AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #1 Skrevet 16. mars 2022 Er plutselig ikke korona så farlig nå lengre siden alle nyhetene dreier seg om krigen? Det har vært omtrent side opp og side ned om korona hver dag i to år. Også kom krigen. Og da ble plutselig ikke korona farlig mere siden folk da var mere redd for 3. Verdenskrig? Det er helt grusomt begge to. Men er ikke korona farlig lengre? Siden krigen er farligere og viktigere? Jeg synes krigen er helt forferdelig trist alt sammen og jeg lider for de i Ukraina stakkars. Anonymkode: 7a9e6...4bf 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #2 Skrevet 16. mars 2022 Frykten for koronapandemien hadde vel dabbet av allerede før krigen startet? Synes å huske det var rundt 14 dager jeg var optimistisk for fremtiden. Så boom 3. verdenskrig banker på døren. Hva blir det neste? Romvesen som invanderer? En gigantisk meteor? Anonymkode: 0c0c5...4f8 13
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #3 Skrevet 16. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Frykten for koronapandemien hadde vel dabbet av allerede før krigen startet? Synes å huske det var rundt 14 dager jeg var optimistisk for fremtiden. Så boom 3. verdenskrig banker på døren. Hva blir det neste? Romvesen som invanderer? En gigantisk meteor? Anonymkode: 0c0c5...4f8 Romvesen ville i det minste vært gøy. Det er mange økonomiske unnskyldninger fra politikere nå. Leste nettopp at med det staten håver inn, kan hele Norge nave i 2022 og det vil fortsatt være overskudd. Anonymkode: a13a7...d78 1 1
Gjest Tutte Skrevet 16. mars 2022 #4 Skrevet 16. mars 2022 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Romvesen ville i det minste vært gøy. Det er mange økonomiske unnskyldninger fra politikere nå. Leste nettopp at med det staten håver inn, kan hele Norge nave i 2022 og det vil fortsatt være overskudd. Anonymkode: a13a7...d78 Bra vi har fått en så stor og god strømstøtte ihvertfall. Finnes ikke ord, og håper denne regjeringen snart må takke for seg.
Raven.Writingdesk Skrevet 16. mars 2022 #5 Skrevet 16. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Frykten for koronapandemien hadde vel dabbet av allerede før krigen startet? Anonymkode: 0c0c5...4f8 Du må ikke ødelegge for konspirasjonsteoretikere med sånn fakta og greier..
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #7 Skrevet 16. mars 2022 Raven.Writingdesk skrev (10 minutter siden): Du må ikke ødelegge for konspirasjonsteoretikere med sånn fakta og greier.. Når du nevner konspirasjonsteori, kan du forklare meg hvorfor det ikke er snakk om fare for overbelastet helsevesen nå når det er flere innlagte enn noen gang på grunn av covid? Anonymkode: d948f...616 4 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #8 Skrevet 16. mars 2022 Ja, det er merkverdig. Vi har 3 ganger mer innlagte med Covid-19 relaterte årsaker enn da helsemyndighetene maste om at helsevesenet holdt på å kollapse før jul. Og det har aldri vært flere dødsfall enn nå. Over 150 på en uke, siste to ukene. Men media skriver knapt noe om det. Ikke rart noen begynner å konspirere rundt dette for å si det slik. Alt som har med denne pandemien å gjøre skurrer syns jeg. Ingen klare svar på noen ting. Faktakunnskaper om viruset forandrer seg hver uke. For en mnd siden hadde vi 10 mnd immunitet etter sykdom med Covid-19. Nå kan vi visst få det igjen og igjen med noen ukers mellomrom. Men få verken skriver eller snakker om det..Bare merkelig. Anonymkode: 9893b...c2d 6 1
Raven.Writingdesk Skrevet 17. mars 2022 #9 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Når du nevner konspirasjonsteori, kan du forklare meg hvorfor det ikke er snakk om fare for overbelastet helsevesen nå når det er flere innlagte enn noen gang på grunn av covid? Anonymkode: d948f...616 Du finner da fortsatt info om korona på nyhetene hvis det er hva du etterspør. At en krig får mer oppmerksomhet i media er vel ikke så merkelig? Hva er poenget ditt?
Raven.Writingdesk Skrevet 17. mars 2022 #10 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Anonymkode: 2a5d6...cfe Har de ikke diskusjonsforum på Steigan? 3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #11 Skrevet 17. mars 2022 Raven.Writingdesk skrev (32 minutter siden): Har de ikke diskusjonsforum på Steigan? Aner ikke. Who cares? Den er morsom. Anonymkode: 2a5d6...cfe 3
Anonymus1986 Skrevet 17. mars 2022 #12 Skrevet 17. mars 2022 (endret) 15 hours ago, AnonymBruker said: Er plutselig ikke korona så farlig nå lengre siden alle nyhetene dreier seg om krigen? Det har vært omtrent side opp og side ned om korona hver dag i to år. Nei, situasjonen er godt under kontroll selv med et åpent samfunn her i Norge. Man kan ikke gripe langt inn i folks private sfære lengre, sende barn og ungdom hjem fra skolen, slå bedrifter konkurs osv. fordi noen få må legges inn på intensiven med covid. Det er ikke forholdsmessig og garantert i strid med grunnleggende menneskerettigheter. Endret 17. mars 2022 av Anonymus1986 4 1
Gjest Tutte Skrevet 17. mars 2022 #13 Skrevet 17. mars 2022 (endret) Raven.Writingdesk skrev (1 time siden): Du finner da fortsatt info om korona på nyhetene hvis det er hva du etterspør. At en krig får mer oppmerksomhet i media er vel ikke så merkelig? Hva er poenget ditt? Poenget er at vi har stengt ned hele samfunnet nå i 2 år fordi at helsevesenet ikke hadde kapasitet til flere innleggelser. Nå er det høyere innleggelsestall på grunn av covid enn noen gang, har faktisk vært over det dobbelte, og vi hører ikke lenger et ord om at helsevesenet ikke har kapasitet. Og et overbelastet helsevesen som medfører at alle som trenger det ikke får hjelp, hadde vel i så fall vært like viktig som en krig i et annet land, eller? Svar gjerne på det jeg spør om. Jeg finner ihvertfall ingen logikk rundt det. Endret 17. mars 2022 av Tutte
vintage Skrevet 17. mars 2022 #14 Skrevet 17. mars 2022 Dere kan gjerne sitte å harselere med at myndighetene overreagerte da korona kom, men ikke glem at ingen visste noe særlig om viruset, de første variantene var generelt mer alvorlige enn omikron - og vi hadde ikke vaksiner. Nå som så mange av oss har vært smittet, så øker selvfølgelig også dødstallene med de som dør med viruset i kroppen. Av innlagte på sykehus, så er vel bortimot halvparten lagt inn av andre hovedårsaker? Smittetallene synker, sykefraværet på grunn av korona stuper, det ligger forholdsvis få folk på intensiv/respirator. Da er det lett å skjønne at en krig i Europa får mer fokus. 3
Raven.Writingdesk Skrevet 17. mars 2022 #15 Skrevet 17. mars 2022 Tutte skrev (3 timer siden): Poenget er at vi har stengt ned hele samfunnet nå i 2 år fordi at helsevesenet ikke hadde kapasitet til flere innleggelser. Nå er det høyere innleggelsestall på grunn av covid enn noen gang, har faktisk vært over det dobbelte, og vi hører ikke lenger et ord om at helsevesenet ikke har kapasitet. Og et overbelastet helsevesen som medfører at alle som trenger det ikke får hjelp, hadde vel i så fall vært like viktig som en krig i et annet land, eller? Svar gjerne på det jeg spør om. Jeg finner ihvertfall ingen logikk rundt det. Jeg skjønner at mange er uenig med nedstengningen, det er greit det, men det er liten hensikt å bruke det til å surre inn i all slags konspirasjonsteori osv. Vi stengte ned fordi det på daværende tidspunkt ble ansett som det riktige å gjøre. Vi har i mellomtiden vaksinert majoriteten av Norges befolkning, det kan vel nesten tilsvares med å si at vi «fant en kur». Det hadde vi ikke i 2020. Vi hadde mindre oversikt og kunnskap. Vi vet heller ikke hvordan ting ville sett ut om vi ikke stengte ned og levde slik vi gjorde frem til massevaksineringen. Så at det er så vanskelig å fatte at verden går videre, skjønner jeg faktisk ikke. For dere konspirasjonsteoretikere er alt «galt» uansett : Vi stenger ned, det er feil. Vi åpner opp: det er feil. Media rapporterer om covid, det er galt. Media rapporterer mindre om covid; også galt. For oss som ikke har falt i konspirasjonsgryta er det naturlig at verden går fremover. Det har den også gjort. Så igjen: hva er det du vil frem til? Hva er poenget ditt? Hva mener du skulle vært annerledes eller hva er det du tror dette «beviser»..? 2
Fakta? Skrevet 17. mars 2022 #16 Skrevet 17. mars 2022 (endret) 4 hours ago, Tutte said: Poenget er at vi har stengt ned hele samfunnet nå i 2 år fordi at helsevesenet ikke hadde kapasitet til flere innleggelser. Nå er det høyere innleggelsestall på grunn av covid enn noen gang, har faktisk vært over det dobbelte, og vi hører ikke lenger et ord om at helsevesenet ikke har kapasitet. Det var hovedsaklig press på intensivavdelingen og respiratorer som var problemet, ikke de som bare var inne til observasjon. Smitten har eksplodert de siste månedene etter at de fleste tiltak ble fjernet og Omikron tok over. Jeg tipper at det de siste ukene kan har vært 50 ganger så mange daglig smittede som det var i bølgene før omikron og vaksine, men likevel er det færre på intensivavdeling. Hvor mange som har vært smittet i det siste er ukjent siden det testes mye mindre. Nå ser det ut til at smitten er på vei ned av seg selv, så hvis ikke det kommer noen mer alvorlige varianter vil sykehuskapasiteten ikke bli et problem. Endret 17. mars 2022 av Fakta? 2
Gjest Tutte Skrevet 17. mars 2022 #17 Skrevet 17. mars 2022 Raven.Writingdesk skrev (5 timer siden): Jeg skjønner at mange er uenig med nedstengningen, det er greit det, men det er liten hensikt å bruke det til å surre inn i all slags konspirasjonsteori osv. Vi stengte ned fordi det på daværende tidspunkt ble ansett som det riktige å gjøre. Vi har i mellomtiden vaksinert majoriteten av Norges befolkning, det kan vel nesten tilsvares med å si at vi «fant en kur». Det hadde vi ikke i 2020. Vi hadde mindre oversikt og kunnskap. Vi vet heller ikke hvordan ting ville sett ut om vi ikke stengte ned og levde slik vi gjorde frem til massevaksineringen. Så at det er så vanskelig å fatte at verden går videre, skjønner jeg faktisk ikke. For dere konspirasjonsteoretikere er alt «galt» uansett : Vi stenger ned, det er feil. Vi åpner opp: det er feil. Media rapporterer om covid, det er galt. Media rapporterer mindre om covid; også galt. For oss som ikke har falt i konspirasjonsgryta er det naturlig at verden går fremover. Det har den også gjort. Så igjen: hva er det du vil frem til? Hva er poenget ditt? Hva mener du skulle vært annerledes eller hva er det du tror dette «beviser»..? Forklarte ganske tydelig hva mitt poeng er og hva jeg skulle frem til. Utover det, så undrer jeg meg stadig over hvordan enkelte kaller andre for konspirasjonsteoretikere fordi man stiller kritiske spørsmål. Er det en slags hersketeknikk? Hvor har noen lagt ut konspirasjonsteorier i denne tråden? Selv stilte jeg kun spørsmål rundt innleggelsestall og kapasitet i helsevesenet.
Gjest Tutte Skrevet 17. mars 2022 #18 Skrevet 17. mars 2022 Fakta? skrev (5 timer siden): Det var hovedsaklig press på intensivavdelingen og respiratorer som var problemet, ikke de som bare var inne til observasjon. Smitten har eksplodert de siste månedene etter at de fleste tiltak ble fjernet og Omikron tok over. Jeg tipper at det de siste ukene kan har vært 50 ganger så mange daglig smittede som det var i bølgene før omikron og vaksine, men likevel er det færre på intensivavdeling. Hvor mange som har vært smittet i det siste er ukjent siden det testes mye mindre. Nå ser det ut til at smitten er på vei ned av seg selv, så hvis ikke det kommer noen mer alvorlige varianter vil sykehuskapasiteten ikke bli et problem. vintage skrev (9 timer siden): Dere kan gjerne sitte å harselere med at myndighetene overreagerte da korona kom, men ikke glem at ingen visste noe særlig om viruset, de første variantene var generelt mer alvorlige enn omikron - og vi hadde ikke vaksiner. Nå som så mange av oss har vært smittet, så øker selvfølgelig også dødstallene med de som dør med viruset i kroppen. Av innlagte på sykehus, så er vel bortimot halvparten lagt inn av andre hovedårsaker? Smittetallene synker, sykefraværet på grunn av korona stuper, det ligger forholdsvis få folk på intensiv/respirator. Da er det lett å skjønne at en krig i Europa får mer fokus. Vi kan vel rett og slett bare konkludere med at det var flaks at alt rundt korona ble bedre og alle tiltak fjernet ikke lenge før krigen startet da, så vi kun trenger å rette fokuset og bekymringene rundt krigen istedenfor.
Pivot Skrevet 18. mars 2022 #19 Skrevet 18. mars 2022 Fakta? skrev (18 timer siden): Det var hovedsaklig press på intensivavdelingen og respiratorer som var problemet, ikke de som bare var inne til observasjon. Smitten har eksplodert de siste månedene etter at de fleste tiltak ble fjernet og Omikron tok over. Jeg tipper at det de siste ukene kan har vært 50 ganger så mange daglig smittede som det var i bølgene før omikron og vaksine, men likevel er det færre på intensivavdeling. I november kunne man lese at st. Olavs hospital var i en presset situasjon med hele 21 koronapasienter innlagt, hvorav 6 på intensivavdeling, og alle planlagte operasjoner som krevde innleggelse, og som kunne vente, ble utsatt. https://www.nrk.no/trondelag/hoyeste-antall-innlagte-med-koronaviruset_-mens-smitten-fortsetter-a-oke.-1.15730607 I februar/mars har antall innlagte vært betydelig høyere. Nylig hadde st. Olavs 63 koronapasienter innlagt, ifølge VG sin oversikt. Antall intensivpasienter finner jeg ikke nøyaktige tall for, men hvordan kan et så stort antall innlagte IKKE medføre press på helsevesenet når 21 pasienter i november, hvorav 6 på intensivavdeling, var en stor utfordring for sykehuset og medførte utsettelse av planlagte operasjoner? 2
Anbefalte innlegg