Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har prøvd siden september.

men jeg har ikke fått mensen siden januar, var hos gyn i går og fikk provera for å stabilisere mensen. Fortalte da at jeg har siden november prøvd å spore eggløsning uten at jeg har fått positivt svar. 

dro hjem med provera og beskjed om å ta kontakt i september om jeg ikke har blitt gravid. 

må man vente ett år før man får hjelp privat? Jeg var på gyn sykehuset. 

Anonymkode: 44507...13d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg måtte ikke vente et helt år for å få letrozol, var hos privat gyn.

Anonymkode: ced94...e98

Skrevet

Jeg prøvde bare i 2-3 måneder også fikk jeg fikk letrozol pga PCOS og manglende eggløsning. Tror det varierer veldig hvor du går for å få hjelp 😊 

AnonymBruker
Skrevet
Elise93 skrev (50 minutter siden):

Jeg prøvde bare i 2-3 måneder også fikk jeg fikk letrozol pga PCOS og manglende eggløsning. Tror det varierer veldig hvor du går for å få hjelp 😊 

Ifølge blodprøvene fastlegen hadde sendt gyn, kunne det tyde på at jeg har pcos, men det skulle vi ikke se mer på før september eventuelt😓 jeg blir 35 i år og har endometriose i tillegg så blir litt stressa😓

AnonymBruker
Skrevet

Fikk hjelp med en gang med manglende eggløsning.

Men de gjorde en stor tabbe likevel. Mannen ble ikke sjekket ut av saken. Så vi styrte på med dette i ett år før videre utredning viste at faktorer hos han var det største problemet. 

Anonymkode: 21450...8c1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Fikk hjelp med en gang med manglende eggløsning.

Men de gjorde en stor tabbe likevel. Mannen ble ikke sjekket ut av saken. Så vi styrte på med dette i ett år før videre utredning viste at faktorer hos han var det største problemet. 

Var dere hos privat eller offentlig gyn?😊 jeg lurer på å ta kontakt privat om jeg ikke klarer å spore eggløsning neste gang

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Var dere hos privat eller offentlig gyn?😊 jeg lurer på å ta kontakt privat om jeg ikke klarer å spore eggløsning neste gang

Fastlege. Som henviste meg til gynekolog. Uten henvisning må du gå privat. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Gikk først til fastlegen, men fikk ingen hjelp. Fikk hjelp med en gang hos Medicus. Viktig at mannen også tar prøver, det er er krav hos medicus før man starter med hormonbehandling. 😊

Skrevet

Jeg og mannen (begge 27 år) har prøvd siden oktober 2019 (sluttet med p-piller da), gikk til fastlegen i mars 2021 (så prøvde i over 1år). Ble henvist til gynekologisk poliklinikk på sykehus, ventet til september 2021 før vi fikk time der. Sjekka at alt så fint ut nedentil, og det gjorde/gjør det. Mannen tok sædprøve og den var bra. Tok progesteron-blodprøve på dag 21 to sykluser på rad, de viste at jeg hadde svak eggløsning. Så ble det laporoskopi (operasjon gjennom navlen) i oktober 2021, for å sjekke at egglederene var åpne, og der så alt fint ut. Da begynte jeg med letrozol og er i femte syklusen med det nå. Første var lite eggløsning, to neste var full eggløsning, fjerde var ingen eggløsning, så den syklusen ble på 52 dager(!), og femte syklus er nå.. Forhåpentligvis eggløsning i disse dager, så krysser fingrene for at noe skjer denne gangen!! Skal på sykehuset for kontroll 5.april. Håper litt at det blir IVF for å prøve noe annet... 

AnonymBruker
Skrevet

Dro privat pga uregelmessig og lange sykluser, vanskelig å finne eggløsning. Gynekologen mente at jeg hadde pcos. Fikk resept på letrozol og provera samme dag. 

Anonymkode: 14c34...f93

Skrevet
Solveig12 skrev (8 timer siden):

Jeg og mannen (begge 27 år) har prøvd siden oktober 2019 (sluttet med p-piller da), gikk til fastlegen i mars 2021 (så prøvde i over 1år). Ble henvist til gynekologisk poliklinikk på sykehus, ventet til september 2021 før vi fikk time der. Sjekka at alt så fint ut nedentil, og det gjorde/gjør det. Mannen tok sædprøve og den var bra. Tok progesteron-blodprøve på dag 21 to sykluser på rad, de viste at jeg hadde svak eggløsning. Så ble det laporoskopi (operasjon gjennom navlen) i oktober 2021, for å sjekke at egglederene var åpne, og der så alt fint ut. Da begynte jeg med letrozol og er i femte syklusen med det nå. Første var lite eggløsning, to neste var full eggløsning, fjerde var ingen eggløsning, så den syklusen ble på 52 dager(!), og femte syklus er nå.. Forhåpentligvis eggløsning i disse dager, så krysser fingrene for at noe skjer denne gangen!! Skal på sykehuset for kontroll 5.april. Håper litt at det blir IVF for å prøve noe annet... 

Spør bare av nysgjerrighet, hvorfor måtte du ta laparoskopi for å sjekke at egglederne var åpne? Var det mistanke om endometriose også? Jeg gjorde det hos gyn på utredning, da sjekket de ved å skylle gjennom konstrastvæske. Trengte ikke laparoskopi. 

Lykke til denne runden 🤞

Skrevet
Elise93 skrev (51 minutter siden):

Spør bare av nysgjerrighet, hvorfor måtte du ta laparoskopi for å sjekke at egglederne var åpne? Var det mistanke om endometriose også? Jeg gjorde det hos gyn på utredning, da sjekket de ved å skylle gjennom konstrastvæske. Trengte ikke laparoskopi. 

Lykke til denne runden 🤞

Virket ikke som det var et alternativ å sjekke det på en annen måte. Har ikke hørt om å sjekke det med kontrastvæske, men nå som jeg ser andre har gjort det, lurer jeg fælt på hvorfor jeg måtte i narkose og få et stygt arr på navlen for å sjekke det😐 Kan jo hende det var mistanke om endometriose, men har ikke hørt noe om det. Har heller ikke lest meg opp om det, så vet ikke om det er sånt man ser ved en vanlig underlivsundersøkelse..? 

Takk🤗

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Dro privat pga uregelmessig og lange sykluser, vanskelig å finne eggløsning. Gynekologen mente at jeg hadde pcos. Fikk resept på letrozol og provera samme dag. 

Bruker du letrozol og provera i samme syklus uansett? Eller er det hvis eggløsning uteblir at du må ta Provera? 

Har gått på letrozol en stund, men var først i siste syklus at eggløsning uteble og da måtte jeg ta Provera for å sette i gang mensen. Det funket ikke, gikk to kurer på 1 tablett daglig i 5 dager, men mensen kom ikke av den grunn. Endte med å bare vente til eggløsning kom av seg selv, og da mensen også. Regner hverfall med at eggløsningen kom til slutt siden jeg fikk mensen. 

Skrevet
Solveig12 skrev (1 time siden):

Virket ikke som det var et alternativ å sjekke det på en annen måte. Har ikke hørt om å sjekke det med kontrastvæske, men nå som jeg ser andre har gjort det, lurer jeg fælt på hvorfor jeg måtte i narkose og få et stygt arr på navlen for å sjekke det😐 Kan jo hende det var mistanke om endometriose, men har ikke hørt noe om det. Har heller ikke lest meg opp om det, så vet ikke om det er sånt man ser ved en vanlig underlivsundersøkelse..? 

Takk🤗

Okei, det høres litt rart ut å gå gjennom et så invasivt inngrep når man kan gjøre det på 5 minutter uten narkose eller andre beroligende.. Men kanskje spørs hvor i landet man bor og hva de har tilgjengelig! 😊 Ja, de gjør det ved de fleste fertilitetsklinikker. Da skyller de gjennom med kontrast og ser på ultralyd om væsken renner ut igjen eller ikke. 😊 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Solveig12 skrev (3 timer siden):

Bruker du letrozol og provera i samme syklus uansett? Eller er det hvis eggløsning uteblir at du må ta Provera? 

Har gått på letrozol en stund, men var først i siste syklus at eggløsning uteble og da måtte jeg ta Provera for å sette i gang mensen. Det funket ikke, gikk to kurer på 1 tablett daglig i 5 dager, men mensen kom ikke av den grunn. Endte med å bare vente til eggløsning kom av seg selv, og da mensen også. Regner hverfall med at eggløsningen kom til slutt siden jeg fikk mensen. 

Når jeg hadde timen så var det veldig lenge siden jeg hadde hatt mensen. Rundt 80 dager. Kunne ha sykluser opptil 150 dager. Da satt hun meg på provera, så jeg slapp å vente så lenge på mensen. Har alltid fått eggløsning av letrozol, så trengte bare den ene runden med provera. Ble ikke gravid etter 2 ganger på letrozol, men syklusen ble på rundt 35 dager. Økte så til dobbel 3 ganger, og så trippel. Med trippel fikk jeg syklus på 28 dager. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Når jeg hadde timen så var det veldig lenge siden jeg hadde hatt mensen. Rundt 80 dager. Kunne ha sykluser opptil 150 dager. Da satt hun meg på provera, så jeg slapp å vente så lenge på mensen. Har alltid fått eggløsning av letrozol, så trengte bare den ene runden med provera. Ble ikke gravid etter 2 ganger på letrozol, men syklusen ble på rundt 35 dager. Økte så til dobbel 3 ganger, og så trippel. Med trippel fikk jeg syklus på 28 dager. 

Har hatt syklus på 28 dager da letrozolen ga meg full eggløsning. Siden jeg ikke fikk eggløsning forrige syklus doblet legen min letrozol-dosen. Så håper jeg slipper å gå en syklus uten eggløsning igjen🤞🏻 Veldig bra at letrozol funker så bra for deg☺️

Lurer på hvor mange som blir gravide av å gå på det? Noen som vet? 

Skrevet

Fikk letrozol da jeg hadde prøvd i 5-6 måneder nå sist. Medicus.

AnonymBruker
Skrevet

Var på dag 3 av 10 i går på provera, å fikk mensen. 
fått beskjed om å bruke de i 10, så skulle jeg få mensen etter 2-3 dager. 

skal ringe gyn, men er det noen her som vet om man skal fortsette å ta tablettene de resterende dagene?🙈

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Var på dag 3 av 10 i går på provera, å fikk mensen. 
fått beskjed om å bruke de i 10, så skulle jeg få mensen etter 2-3 dager. 

skal ringe gyn, men er det noen her som vet om man skal fortsette å ta tablettene de resterende dagene?🙈

Gikk på femdagers kurer. Fikk beskjed om å stoppe å ta hvis mensen starta. Men jeg ville absolutt spurt gyn😄😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...