Gå til innhold

Kan organisasjonen/leder kreve innsyn i Mail/filer?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Litt langt innlegg, men bær over med meg. 

Etter et halvt år i en bedrift, i en jobb jeg ble «headhunta» til, har jeg fått nok og for noen uker siden så sa jeg opp stillingen, som jeg egentlig er overkvalifisert til. Jeg har fått innsyn i en del av leders private - og andre utfordringer, og fordi det innebærer verdier og valg jeg aldri ville tatt selv, handlinger jeg ikke kan identifisere meg med, valgte jeg for noen måneder siden å trekke meg unna på privaten og fokusere på kun jobb. (Var kun bekjente fra tidligere). 
Dette har tydeligvis irritert min leder såpass mye at vedkommende har startet en merkelig kampanje mot meg. I alle ukentlige møter de siste ukene har jeg fått høre hvor misfornøyd «de» (ikke leder alene nei) er med ting jeg sier og arbeidet jeg gjør. Jeg kan ikke huske å ha fått et eneste kompliment de siste månedene, selv om jeg har bygd opp en annen/ny struktur i bedriften (jobben min) og rydda opp i gammelt rot +++ 
De andre er utelukkende positiv og gir meg ros for det meste jeg gjør. Så jeg får det heller ikke til å stemme at det er «Vi» som er misfornøyde. Jeg blir svært forvirret. 

I alle fall. Leder har i noen uker nå etterspurt at jeg skal dele disken og passord til Mail etc. Noe jeg tenker er naturlig når jeg slutter. Filene er selvfølgelig bedriftens og jeg tenker at de før eller siden må ha tilgang uansett, men når jeg er i en stilling så oppfatter jeg arbeidsmailen som «mitt» arbeidsverktøy og det føles privat, på et vis. Jeg organiserer jo fortsatt i systemet og legger til en hel masse daglig. Jeg har en oppsigelsestid på flere måneder og skal jobbe ut tiden. 
Er det riktig å gi leder tilgang til Mail og filer på dette tidspunkt? Hva tenker dere? Jeg har selv vært leder og det kunne ikke falt meg inn å tulle rundt på andre sin Mail/område, med mindre jeg hadde sterk mistillit. 

Anonymkode: 365ee...693

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du skal ikke si fra deg passordet, uansett. Da blir du ansvarlig. IT kommer til å føre over alt til sjefen din når du slutter. Det er sånn det skal være hvertfall.

Anonymkode: 0a32b...c1c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er selv leder, og det ville aldri falt meg inn å gjort noe slikt. Men om er juridisk lovlig det vet jeg faktisk ikke. 

Er du organisert? I så fall ville jeg tatt en telefon dit. 

Har sjefen din noen over seg, kanskje du kan snakke litt med de? Eller en HR? 

Dette blir jo rene spekulasjoner, men kan det være at leder vil ha innsyn for å ta kredden for ditt arbeid? En annen vinkling kan jo være at vedkommende vil slette alle beviser på det som du ikke kan identifisere deg med dersom det er ulovlig. 

Anonymkode: ded8a...fdf

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Du skal ikke si fra deg passordet, uansett. Da blir du ansvarlig. IT kommer til å føre over alt til sjefen din når du slutter. Det er sånn det skal være hvertfall.

Nei tenkte det samme. Jeg har ingenting å skjule, men det er prinsippet liksom. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

IT kommer til å føre over alt til sjefen din når du slutter. Det er sånn det skal være hvertfall.

It skal ikke overføre noe til sjefen, du skal aktivt gi sjefen det som sjefen trenger. 

Det er kun unntaksvis at noe skal overføres eller gies innsyn til. 

Enkleste er å lage en eksport av epost og filer som evnt er aktuelt for arbeidsgiver før du slutter og så slette resten. 

Anonymkode: b3f28...e87

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Nei tenkte det samme. Jeg har ingenting å skjule, men det er prinsippet liksom. 

TS

Jeg er rimelig sikker på at arbeidsgiver kan kreve det - men kun i veldig særskilte tilfeller.

Og det høres ikke ut som leder spør av riktige grunner. Hadde bare sagt at det får komme en formell henvendelse via IT og med støtte i fagforening/andre relevante instanser som skal se på slikt.

Og ta ALT skriftlig. 

Anonymkode: b0fe5...7a2

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg er selv leder, og det ville aldri falt meg inn å gjort noe slikt. Men om er juridisk lovlig det vet jeg faktisk ikke. 

Er du organisert? I så fall ville jeg tatt en telefon dit. 

Har sjefen din noen over seg, kanskje du kan snakke litt med de? Eller en HR? 

Dette blir jo rene spekulasjoner, men kan det være at leder vil ha innsyn for å ta kredden for ditt arbeid? En annen vinkling kan jo være at vedkommende vil slette alle beviser på det som du ikke kan identifisere deg med dersom det er ulovlig. 

Er organisert, men i et helt annet forbund enn der jeg jobber (har to utdannelser), så det er ikke et alternativ. Leder har ingen over seg. Men det er et styre, der leder sjøl er styreleder. 
Det er ikke noe å slette i mailene mine i så måte. Kanskje noen få «private mailer» fra min side, men ikke til leder. De skal jeg slette nå. Det vi snakket om privat var på messenger og ved fysiske møter. Leder betrodde seg til meg og etterhvert syntes jeg det var informasjon jeg ikke var komfortabel med å vite. Dersom jeg hadde gått videre med det ville leder blitt tvunget til å forlate stillingen. 

Det er nærliggende å tro at leder ville presse meg ut, og dermed endret væremåte. Det har vedkommende klart. Men jeg trenger ikke denne jobben. Takket ja av andre årsaker. Er for gammel til å slite i en jobb jeg mistrives i 😊

TS

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er organisert, men i et helt annet forbund enn der jeg jobber (har to utdannelser), så det er ikke et alternativ. Leder har ingen over seg. Men det er et styre, der leder sjøl er styreleder. 
Det er ikke noe å slette i mailene mine i så måte. Kanskje noen få «private mailer» fra min side, men ikke til leder. De skal jeg slette nå. Det vi snakket om privat var på messenger og ved fysiske møter. Leder betrodde seg til meg og etterhvert syntes jeg det var informasjon jeg ikke var komfortabel med å vite. Dersom jeg hadde gått videre med det ville leder blitt tvunget til å forlate stillingen. 

Det er nærliggende å tro at leder ville presse meg ut, og dermed endret væremåte. Det har vedkommende klart. Men jeg trenger ikke denne jobben. Takket ja av andre årsaker. Er for gammel til å slite i en jobb jeg mistrives i 😊

TS

Bra du kommer deg unna dette stedet, det virker ikke som en bra arbeidsplass. Og leder virker mildt sagt temmelig useriøs. 

Jeg klarer ikke helt få fatt på motivet til denne lederen. Det er hvertfall noe vedkommende frykter skal komme frem i lyset. 

Har dessverre ingen gode råd til deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 17.3.2022 den 16.30):

Bra du kommer deg unna dette stedet, det virker ikke som en bra arbeidsplass. Og leder virker mildt sagt temmelig useriøs. 

Jeg klarer ikke helt få fatt på motivet til denne lederen. Det er hvertfall noe vedkommende frykter skal komme frem i lyset. 

Har dessverre ingen gode råd til deg.

Men takk for svar uansett 😘 

Etter oppsigelsen har jeg fått sånne «hjertelige» Mail som om vedkommende vil holde meg blid. Ja jeg har gjort et riktig valg, det vet jeg. Nå må jeg bare komme meg gjennom oppsigelsestiden. Har spurt om å få forlate før, da jeg har fått en annen jobb som de aller helst vil at jeg skal starte etter påske. 

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...