer (tellekammer).

Det er virkelig en veldig enkel undersøkelse. Men de fleste fastleger i dag er livredde for mikroskopering. Dette er ikke vanskeligere enn at jeg kan gjøre det hjemme.

Anonymkode: dc386...623

Man kan se at ting er levende, samt formening om mengde, og litt om mobilitet. 

Men lab sjekker på 10-15 parametre. 

Vi har levert alt for mange ganger. Prøve må være fersk, kan oppbevares i korte tidsperioder ( i armhulen) før levering rett til lab. Har gjennom 10+ år på ulike prøverforum hørt om at fastlegen gjør dette. 

Anonymkode: fca22...835

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Det kan godt hende han leverte et prøveglass med sæd på legekontoret. Om det skjedde noe mer med det er jo en annen sak 😆

Anonymkode: 03601...fd4

AnonymBruker
Skrevet

Hvor er journalnotatet som beskriver resultatet av prøven? Hadde etterlyst det ;) Visst det er veldig problematisk for han å få tak i dette har du vel svaret..

Anonymkode: edab5...e19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...