Gå til innhold

Hvordan kan han få videre opphold her?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har vært gift med mannen siden 2014. Tredjelandsborger... så vi bodde sammen i et annet EØS-land frem til han fikk oppholdskort der siden han var gift med meg som hadde oppholdsrett der.

Søkte om norsk oppholdskort for han utifra disse EØS-reglene, og flytta til  Norge hvor jeg er statsborger (opprinnelig norsk og). Han fikk oppholdskort for 5 år. Det er snart på tide å fornye oppholdet.

Hvilke muligheter har han når jeg ikke har jobbet eller studert nok? Han selv har inntekt på ca 1 million i året..

Vi har to barn under 3 år. Jeg har vært/er hjemme med dem mye lenger enn perm, og har fått/får kontantstøtte. Tenkte ikke over at det ikke telles som inntekt. Av ulike årsaker har jeg ikke tjent stort de siste årene.

Får ikke konkret svar på hvor mye jeg må ha tjent for at han skal kunne få varig oppholdsrett som familiemedlem av meg.

Derfor må vi nå finne ut hvordan dette kan ordnes uten å være avhengig av min inntekt. Vi har felles økonomi, altså er hans penger mine penger.

Erfaringer og råd fra noen somhar vært i samme situasjon? Synsing er ingen idé i denne saken.

Har hørt at så lenge økonomien er felles, og vi har mye penger, så går det bra. Men dette er ikke noe jeg vet stemmer. Og vet ikke hvilken dokumentasjon UDI ønsker..

(Er vanskelig, for mannen min er bortreist på jobb noen uker, hjemme noen uker osv. Han har tatt sin foreldreperm i friperiodene sine, så jeg har vært hjemme med barna når han har jobbet.. Bl.a.. Rimelig håpløst å få en fast jobb i grei % noen uker om gangen, ikke kunne jobbe kveld og helg..)

Anonymkode: 182e3...86d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har erfaring med dette og jeg ser to muligheter.

1. Har han fast jobb i Norge? Da kan han søke om oppholdstillatelse med utgangspunkt i dette.

2. Snakker han norsk? Da må han ta norsktest og så søke permanent opphold (eventuelt ha 300 timer norskundervisning). Dere har vært gift lenge nok til at han kan få permanent opphold så lenge han har dette på plass. Resten av kriteriene mener jeg dere oppfyller.

http://www.nyinorge.no/no/Familiegjenforening/Ny-i-Norge/Flytte-til-Norge/Statsborgerskap1/

Anonymkode: 053e9...4ad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Har erfaring med dette og jeg ser to muligheter.

1. Har han fast jobb i Norge? Da kan han søke om oppholdstillatelse med utgangspunkt i dette.

2. Snakker han norsk? Da må han ta norsktest og så søke permanent opphold (eventuelt ha 300 timer norskundervisning). Dere har vært gift lenge nok til at han kan få permanent opphold så lenge han har dette på plass. Resten av kriteriene mener jeg dere oppfyller.

http://www.nyinorge.no/no/Familiegjenforening/Ny-i-Norge/Flytte-til-Norge/Statsborgerskap1/

Ja, 100% fast jobb har han hatt så lenge han har bodd i Norge.

Han snakker norsk. Verre å skrive riktig og å forstå alt riktig.. Har du noen råd ang. norsk? Noe han bør lese/øve på? 

AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja, 100% fast jobb har han hatt så lenge han har bodd i Norge.

Han snakker norsk. Verre å skrive riktig og å forstå alt riktig.. Har du noen råd ang. norsk? Noe han bør lese/øve på? 

Han må melde seg opp til norsktest. Min mann hadde ikke sånn kjempenivå på det skriftelige han heller, gikk bedre på munntlig. Men besto begge deler.

Mener den munntlig oppgaven måtte han løse sammen med en annen på testen. De skulle diskutere seg i mellom hva som var spesielt med å bo i Norge. I den skritlige delen husker jeg ikke helt hva oppgaven var, men det var noe sånt som "beskriv en vanlig dag i livet ditt". Så lenge han driver litt selvstudie i forkant bør det gå greit. 300 timer med norsktimer er drøyt i forhold.

Mener han må bestå på nivå A2

https://norskkunnskap.no/en/norskprove-b1-b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...