AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #1 Skrevet 16. mars 2022 Jeg har et gammelt 90 talls kjøkken som jeg på sikt skal rive. Men dørene er så utrolig stygge! De har hakk og vannskader, og fargen virker å være hvit men er en gul type hvit..Gulnet hvit kan man si. Nå vil jeg male de og skifte knotter. Så leser jeg at jeg skal mattslipe lakkerte fronter. JAvel? blir det matt det da? blir det ikke bare riper i lakken? Og hva med stedene der det er hakk og oppsvulmet tre pga vannskader? Skal jeg slipe det bort og sparkle? Med sparkel for tre, da eller ? Anonymkode: 70163...7f0
regnbuebarn Skrevet 16. mars 2022 #2 Skrevet 16. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har et gammelt 90 talls kjøkken som jeg på sikt skal rive. Men dørene er så utrolig stygge! De har hakk og vannskader, og fargen virker å være hvit men er en gul type hvit..Gulnet hvit kan man si. Nå vil jeg male de og skifte knotter. Så leser jeg at jeg skal mattslipe lakkerte fronter. JAvel? blir det matt det da? blir det ikke bare riper i lakken? Og hva med stedene der det er hakk og oppsvulmet tre pga vannskader? Skal jeg slipe det bort og sparkle? Med sparkel for tre, da eller ? Anonymkode: 70163...7f0 Vask først, skikkelig godt. Slip så det blir matt, ikke med så grovt papir at det blir riper. Vask av støv. Sparkle, puss og sparkle på nytt. Så grunning før maling. Anbefaler gulvmaling, den er mer slitesterk 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #3 Skrevet 16. mars 2022 men sparkle med hva da? sparkel for tre? ikke veggsparkel vel ? Anonymkode: 70163...7f0
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #4 Skrevet 16. mars 2022 regnbuebarn skrev (6 minutter siden): Vask først, skikkelig godt. Slip så det blir matt, ikke med så grovt papir at det blir riper. Vask av støv. Sparkle, puss og sparkle på nytt. Så grunning før maling. Anbefaler gulvmaling, den er mer slitesterk Du må grunne før du sparkler.. Anonymkode: 51524...9f1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #5 Skrevet 16. mars 2022 Prøvde å pusse litt nå. Jommen ble ikke lakken hvitere. Pusset av litt av gulnet og sprukket lakk.. nice. Hvilken farge er fint på kjøkkenet Anonymkode: 70163...7f0
Amossa Skrevet 16. mars 2022 #6 Skrevet 16. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Prøvde å pusse litt nå. Jommen ble ikke lakken hvitere. Pusset av litt av gulnet og sprukket lakk.. nice. Hvilken farge er fint på kjøkkenet Anonymkode: 70163...7f0 Å investere i en liten pussemaskin kan lønne seg. Tror du kan få til under 500 kr. Etter å ha vasket med spesialvask, er første pussing den største jobben. Så grunner du med Heftgrunn, sparkler med tresparkel og pusser over igjen. Kanskje må du sparkle mer og pusse mer, eventuelt på bestemte steder. Det gjelder å ha et mest mulig underlag for at den nye malingen skal hefte seg og støvfritt fordi det skal se bra ut. Jeg malte vårt hvite heltre kvalitetskjøkken i Dempet sort og skiftet til messing handtak. Det har holdt seg godt i 5 år. Nå ser jeg at så mange har sort kjøkken. Skulle jeg malt i dag hadde jeg valgt fargen "Shade". Men akk, om ikke lenge har alle greige kjøkken. Det er mye jobb, men du kommer til å få et nytt kjøkken for en billig penge. Jeg malte også benkeplatene i laminat i fargen Dempet sort. På benken er slitasjen større, men det har holdt seg godt i mange år. Først nå planlegger vi nye benkeplater.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #7 Skrevet 17. mars 2022 Pussemaskin har jeg faktisk. Mørkefarger lager et mer luksuriøst preg visst men min bolig passer ikke til det. 😆 tror jeg velger hvite skap oppe og evt dus rosa nede. Anonymkode: 70163...7f0
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #8 Skrevet 17. mars 2022 fant på YouTube at amerikanerne bruker "shellac base primer" for å lakke over vannskader de pussa bort. så jo veldig lurt ut det. Det var en spray. lurer på om det finnes noe sånt i Norge. Anonymkode: 70163...7f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå