Mezzosoprena Skrevet 16. mars 2022 #1 Skrevet 16. mars 2022 https://www.emergency-live.com/health-and-safety/fibrocovid-long-covid-can-lead-to-fibromyalgia-a-study-by-the-rizzoli-hospital-in-bologna-reveals/ Dette er jo selvfølgelig veldig trist for de som får det, men kanskje kan dette føre til gjennombruddet for å finne ut hva fibromyalgi faktisk er og hvorfor noen får det?
Mezzosoprena Skrevet 17. mars 2022 Forfatter #2 Skrevet 17. mars 2022 Wow, ingen som hadde noen tanker om dette altså...
GammelKaktus Skrevet 17. mars 2022 #3 Skrevet 17. mars 2022 Blir sikkert mer forskning på det nå når det viser seg at mer menn får det som senvirkning av covid... De aller fleste er vel enige om at vekt, stress og traumer spiller en stor rolle når det kommer til FM. Så fremt man ikke kan ta en blodprøve eller et røntgenbilde å vise til at det er noe der så vil majoriteten mene at FM er tull. Man er som regel seg selv nærmest og kjenner man ikke noen som har det eller har erfaringer med det selv så "tror" man ikke på det. 5
Bålkaffe Skrevet 17. mars 2022 #4 Skrevet 17. mars 2022 Teatrica skrev (16 timer siden): https://www.emergency-live.com/health-and-safety/fibrocovid-long-covid-can-lead-to-fibromyalgia-a-study-by-the-rizzoli-hospital-in-bologna-reveals/ Dette er jo selvfølgelig veldig trist for de som får det, men kanskje kan dette føre til gjennombruddet for å finne ut hva fibromyalgi faktisk er og hvorfor noen får det? Det er absolutt interessant å se. Det er også samme med Long Covid og ME, nå har "endelig" storsamfunnet fått øyene opp for dette og dermed kan det føre til forskning som kan si noe om opprinnelse og hvorfor det skjer. Er spent på fortsettelsen her. 6
Mezzosoprena Skrevet 17. mars 2022 Forfatter #5 Skrevet 17. mars 2022 FrøkenMånestråle skrev (1 time siden): Blir sikkert mer forskning på det nå når det viser seg at mer menn får det som senvirkning av covid... De aller fleste er vel enige om at vekt, stress og traumer spiller en stor rolle når det kommer til FM. Så fremt man ikke kan ta en blodprøve eller et røntgenbilde å vise til at det er noe der så vil majoriteten mene at FM er tull. Man er som regel seg selv nærmest og kjenner man ikke noen som har det eller har erfaringer med det selv så "tror" man ikke på det. Men akkurat det med infeksjon som utløsende årsak er veldig interessant. Jeg var verken overvektig, traumatisert eller spesielt stresset da jeg ble syk - men i forkant hadde jeg en infeksjon - jeg har aldri før eller siden vært så syk. Var hos lege, CRP var ikke forhøyet så det ble konkludert med at det var et virus. Skal lure på om det kan være et koronavirus - siden jeg heller ikke blir smittet av Covid-19, til tross for flere nærkontakter med omikron den siste tiden. 2
Bålkaffe Skrevet 19. mars 2022 #7 Skrevet 19. mars 2022 Teatrica skrev (På 17.3.2022 den 13.55): Men akkurat det med infeksjon som utløsende årsak er veldig interessant. Jeg var verken overvektig, traumatisert eller spesielt stresset da jeg ble syk - men i forkant hadde jeg en infeksjon - jeg har aldri før eller siden vært så syk. Var hos lege, CRP var ikke forhøyet så det ble konkludert med at det var et virus. Skal lure på om det kan være et koronavirus - siden jeg heller ikke blir smittet av Covid-19, til tross for flere nærkontakter med omikron den siste tiden. Det er interessant akkurat det du nevner der, infeksjon som utløsende årsak, og det kan tyde på at infeksjonen, så uskyldig som den er, setter i gang noen prosesser i kroppen som senere kan bli long-covid, fibromyalgi, ME og andre postvirale syndrom. Jeg var heller ikke spesielt overvektig, traumatisert eller stressa, jeg var i tenåra og hadde kanskje litt vel mange baller i lufta hva angår skole, jobb og fritidsaktiviteter, men jeg kjenner jo til folk som hadde ENDA mer enn det jeg hadde og de endte ikke opp med de diagnosene jeg fikk, etter å ha gått gjennom en infeksjon i forkant(kyssesyken).
Anbefalte innlegg