Fæmtærhær Skrevet 16. mars 2022 #1 Skrevet 16. mars 2022 På videregående hadde jeg ingen anelse om hva jeg ville bli, noe som endte med at jeg fulgte familiens press om å velge lærerutdanningen. Har siden da alltid tenkt at dette ikke er noe jeg vil gjøre resten av livet. Merker i økende grad at jeg ikke er så interessert i omsorgsyrker, og har funnet ut at jeg liker å jobbe med prosjekter, og at konkurranse og mulighet for forfremmelse holder meg motivert. Dette er deler av personligheten min som har gjort meg til en dyktig lærer som har jobbet hardt for ledelse og elever, men som igjen gjør at jeg ikke trives med å bli betalt like mye, eller generelt være i samme bås, som de læreren som ikke gjør jobben sin. Nå som jeg har fått barn merker jeg det spesielt godt - jeg er ikke interessert nok til å jobbe med barn på jobb og så komme til den samme situasjonen hjemme. Nå kommer spørsmålene mine. Er det noen der ute som har lærerutdanning og arbeidserfaring som nå jobber med noe helt annet? Hvordan gikk du fram? Hvilke muligheter finnes der for meg, eller må jeg ta en ny utdanning?
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #2 Skrevet 16. mars 2022 Noen barnevernsinstittusjoner er glad for lærere. Jeg opplever å ikke bli tatt inn til intervju en gang om jeg ikke har "riktig" utdannelse Lærer på 23.året og dritlei lav lønn, og mangel på respekt fra samfunnet ellers. Anonymkode: b92b9...a6d 2
Fæmtærhær Skrevet 16. mars 2022 Forfatter #3 Skrevet 16. mars 2022 3 hours ago, AnonymBruker said: Noen barnevernsinstittusjoner er glad for lærere. Jeg opplever å ikke bli tatt inn til intervju en gang om jeg ikke har "riktig" utdannelse Lærer på 23.året og dritlei lav lønn, og mangel på respekt fra samfunnet ellers. Anonymkode: b92b9...a6d Det høres ikke så oppløftende ut 😂 hva slags stillinger har du søkt på? ts
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #4 Skrevet 16. mars 2022 Hvilken type lærerutdanning har du? Hvilken faglig dybde du har kan påvirke jobbmarkedet. Jeg kan ikke hjelpe deg så mye, men for de som har greie på alternative veivalg er det kanskje greit å vite hvilke fag du har og hvilken faglig dybde du har. Det er forskjell på å være utdannet barneskolelærer med relativt få studiepoeng i mange fag og lektorutdanning med stor faglig dybde Anonymkode: 32368...ddb 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #5 Skrevet 17. mars 2022 Hvis du tar noe videreutdanning er kanskje bibliotekar aktuelt, ser de ofte søker folk med pedagogisk kompetanse og de har jo endel prosjekt. Og samme med museum. Anonymkode: dde04...48c
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #6 Skrevet 17. mars 2022 Med noen ekstra studiepoeng kan du jobbe med strategisk kompetanseutvikling og arbeidslivspedagogikk. Det gjør jeg og trives veldig godt. Mye prosjektarbeid, deadlines og bransjen har høyt tempo og mye konkurranse. Jeg trives veldig godt. Og lønnen er knall. Anonymkode: d5a57...e74
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #7 Skrevet 17. mars 2022 Fæmtærhær skrev (På 3/16/2022 den 20.40): Det høres ikke så oppløftende ut 😂 hva slags stillinger har du søkt på? ts Barnevern og ppt Anonymkode: b92b9...a6d
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #8 Skrevet 18. mars 2022 Har du prøvd ulike skoleslag? Det kan jo være det enkleste jobbytte i første omgang. Som lærer kan du jo jobbe med alt fra 6åringer til voksenopplæring. Det er svært ulike arbeidsdager. Og det kan jo være det er noe du liker inni der en plass. Ellers så varierer jo jobbmuligheter med hvilken utdannelse du faktisk har. 😊 Anonymkode: 1b396...e02 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #9 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Med noen ekstra studiepoeng kan du jobbe med strategisk kompetanseutvikling og arbeidslivspedagogikk. Anonymkode: d5a57...e74 Jeg er ikke TS, men ønsker også en ny retning i arbeidslivet. Vil du utdype om hva slags videreutdanning du tok? TS: jeg ser min lærerutdanning kvalifiserer til feks Nav-veileder, karriereveileder og lignende. Også innenfor PPT finnes det muligheter uten videreutdanning. Anonymkode: fbe8e...05b
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #10 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Med noen ekstra studiepoeng kan du jobbe med strategisk kompetanseutvikling og arbeidslivspedagogikk. Det gjør jeg og trives veldig godt. Mye prosjektarbeid, deadlines og bransjen har høyt tempo og mye konkurranse. Jeg trives veldig godt. Og lønnen er knall. Anonymkode: d5a57...e74 Kan du fortelle mer om dette? Jeg lirer konkret på hvilke studiepoeng/studier du tenker på, og hva jobben kalles? Da jeg så på Finn.no, var det ikke noe som het strategisk kompetanseutvikling og arbeidspedagogikk. Er det freelance? Innenfor ulike firmaer? Anonymkode: 96338...9b0
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #11 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Jeg er ikke TS, men ønsker også en ny retning i arbeidslivet. Vil du utdype om hva slags videreutdanning du tok? TS: jeg ser min lærerutdanning kvalifiserer til feks Nav-veileder, karriereveileder og lignende. Også innenfor PPT finnes det muligheter uten videreutdanning. Anonymkode: fbe8e...05b AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Kan du fortelle mer om dette? Jeg lirer konkret på hvilke studiepoeng/studier du tenker på, og hva jobben kalles? Da jeg så på Finn.no, var det ikke noe som het strategisk kompetanseutvikling og arbeidspedagogikk. Er det freelance? Innenfor ulike firmaer? Anonymkode: 96338...9b0 Alle store organsisasjoner og selskaper har personer som jobber med kompetanseutvikling i HR-avdelingen. Det er mye e-læring involvert og du må kunne beherske disse verktøyene. At jeg har videreutdanning er ikke helt presist. Jeg har master. Anonymkode: d5a57...e74 1
AnonymBruker Skrevet 18. mars 2022 #12 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Kan du fortelle mer om dette? Jeg lirer konkret på hvilke studiepoeng/studier du tenker på, og hva jobben kalles? Da jeg så på Finn.no, var det ikke noe som het strategisk kompetanseutvikling og arbeidspedagogikk. Er det freelance? Innenfor ulike firmaer? Anonymkode: 96338...9b0 Jeg søkte på strategisk kompetanseutvikling på Finn nå. Kom opp over 100 stillinger? Noen inneholder bare søkeordet, men likevel. Anonymkode: d5a57...e74
Fæmtærhær Skrevet 18. mars 2022 Forfatter #13 Skrevet 18. mars 2022 20 hours ago, AnonymBruker said: Med noen ekstra studiepoeng kan du jobbe med strategisk kompetanseutvikling og arbeidslivspedagogikk. Det gjør jeg og trives veldig godt. Mye prosjektarbeid, deadlines og bransjen har høyt tempo og mye konkurranse. Jeg trives veldig godt. Og lønnen er knall. Anonymkode: d5a57...e74 Dette hørtes jo veldig spennende ut 😃 Hvordan fikk du frem?
Fæmtærhær Skrevet 18. mars 2022 Forfatter #14 Skrevet 18. mars 2022 (endret) 12 hours ago, AnonymBruker said: Har du prøvd ulike skoleslag? Det kan jo være det enkleste jobbytte i første omgang. Som lærer kan du jo jobbe med alt fra 6åringer til voksenopplæring. Det er svært ulike arbeidsdager. Og det kan jo være det er noe du liker inni der en plass. Ellers så varierer jo jobbmuligheter med hvilken utdannelse du faktisk har. 😊 Anonymkode: 1b396...e02 Ja, har jobbet som i alle trinn på barneskolen og på ungdomsskolen. Også jobbet med norskopplæring for voksne, og vært veileder for studenter. Har gått lærerutdanningen for 5.-10. trinn, og har vært student ved studiet(ikke emnet) naturfag ved siden av. Når det gjelder utdanning har jeg mer studiepoeng enn vanlig studieløp ville tilsi. Har en del ekstra emner innenfor pedagogikk og ikt, men tok også noe juss og prosjektledelse ved siden av. Har også blitt en del kurs i sammenheng med verv. ts Endret 18. mars 2022 av Fæmtærhær
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå