Gå til innhold

Hvor mye betaler jeg tilbake når jeg avslutter BSU konto?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Jeg trenger litt hjelp. Jeg avsluttet BSU konto i dag og hadde litt over 150.000kr i den. Jeg ser at jeg må betale tilbake skattefradrag jeg har fått fra tidligere. Disse regnet jeg ut nå nettopp og det er ca 17.000kr. I tillegg skriver banken min det her:

Ved brudd på reglene for BSU-sparing, skal det i det inntektsåret reglene brytes, gis et tillegg i skatten som er like stort som det skattebeløpet det tidligere er gitt fradrag for. 

Vil det si at jeg skal betale ekstra skatt på 25.000kr? 

Anonymkode: b9849...70b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skulle til å foreslå at du sendte en melding til skatteetaten for å spørre om dette, men i disse skattemeldings-dager er det vel umulig å nå fram der. Får nok ikke noe svar.

Men dersom det er 25000 du HAR fått i skattefradrag, så ja, da er det det beløpet du skal betale tilbake. Opprett en konto i nettbanken din, øremerket skattepenger, og plasser dem der så lenge. Ikke rør. Så har du pengene klare når skattekravet kommer. Ikke bland dem med andre sparepenger du har, det kan fort bli rørete.

Anonymkode: 421ba...a4e

AnonymBruker
Skrevet

Det betyr bare det samme som du sier, du må tilbakebetale fradraget du har fått og det gjøres som påslag på skatten.

Anonymkode: a89cc...fdc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skulle til å foreslå at du sendte en melding til skatteetaten for å spørre om dette, men i disse skattemeldings-dager er det vel umulig å nå fram der. Får nok ikke noe svar.

Men dersom det er 25000 du HAR fått i skattefradrag, så ja, da er det det beløpet du skal betale tilbake. Opprett en konto i nettbanken din, øremerket skattepenger, og plasser dem der så lenge. Ikke rør. Så har du pengene klare når skattekravet kommer. Ikke bland dem med andre sparepenger du har, det kan fort bli rørete.

Anonymkode: 421ba...a4e

Har prøvd å ringe. Sittet i en evig ventetid før jeg måtte legge på for å gjøre andre ting. 

Takk for et godt tips. Da skal jeg sette av de pengene med engang. Kommer det noe annet i tillegg til det, 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det betyr bare det samme som du sier, du må tilbakebetale fradraget du har fått og det gjøres som påslag på skatten.

Så jeg skal betale 17.000 som jeg har fått skattefradrag for pluss 25.000kr? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Så jeg skal betale 17.000 som jeg har fått skattefradrag for pluss 25.000kr? 

Håper ikke det, for en sjuk sum!

Anonymkode: 2bde4...302

AnonymBruker
Skrevet

Hvor får du tallet 25 000 fra?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Håper ikke det, for en sjuk sum!

Anonymkode: 2bde4...302

Jeg tror ikke jeg helt forstår riktig. Jeg har til sammen fått 17.000 i skattefradrag. 

men skal jeg i tillegg betale 25.000kr som jrg har satt inn hvert år? Dette er jo mine egne oppsparte midler…

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du til sammen i årenes løp har fått 17 000 kr i fradrag, så er det dette du skal betale tilbake i skatt.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg tror ikke jeg helt forstår riktig. Jeg har til sammen fått 17.000 i skattefradrag. 

men skal jeg i tillegg betale 25.000kr som jrg har satt inn hvert år? Dette er jo mine egne oppsparte midler…

Nei Selvfølgelig ikke. 

Du må tilbakebetale skatte fradraget du har fått for å ha spart i bsu, som ligger på 5 500 kr for å fylle bsu. 

Dvs 5500× x år = skattefradrag 

Du sier du har fått 17 000 i skattefradrag da er det disse som skal betales tilbake. 

Anonymkode: 8bd54...74b

AnonymBruker
Skrevet

Forøvrig justerer du bare skattekortet så går dette av seg selv.

Anonymkode: 8bd54...74b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...