Gjest Gulltopp Skrevet 31. oktober 2005 #81 Skrevet 31. oktober 2005 Oslo-/storbytøyte Herlig ord! Forøvrig har jeg aldri skjønt at det skal være en sammenheng mellom å få barn tidlig og å mangle utdannelse. De som vil ha utdannelse, tar utdannelse, med eller uten barn. De som ikke vil ha utdannelse, tar ikke utdannelse. At mange av sistnevnte bruker barna som unnskyldning for hvorfor de ikke gidder å ta utdannelse, er faktisk en helt annen sak. Det samme med de som ikke gidder å ta vare på utseendet sitt og de som går fra mann til mann for å få en forsørger. Gulltopp - Oslotøyte som kommer fra bygda i Nord-Norge.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #82 Skrevet 31. oktober 2005 Berre for å ha sagt det; det går faktisk an å vere bygdejente og ha ein mastergrad OG barn før ein fyller 25 - UTAN å vere bitter. Lurer på kva slags jenter trådstartaren har møtt eg... ← Jeg forstår godt hva trådstarter har opplevd, og jeg tror kanskje du kommer fra et ikke-representativt utsnitt av bygdeNorge om du ikke ser det. Eller kanskje du er ung? Jeg er i tidlig tredveårene og kjenner meg i hvert fall veldig godt igjen i hva trådstarter snakker om (selv om jeg nok tror det er litt annerledes med jentene som er få-og-tyve, de har ikke rukket å bli bitre ennå).
Transe Skrevet 31. oktober 2005 #83 Skrevet 31. oktober 2005 Du By-jente er utrolig grunn. Tenk å leve med så lite grunnkunnskap.
Gjest gjest1 Skrevet 31. oktober 2005 #84 Skrevet 31. oktober 2005 Også har vi de mer skjeldne bygedamene som trådstarter referer til i tittelen på innlegget sitt. ← Bygedamer er selvfølgelig de som varierer med å være bygdedamer og bydamer. En hybrid så å si, som beveger seg som en sky over de to kategoriene. Etnosentrisme er også et fint ord...
:-) anna Skrevet 31. oktober 2005 #85 Skrevet 31. oktober 2005 Jeg trodde bygedamer var værdamer med humørsvingninger
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #86 Skrevet 31. oktober 2005 Det er vel nok av dem i storbyene også, så den er litt for drøy å komme med.
Gjest Gjest Skrevet 31. oktober 2005 #87 Skrevet 31. oktober 2005 På bygda - eller bygdene i Norge- er det av naturlige grunner andre verdier som råder enn i byene. Folk er folk - og egentlig de samme enten det er i by eller bygd, men hva man anser for "gøy, tøft, spennende, verdifullt og status" kan være forskjellig. Folketallet er mindre på bygda, arbeidsplassene færre, valgmulighetene på det meste er minsket inn til monopol eller valget mellom a og b (hvis man er heldig) , der er bygdekino i samfunnshuset, der er grendehus med menigheter framfor underground club houses og den store utfordringen i generasjoner og slekters slekter er "hvordan skal vi klare å beholde folketallet oppe og beholde de som kommer hit". Folk bor mer spredt på bygda, det eksiterer kanskje busstilbud en gang om dagen eller fergeforbindelser, og tilbudene til ungdom (og voksne) er svært, svært begrenset. mange har arvet gård og er stolte av sine forfedre og vil gjerne føre tradisjonene videre. Dette er også Norge. Samtidig ser de unge på landsbygda på TV at det hetses mot nynorsken, dialektene og mot "bøgd". Det gjøres narr av bygdefolk i sketsjer og av mange fremtredende personligheter. Dette er med på å opprettholde mytene (og sannhetene) om bygda. Det synes jeg er synd, for jeg er en urban jente som bor på bygda i Norge etter å ha valfartet verden rundt. Mitt inntrykk er at bak dialekten, bak lusekoftene, bak bunadene, bak lefsene, bak budeie-smilene, bak snøscooterne og bak bartene og traktorene finnes det tanker og følelser akkurat som midt i Hong Kong. Men symbolene, måten å vise det på og ritualene er annerledes på bygda. Det bør vi kanskje finne oss i og akseptere? Bygdefolket har forresten like mange fordommer mot byfolket som dere har overfor dem..
Gjest gjest1 Skrevet 31. oktober 2005 #88 Skrevet 31. oktober 2005 Bygdefolket har forresten like mange fordommer mot byfolket som dere har overfor dem.. ← Vel, det er vel ein sannhet med modifikasjonar, tenker eg... Hovudgrunnen til at byfolk har fordommar er vel kanskje at dei ikkje veit korleis situasjonen på bygdene er i dag? Vi går faktisk ikkje oftare i bunad eller spiser meir lefse enn folk som bur i byar. Folk som bur i bygd er av naturlege årsakar ofte innom ein eller annan by, og har faktisk - tru det eller ei - kontakt med byfolk! Dette fjernar naturlegvis ein del fordommar enkelte kanskje ville hatt om dei trudde byfolk berre var fisefine frøkner som drakk kaffe latte og bekymra seg for kor mykje kaloriar det var i lipgloss....
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2005 #89 Skrevet 1. november 2005 Vel, det er vel ein sannhet med modifikasjonar, tenker eg... Hovudgrunnen til at byfolk har fordommar er vel kanskje at dei ikkje veit korleis situasjonen på bygdene er i dag? Vi går faktisk ikkje oftare i bunad eller spiser meir lefse enn folk som bur i byar. Folk som bur i bygd er av naturlege årsakar ofte innom ein eller annan by, og har faktisk - tru det eller ei - kontakt med byfolk! Dette fjernar naturlegvis ein del fordommar enkelte kanskje ville hatt om dei trudde byfolk berre var fisefine frøkner som drakk kaffe latte og bekymra seg for kor mykje kaloriar det var i lipgloss.... ← Hvor mange byfolk tror du tror at folk går i festklær oftere på bygda enn i resten av Norge? Og ja, bygdefolk er selvfølgelig særerer enn byfolk. Og da prater man så klart om dem som aldri kommer seg unna, men som blir der mer eller mindre hele livet, foruten noen turer til majorka og over grensa for flesk.
Gjest peon Skrevet 1. november 2005 #90 Skrevet 1. november 2005 Må si meg sjokkert over holdninger her inne. Makan til fordømmende og trangsynte byjenter! Selv er jeg 23, tobarnsmor og har fireårig høgskoleutdannelse. Kunne aldri tenke meg å vært uten barna mine!!! Håper slike som trådstarter også en dag vil se at det er andre verdier som er viktigere enn innbyggertall der du bor!
Gjest Fruktfat Skrevet 1. november 2005 #91 Skrevet 1. november 2005 hmm, nå har jeg ikke lest alle sidene her, men må nok si meg litt enig i det som blir sagt om bygda... jeg er født og oppvokst på bygda, og ha etter noen år i oslo flytta på bygda igjen, og jammen er det forskjell. man skal ikke lenger enn en halvtime utenfor oslo før det forandrer seg. det tar ca et halvt år før det som er in i oslo blir in her, meninger og holdninger bærer preg av at man er på bygda, om noen er homo er det fortsatt litt "stort", osv. alle naboene rundt her er unge, med to unger hver, jentene er i gjennomsnitt 25år gamle...
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2005 #92 Skrevet 2. november 2005 alle naboene rundt her er unge, med to unger hver, jentene er i gjennomsnitt 25år gamle... ← Så gjennomsnittsalderen på jentene på bygda er 25 år? Eller er jenter yngre på bygda enn i byen kanskje? :grine2: Sorry, men jeg klarer ikke å ta hovmodige generalisering seriøst. Jeg har vokst opp på bygda, men bodd i byen siden jeg var 19 år. Jeg kjenner folk på min egen alder både i byen og på bygda. Det som skiller folk er valgene de selv tar, ikke hvor de ble født. Og alle jeg kjenner har både utdannelse og barn, både de som bor i byen og de som bor på mindre steder.. Tenk det..
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2005 #93 Skrevet 2. november 2005 Æ e en såkalt bygdedame, eller bøgdekjærring som vi sier dær kor æ e ifra. Ætter 6 år i utlandet må æ si at til og med oslo fortægne sæ som den harry-bydga, sorry Sist helg va æ i oslo, hærregud for et gjeng med tullinger som finnes i den byen. Virke som om du(trådstarter) presser dæ til det maximale for å virke hip og cool, og å "leve i tiden" som det så moderne heter. Desverre prøver du så hart at det bare blir teit hele greia. Så forfærdelig opptatt av ikke å skille sæ ut fra ræsten av verden, åsså e det akkorat det du gjør!! Det e så deilig å komme sæ vækk fra oslo og folk som dæ,enten hjæm til bøgda eller utlandet kor man kan sænke skuldran, slæpp ut magen og bare vær sæ sjøl uten å være så forbanna urban!! Oslo e så urban at det e harry, rætt og slætt. Æ bruke heller tiden min på en reinspikka bøgdekjærring enn en snæversynt porselens dokka som du tydeligvis e!! Å du, onga e ikke det værste man kan råke utfor i en alder av 25 år! Det finnes da virkelig værre ting, eller??
Gjest seroxata Skrevet 2. november 2005 #94 Skrevet 2. november 2005 oisann! jeg er vel ei skikkelig bygdedame jeg da! haha.... men har aldri opplevd at unger bare spretter ut her i hytt og pine, og folk har lav utdannelse og bare pludrer med traktoren?! kan kanskje ha noe med at kr.sand ligger et kvarter unna her, så vi får faktisk rista litt på felleskjøpdressen der inne iblant
hjertesukka Skrevet 2. november 2005 #95 Skrevet 2. november 2005 Apropos generalisering: Er oppvokst på bygda, har god utdannelse, fikk barna mine seint, liker både caffe latte og dyr vin.......... ..............hm :klø:
Gjest Gjest Skrevet 2. november 2005 #96 Skrevet 2. november 2005 Apropos generalisering: Er oppvokst på bygda, har god utdannelse, fikk barna mine seint, liker både caffe latte og dyr vin.......... ..............hm :klø: ← Da er du nok en bygedame.
hjertesukka Skrevet 2. november 2005 #97 Skrevet 2. november 2005 ja, jeg er i tillegg ganske opptatt av været.......
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2005 #98 Skrevet 3. november 2005 Så gjennomsnittsalderen på jentene på bygda er 25 år? Eller er jenter yngre på bygda enn i byen kanskje? :grine2: Sorry, men jeg klarer ikke å ta hovmodige generalisering seriøst. Jeg har vokst opp på bygda, men bodd i byen siden jeg var 19 år. Jeg kjenner folk på min egen alder både i byen og på bygda. Det som skiller folk er valgene de selv tar, ikke hvor de ble født. Og alle jeg kjenner har både utdannelse og barn, både de som bor i byen og de som bor på mindre steder.. Tenk det.. ← MINE NABOER er i gjennomsnitt 25 ja, og ALLE utenom oss har to unger. kan minne om at jeg selv er oppvokt på bygda, vil ikke si at dette er en hovmodig generalisering, rett og slett en observasjon av mitt nabolag som består av unge folk.
Gjest fruktfat i.i Skrevet 3. november 2005 #99 Skrevet 3. november 2005 fruktfat over her. litt av poenget med å skrive det, var at andre her har nevnt 25 og tobarnsmor vanlig på bygda. og sånn er det her også! om du vil tolke det jeg skriver som at ALLE jenter på bygda er 25, ja det er opp til deg selv, det har ikke jeg skrevet noe om.
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2005 #100 Skrevet 3. november 2005 jeg er 29, har fire barn, høyskoleutdannelse og fra bygda. Men der har jeg ikke bodd på 10 år. Får helt angst av å være der. De av mine skolevenninner som bor der er mild sagt kjærringer. Det går bare i husarbeid, mann og barn, sladder, sladder, sladder. Jeg får stadig stikkende kommentarer fra enkelte der ute når de ikke helt klarer å fordøye at jeg etter fire barn har kroppen i behold og prioriterer min mann like høyt som mine barn. De har menn som flyr på byn ofte og selv sitter de og slarver på klubb om unger og bleiepriser. Må ikke komme her å fortelle at min mann gjør like mye i huset som jeg og at han er fantastisk engasjert med barna for da får jeg bare sure miner tilbake......de virker bitter ja. "lager din mann middag??!!! ja, ja, det er noen som har det." De av mine venninner som også flyttet til byen sier alle det samme,-totalt uaktuellt å bosette seg på hjemstedet pga folkene og (u)kulturen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå