AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #1 Skrevet 16. mars 2022 Jeg klarer ikke å få helt taket på hvordan ferie blir for meg i år. Jeg startet i jobb i oktober etter studier og har således ikke opptjent feriepenger fra tidligere arbeid. Tok ingen feriedager i 2021. Jeg fikk innvilget lønnet ferie 5 dager i vinterferien, men fikk nå ikke innvilget forespørsel om lønnet ferie en enkeltdag i mai samt 2 uker i juli. Feriene er avklart med leder, så det er hos lønnsseksjonen det skorter. Har jeg bare rett på 1 ukes ferie første året i jobb? Startet altså oktober 21 og forespørslene mine gjelder en dag i mai og et par uker i juli 22. Takk for svar! Anonymkode: 9d7a3...141
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #2 Skrevet 16. mars 2022 https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/ Anonymkode: cb107...61d
Daria Skrevet 16. mars 2022 #3 Skrevet 16. mars 2022 Ferie har du rett på (men ikke nødvendigvis å ta den når det passer deg). Ferie med lønn er noe helt annet og ikke noe som er vanlig å få - at du ikke har opptjente feriepenger er ikke jobbens ansvar. 7
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #4 Skrevet 16. mars 2022 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg klarer ikke å få helt taket på hvordan ferie blir for meg i år. Jeg startet i jobb i oktober etter studier og har således ikke opptjent feriepenger fra tidligere arbeid. Tok ingen feriedager i 2021. Jeg fikk innvilget lønnet ferie 5 dager i vinterferien, men fikk nå ikke innvilget forespørsel om lønnet ferie en enkeltdag i mai samt 2 uker i juli. Feriene er avklart med leder, så det er hos lønnsseksjonen det skorter. Har jeg bare rett på 1 ukes ferie første året i jobb? Startet altså oktober 21 og forespørslene mine gjelder en dag i mai og et par uker i juli 22. Takk for svar! Anonymkode: 9d7a3...141 Du har krav på ferie, men ikke lønnet mer enn de dagene du har spart opp. Begynte du i oktober har du ikke rukket å spare opp ferie med lønn, så du blir trukket for resten av ferien du skal ha. Du bør jo sjekke med lønningskontoret hvordan de gjør det med utbetalingen for juni om du da for x antall dager ferie, eller om du trekkes de måneder du jobber Anonymkode: 68101...c02 3
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #5 Skrevet 16. mars 2022 Ingen ferie er lønnet. Man blir trukket i lønn for de dagene man har ferie, men opptjener feriepenger året før ferieåret som skal dekke lønn i ferien. Du har rett til 3 uker ferie, men du må ikke ta mer ferie enn opptjente feriepengene dekker. Anonymkode: c6489...0c4 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #6 Skrevet 16. mars 2022 Når begynte du å jobbe? Har du 4 eller 5 uker ferie? Anonymkode: fb300...6b0
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #7 Skrevet 16. mars 2022 Som de andre sier: du har rett på ferie, men det vil være uten lønn. Du opparbeider deg feriepenger kun for den perioden du jobbet ifjor. Anonymkode: b57e8...086 3
Gjest laPistola Skrevet 16. mars 2022 #8 Skrevet 16. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Når begynte du å jobbe? Har du 4 eller 5 uker ferie? Anonymkode: fb300...6b0 Begynte og jobbe I oktober i fjor. Brukte opp feriepengene i februar i år.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #9 Skrevet 16. mars 2022 laPistola skrev (31 minutter siden): Begynte og jobbe I oktober i fjor. Brukte opp feriepengene i februar i år. Det var jo litt dumt at du brukte opp feriepengene. De skulle du har spart til ferien for du får ikke lønn i ferien. Anonymkode: 4ed9e...15f
Gjest laPistola Skrevet 16. mars 2022 #10 Skrevet 16. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det var jo litt dumt at du brukte opp feriepengene. De skulle du har spart til ferien for du får ikke lønn i ferien. Anonymkode: 4ed9e...15f Jeg har ikke gjort det, jeg bare svarte. Ja, det er veldig dumt gjort.
Taluno Skrevet 16. mars 2022 #11 Skrevet 16. mars 2022 Du kan be om ulønnet ferie/fri. Du har som andre sier krav på ferie, men ikke lønnet ferie. Og du har ikke krav på ferie når du selv ønsker, det er opp til arbeidsgiver om det passer. 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #12 Skrevet 16. mars 2022 Taluno skrev (4 minutter siden): Du kan be om ulønnet ferie/fri. Du har som andre sier krav på ferie, men ikke lønnet ferie. Og du har ikke krav på ferie når du selv ønsker, det er opp til arbeidsgiver om det passer. Dette. I tillegg er det ikke noe krav om at du MÅ ta ut mer ferie enn det du har opparbeidet feriepenger for (med noen unntak, for eksempel at bedriften stenger om sommeren). Så i sommer må du enten jobbe hele sommeren, eller gå på et stort inntektstap. Sånn er det dessverre for alle, de første 1-2 årene man er i arbeidslivet. Trøsten får være at du fåe opptjent fulle feriepenger for 2022. Og så må du sette deg inn i regelverket bedre… Anonymkode: e9aa7...17c 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #13 Skrevet 17. mars 2022 Takk for svar! Det er skummelt å skrive på kvinneguiden. Respondentene kan være slemme, men dere klarte dere ok. Først: Jeg forsøker å forstå regelverket. Derav denne posten. Dette er min første "ordentlige" jobb, men jeg skulle sikkert ha pugget ferieloven før jeg begynte. Den siden som det linkes til hos Arbeidstilsynet har jeg lest, men den besvarer ikke spørsmålet mitt om lønnet/ulønnet under "Ferie i ny jobb": "Du har både rett og plikt til å avvikle ferie selv om du begynner i ny jobb. For å kunne kreve ferie hos ny arbeidsgiver, er forutsetningen at du ikke har avviklet full ferie hos tidligere arbeidsgiver. For at arbeidsgiver skal kunne kreve at du tar ferie, må du ha opptjent feriepenger forhenværende år hos den eksisterende eller tidligere arbeidsgiveren. Dette har du krav på: full ferie (25 virkedager) innen utløpet av samme ferieår hvis du tiltrer senest 30. september i ferieåret tre uker ferie i hovedferieperioden (1. juni–30. september) hvis du tiltrer innen 15. august i ferieåret minst én uke ferie samme år hvis du tiltrer etter 30. september". Og så: Hvorfor var det dumt at jeg tok ferie i vinterferien? Det er årets desidert viktigste ferie for meg. Ferie i juli har jeg lagt inn fordi sjefen nettopp har holdt et langt foredrag om hvor viktig det er at alle tar ut ferien de skal. Men da er det altså riktig forstått at jeg har krav på x antall uker (totalt 5 uker iflg. tariffavtalen hos oss) ulønnet ferie ila. året hvis jeg vil, men samtidig at arbeidsgiver ikke kan kreve at jeg tar ut ferie som jeg ikke har opptjent feriepenger til? (Ref. tirade om hvor viktig det er at alle tar det de skal.) (Driften avvikles ikke på noe tidspunkt ila. året). Og den ene uka i vinterferien var lønnet fordi jeg opparbeidet meg disse feriedagene de få mnd. jeg jobbet i 2021? (For øvrig så var datoene jeg forspurte avklart med øverste hold, så det var ikke det som var problemet. Men takk for påminnelse om at man ikke kan ta ferie når man selv ønsker.) Anonymkode: 9d7a3...141 2
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #14 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Takk for svar! Det er skummelt å skrive på kvinneguiden. Respondentene kan være slemme, men dere klarte dere ok. Først: Jeg forsøker å forstå regelverket. Derav denne posten. Dette er min første "ordentlige" jobb, men jeg skulle sikkert ha pugget ferieloven før jeg begynte. Den siden som det linkes til hos Arbeidstilsynet har jeg lest, men den besvarer ikke spørsmålet mitt om lønnet/ulønnet under "Ferie i ny jobb": "Du har både rett og plikt til å avvikle ferie selv om du begynner i ny jobb. For å kunne kreve ferie hos ny arbeidsgiver, er forutsetningen at du ikke har avviklet full ferie hos tidligere arbeidsgiver. For at arbeidsgiver skal kunne kreve at du tar ferie, må du ha opptjent feriepenger forhenværende år hos den eksisterende eller tidligere arbeidsgiveren. Dette har du krav på: full ferie (25 virkedager) innen utløpet av samme ferieår hvis du tiltrer senest 30. september i ferieåret tre uker ferie i hovedferieperioden (1. juni–30. september) hvis du tiltrer innen 15. august i ferieåret minst én uke ferie samme år hvis du tiltrer etter 30. september". Og så: Hvorfor var det dumt at jeg tok ferie i vinterferien? Det er årets desidert viktigste ferie for meg. Ferie i juli har jeg lagt inn fordi sjefen nettopp har holdt et langt foredrag om hvor viktig det er at alle tar ut ferien de skal. Men da er det altså riktig forstått at jeg har krav på x antall uker (totalt 5 uker iflg. tariffavtalen hos oss) ulønnet ferie ila. året hvis jeg vil, men samtidig at arbeidsgiver ikke kan kreve at jeg tar ut ferie som jeg ikke har opptjent feriepenger til? (Ref. tirade om hvor viktig det er at alle tar det de skal.) (Driften avvikles ikke på noe tidspunkt ila. året). Og den ene uka i vinterferien var lønnet fordi jeg opparbeidet meg disse feriedagene de få mnd. jeg jobbet i 2021? (For øvrig så var datoene jeg forspurte avklart med øverste hold, så det var ikke det som var problemet. Men takk for påminnelse om at man ikke kan ta ferie når man selv ønsker.) Anonymkode: 9d7a3...141 Dette høres ut som en helt korrekt forståelse du har kommet til! Anonymkode: 879a2...3c3
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #15 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk for svar! Det er skummelt å skrive på kvinneguiden. Respondentene kan være slemme, men dere klarte dere ok. Først: Jeg forsøker å forstå regelverket. Derav denne posten. Dette er min første "ordentlige" jobb, men jeg skulle sikkert ha pugget ferieloven før jeg begynte. Den siden som det linkes til hos Arbeidstilsynet har jeg lest, men den besvarer ikke spørsmålet mitt om lønnet/ulønnet under "Ferie i ny jobb": "Du har både rett og plikt til å avvikle ferie selv om du begynner i ny jobb. For å kunne kreve ferie hos ny arbeidsgiver, er forutsetningen at du ikke har avviklet full ferie hos tidligere arbeidsgiver. For at arbeidsgiver skal kunne kreve at du tar ferie, må du ha opptjent feriepenger forhenværende år hos den eksisterende eller tidligere arbeidsgiveren. Dette har du krav på: full ferie (25 virkedager) innen utløpet av samme ferieår hvis du tiltrer senest 30. september i ferieåret tre uker ferie i hovedferieperioden (1. juni–30. september) hvis du tiltrer innen 15. august i ferieåret minst én uke ferie samme år hvis du tiltrer etter 30. september". Og så: Hvorfor var det dumt at jeg tok ferie i vinterferien? Det er årets desidert viktigste ferie for meg. Ferie i juli har jeg lagt inn fordi sjefen nettopp har holdt et langt foredrag om hvor viktig det er at alle tar ut ferien de skal. Men da er det altså riktig forstått at jeg har krav på x antall uker (totalt 5 uker iflg. tariffavtalen hos oss) ulønnet ferie ila. året hvis jeg vil, men samtidig at arbeidsgiver ikke kan kreve at jeg tar ut ferie som jeg ikke har opptjent feriepenger til? (Ref. tirade om hvor viktig det er at alle tar det de skal.) (Driften avvikles ikke på noe tidspunkt ila. året). Og den ene uka i vinterferien var lønnet fordi jeg opparbeidet meg disse feriedagene de få mnd. jeg jobbet i 2021? (For øvrig så var datoene jeg forspurte avklart med øverste hold, så det var ikke det som var problemet. Men takk for påminnelse om at man ikke kan ta ferie når man selv ønsker.) Anonymkode: 9d7a3...141 Du har forstått det helt korrekt (og drit i surmaga KG-folk, de er det ikke mulig å gå klar av ) Anonymkode: 24649...fb5 1
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #16 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Takk for svar! Det er skummelt å skrive på kvinneguiden. Respondentene kan være slemme, men dere klarte dere ok. Først: Jeg forsøker å forstå regelverket. Derav denne posten. Dette er min første "ordentlige" jobb, men jeg skulle sikkert ha pugget ferieloven før jeg begynte. Den siden som det linkes til hos Arbeidstilsynet har jeg lest, men den besvarer ikke spørsmålet mitt om lønnet/ulønnet under "Ferie i ny jobb": "Du har både rett og plikt til å avvikle ferie selv om du begynner i ny jobb. For å kunne kreve ferie hos ny arbeidsgiver, er forutsetningen at du ikke har avviklet full ferie hos tidligere arbeidsgiver. For at arbeidsgiver skal kunne kreve at du tar ferie, må du ha opptjent feriepenger forhenværende år hos den eksisterende eller tidligere arbeidsgiveren. Dette har du krav på: full ferie (25 virkedager) innen utløpet av samme ferieår hvis du tiltrer senest 30. september i ferieåret tre uker ferie i hovedferieperioden (1. juni–30. september) hvis du tiltrer innen 15. august i ferieåret minst én uke ferie samme år hvis du tiltrer etter 30. september". Og så: Hvorfor var det dumt at jeg tok ferie i vinterferien? Det er årets desidert viktigste ferie for meg. Ferie i juli har jeg lagt inn fordi sjefen nettopp har holdt et langt foredrag om hvor viktig det er at alle tar ut ferien de skal. Men da er det altså riktig forstått at jeg har krav på x antall uker (totalt 5 uker iflg. tariffavtalen hos oss) ulønnet ferie ila. året hvis jeg vil, men samtidig at arbeidsgiver ikke kan kreve at jeg tar ut ferie som jeg ikke har opptjent feriepenger til? (Ref. tirade om hvor viktig det er at alle tar det de skal.) (Driften avvikles ikke på noe tidspunkt ila. året). Og den ene uka i vinterferien var lønnet fordi jeg opparbeidet meg disse feriedagene de få mnd. jeg jobbet i 2021? (For øvrig så var datoene jeg forspurte avklart med øverste hold, så det var ikke det som var problemet. Men takk for påminnelse om at man ikke kan ta ferie når man selv ønsker.) Anonymkode: 9d7a3...141 All ferie er ulønnet (Noen kan selvsagt ha spesialavtaler, men det er ikke hovedregelen). Når vi har ferie får vi utbetalt feriepenger som vi har opparbeidet oss året før. Altså: Du har rett på å ta ut full ferie i 2022, dersom du ønsker. Men du er ikke pliktig til å ta ut flere feriedager enn du har opparbeidet deg feriepenger for. Du vil bli trukket i lønn ved ferie. Anonymkode: 16fa4...280
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #17 Skrevet 17. mars 2022 All ferie er ulønnet, og du trekkes for den ferien du tar ut. De fleste arbeidsgivere trekker for ferien samme måned de utbetaler feriepenger, typisk i juni. Det stemmer at du har rett til å avvikle full ferie (lovfestet 4 uker og 1 dag, men de fleste har tariffestet ferie på 5 uker), men arbeidsgiver kan ikke kreve at du avvikler mer ferie enn du har opptjent feriepenger til å dekke lønnstapet for. Dersom du ønsker ferie i sommer så har du altså krav på å få ta ut ferie, men du vil også trekkes i lønn for ferien uten å ha feriepenger til å dekke opp for lønnstapet, så da håper jeg du har penger i bakhånd til å dekke livsopphold i perioden. Anonymkode: 3e4c1...505
Taluno Skrevet 18. mars 2022 #18 Skrevet 18. mars 2022 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Og så: Hvorfor var det dumt at jeg tok ferie i vinterferien? Det er årets desidert viktigste ferie for meg. Ferie i juli har jeg lagt inn fordi sjefen nettopp har holdt et langt foredrag om hvor viktig det er at alle tar ut ferien de skal. Men da er det altså riktig forstått at jeg har krav på x antall uker (totalt 5 uker iflg. tariffavtalen hos oss) ulønnet ferie ila. året hvis jeg vil, men samtidig at arbeidsgiver ikke kan kreve at jeg tar ut ferie som jeg ikke har opptjent feriepenger til? (Ref. tirade om hvor viktig det er at alle tar det de skal.) (Driften avvikles ikke på noe tidspunkt ila. året). Og den ene uka i vinterferien var lønnet fordi jeg opparbeidet meg disse feriedagene de få mnd. jeg jobbet i 2021? Anonymkode: 9d7a3...141 Folk sier det er dumt prioritere ferie i vinterferien framfor sommerferien, fordi de aller fleste ikke har vinterferie som den desidert viktigste ferien. Men om det er den desidert viktigste ferien for deg, så er det jo selvfølgelig riktig av deg å prioritere den. Og resten har du forstått riktig. Du kan be om ferie/fri når du selv ønsker, du kan kreve å få fri i løpet av sommeren, og du vil få ett inntektstap om du tar fri og ikke har opparbeidet feriepenger.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå