AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #1 Skrevet 16. mars 2022 Kjøpt hus, jeg så at det ikke var sluk i vaskerommet, ikke egt ok i et vaskerom, men ok, jeg tenkte ikke mer over det da. Det jeg ikke visste, som ikke ble informert om, er at når vaskemaskinen brukes, kommer det opp mye skitvann i dusjen på badet ved siden av vaskerommet. Røra er lagt feil. Har hatt rørlegger til å rense rør, så det er ikke tett. Nå må jeg enten ha elektriker og rørlegger for å flytte vaskemaskin inn på badet, eller bruke penger på å ordne rør etc, slik at dette ikke skal skje, og jeg kan bruke vaskerommet til det det er ment for.. Er dette noe jeg kan klage på? Anonymkode: bcbde...29d
C-girl Skrevet 16. mars 2022 #2 Skrevet 16. mars 2022 (endret) Feilpostet Endret 16. mars 2022 av C-girl
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #3 Skrevet 16. mars 2022 Nei, dette er noe du skulle ha funnet ut av før du kjøpte. Anonymkode: 2183b...0fa
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #4 Skrevet 16. mars 2022 Det er bare å forsøke det. Høres ut som noe hjemmesnekra røropplegg. Anonymkode: 60774...d91
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #5 Skrevet 16. mars 2022 Er det ikke strømuttak på badet, siden du mener du må ha elektriker og rørlegger for å flytte vaskemaskinen? Det MÅ ikke være sluk der vaskemaskinen står. Mange har vaskemaskin på kjøkkenet feks. Anonymkode: 7949f...d78 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #6 Skrevet 17. mars 2022 Du må nesten se hva som er oppgitt i tilstandsrapporten. Anonymkode: f9c54...f56 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #7 Skrevet 17. mars 2022 Du bør i alle fall melde det inn. Da frister løper fra du oppdaget (eller burde ha oppdaget) mangler. Og problemet kan vise seg å være mer omfattende om rør første er lagt feil. Men dette isolert får du nok ikke igjen for. Da det var synlig nok, samt verdien for å utbedre ikke er høy nok til at du får det på vesentlig andel av kjøpesum. Anonymkode: 11a45...c84 1
newman01 Skrevet 17. mars 2022 #8 Skrevet 17. mars 2022 Når kjøpte du huset? Det ble nye regler i januar, hvor terskel for hva som defineres som mangel er vesentlig redusert. Før var det sånn ca 5% av kjøpesum, nå er den satt til 10'000. Men det forutsettes at det er en skjult mangel som ikke er opplyst om, verken i takstrapport eller på andre måter. Men at det ikke er sluk på vaskerommet er ikke en mangel i seg selv. Og noe som antagelig var synlig på visning før kjøp
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #9 Skrevet 17. mars 2022 newman01 skrev (38 minutter siden): Når kjøpte du huset? Det ble nye regler i januar, hvor terskel for hva som defineres som mangel er vesentlig redusert. Før var det sånn ca 5% av kjøpesum, nå er den satt til 10'000. Men det forutsettes at det er en skjult mangel som ikke er opplyst om, verken i takstrapport eller på andre måter. Men at det ikke er sluk på vaskerommet er ikke en mangel i seg selv. Og noe som antagelig var synlig på visning før kjøp Kjøpte i juni 21 og har egentlig vært sløv. Jeg var jo selvfølgelig klar over mangel på sluk, og ikke våtromsbelegg i vaskerom. Men jeg hadde ingen forutsetning for å vite at det kommer mengder av skittent vann opp i dusjen i rommet ved siden av, når vaskemaskinen går. Dusjen er konstant veldig skitten pga det. Har sendt bilde til rørlegger som bare sa at dette så ikke bra ut, og jeg burde flytte vaskemaskin inn på badet, da rør er lagt feil, sannsynligvis Anonymkode: bcbde...29d
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #10 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Nei, dette er noe du skulle ha funnet ut av før du kjøpte. Anonymkode: 2183b...0fa Skulle jeg ha spurt om det kommer opp skitvann i dusjen ved bruk av vaskemaskin? Anonymkode: bcbde...29d 3
newman01 Skrevet 17. mars 2022 #11 Skrevet 17. mars 2022 Men du har vel vasket klær siden juni? Det er jo 9 måneder siden. Det er vanlig praksis å melde feil og avvik innen 3 måneder etter at feilen/mangelen ble observert, eller burde ha identifisert feilen. Selv den fantastiske reklamasjonsretten vi har i Norge frafaller om man somler veldig med å melde feil til salgsleddet 4
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #12 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Skulle jeg ha spurt om det kommer opp skitvann i dusjen ved bruk av vaskemaskin? Anonymkode: bcbde...29d Er det tilbakeslag? I så fall skulle eier ha opplyst om det og du kan ha en sak. Anonymkode: f9c54...f56
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #13 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Kjøpte i juni 21 og har egentlig vært sløv. Jeg var jo selvfølgelig klar over mangel på sluk, og ikke våtromsbelegg i vaskerom. Men jeg hadde ingen forutsetning for å vite at det kommer mengder av skittent vann opp i dusjen i rommet ved siden av, når vaskemaskinen går. Dusjen er konstant veldig skitten pga det. Har sendt bilde til rørlegger som bare sa at dette så ikke bra ut, og jeg burde flytte vaskemaskin inn på badet, da rør er lagt feil, sannsynligvis Anonymkode: bcbde...29d Da bortfaller ethvert krav i og med at du har meldt inn alt for sent. Anonymkode: 11a45...c84
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #14 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Da bortfaller ethvert krav i og med at du har meldt inn alt for sent. Anonymkode: 11a45...c84 Det er da 5 års meldefrist. Anonymkode: f9c54...f56
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #15 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er da 5 års meldefrist. Anonymkode: f9c54...f56 Man kan ikke sitte fem år fra man avdekket en feil, til man melder inn... Les kontrakten. At det ikke meldes inn umiddelbart etter at feilen ble avdekket er en av de vanligste årsakene til at klagen avvises umiddelbart. Anonymkode: 11a45...c84
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #16 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Det er da 5 års meldefrist. Anonymkode: f9c54...f56 Nei, en mangel skal meldes innen rimelig tid etter den ble oppdaget eller burde vært oppdaget, hvis ikke bortfaller mulighet for reklamasjon. Det er ikke noe fastsatt hva som er rimelig tid, men ofte regnes det som 3 mnd. Anonymkode: d1416...2e0
newman01 Skrevet 18. mars 2022 #17 Skrevet 18. mars 2022 Skeggkreene til Funkygine tapte i tingretten fordi hun meldte fra om kravet for seint. Retten mente at insektene var et reelt problem, men hun hadde ikke reklamert innen rimelig tid.
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #18 Skrevet 18. mars 2022 newman01 skrev (59 minutter siden): Skeggkreene til Funkygine tapte i tingretten fordi hun meldte fra om kravet for seint. Retten mente at insektene var et reelt problem, men hun hadde ikke reklamert innen rimelig tid. Leste saken ser hun meldte det inn 12 dager for sent, men hvor lang tid hadde hun på seg, er det kun 3 mnd også meldte hun inn 12 dager etter 3 mnd? Anonymkode: f9c54...f56
newman01 Skrevet 18. mars 2022 #19 Skrevet 18. mars 2022 (endret) 3 hours ago, AnonymBruker said: Leste saken ser hun meldte det inn 12 dager for sent, men hvor lang tid hadde hun på seg, er det kun 3 mnd også meldte hun inn 12 dager etter 3 mnd? Anonymkode: f9c54...f56 Lovverket i seg selv opererer ikke med en absoluttgrense for hva som er "rimelig tid", dette er avgjort i domstolene etter hva jeg har skjønt. Men finner man en feil skal man melde fra, og om man ikke melder ifra så er det kanskje ikke så farlig da..? Det handler vel også litt om livet til selger, man kan ikke sette livet i bero i 5 år i påvente av at kjøper kanskje eller kanskje ikke melder fra om en feil eller ikke, en dag eller 4 år etter at man oppdaget feilen.. Endret 18. mars 2022 av newman01
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #20 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Nei, en mangel skal meldes innen rimelig tid etter den ble oppdaget eller burde vært oppdaget, hvis ikke bortfaller mulighet for reklamasjon. Det er ikke noe fastsatt hva som er rimelig tid, men ofte regnes det som 3 mnd. Anonymkode: d1416...2e0 Du svarte for meg. Det er nettopp dette Jeg meldte inn en ganske omfattende skade tre måneder etter at vi først kjente til at det kunne være et problem. Først dager før jeg meldte inn til forsikringsbyrå fikk vi et prisoverslag der vi forstod hvor omfattende problemet var. Men "innen rimelig tid" ble målt fra første gang vi kunne forstått... Endte i forlik, da alt vi undersøkte og alle vi diskuterte med støttet opp om at her var det stor sannsynlighet for at vi ikke ville få medhold i retten da vi ikke hadde meldt umiddelbart. Anonymkode: 11a45...c84
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå