skyhigh123 Skrevet 16. mars 2022 #1 Skrevet 16. mars 2022 Hei :) jeg sluttet på p-pillene mine for 8 mnd sider, og siden da har syklusene mine bare blitt lengre og lengre for hver mnd. første syklus etter p-pille slutt varte kun 21 dager og siden da har det økt med ca 14 dager og er nå oppi 60 dager, uten tegn til mensen og heller ikke positiv graviditet test. Er åpne for å bli gravid men er ikke slik at vi prøver aktivt, med å spore eggløsning osv. Det som bekymrer meg mest er at mensen tar så lang tid før den kommer! har bestilt legetime men er veldig usikker hvor mye den vil vær til hjelp? for har en følelse av at legen ber meg vente 1 år siden det kan ta så lang tid for stabil syklus etter p piller. men er så bekymra for at noe er galt. Før jeg gikk på p pillene hadde jeg kjempe stabil syklus, har gått på p-piler i 6 år. Lurer på om her er noen som har erfaring med så lange sykluser etter p-pilleslutt og om noen vet om hva som evt kan hjelpe? takk for svar! :)
Bruspulver Skrevet 16. mars 2022 #2 Skrevet 16. mars 2022 Det sies at det kan ta opptil 1 år etter p-pilleslutt før syklusen stabiliserer seg. Det kan også være tegn til f.eks pcos. Når jeg sluttet på p-piller etter 10 år gikk jeg rett i syklus med en gang, men etter 3 normale sykluser på 27-28d gikk det plutselig over 4mnd før eggløsning. Fikk da påvist pcos hos privat gynekolog og ble satt på metformin. Var enda ikke blitt gravid med en spire som satt innen jeg fikk time hos offentlig gynekolog etter 11mnd prøving. Ble da satt på letrozol. Andre mnd med letrozol ble jeg gravid og er nå 26 uker på vei. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #3 Skrevet 16. mars 2022 Beklager, men er så lei av disse trådene. Igjen, beklager for å si det, men så mange damer (inkl deg) som slutter på p-piller og lager en tråd her inne etter 6-9 mnd. Hvorfor prøver ikke kvinner å tilegne seg litt kunnskap om syklus og p-piller, når de først bestemmer seg for å prøve? Beklager hvis du oppfatter meg som frekk, men for meg virker det utrolig kunnskapsløst og dumt. Syklusen etter p-pille slutt varierer veldig, og den kan faktisk bruke opp til 1 år å stabilisere seg. Det at du har begynt å prøve allerede før du har en ordentlig syklus og eggløsning, må du nesten ta på din kappe. Det kan ta lang tid å bli gravid etter en p-pille slutt, for øvrig all annen hormonprevansjon også. Anonymkode: 6b422...5cd 1
skyhigh123 Skrevet 16. mars 2022 Forfatter #4 Skrevet 16. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Beklager, men er så lei av disse trådene. Igjen, beklager for å si det, men så mange damer (inkl deg) som slutter på p-piller og lager en tråd her inne etter 6-9 mnd. Hvorfor prøver ikke kvinner å tilegne seg litt kunnskap om syklus og p-piller, når de først bestemmer seg for å prøve? Beklager hvis du oppfatter meg som frekk, men for meg virker det utrolig kunnskapsløst og dumt. Syklusen etter p-pille slutt varierer veldig, og den kan faktisk bruke opp til 1 år å stabilisere seg. Det at du har begynt å prøve allerede før du har en ordentlig syklus og eggløsning, må du nesten ta på din kappe. Det kan ta lang tid å bli gravid etter en p-pille slutt, for øvrig all annen hormonprevansjon også. Anonymkode: 6b422...5cd Hei! Helt i orden det. Å veldig enig med deg, men kanskje årsaken til at jeg ikke viste mer når jeg startet var at jeg var 15 år og uviten når jeg startet på prevensjon. Som jeg og skrev prøver jeg ikke aktivt å bli gravid, stresser heller ikke med det da jeg er bare 21 år og ikke i et hastverk. Årsaken til hvorfor jeg spør er fordi jeg har prøvd å finne mye kunnskap om det nå i ettertid men finner ikke noe som konrekt passer og spør derfor andre om erfaringene sine! Er og klar over og skrev også at jeg er klar over at det kan ta vel et år etter p pille slutt at syklusen går til det normale, men når man ikke har hatt mensen eller noe tegn til mensen siden januar er det naturli å bli litt bekymret.
skyhigh123 Skrevet 16. mars 2022 Forfatter #5 Skrevet 16. mars 2022 Bruspulver skrev (3 timer siden): Det sies at det kan ta opptil 1 år etter p-pilleslutt før syklusen stabiliserer seg. Det kan også være tegn til f.eks pcos. Når jeg sluttet på p-piller etter 10 år gikk jeg rett i syklus med en gang, men etter 3 normale sykluser på 27-28d gikk det plutselig over 4mnd før eggløsning. Fikk da påvist pcos hos privat gynekolog og ble satt på metformin. Var enda ikke blitt gravid med en spire som satt innen jeg fikk time hos offentlig gynekolog etter 11mnd prøving. Ble da satt på letrozol. Andre mnd med letrozol ble jeg gravid og er nå 26 uker på vei. Tusentakk for svar! Å gratulere med graviditeten
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå