AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #1 Skrevet 16. mars 2022 Har ei jente på 14 år, som går i 8. klasse. Siden hun startet på ungdomsskolen har hun havnet i helt feil miljø, med jenter både på hennes egen alder men også eldre. Disse jentene røyker, drikker og ruser seg. Politi og barnevern er innblandet, og politiet er ofte på plass på skolen. Datteren min hverken røyker eller drikker, men er alltid "med" på dramaet, hun observerer og er ikke akkurat den som er der for å stoppe det. Disse jentene sloss, har stoff med seg på skolen, mobber andre elever osv.. listen er lang. Har hatt utallige møter med skolen, hun har fått alle konsekvenser jeg kan tenke meg. Får ikke henge med disse jentene på fritiden, får ikke henge ute på kvelden (til vi ser bedring) og siden det også forekommer mye mobbing, hat og drittslenging som hun er med på på SoMe, så har jeg også beslaglagt telefonen hennes inntil videre for å prøve å få slutt på det meste. Hun har også måtte slette disse "vennene" fra de ulike plattformene. Nå har den ene av disse jentene (på 14 år!!) lagt ut lettkledde bilder på story på snap, som noen har tatt screenshot av, sendt til min datter, som hun har vært dum nok til å videresende. Dette er nå anmeldt av foreldrene til denne jenta, og min datter er altså da også anmeldt og politiet har sendt inn bekymringsmelding til barnevernet (og det forstår jeg absolutt). Jeg vurderer å bytte skole som "siste utvei" så hun kan komme seg ut av dette miljøet. Enn så lenge klarer hun seg veldig bra faglig på skolen, men det er det sosiale som er veldig bekymringsfullt, og jeg kan ikke holde henne innelåst på rommet til hun blir 18 år heller.. Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Anonymkode: 0cf9e...712 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #2 Skrevet 16. mars 2022 Byttet skole. Selvsagt. Anonymkode: dc7a9...7ab 36 1 6
Hmmmmmm Skrevet 16. mars 2022 #3 Skrevet 16. mars 2022 Jeg har også ei på 16 år. Men med andre problemer. I ditt tilfelle ville jeg nok ha byttet skole, hvis det er mulig 6
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #4 Skrevet 16. mars 2022 Problemet er at denne gjengen har venner på de tre ungdomsskolene som er i byen, og jeg er redd for at problemet vil forfølge henne om hun fortsetter å gå i samme by. Jeg har lagt inn en søknad på en skole i en by som er 40 minutter unna, det vil jo medføre lang reisetid (med tog) hver dag, men det er kanskje verd det.. Anonymkode: 0cf9e...712 5 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #5 Skrevet 16. mars 2022 Jeg hadde ikke bare byttet skole, jeg hadde selvsagt flyttet laaaangt unna dette miljøet. Det du skriver høres jo helt sykt ut og jeg hadde ALDRI akseptert dette fra min datter. Å bytte skole hjelper ingenting, de kan jo fint fortsatt møtes. Jeg ville startet prosessen nå så jenta starter på ny skole i ny landsdel til høsten og ikke blir en del av en kriminell (!!!!!!) gjeng. Anonymkode: 09e8f...b07 34 5
LivetErEnLek Skrevet 16. mars 2022 #6 Skrevet 16. mars 2022 Det høres lurt ut å bytte skole. Når hun først har havnet i dette selskapet og helt tydelig ikke klarer å ta gode avgjørelser, så hadde jeg nok sett det som nødvendig. Men ikke tro at problemene nødvendigvis slutter der. Hun velger dårlige strategier og mobber. Dette er ikke noe som har oppstått ut av intet. Barn som gjør disse tingene, er ikke slemme, men de mangler erfaringer med gode samspill. Hun trenger å bygges opp, få på plass det indre kompasset sånn at hun i møte med slike miljøer klarer å stå i mot. Vi mennesker er helt avhengig av å høre til i et fellesskap og er villige til å gå over lik når vi tror det er det som skal til for å få innpass. 4 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #7 Skrevet 16. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg hadde ikke bare byttet skole, jeg hadde selvsagt flyttet laaaangt unna dette miljøet. Det du skriver høres jo helt sykt ut og jeg hadde ALDRI akseptert dette fra min datter. Å bytte skole hjelper ingenting, de kan jo fint fortsatt møtes. Jeg ville startet prosessen nå så jenta starter på ny skole i ny landsdel til høsten og ikke blir en del av en kriminell (!!!!!!) gjeng. Anonymkode: 09e8f...b07 Jeg skulle gjerne gjort det om det var mulig, men jeg har et annet barn som også går på skolen og stortrives med mange gode venner, og jeg vil helst ikke dra henne opp fra alt pga hva storesøster gjør. Anonymkode: 0cf9e...712 4 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #8 Skrevet 16. mars 2022 Kanskje hun lærer litt av denne anmeldelsen? og bytt skole til den 40 min unna. Det er ikke så langt. Anonymkode: 5f237...6ae 9 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #9 Skrevet 16. mars 2022 Nå blir det en politisak. Kanskje det kan sette en skikkelig støkk i henne. Kanskje politiet har noen råd eller tiltak som kan hjelpe? Dere må bare ta imot hjelp fra barnevernet, og godt mulig at det å bytte skole, kan være løsningen. Men hva sier hun selv? Hvorfor er hun med på disse tingene? Hva tenker hun om framtiden? Ser hun at dette er negativt for henne? Driver hun med noe på fritiden? Er det en mulighet å prøve å få henne inn i et annet miljø? Der hun kan få nye venner, gjennom felles interesser. Om hun f.eks hadde hatt lyst å begynne på dansing, teater eller noe annet. Anonymkode: 61898...d7a 5 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #10 Skrevet 16. mars 2022 LivetErEnLek skrev (1 minutt siden): Det høres lurt ut å bytte skole. Når hun først har havnet i dette selskapet og helt tydelig ikke klarer å ta gode avgjørelser, så hadde jeg nok sett det som nødvendig. Men ikke tro at problemene nødvendigvis slutter der. Hun velger dårlige strategier og mobber. Dette er ikke noe som har oppstått ut av intet. Barn som gjør disse tingene, er ikke slemme, men de mangler erfaringer med gode samspill. Hun trenger å bygges opp, få på plass det indre kompasset sånn at hun i møte med slike miljøer klarer å stå i mot. Vi mennesker er helt avhengig av å høre til i et fellesskap og er villige til å gå over lik når vi tror det er det som skal til for å få innpass. Det som er så rart er at dette "skjedde over natten" , ungdomsskolen her er på samme skole som barneskolen, og disse elevene har hun jo kjent siden hun startet på skolen, men hun har aldri vært endel av dette miljøet før plutselig nå i høst. Hun har hatt gode venner, og aldri vært noe trøbbel, flink faglig. Virker som puberteten slo henne hardt, og hun forandret væremåte helt fra slutten av 7. klasse til starten av 8. klasse (og det er ingenting som har skjedd som kan forklare dette..) Hun går også på en høytpresterende idrett hvor hun er helt annerledes en hva hun viser på skolen, og når vi snakket om dette med kontaktlærer spurte hun min datter om hvor hun følte hun var mest "seg selv" ,på skolen eller på idretten, hvorpå min datter sa at hun var mest seg selv på idretten. Det har nok mye å gjøre med å "passe inn" å være "kul", og kanskje ikke helt tørre å trekke seg helt unna i frykt for hva de da kan finne på mot henne.. Anonymkode: 0cf9e...712 4 2 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #11 Skrevet 16. mars 2022 Jeg ville sjekket mulighet for besøk av politi, uteteamet eller lignende, og virkelig jobbet for et samarbeid rundt disse jentene. Du kan flytte ja, men det løser ikke problemet. Hva med foreldregruppe? Felles møte med skolen? Anonymkode: 18d13...01a 2
LivetErEnLek Skrevet 16. mars 2022 #12 Skrevet 16. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det som er så rart er at dette "skjedde over natten" , ungdomsskolen her er på samme skole som barneskolen, og disse elevene har hun jo kjent siden hun startet på skolen, men hun har aldri vært endel av dette miljøet før plutselig nå i høst. Hun har hatt gode venner, og aldri vært noe trøbbel, flink faglig. Virker som puberteten slo henne hardt, og hun forandret væremåte helt fra slutten av 7. klasse til starten av 8. klasse (og det er ingenting som har skjedd som kan forklare dette..) Hun går også på en høytpresterende idrett hvor hun er helt annerledes en hva hun viser på skolen, og når vi snakket om dette med kontaktlærer spurte hun min datter om hvor hun følte hun var mest "seg selv" ,på skolen eller på idretten, hvorpå min datter sa at hun var mest seg selv på idretten. Det har nok mye å gjøre med å "passe inn" å være "kul", og kanskje ikke helt tørre å trekke seg helt unna i frykt for hva de da kan finne på mot henne.. Anonymkode: 0cf9e...712 Det er jo tydelig at selv om hun tilsynelatende har hatt det fint på barneskolen, så ligger det en iboende usikkerhet i henne. Hun bruker mobbing og andre uheldige virkemidler for å manifestere sin plass i denne nye gruppa. Hadde hennes plass i den gamle gruppa vært trygg, hadde hun ikke valgt dette. Det er i alle fall en måte å forklare det på, forklare, ikke unnskylde. Frykt spiller nok en stor rolle, både i forhold til hva de kan gjøre og i forhold til å bli utstøtt. Her kan du hjelpe henne ved å være den ansvarlige forelderen og tvinge frem et brudd og åpne opp for nye fellesskap ved å bytte skole.Motsatsen er å tenke at hun er full av faen og ondskapsfull. Du kjenner datteren din best. Og jeg tror som sagt at ingen barn er det sistnevnte.... 3 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #13 Skrevet 16. mars 2022 Hvis hun søker mot en viss type mennesker,så er jo sjansen stor for at hun gjør det ved et skole bytte også. Har hun venner fra idretten? Hvilken skole går de på? Jeg var også en fryktelig utagerende tenåring. Kommer fra et såkalt"møblert"hjem. Mine foreldre var helt fortvilet. Jeg stjal,rømte hjemmefra,drakk omtrent hver dag,røyka,festet med mye eldre folk etc. Jeg husker at alt det forbudte var veldig spennende. Noen av oss bare tiltrekkes av adrenalin! Hvis hun søker spenning...meld henne på fallskjermhopping eller noe som trigger det spenningsfeltet. Da vil de "kule" jentene blekne litt. Anonymkode: 3ff74...773 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #14 Skrevet 16. mars 2022 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Har ei jente på 14 år, som går i 8. klasse. Siden hun startet på ungdomsskolen har hun havnet i helt feil miljø, med jenter både på hennes egen alder men også eldre. Disse jentene røyker, drikker og ruser seg. Politi og barnevern er innblandet, og politiet er ofte på plass på skolen. Datteren min hverken røyker eller drikker, men er alltid "med" på dramaet, hun observerer og er ikke akkurat den som er der for å stoppe det. Disse jentene sloss, har stoff med seg på skolen, mobber andre elever osv.. listen er lang. Har hatt utallige møter med skolen, hun har fått alle konsekvenser jeg kan tenke meg. Får ikke henge med disse jentene på fritiden, får ikke henge ute på kvelden (til vi ser bedring) og siden det også forekommer mye mobbing, hat og drittslenging som hun er med på på SoMe, så har jeg også beslaglagt telefonen hennes inntil videre for å prøve å få slutt på det meste. Hun har også måtte slette disse "vennene" fra de ulike plattformene. Nå har den ene av disse jentene (på 14 år!!) lagt ut lettkledde bilder på story på snap, som noen har tatt screenshot av, sendt til min datter, som hun har vært dum nok til å videresende. Dette er nå anmeldt av foreldrene til denne jenta, og min datter er altså da også anmeldt og politiet har sendt inn bekymringsmelding til barnevernet (og det forstår jeg absolutt). Jeg vurderer å bytte skole som "siste utvei" så hun kan komme seg ut av dette miljøet. Enn så lenge klarer hun seg veldig bra faglig på skolen, men det er det sosiale som er veldig bekymringsfullt, og jeg kan ikke holde henne innelåst på rommet til hun blir 18 år heller.. Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Anonymkode: 0cf9e...712 Hva menes med å ruse seg? De fleste gutter jeg kjenner drakk allerede i 14 års alder, samt at flere røyka hasj/weed. Men det er mer bekymringsfullt at hun er jente og har startet så tidlig, jenter pleier være mer forsiktig og klokere i den alderen ut ifra min erfaring. Jeg er 23, har noen brødre som var i dårlig miljø og endte opp med kriminelt liv. Jeg ville flyttet til en annen by, det er ekstremt viktig nå, hun vil forstå det senere. Hun må også lære å behandle mennesker som hun selv ønsker. Det høres ut som hun har mangel på noe, som får henne til å utagere? Kan det være noe som ligger i bunn der? Anonymkode: bdcb6...a46
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #15 Skrevet 16. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva menes med å ruse seg? De fleste gutter jeg kjenner drakk allerede i 14 års alder, samt at flere røyka hasj/weed. Men det er mer bekymringsfullt at hun er jente og har startet så tidlig, jenter pleier være mer forsiktig og klokere i den alderen ut ifra min erfaring. Jeg er 23, har noen brødre som var i dårlig miljø og endte opp med kriminelt liv. Jeg ville flyttet til en annen by, det er ekstremt viktig nå, hun vil forstå det senere. Hun må også lære å behandle mennesker som hun selv ønsker. Det høres ut som hun har mangel på noe, som får henne til å utagere? Kan det være noe som ligger i bunn der? Anonymkode: bdcb6...a46 Jeg er 23 og ikke lenge siden jeg selv var ung*, Behandle mennsker som hun selv ønsker å bli behandlet* Gikk litt fort der. Anonymkode: bdcb6...a46
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #16 Skrevet 16. mars 2022 Hun har venner på idretten, men hun henger ikke med dem på fritiden. Med idretten er det mye reising, gjerne hver måned samt treninger flere dager i uken, så hun bruker heldigvis mye tid der. Hun har ei veldig god venninne som hun har hatt siden barneskolen som også har blitt med i denne "gjengen". Hun sier selv at hun ikke vil være endel av dette, men når de to (hun og venninnnen) trekker seg unna så blir de aktivt oppsøkt av disse jentene. Av rus er det alkohol, hasj, men også amfetamin. (det er hva som er blitt beslaglagt av politiet fra noen av disse jentene). Det eneste jeg kan tenke meg som ligger til grunn er at jeg er alene med barna, far har aldri hatt noe interresse av å være endel av hennes liv (mye løgner og skuffelser fra far til henne) og jeg tror dette er veldig sårt, men hun har ikke sett faren sin siden hun var baby, så det er ikke noe "nytt", men kanskje det føles enda mer sårt nå som hun begynner å bli eldre og forstår mer. Jeg vil ta all hjelp jeg kan fra bv og også politi, samt også prøve få henne til å prate med noen (har forsøkt dette tidligere, men hun har blånektet..) Anonymkode: 0cf9e...712 6
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #17 Skrevet 16. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Har ei jente på 14 år, som går i 8. klasse. Siden hun startet på ungdomsskolen har hun havnet i helt feil miljø, med jenter både på hennes egen alder men også eldre. Disse jentene røyker, drikker og ruser seg. Politi og barnevern er innblandet, og politiet er ofte på plass på skolen. Datteren min hverken røyker eller drikker, men er alltid "med" på dramaet, hun observerer og er ikke akkurat den som er der for å stoppe det. Disse jentene sloss, har stoff med seg på skolen, mobber andre elever osv.. listen er lang. Har hatt utallige møter med skolen, hun har fått alle konsekvenser jeg kan tenke meg. Får ikke henge med disse jentene på fritiden, får ikke henge ute på kvelden (til vi ser bedring) og siden det også forekommer mye mobbing, hat og drittslenging som hun er med på på SoMe, så har jeg også beslaglagt telefonen hennes inntil videre for å prøve å få slutt på det meste. Hun har også måtte slette disse "vennene" fra de ulike plattformene. Nå har den ene av disse jentene (på 14 år!!) lagt ut lettkledde bilder på story på snap, som noen har tatt screenshot av, sendt til min datter, som hun har vært dum nok til å videresende. Dette er nå anmeldt av foreldrene til denne jenta, og min datter er altså da også anmeldt og politiet har sendt inn bekymringsmelding til barnevernet (og det forstår jeg absolutt). Jeg vurderer å bytte skole som "siste utvei" så hun kan komme seg ut av dette miljøet. Enn så lenge klarer hun seg veldig bra faglig på skolen, men det er det sosiale som er veldig bekymringsfullt, og jeg kan ikke holde henne innelåst på rommet til hun blir 18 år heller.. Hva ville dere gjort i denne situasjonen? Anonymkode: 0cf9e...712 Byttet skole asap!! Anonymkode: 1d5da...079 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #18 Skrevet 17. mars 2022 Har dessverre ingen gode råd, bare håper tiden har forandret seg fra da min sønn var på den alderen - det å få hjelp var en hard tøff kamp. Følte jeg bare stanget hodet I fjellveggen. Vi forsøkte også å flytte - men, som andre har nevnt, han havnet i samme miljø der. Anonymkode: 768da...f17 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #19 Skrevet 17. mars 2022 Tar først hatten av for deg og alt du har gjort til nå! kanskje en politisak kan få henne inn på riktig spor nå. Men ellers tenker jeg at hun fortsatt er såpass ung at hun burde bytte miljø. Hun er veldig umoden og lett påvirkelig enda. Anonymkode: 002de...9c0
lillevill Skrevet 17. mars 2022 #20 Skrevet 17. mars 2022 Hva med å fylle tiden med mer trening? Svømming, kanjse hestehobby. Mer ute i naturen osv. Også i helgen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå