Gå til innhold

Dere som ikke har felles økonomi: Hvordan bruker dere barnetrygden?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Her er det jeg som betaler det meste av klær, utstyr, frisørtime o.l, men maten deler vi mer likt. Han tjener en del mer enn meg, men tenker dette er rettferdig, siden barnetrygden skal til barnet. 

Hvordan gjør dere det?

Anonymkode: af8ba...bdc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Barnetrygden for to barn kommer inn på en konto jeg disponerer. Sparer 300,- pr barn. Resten går til betaling av fritidsaktiviteter, klær og utstyr. 

Anonymkode: b9b9c...311

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som ikke setter barnetrygden på fond/aksjer for sparing ?  Ingen jeg kjenner som faktisk bruker opp barnetrygden. 😱😱

Anonymkode: 6990a...983

Skrevet

Vi setter noe av barnetrygden i fond til unga og resten på sparekontoen dems.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bruker barnetrygden opp. Tenker at det er bedre at de har en god barndom. Ser for meg at vi heller cashier ut studielånet deres eller noe, (eller gir dem lik sum som studielånet, siden det er det gunstigste lånet å ha blabla), når den tid kommer. Det kan vi da gjøre siden vi har brukt opp barnetrygd på dem og derfor kunne bruke større sum på å betale ned boliglån, istedenfor å la den stå på konto og tape seg i verdi. 

Anonymkode: f9a77...c7f

• Liker 11
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Felles økonomi. Barnetrygd er en del av totalen, og ikke øremerket noe som helst. 

Planlegger å gi egenkapital til bolig på et tidspunkt der de også har vist at de selv kan spare, og disponere egen økonomi.

Uaktuelt å spare direkte til barnet. De kan få avkortning til studielån, og andre konsekvenser. Og en stor sum som blir tilgjengelig på 18-årsdagen, da sitter nok pengene løst... 

Slik gjorde også mine foreldre det. 

Anonymkode: 9953c...723

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Den er der for å brukes, og spør du meg burde den vært behovsprøvd. Hvis du kan spare den, så trenger du den ikke.

Anonymkode: 75844...324

Jøss, hvem har sagt at du bestemmer noe som helst? 

Anonymkode: 5aeb0...afb

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Felles økonomi. Barnetrygd er en del av totalen, og ikke øremerket noe som helst. 

Planlegger å gi egenkapital til bolig på et tidspunkt der de også har vist at de selv kan spare, og disponere egen økonomi.

Uaktuelt å spare direkte til barnet. De kan få avkortning til studielån, og andre konsekvenser. Og en stor sum som blir tilgjengelig på 18-årsdagen, da sitter nok pengene løst... 

Slik gjorde også mine foreldre det. 

Anonymkode: 9953c...723

Vi sparer barnetrygden på en fondskonto i mitt navn. Kommer til å øremerkes bolig eller lignende når tiden er inne for det. Står hos oss inntil det, så påvirker det ikke prosenten stipend i studietiden (det vil uansett ikke avkorte studielånet). 

forøvrig enig at den bør bli behovsprøvd. Men nå er det en gang sånn at vi får den, ikke trenger den for å få det til å gå rundt, og da gir det mening å spare den. Skal sies at barna fortsatt er små, vi kjøper alt brukt og det går ganske lite penger på dem enn så lenge. Så kan godt hende prioriteringen vil endre seg ettersom de blir eldre og kanskje får dyre fritidsaktiviteter osv.

Anonymkode: c2252...8a9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi sparer uavhengig av barnetrygden, så når den kommer inn på konto så er den disponibel for meg. Da har jeg allerede spart for begge barna den måneden, og tilført felleskontoene mer enn mannen, både pga barnetrygd og høyere lønn.

Anonymkode: 96093...9fa

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Her er det jeg som betaler det meste av klær, utstyr, frisørtime o.l, men maten deler vi mer likt. Han tjener en del mer enn meg, men tenker dette er rettferdig, siden barnetrygden skal til barnet. 

Hvordan gjør dere det?

Unnskyld meg, men hvordan er det rettferdig? Han tjener vel mer enn barnetrygden mer enn deg? Og attpåtil så står du for mesteparten av klær, utstyr og frisør? Du faller rett inn i kvinnefellen der du betaler for forbruket selv om du har lavere lønn.

Anonymkode: 9b492...cbe

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Bruker ikke barnetrygden, den blir delt i to og investert i aksjer. Har en vennskapelig konkurranse med faren om hvem som får best avkastning på pengene. Foreløpig leder. 

Anonymkode: 05fc8...74b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Unnskyld meg, men hvordan er det rettferdig? Han tjener vel mer enn barnetrygden mer enn deg? Og attpåtil så står du for mesteparten av klær, utstyr og frisør? Du faller rett inn i kvinnefellen der du betaler for forbruket selv om du har lavere lønn.

Tenkte det samme! 🙄

Hvorfor ikke ha en felleskonto/kort der dere bidrar med x-antall kroner hver mnd i tillegg til barnetrygden? Kortet brukes til fellesutgifter, mat, strøm, ting til barna ++

Problemet vil da være løst og dere bidrar like mye til husholdet!

Anonymkode: 53236...b32

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva mener du? 

Jeg mener at siden jeg får barnetrygden, brukes den til klær, frisørtime osv, men maten (og det eventuelle som kommer over) fordeler vi likt. Moralen blir da at barnetrygden ikke skal gå til meg, men til barnet (og det gjør den jo når jeg bruker den på utstyr og ting til barnet).

Hvordan er det ikke rettferdig?

Samboer tjener bedre enn meg, men mener at han ikke skal betale mer for barnet enn meg fordi om. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hva mener du? 

Jeg mener at siden jeg får barnetrygden, brukes den til klær, frisørtime osv, men maten (og det eventuelle som kommer over) fordeler vi likt. Moralen blir da at barnetrygden ikke skal gå til meg, men til barnet (og det gjør den jo når jeg bruker den på utstyr og ting til barnet).

Samboer tjener bedre enn meg, men mener at han ikke skal betale mer for barnet enn meg fordi om. 

Ts

At barnetrygden i sin helhet går til barna er greit. Men jeg helt uenig med deg at den som tjener minst skal bidra like mye som den som tjener mest. Nå tjener vi så godt som det samme i mitt ekteskap, men i mange år tjente jeg mer enn mannen min. Da tok jeg, naturlig nok, også en større del av den økonomiske byrden. 50/50 er ikke rettferdig hvis det er stor forskjell i inntekt. 

Anonymkode: 37b99...9b9

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet

Sparer 1200 kr hver til begge barna, jeg tar de resterende 900 kr, da det er jeg som kjøper utstyr og klær til barna. 

Hvis vi skal gjøre et stort kjøp,  for eksempel 2 nye bilstoler som koster 4000 kr til sammen så setter jeg ikke inn til sparing den mnd. Det skjer jo ikke ofte. Og hittil er det 60.000 på kontoen til 3 åringen så har ikke dårlig samvittighet for det. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Hva mener du? 

Ts

Mener du at barnetrygden dekker alt dette til barna? Det virker ekstremt usannsynlig. Og det er ikke rettferdig at en må betale en større prosent av inntekten sin til barnet enn den andre, slik du må nå. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Den er der for å brukes, og spør du meg burde den vært behovsprøvd. Hvis du kan spare den, så trenger du den ikke.

Anonymkode: 75844...324

Går den til sparing til barna så er det helt Greit! Spiller ingen rolle så lenge pengene ska gå / går til barna!!

Anonymkode: bf15f...c2e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er alene så har dobbel barnetrygd. Bruker den på ting barnet trenger eller ønsker seg ☺️ Syns det er bedre at han har ting nå som barn enn at vi skal ha lite penger pga sparing og han da ska ha mindre/dårligere  leker/utstyr. Jeg blir mest sannsynlig og forhåpentligvis å ha en helt annen økonomi når jeg er ferdig utdannet (er student) og han er eldre, og da mulighet til å hjelpe han med penger. 

Anonymkode: bbaae...109

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...