Gå til innhold

Febrilsk slikking på gulv, tepper og møbler

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

hunden min har begynt med noe irriterende de siste månedene. Hun går inn i «transe» og slikker på gulv,gulvteppe og møbler. Det går ikke an å stoppe henne, hun lukker ørene. Jeg er gravid og denne atferden har kommet etter jeg ble gravid. Tror dere det kan ha noe sammenheng? At hun er stresset pga dette? Jeg var veldig dårlig i første halvdel av graviditeten og hun fikk ikke det hun trengte av tur og stimuli på flere måneder. Det var da denne atferden oppsto. Tenkte at hun var understimulert. Men nå går vi jo turer og har sammeaktivitetsnivå som før… men slikkingen fortsetter. Hun er 6 år og har aldri gjort dette før. 

Anonymkode: c4fe9...ba3

AnonymBruker
Skrevet

Stressmestring som har blitt en vane. 

Anonymkode: 7ee53...cf5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

AnonymBruker
Skrevet

Tilby slikkematter med fryste godsaker, fryst kong, fryst margbein, osv?? Slikking er stressdempende, og her har det nok vært en selvforsterkende aktivitet når hun ikke fikk nok stimuli. Du kan også prøve med søksøvelser som tar litt tid, og bruker hjernen godt!

Anonymkode: 2bdb5...747

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tilby slikkematter med fryste godsaker, fryst kong, fryst margbein, osv?? Slikking er stressdempende, og her har det nok vært en selvforsterkende aktivitet når hun ikke fikk nok stimuli. Du kan også prøve med søksøvelser som tar litt tid, og bruker hjernen godt!

Anonymkode: 2bdb5...747

Det var min tanke også. At det har blitt en uvane på en måte? Hun er glad i kong så kan tilby det på kvelden. Det er nemlig KUN på kvelden at dette foregår😅 i 19-20 tiden starter det. Men en fryst kong vil vel ikke løse problemet på sikt? Hva når jeg slutter å gi henne kong?

AnonymBruker
Skrevet

Som de andre sier, slikking er en måte å håndtere stress på og her har hunden fått en fryktelig uvane for å roe seg selv.

Anonymkode: 61fec...208

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det var min tanke også. At det har blitt en uvane på en måte? Hun er glad i kong så kan tilby det på kvelden. Det er nemlig KUN på kvelden at dette foregår😅 i 19-20 tiden starter det. Men en fryst kong vil vel ikke løse problemet på sikt? Hva når jeg slutter å gi henne kong?

Forhåpentligvis vil hun "glemme" at hun brukte å slike gulv og annet etter en periode hvor det blir erstattet med kong, så når hun ikke får kong vil hun ikke begynne å slikke på alt annet igjen

Anonymkode: 4e831...5a1

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Du kan jo ikke slutte aktivisere henne uansett.

Flere mnd med understimulering er jo tragisk for hunden.Aktiviseringen er vel ikke optimal nå heller.

Du kan legge ut gobit-søk inne og ute f eks. Dette kan gjøres hver dag. Er hunden glad i maten sin, kan tørrforet brukes. 

Du må bare søke opp aktiviseringsmetoder utover standard tur. Og fortsette med det. 

Anonymkode: e46a0...00b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Du kan jo ikke slutte aktivisere henne uansett.

Flere mnd med understimulering er jo tragisk for hunden.Aktiviseringen er vel ikke optimal nå heller.

Du kan legge ut gobit-søk inne og ute f eks. Dette kan gjøres hver dag. Er hunden glad i maten sin, kan tørrforet brukes. 

Du må bare søke opp aktiviseringsmetoder utover standard tur. Og fortsette med det. 

Anonymkode: e46a0...00b

Hæ? Hvem har snakket om å slutte å aktivisere henne? Jeg lurte på hva som ville skje hvis jeg sluttet å gi henne kong hver kveld bare.🤷🏻‍♀️ Jeg vet at flere måneder med understimulering er tragisk men av og til skjer jo livet og det er ikke så mye å få gjort med det. Aktivisering nå er på samme nivå som før jeg ble gravid😊 dvs vi går 1,5 - 2 timer tur hver dag, pluss diverse mental trening inni mellom. Det har hun vært fornøyd med i 6 år. Jeg vet hvor mye stimuli hunden min trenger. Jeg trenger bare tips til å forsøke å bryte denne uvanen som nå har dukket opp. Godbitsøk er noe vi gjør av og til, men kan prøve det litt oftere nå en periode for å se om det kan være med å hjelpe👍🏻😊

AnonymBruker
Skrevet

Min hund gjør det hvis han egentlig er dårlig. Kaster opp i løpet av en halv dag- to dager. Så fin.

Anonymkode: 1c1db...e2e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...