Gå til innhold

Samboer tvinger meg med på tur

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Meg og samboer var enig om å vente med å ta en lengre tur med babyen vår, rett og slett fordi det er mye styr med flaskevasking, mating, samt at han ikke trives i bilstol. Jeg er også veldig sliten, tar barnet 10-12 timer alene hver dag da samboer jobber og det er så som så med søvn. Jeg rekker nesten ingenting . Vi var enig om å vente til barnet var 1+ år før vi dro på lenger tur og skulle da reise mye i sommer, da vi er invitert på diverse på begge sider av familien.

Hans mor har kommet til området der vi bor og skal være her en stund. Hun har fått det for seg at hun vil samle familien på ei hytte i Sverige. Plutselig kom min samboer og spurte meg om vi kunne bli med. Han åpnet med å si at vi var jo enig om å ikke dra før baby er ett år, men ville høre hva jeg svarte. Jeg sa da at jeg tenkte det var best å vente som vi avtalte. Da ble han skikkelig forbannet, og har vært det i en uke. Han truet med å slå opp. Jeg spurte hvorfor morens ønsker var viktigere enn vår avtale. Da var det mye preik om hennes behov for å samle alle. ( Selv om alle skal samles i sommer). Jeg fikk også beskjed om dette bare en uke før, følte det var kort frist. Han gav seg på det og sa vi drar ikke. Men i dag kom han igjen og sa at han mente vi må dra. ( Sist uke kjørte vi en 20 min tur med barnet i bil, han hylskrek hele veien). Jeg spurte han om det blir hyggelig å sitte sånn i to timer. Da svarte han: gjør det noe?

Han er drittsur og forventer at jeg blir med på turen. Jeg ser at det blir veldig stress. Begge har søvnmangel. Men mest av alt føler jeg meg så sviktet. Vi hadde en enighet om å reise på 1+ år. Så bare bryter han det, fordi han og/ eller moren plutselig føler for noe annet. Barnet mitt er en aktiv krabat, jeg må ta han med på åpen barnehage og bibliotek med barneavdeling hver dag, fordi han er av typen rastløs. Akkurat nå ser jeg at å sitte i bilstol lenge blir et gråtehel*ete uten like. Jeg vet ikke, kunne noen ha sagt noe om hva de mener? Er jeg innmari kjip her eller er det han som er kjip? Vi var jo enig om å vente med turer, bare ta det litt rolig og henge hjemme og i nærområdet nå som barnet er så liten. Jeg er også forferdelig sliten, frister lite med en full helg med svigers.

Kan informere om at samboers bror og kone ikke dro noe sted i bil med sitt barn før han ble to, fordi han hylskrek i bilen. Men de har visst ikke samme toleranse for meg....

Anonymkode: d7f78...def

• Liker 5
  • Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Fløff skrev (Akkurat nå):

Han truer med å gjøre det slutt? 

Jeg hadde vel mest tenkt at det kan være fint med en liten runde på FVK generelt - få tips til hvordan kunne ta diskusjoner uten å komme med trusler om å bryte opp hele familien osv.

Jeg hadde stått på mitt (høres ut som en kjip tur for alle) og tenkt at dette var en grei anledning til å få litt veiledning. Som de fleste par trenger, særlig i småbarnsperioden. 

Men han kan altså ikke true med å gjøre det slutt, eller at det ikke «gjør noe» at barnet opplever sterkt ubehag i 2 timer fordi han vil trasse. 

Han kan dra selv på den turen 🤷‍♀️

Jeg foreslo det! Men da ble han enda mer provosert. Ville ha med familien sa han. Åh som jeg skulle ønske han dro!! Hadde elsket å være her alene med baby og slippe hele greia. Så kunne han bare kost seg og slappet av. Jeg fatter ikke hvorfor han ikke gjør det. 

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at dette er en mann du ønsker å tilbringe livet ditt med? 

Anonymkode: dc2ef...52c

• Liker 31
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du sikker på at dette er en mann du ønsker å tilbringe livet ditt med? 

Nei. 

• Liker 10
  • Hjerte 8
AnonymBruker
Skrevet

Nei. 

men hvorfor valgte du egentlig å få barn med denne personen da??         

Anonymkode: c6f0f...c61

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Nei. 

Stå på ditt. Planlegg en vei ut. Jo før jo bedre. Er ikke lettere for barnet når det blir større

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Fordi han endret seg etter barnet kom. Det er vel ofte sånn. 

• Liker 27
  • Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet

Stå på ditt. Planlegg en vei ut. Jo før jo bedre. Er ikke lettere for barnet når det blir større

Vil ikke leve halve livet uten barnet mitt. Det er problemet. Jeg klarer nesten ikke være borte fra han en halv dag. 

• Liker 5
  • Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje den magiske kulen som viste fremtiden var ødelagt i gjerningsøyeblikket? Gidd! Det er ikke sånn at noen vet hvordan andre blir som foreldre. Aner ikke hvor mange oppegående mennesker jeg kjenner som har fått barn og tydeligvis et hardt slag i hodet i samme slengen. Det å ha barn er ingenting man kan forberedes på.

• Liker 40
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet
Fløff skrev (5 minutter siden):

Da tilbyr du ham å ta med babyen uten deg 😎

»Er så sliten av å ha ungen 10-12 timer alene, hadde det ikke vært fint for deg å få litt tid sammen om det er så viktig?»

»Vil ha med familien»….skulle ikke han nettopp avslutte forholdet og bli alenepappa? 

Nei det klarer jeg ikke. Jeg har et spesielt bånd til barnet mitt, vi var tre uker på intensiven og jeg kunne mistet han. Tror jeg har fått litt skader etter det, er mye bekymret for han selv om han er helt frisk. Bare fikk kjenne på det å kanskje miste han og det var så vondt at jeg ville bare dø.

Han vil være med meg på sine premisser. Etterkommer jeg ikke dem vil han tydeligvis dumpe meg. 

• Liker 4
  • Hjerte 8
AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på flere ting. Møter dere din familie oftere? Er han sjeldent med sin fordi noen bor andre steder i landet/Sverige og de har møttes sjeldent pga korona? 

Kanskje han vet dere får litt avlastning av svigermor på turen? 

Det kan være godt med litt stueforandring. Kanskje det er nettopp det han trenger? Dagene blir fort kjedelig om det kun er dere to, klaging og misnøye pga hverandre.

Hva med å kjøre på natten og legge barnet i bilstolen når hen har sovnet? Avtal å være der et par døgn, om krise reiser dere hjem.

Anonymkode: 212df...af6

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet

Dere er elendig på kommunikasjon. Begynn der. Gjerne via FVK.

Men hvorfor skriver du barnet "ditt"?

• Liker 20
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vil ikke leve halve livet uten barnet mitt. Det er problemet. Jeg klarer nesten ikke være borte fra han en halv dag. 

Det forstår jeg, men det gagner ingen av dere å fortsette slik. Det er tungt, men tyngre å miste seg selv og kaste bort det ene livet du har.

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
nomore82 skrev (Akkurat nå):

Dere er elendig på kommunikasjon. Begynn der. Gjerne via FVK.

Men hvorfor skriver du barnet "ditt"?

Barnet vårt da. 😃👍

• Liker 5
Skrevet

Nei det klarer jeg ikke. Jeg har et spesielt bånd til barnet mitt, vi var tre uker på intensiven og jeg kunne mistet han. Tror jeg har fått litt skader etter det, er mye bekymret for han selv om han er helt frisk. Bare fikk kjenne på det å kanskje miste han og det var så vondt at jeg ville bare dø.

Han vil være med meg på sine premisser. Etterkommer jeg ikke dem vil han tydeligvis dumpe meg. 

Kanskje mye av kjernen ligger her? Du skriver som om du er den eneste foreldren til babyen og at dine behov, meninger og planer trumfer alt annet. Tipper han føler seg rimelig bra tilsidesatt i det daglige og du legger nok opp til det.

• Liker 36
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kjære deg. Når man har små barn er man i en unntakssituasjon. Det hjelper ingen om du er spydig og klandrer ts. Man vet ikke hvem man får barn med før man er i situasjonen fordi stress påvirker mennesker ulikt. 

På hvilken måte hjelper disse innleggene dine noen som helst?

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Det der er du nødt til å reagere på. Han kan ikke true med å gjøre det slutt fordi han ikke får viljen sin, det er manipulasjon. Han kommer til å fortsette med det, så ikke gi deg.

Noen barn liker ikke å kjøre bil. Min gjorde ikke det, og vi dro på hytta en gang og det var hyling i tre timer hver vei. Eksen min sa han hadde lyst til å kjøre utfor et stup flere ganger, det var seriøst ingenting som hjalp. Det er utrivelig for både barn og foreldre, og vi skulle virkelig aldri ha gjort det. Uansett hvor mye jeg kjørte med min baby, ble det i hvert fall aldri bra. 

Anonymkode: 646fe...1ef

• Liker 15
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...