AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #1 Skrevet 16. mars 2022 7,5 timer hver dag? Eller er det litt redusert? Jeg skal ikke i fengsel men ble litt nysgjerrig etter programmene med Helene sjekker inn. Blir innsatte motiverte av det? 37,5 timer i uka med samme ensformige arbeidsoppgaver vil jo ikke motivere alle til å komme seg i jobb utenfor murene? Eller? Spesielt ikke de som allerede har falt utenfor skole og arbeidsliv vil jeg tro. Anonymkode: 4ea9b...d48
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #2 Skrevet 16. mars 2022 Fengselsinnsatte har aktivitets- eller arbeidsplikt på 7 timer per dag. Betalinger er på 76 kr. Altså pr dag! Når alternativet er å sitte alene på en fengselscelle, med 7 kvm å røre seg på, arbeider man likevel gjerne. Fordommene om fengselsinnsatte er mange. En av dem er at de fleste innsatte har falt ut av skole og arbeidsliv. At de trenger å motiveres for å arbeide i samfunnet. De innsatte dette gjelder for er narkomane eller psykisk syke. Ergo syke, som trenger behandling og aldri skulle vært plassert i et fengsel. Anonymkode: 26d52...634
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #3 Skrevet 17. mars 2022 Hva da "plikt"? Hva skal de liksom gjøre om man nekter, kaste deg ut? 😅 Skjønner at man må bidra for å få "lommepenger", men vil du ikke så vil du ikke... Kan aldri se for meg at du blir fysisk tvunget til noe som helst. Anonymkode: 365d0...0d7
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #4 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva da "plikt"? Hva skal de liksom gjøre om man nekter, kaste deg ut? 😅 Skjønner at man må bidra for å få "lommepenger", men vil du ikke så vil du ikke... Kan aldri se for meg at du blir fysisk tvunget til noe som helst. Anonymkode: 365d0...0d7 Da blir de låst inne på cella. Det kan jo være veldig kjedelig i lengden. Isolert på en bitteliten celle. Anonymkode: 64e1b...824
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #5 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Da blir de låst inne på cella. Det kan jo være veldig kjedelig i lengden. Isolert på en bitteliten celle. Anonymkode: 64e1b...824 De som eventuelt nekter aktiviteter har sikkert ikke noe i mot å ligge og sove på cella i stedet. Anonymkode: 365d0...0d7
Gjest Dævendøtte Skrevet 17. mars 2022 #6 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De som eventuelt nekter aktiviteter har sikkert ikke noe i mot å ligge og sove på cella i stedet. Anonymkode: 365d0...0d7 I 12 år kan det bli litt ensformig.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #7 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): De som eventuelt nekter aktiviteter har sikkert ikke noe i mot å ligge og sove på cella i stedet. Anonymkode: 365d0...0d7 dermed mister man selvfølgelig privileger, som for eksempel TV på cella. eller å få besøk fra familien / venner eller andre man er glade i.. Anonymkode: 7eb44...1dd
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #8 Skrevet 17. mars 2022 Er nok tryggere å bli låst inne på cella. Andre plasser i fengselet kan man bli voldtatt av andre innsatte. Anonymkode: 67727...9dd
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #9 Skrevet 17. mars 2022 Dævendøtte skrev (1 time siden): I 12 år kan det bli litt ensformig. AnonymBruker skrev (5 minutter siden): dermed mister man selvfølgelig privileger, som for eksempel TV på cella. eller å få besøk fra familien / venner eller andre man er glade i.. Anonymkode: 7eb44...1dd Og? Trenger ikke mer enn et sted å sove og litt mat om dagen. Det er jeg sikker på at fengselet stiller opp med, uansett hvor lite samarbeidsvillig den innsatte er. Anonymkode: 365d0...0d7
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #10 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Og? Trenger ikke mer enn et sted å sove og litt mat om dagen. Det er jeg sikker på at fengselet stiller opp med, uansett hvor lite samarbeidsvillig den innsatte er. Anonymkode: 365d0...0d7 Joda, om man virkelig ikke vil. Men for de aller fleste mennesker så blir det veldig ensomt å være innelåst på cella nesten hele døgnet. Man kan faktisk bli syk av det. Anonymkode: 64e1b...824
Gjest Dævendøtte Skrevet 17. mars 2022 #11 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Og? Trenger ikke mer enn et sted å sove og litt mat om dagen. Det er jeg sikker på at fengselet stiller opp med, uansett hvor lite samarbeidsvillig den innsatte er. Anonymkode: 365d0...0d7 De fleste trenger mer enn dette, de kan rett og slett bli syke, både fysisk og psykisk. Det blir lange dager, får ikke kastet bort tiden på KG heller
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #12 Skrevet 17. mars 2022 Dævendøtte skrev (3 minutter siden): De fleste trenger mer enn dette, de kan rett og slett bli syke, både fysisk og psykisk. Det blir lange dager, får ikke kastet bort tiden på KG heller Ja, ja. Jeg kan bare snakke for meg selv, jeg vet jeg hadde klart meg helt fint. Ilke så annerledes fra "livet" jeg har i dag, bortsett fra internett. Og det skulle jeg klart meg uten, det gir meg ingenting uansett. Anonymkode: 365d0...0d7
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #13 Skrevet 17. mars 2022 Les Vigdis Hjorts bok: Tredve dager i Sandefjord. Hun beskriver i detalj hvordan det er. Anonymkode: 139a7...ca8
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #14 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Fordommene om fengselsinnsatte er mange. En av dem er at de fleste innsatte har falt ut av skole og arbeidsliv. At de trenger å motiveres for å arbeide i samfunnet. De innsatte dette gjelder for er narkomane eller psykisk syke. Ergo syke, som trenger behandling og aldri skulle vært plassert i et fengsel. Anonymkode: 26d52...634 Det er ikke fordommer. En svært stor andel av innsatte har lavt utdanningsnivå og lav tilknytning til arbeidslivet, i tillegg til rusproblemer og psykisk sykdom. Dessverre. Anonymkode: 4e4be...de2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #15 Skrevet 17. mars 2022 Men de som soner på slik lavsikkerhet, de blir vel ikke låst inn i celler? Har ikke de bare «vanlig» rom, der de kan gå fritt ut og inn i fellesareal? Anonymkode: e3455...341
Frk Midnattsol Skrevet 17. mars 2022 #16 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): dermed mister man selvfølgelig privileger, som for eksempel TV på cella. eller å få besøk fra familien / venner eller andre man er glade i.. Anonymkode: 7eb44...1dd Det er ikke slik at hvis man ikke jobber/deltar i annen aktivitet, så blir man nektet besøk fra familie/venner. Man blir som nevnt over her, innelåst i arbeidsdagen, men man får jo utetid som alle andre. Man mister heller ikke tv. Det som gjør at de fleste velger å jobbe, er at da får de mer fellesskap med de andre innsatte, og vi er jo sosiale vesen de fleste av oss, men noen velger altså å isolere seg gjennom dagene på cellen, og da er det som oftest en eller annen spesiell grunn til det, og som oftest varer denne selvvalgte isolasjonen ikke så veldig lenge før man ønsker å være sosial. 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #17 Skrevet 17. mars 2022 Frk Midnattsol skrev (10 minutter siden): Det er ikke slik at hvis man ikke jobber/deltar i annen aktivitet, så blir man nektet besøk fra familie/venner. Man blir som nevnt over her, innelåst i arbeidsdagen, men man får jo utetid som alle andre. Man mister heller ikke tv. Det som gjør at de fleste velger å jobbe, er at da får de mer fellesskap med de andre innsatte, og vi er jo sosiale vesen de fleste av oss, men noen velger altså å isolere seg gjennom dagene på cellen, og da er det som oftest en eller annen spesiell grunn til det, og som oftest varer denne selvvalgte isolasjonen ikke så veldig lenge før man ønsker å være sosial. TV kan forsvinne som resultat av brudd på aktivitetsplikten jo. Den innsatte kan også miste plassen sin på ordinær avdeling og bli satt på avdeling for vanskelige innsatte - der er det mindre fellesskap og mindre «service» fra de fengselsandsatte. Dessuten vil «lønnen» gå ned. Aner ikke hva satsene er pr 2022, men det er stor nok forskjell til at det f.eks blir vanskelig å få råd til å kjøpe seg tobakk/snus gjennom handleordningen i fengselet, dette er en svært stor motivasjonsfaktor fir mange. Arbeid og gode resultater kan dessuten medføre goder sol plass på bedre avdelinger, overføring til åpen soning, løslatelse på 2/3 tid osv. Anonymkode: 3b6df...a2c
Gjest Dævendøtte Skrevet 17. mars 2022 #18 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Ja, ja. Jeg kan bare snakke for meg selv, jeg vet jeg hadde klart meg helt fint. Ilke så annerledes fra "livet" jeg har i dag, bortsett fra internett. Og det skulle jeg klart meg uten, det gir meg ingenting uansett. Anonymkode: 365d0...0d7 Vel, selv om du lever som en innsatt nå, så har du fortsatt noe en i fengsel ikke har, friheten til å velge.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #19 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men de som soner på slik lavsikkerhet, de blir vel ikke låst inn i celler? Har ikke de bare «vanlig» rom, der de kan gå fritt ut og inn i fellesareal? Anonymkode: e3455...341 De låses inn i egne celler på kvelden, jo. Og det kommer an på hvordan fengselet er utformet, hva de har tilgang til. Det heter aktivitetsplikt. Man må gjøre noe når man er i fengsel. Unntaket er om du er syk eller ufør og ikke kan, men skal love at å sitte på en celle hele døgnet (spesielt på lukket avdeling) bare gjør folk sykere. Anonymkode: 9916a...8ac
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #20 Skrevet 17. mars 2022 9 hours ago, AnonymBruker said: Er nok tryggere å bli låst inne på cella. Andre plasser i fengselet kan man bli voldtatt av andre innsatte. Anonymkode: 67727...9dd Du må slutte å se på amerikanske filmer du. Tappert forsøk på humor eller? Neste blir vel den vanlige «ikke mist såpa i dusjen» Anonymkode: c3a57...532
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå