Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flere som har opplevd lignende?  Jeg kjøpte et eldre maleri for 1000,-, men visste at det var verdt mye mer. Så sant det var originalt.
I går fikk jeg taksert det til 75 K. Kjøpte det fra en eldre person. Har litt dårlig samvittighet.. Bør jeg ha det?

Anonymkode: 55087...b9d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Synes egentlig du burde gi dem halvparten.  Ville sikkert bety mye for dem

Anonymkode: 70216...f75

• Liker 17
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Flere som har opplevd lignende?  Jeg kjøpte et eldre maleri for 1000,-, men visste at det var verdt mye mer. Så sant det var originalt.
I går fikk jeg taksert det til 75 K. Kjøpte det fra en eldre person. Har litt dårlig samvittighet.. Bør jeg ha det?

Om du vil, så kan du jo det. Men det er litt poengløst syns du ikke? Om du oppriktig mener dette er feil, så burde du ikke kjøpt maleriet.

Flipping er ikke ulovlig.

Anonymkode: 90f69...a5f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville nok ha gitt en god slump penger til selger. Kan bety mye for en eldre person som kanskje solgte for å få råd til noe annet nødvendig.

Anonymkode: 1c629...66d

• Liker 16
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde nok selv hatt dårlig samvittighet.

Du kan gjøre som personen over skriver, eller så kan du tenke at om personen ikke hadde fått solgt den, så kunne den ha havnet i søpla.

Du kan jo bruke noen av pengene til et godt formål :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De kunne vel ha taksert bildet selv hvis de ville? Hvis du kontakter dem nå i god tro og gir noe penger så kan det hende de krever mer? Syntes jeg har lest om noe lignende før… 

Anonymkode: d1e40...bb9

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg ville ikke gjort noe, du har ikke lurt noen. De har selv lagt ut bildet for salg til 1000kr. Hadde du bevist lurt noen så er det en annen ting, men her har du faktisk ikke gjort noe galt. Jeg ville også beholdt pengene selv om jeg hadde solgt det videre.

• Liker 12
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Her hadde jeg nok delt en viss andel av summen. Du har uansett tjent masse penger og vil ikke gå tomhendt fra det om du deler litt av det! Det trenger ikke være halvparten, det var du som tok jobben med taksering og skikkelig salg og risikoen med å kjøpe noe som kanskje ikke var originalt. Men en del av summen synes jeg godt du kan gi, du prøvde tross alt å lure personen litt ved å ikke informere. 

Anonymkode: 7cb3f...570

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Litt vesentlig her er jo også, skal du henge det på veggen hjemme eller kjøpte du det for å selge det.

Skulle jeg hengt det på veggen hadde jeg ikke hatt dårlig samvittighet

Skulle jeg selge det så hadde jeg mer vurdert om en skulle delt noen kroner av det

Anonymkode: b11a0...621

• Liker 5
Skrevet

Behold selv. Selger valgte å ikke taksere. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Må også opplyse om at jeg betalte 900,- for å få det taksert. Hadde det ikke vært originalt ville det blitt rent tap. Fikk det taksert fordi maleriet hadde uleselig falmet signatur. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Synes egentlig du burde gi dem halvparten.  Ville sikkert bety mye for dem

Anonymkode: 70216...f75

Litt dumt å gi tilbake halvparten av takstverdien hvis man ikke får solgt bildet til takst, verdien er en ting og det er noe annet hva folk er villige til å betale. 

Anonymkode: de061...711

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å få det taksert til 75 000 betyr jo ikke at kjøper har 75 000 kroner å slenge rundt seg? Jeg hadde ikke hatt mulighet til å betale flere titusener av kroner til noen, da hadde jeg jo vært nødt til å selge bildet først. Til takst. Det er ikke sikkert det er mulig, eller ønskelig. 

Hadde ikke gjort noe.  

Anonymkode: dc25d...b08

• Liker 3
Gjest loveli
Skrevet

Her har mange faktorer noe å si. Kjøpte du det av en eldre person som bodde i stort hus? Da har nok denne personen så mye potensiell verdi i huset sitt at du kan beholde pengene selv. Du som er ung trenger jo pengene mer enn en gammel person med stor bolig!

Bodde personen i en shabby liten leilighet og solgte bildet for å få mat så vet du hva du burde gjøre. 😅

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å få det taksert til 75 000 betyr jo ikke at kjøper har 75 000 kroner å slenge rundt seg? Jeg hadde ikke hatt mulighet til å betale flere titusener av kroner til noen, da hadde jeg jo vært nødt til å selge bildet først. Til takst. Det er ikke sikkert det er mulig, eller ønskelig. 

Hadde ikke gjort noe.  

Anonymkode: dc25d...b08

Jeg kommer ikke til å selge bildet. Taksering er ok i forhold til forsikring først og fremst. Bare veldig overrasket at folk som tydeligvis ikke har peiling på kunst legger gamle malerier til salgs på Finn uten å få de grundig sjekket først..

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg kommer ikke til å selge bildet. Taksering er ok i forhold til forsikring først og fremst. Bare veldig overrasket at folk som tydeligvis ikke har peiling på kunst legger gamle malerier til salgs på Finn uten å få de grundig sjekket først..

Fordi d har dårlig råd og lite ressurser. Hvilket gjør det enda mindre greit å bevisst utnytte deres uvitenhet. 

Anonymkode: 7cb3f...570

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
loveli skrev (1 minutt siden):

Her har mange faktorer noe å si. Kjøpte du det av en eldre person som bodde i stort hus? Da har nok denne personen så mye potensiell verdi i huset sitt at du kan beholde pengene selv. Du som er ung trenger jo pengene mer enn en gammel person med stor bolig!

Bodde personen i en shabby liten leilighet og solgte bildet for å få mat så vet du hva du burde gjøre. 😅

Vil ikke utlevere noen her. Men den eldre personen solgte for å kvitte seg med ting, og flytte inn i en lettstelt leilighet med heis. 

Gjest loveli
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du sa selv at du betalte 900,- for taksering. Å skulle taksere alt man har ville kostet en formue.

Men godt å vite at den eldre personen ikke led noen nød. Da tror jeg du har mer bruk for pengene enn den gamle personen. :)

Skrevet

Selv om bildet er taksert til en viss sum, behøver det ikke å bety at man får solgt det til den summen. Og du skal jo ikke selge det. Mannen kunne også ha taksert det selv. 

Du har ingenting å ha dårlig samvittighet for. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvor fikk du det takstert?

Anonymkode: 29d47...579

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...