Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen som kan si meg hvilken karakter det tilsvarer dersom man totalt har ca 60% riktig svar på spørsmålene på en prøve. Gjelder en engelsk prøve :)

Anonymkode: 32cf5...fdb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Noen som kan si meg hvilken karakter det tilsvarer dersom man totalt har ca 60% riktig svar på spørsmålene på en prøve. Gjelder en engelsk prøve :)

Aner ikke, fordi det også handler om hva det ble feilet på - noe helt essensielt eller noe mindre viktig. 

Anonymkode: bc680...934

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Aner ikke, fordi det også handler om hva det ble feilet på - noe helt essensielt eller noe mindre viktig. 

Anonymkode: bc680...934

Skal det ha noe å si da? Er det ikke den totale prosenten som telles? Jeg svarte feil på noen oppgaver som kunne gitt mange poeng. Men svarte riktig på de som gav færre poeng per spørsmål..🙄

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker i utgangspunktet D, men det kan også avhenge mye av helhetsinntrykket. Det kommer an på kulturen i ditt fagområde.

Anonymkode: fdded...0d1

Skrevet

41-52: E

53-64: D

65-76: C

77-88: B

89-100: A

Dette er standardpoengene også kalt «prosentvurderingsmetoden» som brukes på mange norske universiteter blant annet NTNU hvor jeg jobber.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
KapteinJ skrev (7 minutter siden):

41-52: E

53-64: D

65-76: C

77-88: B

89-100: A

Dette er standardpoengene også kalt «prosentvurderingsmetoden» som brukes på mange norske universiteter blant annet NTNU hvor jeg jobber.

Det kommer an på om det er snakk om UK eller US. Dette her gjelder for US.

Anonymkode: 264e2...06c

AnonymBruker
Skrevet
KapteinJ skrev (2 minutter siden):

Nei, dette er Norge, vi bruker den når vi retter eksamener på NTNU i realfag hele tiden.

https://i.ntnu.no/wiki/-/wiki/Norsk/Prosentvurderingsmetoden

Jeg vet ikke om ts studerer i Norge eller utlandet. Dersom hun studerer i utlandet kan 60% være middelmådig eller god karakter.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg vet ikke om ts studerer i Norge eller utlandet. Dersom hun studerer i utlandet kan 60% være middelmådig eller god karakter.

Dersom eksamen er bestått/ikke bestått kan 60% være stryk også. 

Jeg hadde en bestått/ikke bestått flervalgseksamen på ntnu hvor man måtte ha 70% for å bestå. 

Anonymkode: dd970...dfb

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt et fag hvor 60% tilsvarte E, mens det i et annet fag tilsvarte C, så dette er umulig å svare riktig på TS.

Anonymkode: c4180...4fc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I og med at TS kaller det "prøve" tenker jeg dette kanskje gjelder videregående eller ungdomskole. 60% er vel kanskje en sterk 3er?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

I og med at TS kaller det "prøve" tenker jeg dette kanskje gjelder videregående eller ungdomskole. 60% er vel kanskje en sterk 3er?

Tenker at dette er åpenbart. Dere som snakker om C og D og NTNU, hvor mange engelskprøver hadde dere på universitetet? 🤦‍♀️

Anonymkode: c22f3...8f2

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Ja, det er videregående.

Noen som vet om det finnes en oversikt for dette når det gjelder vgs? Universitetetene vurderer vel annerledes, og har strengere krav for å bestå.

AnonymBruker
Skrevet

60% er rundt 4-. 

Hos oss er 4- fra 58% - 63.9%. 

Men det betyr jo ikke at du får 4-, det er jo avhengig av vekting av oppgavene, og hvor godt du har svart på de de oppgavene du har svart på. 

Og helheten vil jo også spille inn. 

Anonymkode: dd970...dfb

Skrevet

Jeg ville tippet på 3 til 4.

En ting er jo om du har svart riktig på spørsmålene, det avgjør jo mye, men det språklige er også av betydning.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, det er videregående.

Noen som vet om det finnes en oversikt for dette når det gjelder vgs? Universitetetene vurderer vel annerledes, og har strengere krav for å bestå.

På videregående skal du ikke få karakter utfra antall riktige på en prøve. Det betyr ikke at ikke noen retter sånn, men de skal ikke det.

Det høres også ut som dette var en gloseprøve? Hvis ikke er det vanskelig å kunne vite hvor mange prosent riktige man har. Som regel er det de større tekstene og presentasjonene og fagsamtalene som teller mest, og det er hva du viser ar du har lært som du får karakter utfra, ikke hvor mange prosent riktige du har.

For eksempel: 4 er god kompetanse. Så for å få 4 må du ha "det viktigste" på plass. For eksempel at du skriver forståelig med god nok grammatikk, og at viser at du kan det viktigste har lært (hvis det er prøve i et gitt tema). For å si mer om hva som vektlegges måtte jeg hatt mer kjennskap til faget.

Hilsen lærer på vgs (i andre fag)

Anonymkode: e8e90...4de

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ja, det er videregående.

Videregående skoler har ikke noe standardisert prosentmål, det finnes poenggrenser som tilsvarer disse som settes for eksamen i f.eks matematikk men etter det jeg har hørt er det utelukkende opp til læreren hvordan grensene settes på normale prøver. På vgs har jeg opplevd å ha best karakter i klassen og få 6 fordi skalaen ble justert når jeg fikk 70%, mens en gang holdt ikke 96% til 6 en gang, så her må du nesten spørre læreren om grensene om du vil vite noe.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

På videregående skal du ikke få karakter utfra antall riktige på en prøve. Det betyr ikke at ikke noen retter sånn, men de skal ikke det.

Det høres også ut som dette var en gloseprøve? Hvis ikke er det vanskelig å kunne vite hvor mange prosent riktige man har. Som regel er det de større tekstene og presentasjonene og fagsamtalene som teller mest, og det er hva du viser ar du har lært som du får karakter utfra, ikke hvor mange prosent riktige du har.

For eksempel: 4 er god kompetanse. Så for å få 4 må du ha "det viktigste" på plass. For eksempel at du skriver forståelig med god nok grammatikk, og at viser at du kan det viktigste har lært (hvis det er prøve i et gitt tema). For å si mer om hva som vektlegges måtte jeg hatt mer kjennskap til faget.

Hilsen lærer på vgs (i andre fag)

Anonymkode: e8e90...4de

Jo, det er noen nye tester som er slik.Nå tar jeg engelsk nettbasert, og den ene delen av prøven foregår slik at vi får lytteoppgaver og gramatikkoppgaver.

Del to av prøven er en skriftlig større oppgave og den får vi egen karakter på. Jeg fikk da 60% riktig på den første delen . Karakteren jeg har fått på det ble 2... Skjønner ikke helt det men jaja.

60% riktig er så vidt bestått med andre ord.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...