Gjest By-Jente Skrevet 30. oktober 2005 #1 Skrevet 30. oktober 2005 Siden min samboer egentlig er en bondegutt (eller tja..han er fra en småby i hvertfall) så må jeg jo dessverre bli med han til hans by innimellom. Innimellom møter vi venner og venninner som er hans og jeg blir alltid litt satt ut av mentaliteten som råder i andre byer. I storbyene konsentrerer vi oss om utdannelse, imens på "bygda" der har de fleste jentene 2 unger før fylte 25år. Jeg syns det er rart...og merkelig og ikke minst idiotisk. Mange av damene der virker så sinna, bitre og misunnelige.... Jeg tror at mye av grunnen til at disse damene oppfører seg sånn er vel fordi de har fått en unge med "hvem som helst", også har selvfølgelig bygdegutten funnet seg en eller annen ny dame og kjørt hun på tjukken også. Tro meg...jeg hadde vært bitter selv i en slik sitasjon.. Men hvorfor er mentaliteten så annerledes på bygda? Hvorfor har så mange damer 2 unger før man har fylt f.eks 25 år? Og hvorfor søren driver "alle" damene på bygde med MaryKay og den slags? Er det hipt der ute i ødemarka kanskje? Forstår ikke. Og jeg har ikke bare vært i en småby nei...jeg har vært i mange. Og det er likt de fleste stedene.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2005 #2 Skrevet 30. oktober 2005 Vel jeg er oppvokst på bøgda men flytta til oslo etter gymnaset. De fleste andre jenter jeg kjenner hjemmefra har faktisk også flytta på seg. Det er de som blir igjen som ikke gjøre annet enn å spy ut den ene ungen etter den andre Det er stort sett den eneste "karriereveien" som er på bøgda om de vil bli boende der. Jenter som flytter ut for å ta seg en utdannelse kommer som regel ikke til å flytte tilbake til bøgda igjen, nettopp mye pga det du påpeker i innlegget ditt.
Gjest Devil's Spawn Skrevet 30. oktober 2005 #3 Skrevet 30. oktober 2005 Noe galt med å få barn før man er 25?
sixx Skrevet 30. oktober 2005 #4 Skrevet 30. oktober 2005 Hadde du hatt greie på hva du snakker om, så hadde du visst at noen av dem driver med tupperware også.
Gjest gjest1 Skrevet 30. oktober 2005 #5 Skrevet 30. oktober 2005 Eg er bygde-jente men anar ikkje kva Mary Kay er!?!?!? Men no vart eg nysgjerrig då... Ikkje har eg ungar og ikkje er eg bitter på noko som helst heller. Har ikkje nokon venninner som er bitrare enn gjennomsnittet heller..... Dei aller fleste flyttar frå bygda for å ta seg ei utdanning, men kjem tilbake når dei er ferdige dersom det er jobb å få. Bygda har sin sjarm, og sine positive og negative sider, akkurat som byen. Men dersom dette er nok ein bygdehets-tråd, trur eg at eg koblar ut...
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2005 #6 Skrevet 30. oktober 2005 Men hvorfor er mentaliteten så annerledes på bygda? Hvorfor har så mange damer 2 unger før man har fylt f.eks 25 år? Og hvorfor søren driver "alle" damene på bygde med MaryKay og den slags? Er det hipt der ute i ødemarka kanskje? Forstår ikke. Og jeg har ikke bare vært i en småby nei...jeg har vært i mange. Og det er likt de fleste stedene. ← he he, må si jeg lurer på hvor du har vært. Selv kommer jeg fra en småby og jeg kjenner ingen som driver med MaryKay og den slags... Jeg har bodd i Oslo nå i 15 år og de fleste av mine barndomsvenner fikk ikke barn før de fylte 25. Jeg er ikke så overrasket over at du ikke møter hyggelige og åpne folk da du virker både arrogant og full av fordommer...
Gjest Pecado Skrevet 30. oktober 2005 #7 Skrevet 30. oktober 2005 Jenter på bygda har vel ikke så mange muligheter til utdannelse som jenter i større byer, derfor har de vel ofte da lavere utdannelse. Ikke alle ønsker å flytte til storbyen. Og bra er vel det, for mangfold har vel aldri skadet? De fleste jenter ønsker vel barn etter at utdanningen er tatt og de har vært i arbeidslivet noen år. Når da jentene på bygda ofte har kortere utdannelse faller det vel seg naturlig at de får barn før jenter med lengre utdannelse.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2005 #8 Skrevet 30. oktober 2005 Jenter på bygda har vel ikke så mange muligheter til utdannelse som jenter i større byer, derfor har de vel ofte da lavere utdannelse. Ikke alle ønsker å flytte til storbyen. Og bra er vel det, for mangfold har vel aldri skadet? De fleste jenter ønsker vel barn etter at utdanningen er tatt og de har vært i arbeidslivet noen år. Når da jentene på bygda ofte har kortere utdannelse faller det vel seg naturlig at de får barn før jenter med lengre utdannelse. ← med kortere utdannnelse mener du vel avsluttet grunnskole Jeg er fra Finnmark og der er det veldig vanlig at jenter blir gravide før de fyller 18 Tror det fylket ( sammen med nord trøndelag) faktisk er mer "ekstrem" enn andre.
Gjest gjest1 Skrevet 30. oktober 2005 #9 Skrevet 30. oktober 2005 I våre dagar er ikkje lokalisering noko hinder for kor lang utdanning ein får ta.
Gjest Violetta Skrevet 30. oktober 2005 #10 Skrevet 30. oktober 2005 I våre dagar er ikkje lokalisering noko hinder for kor lang utdanning ein får ta. ← Det tror jeg er helt riktig. Jeg tror det har vel så mye med tradisjon og forventninger å gjøre som lokalisering.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2005 #11 Skrevet 30. oktober 2005 Det tror jeg er helt riktig. Jeg tror det har vel så mye med tradisjon og forventninger å gjøre som lokalisering. ← MAo så stiller foreldrene til barn på bøgda mindre krav til ungene sine en det de gjør i byene :klø: Blir litt feil å si at lokalisering er helt uten betydning, da det så klart er lettere å ha familien rundt seg. Da kan man jo i verste fall bo hjemme og slippe å betale for en overpriset hybel om man hadde vært så heldige om barndomshjemmet sto i Oslo.
Gjest gjest1 Skrevet 30. oktober 2005 #12 Skrevet 30. oktober 2005 Det tror jeg er helt riktig. Jeg tror det har vel så mye med tradisjon og forventninger å gjøre som lokalisering. ← Det trur eg også. Men i mi bygd er det i alle fall både tradisjon og forventning til at dei unge får seg ei skikkeleg utdanning. Ein treng jo flinke arbeidsfolk som kan skape arbeidsplassar og ta vare på småplassen!
Gjest Violetta Skrevet 30. oktober 2005 #13 Skrevet 30. oktober 2005 MAo så stiller foreldrene til barn på bøgda mindre krav til ungene sine en det de gjør i byene :klø: Blir litt feil å si at lokalisering er helt uten betydning, da det så klart er lettere å ha familien rundt seg. Da kan man jo i verste fall bo hjemme og slippe å betale for en overpriset hybel om man hadde vært så heldige om barndomshjemmet sto i Oslo. ← Nei jeg tenkte ikke bare på foreldres forventninger, men like mye venners forventninger og bygdas tradisjoner ellers. Klart lokalisering har betydning, men jeg tror ikke det alene avgjør hvorvidt det er mange i en bygd som tar lang utdanning eller ikke.
Gjest Pecado Skrevet 30. oktober 2005 #14 Skrevet 30. oktober 2005 Så det du sier er at selv om du ikke ønsker å flytte bra bygda di kan du ta den utdannelsen du ønsker? Ikke helt enkelt vil jeg tro.
Gjest Violetta Skrevet 30. oktober 2005 #15 Skrevet 30. oktober 2005 Så det du sier er at selv om du ikke ønsker å flytte bra bygda di kan du ta den utdannelsen du ønsker? Ikke helt enkelt vil jeg tro. ← Det finnes både brevkurs og internettkurs i dag. Dessuten er man ikke nødt å flytte for godt selv om man flytter midlertidig pga utdanning.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2005 #16 Skrevet 30. oktober 2005 Så det du sier er at selv om du ikke ønsker å flytte bra bygda di kan du ta den utdannelsen du ønsker? Ikke helt enkelt vil jeg tro. ← nei som utflyttet bygdejente vil jeg aldri ( vel skal jo aldri si aldri da men oddsene er dårlige) flytte "hjem" igjen. Man forandrer seg etter noen år vekke fra bygda. Sånn er det bare. Det som gjør at jeg først og fremst ikke vil flytte tilbake er at alle vennene mine er borte. Det er kun de jeg ikke har noe felles med som er igjen.
Gjest gjest1 Skrevet 30. oktober 2005 #17 Skrevet 30. oktober 2005 Så det du sier er at selv om du ikke ønsker å flytte bra bygda di kan du ta den utdannelsen du ønsker? Ikke helt enkelt vil jeg tro. ← Vel, i mange tilfelle kan ein det. Det er mange mulighetar for desentralisert utdanning, og utdanning via fjernundervisning. Dei fleste 19-åringar (i all fall dei eg kjenner) er klare for å flytte heimefrå og alt et inneber. Med støtte frå lånekassen greier ein å betale både hybel og mat og fest og reiser heim til bygda...
Gjest gjest1 Skrevet 30. oktober 2005 #18 Skrevet 30. oktober 2005 nei som utflyttet bygdejente vil jeg aldri ( vel skal jo aldri si aldri da men oddsene er dårlige) flytte "hjem" igjen. Man forandrer seg etter noen år vekke fra bygda. Sånn er det bare. Det som gjør at jeg først og fremst ikke vil flytte tilbake er at alle vennene mine er borte. Det er kun de jeg ikke har noe felles med som er igjen. ← Trist at du føler det sånn.. Kvifor vil ikkje vennene dine flytte tilbake då? Alle i min venegjeng ynskjer seg heim att, dersom det er jobbar til dei etter endt utdanning.
Juicy_girl Skrevet 30. oktober 2005 #19 Skrevet 30. oktober 2005 Hadde du hatt greie på hva du snakker om, så hadde du visst at noen av dem driver med tupperware også. ← Lo godt av den.. hehe.. Jeg er fra bygda selv. Selv om jeg flytta hjemmefra som 17 og stort sett etter det bodd i Oslo er jeg stolt av å være derfra. Er vel mange unge som flytter inn til byer for å gå på universitetet og høyskoler. Fleste av vennenne mine har gjort det hvertfall. Har aldri vært misunnelig eller sånn. Eneste er vel at jeg har tenkt di er heldig som har som har alle vennenne her! Er vel bare å flytte på seg hvis man føler for det. Værre er det ikke. Men mange av byjentene er jo litt for prippene Unnskyld Mange av guttene kan ikke ting di burde. Tenker på sånne praktiske ting. Mener ikke alle
Gjest eksbygdedame Skrevet 30. oktober 2005 #20 Skrevet 30. oktober 2005 Jeg er sjøl i fra en småby og kjenner meg godt igjen i det trådstarter skriver om. HELDIGVIS har jeg ikke flere unger med flere fedre, og heldigvis flytta jeg ut i fra byen før jeg var 18 så da slapp jeg å bli sånn som enkelte småby-damer blir. Nemlig alenemødre med LAV inntekt. Det må være kjipt for å si det sånn. Når jeg kommer tilbake til hjemstedet mitt sitter alle som har blitt værende der i bygda med ungen på slep og to peniser mellom beina.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå