Gå til innhold

Bygedamer...

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane
Skrevet

Synes noen her er utrolig nedlatende og lite tolerante i forhold til andres valg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Si noe stygt om Oslodamer ,og ingen (få)vil reagere...

Folk kommer da bare med motargumenter mot trådstarteren, som for øvrig har glimret med sitt fravær etter første innlegg. Forståelig, og dette kommer fra en bygutt i en millionby, og ikke bygde-Oslo.

Skrevet

Jeg kommer fra bygda... har vokst på ei øy på Sunnmøre med bare noen få hundre innbyggere. Og etter åtte år i Oslo har vi flytta "på lanne" igjen.

Jeg tror faktisk at folk er mindre ulike enn de ønsker å tro.

Kanskje er det slik at folk på bygda begynner på voksenlivet tidligere. Da jeg flytta til Oslo for å studere ble jeg i allefall overraska over at så mange bodde hjemme fremdeles etter å ha bikka 20, fordi de var studenter.

Men folk er folk, desverre... så vi har nok ingen grunn til å tro oss bedre enn noen andre, samme hvor mye vi skulle ønske det.

For øvrig: der jeg kommer fra har alle i mitt kull og kullet over og under høyere utdannelse.

Skrevet

Trådstarter er i alle fall et godt eksempel på at noen ganger hjelper ikke utdannelse i det hele tatt.

Skrevet

Jeg er sjøl fra en småby, her er vi masse hyggelige folk, familien i nærheten osv. Det er da ingenting gærent i å få unger før du er 25, det er vel tvert i mot den beste alderen du kan få unger i:) Jeg synes trådstarter virker svært snobbete og nedltatene. Noen velger å ta lang utdannelse, andre velger annerledes. Hvis trådstarter mener at det bare er folk med 7 års utdannelse det er verd å bli kjent med, har ho et problem.

Skrevet (endret)
he he, må si jeg lurer på hvor du har vært. Selv kommer jeg fra en småby og jeg kjenner ingen som driver med MaryKay og den slags... Jeg har bodd i Oslo nå i 15 år og de fleste av mine barndomsvenner fikk ikke barn før de fylte 25.

Jeg er ikke så overrasket over at du ikke møter hyggelige og åpne folk da du virker både arrogant og full av fordommer...

Der sa du noe ja! Og hva menes her som bygda? Og småby? Som kjent har ikke Norge noen som helst storby sammenlignet med resten av verden, og regnes her f eks Lillestrøm som en småby? Er det bygda?

Selv bor jeg (ifølge trådstarter) på bygda, 4 mil fra Oslo, 2 minutter fra Drammen, men ikke i noen by. Det bor nærmere 30 000 mennesker her, men vi har ikke bystatus. Ingen i min vennekrets har barn enda, og de aller fleste driver nå med høyere utdanning. Jeg vil ikke si vi er verken bitre eller misunnelige på dere som bor i Oslo. Kan godt si jeg trives mye bedre her, hvor jeg slipper å bo midt i gryta, men allikevel er i umiddelbar nærhet til 2 store byer.

Generalisering er et gøy ord

Endret av Gitte
Skrevet

Hva er egentlig "bygda"??? Er det en slik bygd som jeg bor i som det menes?

Jeg kommer fra en landbrukskommune, men den er bare ca 20 min. fra Oslo. Det er jorder og bondegårder overalt her, og enkelte slekter har bodd her i generasjon etter generasjon. Det er også en viss grad av at "alle kjenner alle", selv om ikke bygda er så liten. Vi har tilsammen fem skoler, som alle er foholdsvis store, og kapasiteten på disse blir mer og mer sprengt da innbyggerttallet hele tiden øker pga. tilflytting.

Jeg kjenner meg ikke igjen i det du sier med å få barn tidlig eller ikke ha utdannelse? Jeg kjenner ganske mange her og det er mennesker med alle former for utdanning og familieforhold - trådstarter høres utrolig generaliserende ut. Jeg synes faktisk at det virker som de aller fleste jeg kjenner har høyere utdannelse og/eller godt betalte jobber, eget hus og ordnede familieforhold.

Og er det dessuten noe galt i å få barn før man er 25 ? Jeg fikk mitt første da jeg var 26 og da hadde jeg rukket 4 års høyskolestudier (bla. i utlandet) og hadde etablert meg i arbeidslivet med godt betalt jobb + enebolig på oslogrensa (denne lå ikke "på bygda", vi flyttet hit og bygget hus her senere).

Hvordan det er i andre bygder vet jeg ikke. Jeg har en del kjennskap til noen av Hvalerøyene, og der synes jeg det er mer "bygd" enn her. Men jeg synes ikke folk der virker bitre, uutdannede eller kun opptatt av Mary Kay for det.

(Kan forresten fortelle at jeg kjenner ei som jobber på høyt nivå innen Mary Kay, som tjener mer enn det trådstarter sannsynligvis noen gang kan drømme om og som har en MaryKay-bil som stadig blir byttet med siste modell. Og nei; Jeg jobber ikke med MK og bruker heller ikke produktene)

Gjest Catwoman
Skrevet

Hva er bygda da?

Altså hvor mener dere grensen går mellom at det er en bygd og at det er et litt større sted?

Har det med innbyggertall og gjøre eller andre ting?

Gjest *Sexy*Cat*
Skrevet
Det er vel naturleg at ein forsvarar seg sjølv, er det ikkje?

Joda, men det virker som om man forsvarer seg selv fordi man blir truffet.

Ta meg som eks da. Jeg hadde ikke giddet å forsvare meg selv i denne tråden. Nettopp fordi jeg ikke føler meg truffet. :sjarmor:

Skrevet

Nåja. Det skyldes vel helt andre ting enn at du ikke føler deg "truffet" som du sier.

Skrevet
Trådstarter er i alle fall et godt eksempel på at noen ganger hjelper ikke utdannelse i det hele tatt.

Sant, sant. Hovedinnlegger kan jo ikke stave engang.

Skrevet
:overrasket: Jøss...er du fra Tsjernobyl du eller?

:ler:

Nå er det ikke sikkert min by er liten nok da, men jeg er iallefall fra Nord Trøndelag. Ingen av mine venninner er aleneforeldre til mange barn med x antall fedre, de fleste har høyere utdanning (vi har en god høyskole her), bare en av mine venninner fikk barn før fylte 25 år, og bare en er uten arbeid. Jeg kjenner meg absolutt ikke igjen i det som trådstarter skriver. Ingen bitre, sure kjerringer her.

Man skal være mot andre som man vil andre skal være mot seg selv.

Gjest Varg-Menja
Skrevet
Denne tråden viser at det er to typer kvinner; Bygdedamer og bydamer.

Lurer på om det er to ulike gensammensetnnger vi snakker om, siden de er så forskjellige? ;)

Jeg er født og oppvokst på bondelandet, så bodde jeg en del år i Oslo, og når bor jeg i en litt større bygd igjen. Og jeg har, utrolig nok vært den samme personen hele tida, så nå er jeg litt usikker på hvilke katergori jeg tilhører...

Den ene kafffebaren vi har her jeg bor har forøvrig mye bedre kaffe enn de fleste stedene i Oslo.

Skrevet

Nåh...

Altså.... Skjønner ikke problemet her. For meg virker det som om det fraflytta bygdefolket viser svært liten respekt for sine medsøstres valg. Mulig de fremdeles sliter med småbykomplekser?

Dessuten ser ikke jeg vitsen med å vente med å få barn. Når man er ung, er man jo full av hormoner og er helt utilregnelig. - Ikke veit man hva man vil og og tanken på studentkroa trekker like mye som studier. Kan jo ikke ta viktige valg om utdannelse i den tilstanden.

Men barn skal jo alle ha en eller annen gang, så hvorfor ikke slå til når du er ung? Du har mer energi enn gamle mødre, og du trenger ikke allverdens vett for å ta deg av et spebarn. Skrik og hyl skyldes normalt 4 faktorer: 1. den er trøtt. 2. den er sulten. 3. har bæsja eller 4. den er syk. Og så vokser man jo med oppgaven. Dessuten tåler man jo langt bedre våkennetter når man er 17 enn når man er 30.

Hormonene legger seg, og etterhvert kan man jo ta fatt på en utdannelse når barna vokser til og man selv er litt mer moden.

Skrevet

Denne tråden viser at det er to typer kvinner; Bygdedamer og bydamer.

Også har vi de mer skjeldne bygedamene som trådstarter referer til i tittelen på innlegget sitt.

Skrevet
Siden min samboer egentlig er en bondegutt (eller tja..han er fra en småby i hvertfall) så må jeg jo dessverre bli med han til hans by innimellom.

Innimellom møter vi venner og venninner som er hans og jeg blir alltid litt satt ut av mentaliteten som råder i andre byer.

I storbyene konsentrerer vi oss om utdannelse, imens på "bygda" der har de fleste jentene 2 unger før fylte 25år.

Jeg syns det er rart...og merkelig og ikke minst idiotisk.

Mange av damene der virker så sinna, bitre og misunnelige....  :overrasket:

Jeg tror at mye av grunnen til at disse damene oppfører seg sånn er vel fordi de har fått en unge med "hvem som helst", også har selvfølgelig bygdegutten funnet seg en eller annen ny dame og kjørt hun på tjukken også.  :roll:

Tro meg...jeg hadde vært bitter selv i en slik sitasjon..

Men hvorfor er mentaliteten så annerledes på bygda?

Hvorfor har så mange damer 2 unger før man har fylt f.eks 25 år?

Og hvorfor søren driver "alle" damene på bygde med MaryKay og den slags?

Er det hipt der ute i ødemarka kanskje?

Forstår ikke.  :overrasket:

Og jeg har ikke bare vært i en småby nei...jeg har vært i mange. Og det er likt de fleste stedene.

Eller er dere 'bydamer' misunnelige på oss 'bygdedamer' kanskje??? :ler:

Jeg er 24 år, bor på bygda, har INGEN barn!!!!!!

Men selvfølgelig mange av mine venner har barn, og de er også sammen med barnefaren, har fast jobb, hus og bil, et a4 liv.

Men mange av mine venner er også uten barn, akkurat som meg.

Så slå ikke alle under en kam.

Finnes mange unge småbarnsmødre i byene også.

Det ser jeg stadig vekk.

Forksjellen er bare at i byene er folketallet større, og dermed virker det ikke som så mange, tatt helheten i betraktning.

Er da bra det yngler og gror i bygda også, vi er nå mange på min alder som har kommet tilbake til bygda vår. Det er trygt her. Å vi liker oss. Kort vei er det også til sentrale byer.

Hva er poenget med å si bydamer og bygdedamer??

Vi er alle mennesker. Vi er opptatt av det samme. Vi er går i like klær. Har like butikker.

Og perfect home, mary kay, det er jo bare sosiale partyer. De har du i byen også!!!!

Skrevet

Dette var å generalisere bydamer. Det fins vel bydamer uten utdannelse og som får barn før de fyller 25 også? Jeg kommer fra en bygd nær en storby og alle mine venner har reist ut i verden for å utdanne seg. De som har blitt igjen vet jeg fint lite om hva driver med.

Jeg tror det handler mer om miljøet man ferdes i, enn om man er oppvokst i by eller bygd.

Skrevet
Siden min samboer egentlig er en bondegutt (eller tja..han er fra en småby i hvertfall) så må jeg jo dessverre bli med han til hans by innimellom.

Innimellom møter vi venner og venninner som er hans og jeg blir alltid litt satt ut av mentaliteten som råder i andre byer.

I storbyene konsentrerer vi oss om utdannelse, imens på "bygda" der har de fleste jentene 2 unger før fylte 25år.

Jeg syns det er rart...og merkelig og ikke minst idiotisk.

Mange av damene der virker så sinna, bitre og misunnelige....  :overrasket:

Jeg tror at mye av grunnen til at disse damene oppfører seg sånn er vel fordi de har fått en unge med "hvem som helst", også har selvfølgelig bygdegutten funnet seg en eller annen ny dame og kjørt hun på tjukken også.  :roll:

Tro meg...jeg hadde vært bitter selv i en slik sitasjon..

Men hvorfor er mentaliteten så annerledes på bygda?

Hvorfor har så mange damer 2 unger før man har fylt f.eks 25 år?

Og hvorfor søren driver "alle" damene på bygde med MaryKay og den slags?

Er det hipt der ute i ødemarka kanskje?

Forstår ikke.  :overrasket:

Og jeg har ikke bare vært i en småby nei...jeg har vært i mange. Og det er likt de fleste stedene.

Hadde jeg møtt den nedlatende holdningen du møter folk med så hadde nok også jeg blitt betegnet som en bitter og misunnelig. Selv om jeg egentlig hadde vært fly forbannet. Herregud for en generalisering.

Jeg har venninner i bygdenorge og de er ikke mindre oppegående enn meg. Jeg har også truffet noen sure kvinnfolk på bygda, men det gjør jeg av og til i byen også.

Skrevet
he he, må si jeg lurer på hvor du har vært. Selv kommer jeg fra en småby og jeg kjenner ingen som driver med MaryKay og den slags... Jeg har bodd i Oslo nå i 15 år og de fleste av mine barndomsvenner fikk ikke barn før de fylte 25.

Jeg er ikke så overrasket over at du ikke møter hyggelige og åpne folk da du virker både arrogant og full av fordommer...

Jævlig enig i dette!! Det første jeg tenkte da jeg leste hovedinnlegget var: Ånei -spar meg for nok ei ignorant Oslo-/storbytøyte som synes ordet "urban" er trendy, og som heller ville dø enn å bli fremstilt som utrendy. Og -selvsagt er det ikke trendy å få barn før man er 25. Ikke særlig trendy å tenke sjæl heller, aller helst skal man jo følge det som står i de trendy magasinene -det er den utdannelsen man bør ta, den maten man bør lage, de hjemmene man bør bo i, de stedene man bør kjøpe hus/leilighet, de klærne man bør gå i etc. Ellers er man jo ikke trendy! Og Gud forby de som tenker sjæl og driter i de trendy magasinene. Gud forby de som dropper karrierejag og finner ut at det å være hjemme med barn er toppen av lykke.

Hva faen spiller vel det for rolle for deg om noen velger å få barn før de er 25? Det har da vel for helvete ikke du noe med -di sutrekjerring! Fei for din egen dør, og drit i å legge nesa di oppi andres valg.

Selv er jeg fra bygda. Jeg har 6 års utdannelse på høgskolenivå, har bodd flere år i andre land, og i andre deler av Norge. Jeg er 35, har ingen barn. Jeg bor på en gård, jeg drømmer om høner på låven og hest på tunet. Jeg kan spinne på rokk, noe jeg er stolt av. Og jeg gir blande faen i hva som er trendy og ikke trendy. Jeg lever livet akkurat som jeg vil, og holder meg unna sånne fordomsfulle og arrogante sutrefrøkner som deg.

Nelle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...