AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #1 Skrevet 16. mars 2022 Jeg er i et ganske nytt forhold og har blitt introdusert for hans familie. Har gått litt smått pga av at jeg har litt problemer med angst. Men familien hans er koselig alle sammen og har tatt meg godt i mot. Barna i familien virker også som liker meg og det er fint. Eneste er at datter til søstera hans er litt villbass. Jeg har ikke veldig godt barnetekke og pga angst klarer jeg hvertfall ikke å si fra på veldig bra måte. Men denne jenta liker da å leke kilelek. Skal hele tiden drive å kile. Jeg har ledd med osv men jeg liker ikke når hun begynner rundt mageområde mitt hvor jeg har litt valker. Prøver å holde henne unna der men hun er rask og plutselig har hun fått tak i magen og skal kile der igjen. Hun har også ropt ting mens hun gjør dette. Blant annet tjukkabolla og ord som feita/fett. Det er så pinlig når hun begynner sånn foran hele familien. Jeg sier da med en vennlig tone at nå er det nok kiling for denne gang osv. Men hun er også sånn at hun kan stå helt i ro f.eks når vi møter på de ute og så plutselig komme styrtende og skal kile igjen. Foreldrene bare ler eller hvis hun blir for voldsom bare løfter henne unna men de sier aldri noe på at hun driver å kaller meg opp med dette tjukkebolla osv. Noe jeg synes er rart. Blir sliten av dette. Kjæresten min sier han skal snakke med søstra om det, og jeg vil ikke virke som en dramaqueen. Har nevnt det to ganger. Vet ikke om han har sagt noe til de enda eller ikke. Vil ikke mase, zorholdet er som sagt ganske ferskt så. Jeg er familiekjær og har alltid lagt inn en del innsats i å bli godt likt hos svigers, derfor er dette vanskelig fordi jeg merker jeg har begynt å grue meg hvis dette barnet er med dit vi skal. Noen tips til meg? Anonymkode: 627e1...027
Nelja Skrevet 16. mars 2022 #2 Skrevet 16. mars 2022 Det er mye lettere for et barn å forstå at hun ikke skal kile/ta på deg, enn å forstå når det er nok. Gi klar, men hyggelig beskjed om at du ikke ønsker å bli kilt. Stopp henne hver gang, med engang. 10
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #3 Skrevet 16. mars 2022 Jeg synes kjæresten din skal ta det opp ja. Hvis ikke kan du også si det selv, at det ikke er snilt å kalle folk for det og hvis un gjør det så får hun ikke kile deg heller. Anonymkode: b2094...000 2
AprilLudgate Skrevet 16. mars 2022 #4 Skrevet 16. mars 2022 Denne jenta mangler nok noe mer enn bare oppdragelse. Så jeg tenker den rette måten å sette grenser på er å si: Jeg vil ikke bli kilet, det gjør vondt. Alle bestemmer over sin egen kropp, og når noen sier nei så må vi respektere det. (Dette lærer man i bhg/skole). Angående «tjukkebolla» osv så kan du svare at «jeg har myk mage, den fungerer til mye viktig. Men ikke alle liker at man snakker om kroppen til andre, så det trenger du ikke si igjen». Og dette repeterer du. Gang nummer 2-3 sier du at «nå er det siste gang jeg sier nei. Synes det er kjempehyggelig å snakke med deg, men om du ikke vil slutte å klype/kile i magen så må jeg flytte meg». Sansnynligvis har hun ikke helt evnen til p skjønne de sosiale mekanismene her, og for alt du vet behandles hun slik av andre og tror det er en morsom lek. Og hun vil ikke forstå helt hvorfor du viser ubehag og plutselig eventuelt bare sier «nei, kutt ut». Samtidig er det også greit å vise foreldrene hvordan man kan sette grenser på en måte ungen lærer noe bra av uten å ydmykes. 4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #5 Skrevet 16. mars 2022 Fløff skrev (7 minutter siden): Jeg vil ikke bli kilet, det gjør vondt. Alle bestemmer over sin egen kropp, og når noen sier nei så må vi respektere det. (Dette lærer man i bhg/skole). Angående «tjukkebolla» osv så kan du svare at «jeg har myk mage, den fungerer til mye viktig. Men ikke alle liker at man snakker om kroppen til andre, så det trenger du ikke si igjen». Og dette repeterer du. Gang nummer 2-3 sier du at «nå er det siste gang jeg sier nei. Synes det er kjempehyggelig å snakke med deg, men om du ikke vil slutte å klype/kile i magen så må jeg flytte meg». Sansnynligvis har hun ikke helt evnen til p skjønne de sosiale mekanismene her, og for alt du vet behandles hun slik av andre og tror det er en morsom lek. Og hun vil ikke forstå helt hvorfor du viser ubehag og plutselig eventuelt bare sier «nei, kutt ut». Samtidig er det også greit å vise foreldrene hvordan man kan sette grenser på en måte ungen lærer noe bra av uten å ydmykes. Enig med Fløff her. Alle bestemmer over sin egen kropp og et nei må respekteres. Dette er lære for livet, og noe foreldrene burde ha lært barnet forlengst. Det er også veldig spesielt at ikke foreldrene blir skamfulle og korrigerer barnet sitt når hun roper tjukkebolla osv til deg 😳 Dette barnet trenger oppdragelse! Neste gang så hadde jeg sagt det samme som jeg har uthevet ovenfor. Et nei er et nei og alle bestemmer over sin egen kropp. Det er noe hun må lære seg dersom hun ønsker å få seg venner i fremtiden. Anonymkode: a0f45...f0e 2 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #6 Skrevet 16. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er også veldig spesielt at ikke foreldrene blir skamfulle og korrigerer barnet sitt når hun roper tjukkebolla osv til deg Uff, angrer på hvordan jeg skrev dette. De reagerer altså men mer sånn at de ler det bort og sier Neiiiiiiiiida, neiiiida. Og hysjer på ho. Anonymkode: 627e1...027
Rhodiola Skrevet 16. mars 2022 #7 Skrevet 16. mars 2022 Tråden er ryddet for brukerdebatt og oppfordring til voldshandlinger. -Rhodiola, mod.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #8 Skrevet 16. mars 2022 Her er det bare å si tydelig og rolig "stopp, jeg vil ikke bli kilt, la oss gjøre noe annet" Barnet er jo et barn og vet ikke at du har angst og vanskelige tanker om din kropp, og foreldrene til barnet vil nok tro at du bare er med på leken hvis du ikke sier noe. Barnet har sikkert også andre interesser og ting hun liker å gjøre, fokuser på dette Du kan fint være den kule tanta selv om du setter grenser! Anonymkode: 6a840...9f4
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #9 Skrevet 16. mars 2022 Hvor gammelt er barnet? Anonymkode: 98665...35d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå