Gå til innhold

Tips til barnehagestart

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er dine tips til barnehagestart til foreldre som ikke aner hva de går til? 🥰  Dette når det gjelder alt fra å få en god innkjøringsfase, ting du selv kunne ønske at du visste i startsfasen, anbefaling av utstyr osv. 

Anonymkode: 851ef...c9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har lånt liten begynner i barnehagen av May Britt Drugli på biblioteket. Boken er først og fremst skrevet til foreldre som har en liten som skal begynne i barnehagen. Noen av temaene i boken er:

- Å venne seg til det nye livet

- Foreldrenes viktige rolle under tilvenningen 

- Ulike rutiner for tilvenningen

- Kontaktperson i barnehagen

- Barn har ulike reaksjoner 

-Samspillet hjemme etter barnehagedagen

- Tips til en god start på barnehagelivet

Ellers pleier vi å låne ulike bøker vi leser på kvelden for datteren vår og da syntes vi disse er fine å lese rundt barnehagestart:  

Barnehageboka mi av Kari Grossmann

Au, det gjør vondt! av Kari og Werner Grossmann 

Boka om å gå i barnehage av Josefine Sundström og Mervi Lindman

Karsten og Petra - Dustien barnehage av Tor Åge Bringsvær

Endret av babycodex
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Merk alt, helst strykelapper på klær. Og med alt menes alt også sokker feks. 

Anonymkode: 36520...295

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei! Noen praktiske tips fra en tidligere barnehageansatt på småbarnsavdeling her. 

- Uansett om barnet krabber eller går, så trenger det skotøy. Gode sko som sitter godt og tett på foten (ikke en størrelse eller to for store). Goretex på vinterstid + gummistøvler. Lettere sko på sommeren. Vi er ute noen timer i absolutt all slags vær, hver dag hele året, og barnet trenger å holde seg tørr på beina. Krabbende barn er raskt ute med å ville reise seg opp og stå langs benker etc, for å holde på med småleker. Skoposer duger ikke helt, i min mening. Noen ganger vil de stå midt i en sølepytt. 

- Fullt regntøy, gjerne fôret til høst/vinter/vår + lettere regntøy til bruk på sommeren. Husk at skostropper er viktig. Uten de blir det vått inne i sko og klær.

- Vinterdress og vår/høstdress med skostropper.

- Tynn ull (eller lignende hvis barnet reagerer på ull inntil kroppen) innerst: Body og stillongs eller tights/sokker.

- Ull eller fleece som mellomlag: Tykk genser og tights eller ulldress. 

- Varme fôrede votter som er vanntette/vannavstøtende, strikka ullvotter med tommeltott og regnvotter. Votter er viktig. Mange kjøper de for store, for å ha noe å vokse i, men de trenger å passe akkurat. Hvis ikke sklir tommelen ut og barnet blir helt passivt ift å ikke kunne bruke hendene og holde/leke/utforske. Det eller iskalde hender kan ødelegge utetiden helt for et barn. 

- Venn gjerne barnet til å spise fast føde i god tid før barnehagestart.

- Supert om barnet klarer å sovne i vognen uten å måtte bli holdt/bysset. Øve på å sovne mens mamma/pappa sitter ved siden av vognen f.eks. Da blir ikke overgangen så stor for barnet - at det plutselig skal bysses av et menneske de i starten knapt kjenner.

Lykke til! 

Anonymkode: 64f35...4b0

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Planlegg for mer enn 3 dager til tilvenning slik at barnet kan ha kortere dager (typ 5-6 timer) i starten når det er alene.

*Merk alt av klær 

* Stor og romslig, men lun sovevogn 

*Forbered deg på at barnet kan tulle litt med søvn o.l. hjemme i starten pga masse nye inntrykk, og ta hensyn til det

*Ha åpen dialog med bhg. Synes du det er vanskelig å gå når barnet gråter? Be de sende deg en melding/bilde når barnet er i lek. Dette reddet meg gjennom arbeidsdagen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke overdriv med innkjøp av klær og utstyr, barna har forskjellige behov og du trenger ikke absolutt alt. Du kan kjøpe litt etterhvert, begynn med det som er helt basic som uteklær, skifteklær osv. Du trenger heller ikke 2 utedresser hengende i barnehagen (ser noen anbefaler det, men virkelig ikke nødvendig, min har en vinterdress og en regndress) 

Anonymkode: d8471...57a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Tusen takk for så mange fine råd så langt! ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hva er dine tips til barnehagestart til foreldre som ikke aner hva de går til? 🥰  Dette når det gjelder alt fra å få en god innkjøringsfase, ting du selv kunne ønske at du visste i startsfasen, anbefaling av utstyr osv. 

Hei! Du skal få noen gode tips av meg🌸

🌸Kjøp et par merinoull plagg/Pierre robert som kan være i barnehagen. Husk å merk de med navnelapper fra navnelapper.no 

🌸Kjøp et par gode og praktiske matbokser, samt praktiske drikkeflasker. Jeg kjøpte mine drikkeflasker med plastikktut hos Rema med merke Phillips. 

🌸Uteklær/regnsett. Støvler. Kjeledress vinter/vår. Et par gode ullgensere eller ulldress man kan ha under utedress. 

🌸Vognpose. Min personlige favoritt er easygrow👌 

🌸Ullpledd 

🌸Varmeflaske for å ha i vognpose om vinter. 

🌸Kjøp 3 stk votter, luer, ullsokker, og vanlige strømpebukser med og uten ull som kan ligge i finskapet hos barnehagen. Grunnen til at jeg anbefaler flere er fordi de rotes fort vekk.. Så been there done that! Sørg alltid for å ha et ekstra par liggende i barnehage og noen hjemme. 

🌸Smokker eller kosebamse som de kan ha i barnehagen. 

Hilsen tobarnsmor🥰

Endret av SnartMammaLykke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ser at de fleste har fått med det viktigste. Har jobbet i barnehage selv i flere år og hatt flere tilvenninger med barn som starter i barnehagen. Som foreldre er det viktig å la barnet utforske og tørre å gi slipp hvis barnet tillater det. Aldri gå fra barnet uten at det ser at du går. Det er viktig å lære seg at mamma/pappa må dra. Jeg vet at mange barnehager gjør det på den maten at foreldrene lurer seg vekk når barnet ser en annen vei osv. Det er ikke pedagogisk riktig eller rettferdig. De skal se at du drar og ikke bare plutselig er borte.  Av erfaring er det mye gråt, hyl og skrik i starten. Det er helt vanlig, og ja det gjør vondt i mammahjertet, men det går seg til! Noen barn bryr seg ikke og tar det helt med ro også. Hvis du enda ammer barnet ditt er det noe å tenke på. Skal du bruke morsmelkerstatning, skal du ha med melk på termos, skal du droppe det.. osv.  

Det er lurt å ha nok klær. Helst 2 skift av alt. Selv om man bruker smekke under måltid er det fort gjort å bli grisete. Det er også veldig kjedelig hvis man bare har en dress og et par sko dersom det blir vått. Da må hele barnegruppa gå inn fordi et barn ikke har ekstra skift. Selv om det er 100% vanntett klarer alle barn å bli våte i tide og utide på mystisk vis (ikke så rart når de elsker å bade i søledammer). 😂 De som jobber i barnehagen liker IKKE up and go bleier. Dette er fordi det tar mye lenger tid fordi man må ta av alt nedentil istedet for å trekke buksen litt ned. 

Masse masse lykke til med den lille og til dere som foreldre. En ny epoke!🥰

Anonymkode: 60c4b...1ce

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger egentlig ikke ha noe klart på forhånd. Snakk med de i bhg hva de ønsker, er så forskjellig fra bhg til bhg hva de foretrekker. 

Ikke overless bhg med klær og ekstra skift. 

Utrust vognen etter hvor barna sover, noen sover ute, noen sover i isolert vognbu. Trenger ikke nødvendigvis tykk vinterpose, myggnett og regntrekk hvis barna sover inne i en isolert vognbu.

Merk alt.

Husk å ta med matboks og drikkeflaske hjem, hvis de bruker dette. 

Husk også å ta med våte klær hjem.

Barnet vokser også ut av skiftetøy i bhg, husk å bytt dette til rikti str ettersom barnet vokser. Er så trasig å stappe et barn i en body som er to str for liten. 

Ha gode luer, som ikke faller ned i øynene, eller vrir seg rundt på hodet. 

Smør barnet med solkrem før du leverer om sommeren. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnartMammaLykke skrev (4 timer siden):

Hei! Du skal få noen gode tips av meg🌸

🌸Kjøp et par merinoull plagg/Pierre robert som kan være i barnehagen. Husk å merk de med navnelapper fra navnelapper.no 

🌸Kjøp et par gode og praktiske matbokser, samt praktiske drikkeflasker. Jeg kjøpte mine drikkeflasker med plastikktut hos Rema med merke Phillips. 

Vent og se Ann barnehagen.  Hos oss er det fullkost og vi trenger ikke matbokser.  Bare flasker. Det er ikke alle plasser man trenger å ha egne flasker heller ...

Sitat

🌸Uteklær/regnsett. Støvler. Kjeledress vinter/vår. Et par gode ullgensere eller ulldress man kan ha under utedress. 

Vent eller spør barnehagen.  Noen foretrekker todelt og noen dress. Begge går egentlig fint men det kan være praktiske grunner til at barnehagen foretrekker det ene fremfor det andre.

Sitat

🌸Vognpose. Min personlige favoritt er easygrow👌 

🌸Ullpledd 

🌸Varmeflaske for å ha i vognpose om vinter. 

Har aldri hatt varmeflaske... har de i barnehagen tid til å fylle den....

Sitat

🌸Kjøp 3 stk votter, luer, ullsokker, og vanlige strømpebukser med og uten ull som kan ligge i finskapet hos barnehagen. Grunnen til at jeg anbefaler flere er fordi de rotes fort vekk.. Så been there done that! Sørg alltid for å ha et ekstra par liggende i barnehage og noen hjemme. 

Gjennom 2 år i barnehagen har vi mistet bare en lue....så det varierer veldig. Spør barnehagen hva de anbefaler.  Luer, votter og tykke sokker anbefaler å kjøpe brukt første året 😉 

Sitat

🌸Smokker eller kosebamse som de kan ha i barnehagen. 

Ikke alle barnehager tillater kosebamse....

Sitat

Hilsen tobarnsmor🥰

Endret av Trilili
Forklaring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og nå det viktigste:

- ikke si spesifikt hva du jobber som eller med 

- ikke bli personlige med de ansatte i barnehagen 

.. kanskje noen har flere lignende tips? 

Anonymkode: cfb85...ab3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Og nå det viktigste:

Hvorfor? 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trilili skrev (2 timer siden):

Vent og se Ann barnehagen.  Hos oss er det fullkost og vi trenger ikke matbokser.  Bare flasker. Det er ikke alle plasser man trenger å ha egne flasker heller ...

Vent eller spør barnehagen.  Noen foretrekker todelt og noen dress. Begge går egentlig fint men det kan være praktiske grunner til at barnehagen foretrekker det ene fremfor det andre.

Har aldri hatt varmeflaske... har de i barnehagen tid til å fylle den....

Gjennom 2 år i barnehagen har vi mistet bare en lue....så det varierer veldig. Spør barnehagen hva de anbefaler.  Luer, votter og tykke sokker anbefaler å kjøpe brukt første året 😉 

Ikke alle barnehager tillater kosebamse....

Var bare et forslag fra min side, men mulig jeg krever litt mye😂

Nå er det veldig mange barn i barnehagen til mine barn og mye klær forsvinner selv om de er merket. Jeg liker derfor å ha flere plagg i tilfelle noen mistes, eller forsvinner. 

Endret av SnartMammaLykke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og nå det viktigste:

Hva legger du i personlig? 

Og hvorfor?

Anonymkode: 36520...295

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnartMammaLykke skrev (9 timer siden):

Var bare et forslag fra min side, men mulig jeg krever litt mye😂

Nå er det veldig mange barn i barnehagen til mine barn og mye klær forsvinner selv om de er merket. Jeg liker derfor å ha flere plagg i tilfelle noen mistes, eller forsvinner. 

Jeg skjønner 🙂 det varierer veldig.  Jeg har også hørt det før min startet men har ikke opplevd det. Men det er uansett lurt å ha flere. Men barnehagen sier gjerne ifra hvis man spør hvor mange det er lurt å ha  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Sørg for at barnehagen vet det de må for å følge opp barnet ditt best mulig.

Vi begynte i september, og da var de andre nye allerede innkjørt og de fikk bedre tid til vårt barn.

Vi er selvsagt åpne om hva vi jobber med og gjør, slik at de forstår situasjonen hjemme. Jeg jobber turnus blant annet, og det synes jeg er fint at de vet.

Merk ALT, ting forsvinner bare man snur ryggen til.

Ikke kjøp mer enn barnet trenger, og heller kjøp til ekstra underveis. Vi fikk råd om å kjøpe 2 av ALT, vi har mye som dermed ikke blir brukt. 

Vår barnehage tillater smokker, bamser og alt som barnet trenger for å sove/finne trygghet. De må legge det i skapet utenom sovetiden, men så klart får de ha det de første minuttene når de kommer til de blir varm i trøya.

Sett krav og si i fra når ting ikke føles greit. Still spørsmål og vær interessert i hva de gjør om dagene.

Anonymkode: fa710...6ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...