abella Skrevet 16. mars 2022 #21 Del Skrevet 16. mars 2022 Fakta? skrev (2 timer siden): Hvis vannet forsvinner så oppdager man det fordi det ikke kommer noe lenger. Mange ting kan skje som man ikke kan vite om før det er for seint. Og du tror at det aller første som skjer i en krise er at vannet blir borte fra springen? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 16. mars 2022 #22 Del Skrevet 16. mars 2022 Cottontail skrev (3 timer siden): Hvis det lekker farlige kjemikalier ut i Maridalsvannet (en tankbil som velter, feks), så må de stenge vannet til hele Oslo ganske fort. Så sjansen for at man våkner er morgen etter en slik hendelse, og får beskjed om at man ikke har drikkevann i springen, er jo der. Hvis mange /de fleste har noen liter vann stående, så vil en slik situasjon (som ikke er _så_ ekstrem) håndteres mye enklere, enn om absolutt alle var avhengig av tankbil med vann fra nabokommunene allerede første formiddag. I slike tilfeller setter kommunen ut en tankbil (ja vi var uten vann noen timer en helg grunnet arbeid fra vannverket og vi fikk tankvogn). Jeg har kjøpt inn vanndunker, men har ikke fylt dem enda. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
got2go Skrevet 17. mars 2022 #23 Del Skrevet 17. mars 2022 Hottentått skrev (5 timer siden): Vi har vann, 9 liter per pers + litt ekstra. I tillegg har vi farris og juice. Knekkebrød, pålegg som holder seg, boksemat, snacks, nøtter, førstehjelpsutstyr, våtservietter, bleier, dopapir. 😂 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hottentått Skrevet 17. mars 2022 #24 Del Skrevet 17. mars 2022 got2go skrev (3 timer siden): 😂 Den som ler sist ler best osv 😘 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hottentått Skrevet 17. mars 2022 #25 Del Skrevet 17. mars 2022 got2go skrev (11 timer siden): Ja, mulig det. Men da tar det gjerne såpass tid at en rekker å springe på dass først! Vi er i en moderne alder nå. Håper det for din del ☺️ men mange velger å ikke gamble på det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
17.11 Skrevet 17. mars 2022 #26 Del Skrevet 17. mars 2022 10 hours ago, abella said: Og du tror at det aller første som skjer i en krise er at vannet blir borte fra springen? Det vet vi jo ikke, da det er avhengig av hvilken krise vi står ovenfor. Av alle ting å være selvberget med er vann kanskje det mest åpenbare og det viktigste, så jeg skjønner ikke at akkurat det er en diskusjon. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Imsdalen Skrevet 17. mars 2022 #27 Del Skrevet 17. mars 2022 abella skrev (10 timer siden): Og du tror at det aller første som skjer i en krise er at vannet blir borte fra springen? Det kommer jo helt an på hva slags krise det er snakk om. Beredskapslista tar høyde for mye forskjellig, det blir neppe sånn at vi opplever en krise der man får bruk for absolutt alt på lista samtidig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Acer Skrevet 17. mars 2022 #28 Del Skrevet 17. mars 2022 (endret) Det er blitt fokusert på hva ein bør ha i eit hjem som beredskapslager, og som bør vare i minst 3 dager. Hvem tror at "faren er over " og eit krigsutbrudd vil vare 3 dager ? I verste fall bli mange tvunget til å flykte fra hjemmene sine å søke dekning i bomberom, tunneler, og det kan da vera praktisk å ha nødrasjoner pakket i en ryggsekk. I min tid i forsvaret fekk ein under feltøvelser utdelt såkalt "nødrasjoner" som skulle holde i 3 dager, og innholdet var svært begrenset, men til gjenngjeld veldi kalloriholdig vare. Må ein flykte ifra hjemmene så kan det vera greitt å tenke på hva som er livsnødvendig å ha med, og ikkje ha med. Å drasse rundt m/ 10 l vann, og ved i ryggsekken er heilt absurd, mange har ikkje engang tilgang på vedfyring i sitt eget hjem. Hermetikkvarer har sin holdbarhetsdato så her bør ein vera obs. Kjøp " Ekstremt " kalloriholdige matvarer m/ lang holdbarhetsdato, lagres i vakumpakkning. Vitamintabletter, førstehjelpsutstyr m/ parasett, gasstenner, hermetikk, liten gassgrill ( m/ ekstra gassflasker bør ein ha på lager) liten lommeradio m/ ekstra batteri. Mobil m/ ekstra laddebatteri. Lommelykt / hodelykt. Klæsbeholdning for overnatting ute / regntøy. Endret 17. mars 2022 av Skybe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 17. mars 2022 #29 Del Skrevet 17. mars 2022 To like tråder er slått sammen. _popcorn_, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veggdyret Skrevet 17. mars 2022 #30 Del Skrevet 17. mars 2022 Jeg har ikke noe kriselager. Men jeg har en matbod i kjelleren, og med 3 barn i hus og matbutikk flere kilometer unna, så er det generelt ganske greit utvalg i matboden. - pasta nok til å kunne spise forskjellige varianter pasta til middag i en måned eller to før det er tomt - totalt 10-15 kg med forskjellige typer mel/korn, pluss noe sukker og tørrgjær - totalt minst 20 kg ris og tørkede bønner, kikerter, gule erter og linser - en hel masse ferdigsauser, buljong, desserter, dip og sånt - rundt 20 kg hermetikk, riktignok mest champignon, frukt og tomatsaus, men også noe fiskeboller og skinke. Pluss noen pakker tørket fisk (klippfisk). - en stor pappeske full av diverse kjeks, sjokolade/godteri, potetgull, tørkede frukt og rosiner - noen bokser vikingmelk og kondensert melk, siden vi bruker det en del i matlaging, pluss MME til yngstebarnet - normalt også noen pakker brødvarer av den "nesten ferdigstekte" typen Totalt sett, så lenge vi har tilgang til vann og en varmekilde, så har vi nok mat til å ha et litt rart men kalori- og ernæringsmessig tilfredsstillende kosthold i et par måneder, hele familien. Vi har ikke kjøpt vanntønner, men har egen brønn rett utenfor huset og dersom det skulle komme et atomvarsel av Tsjernobyl-typen så har vi mer enn nok tid til å fylle opp alt vi har av bøtter og kar (og det har vi mye av..) og sette de i kjelleren (...og den er stor). I tillegg har vi et ganske stort lager av juice, brus og sånt - nok drikke til hele familien for en uke eller to, selv uten en dråpe vann. Vi har også alltid en ekstra pakke eller to med dopapir og bleier stående. Vi har selvfølgelig plaster, enkle bandasjer og diverse sårrens (vi har tross alt små barn), vi har hauger med batterier og flere batteribanker til mobilene våre, og diverse lommelykter. Vi har også hundrevis av telys (hamstret på tilbud på Ikea en gang i tiden). Vi har vedovn på stua og vedskjul fullt av ved. Og så har vi både FM- og DAB-radio i bilen, så lenge den har strøm (el-bil). Og siden jeg nettopp sjekket den anbefalte lista, så kan jeg også meddele at jeg har flere pakker vanlige våtservietter og en hel stabel antibac-wipes (fra corona-tiden..) - og hvis det er HELT nødvendig så kan vi låne sparegrisene til barna for å fyllet kravet om å ha "litt kontanter". Jod-tabletter har vi derimot ikke, men kommunen har kriselager klart på skolen, ca 5 km unna oss. Alt annet vi bruker av medisiner i det daglige har vi også ekstra pakker med, fra det livsnødvendige til eksem-krem og Ibux. Og så elsker jeg å pynte med fine tepper, så jeg har minst 10 ulltepper i god kvalitet. Og telt, luftmadrass, liggeunderlag, presenninger og fiskeutstyr, dersom vi må ut i skogen/til fjells. Og så har jeg skytevåpen med masse ammunisjon liggende, om det blir nødvendig. Er en rimelig habil skytter også. Alt dette er ting vi har UTEN å skaffe noe som helst til et "kriselager", bare ting vi har som en del av dagliglivet. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
got2go Skrevet 17. mars 2022 #31 Del Skrevet 17. mars 2022 Veggdyret skrev (4 timer siden): Jeg har ikke noe kriselager. Men jeg har en matbod i kjelleren, og med 3 barn i hus og matbutikk flere kilometer unna, så er det generelt ganske greit utvalg i matboden. - pasta nok til å kunne spise forskjellige varianter pasta til middag i en måned eller to før det er tomt - totalt 10-15 kg med forskjellige typer mel/korn, pluss noe sukker og tørrgjær - totalt minst 20 kg ris og tørkede bønner, kikerter, gule erter og linser - en hel masse ferdigsauser, buljong, desserter, dip og sånt - rundt 20 kg hermetikk, riktignok mest champignon, frukt og tomatsaus, men også noe fiskeboller og skinke. Pluss noen pakker tørket fisk (klippfisk). - en stor pappeske full av diverse kjeks, sjokolade/godteri, potetgull, tørkede frukt og rosiner - noen bokser vikingmelk og kondensert melk, siden vi bruker det en del i matlaging, pluss MME til yngstebarnet - normalt også noen pakker brødvarer av den "nesten ferdigstekte" typen Totalt sett, så lenge vi har tilgang til vann og en varmekilde, så har vi nok mat til å ha et litt rart men kalori- og ernæringsmessig tilfredsstillende kosthold i et par måneder, hele familien. Vi har ikke kjøpt vanntønner, men har egen brønn rett utenfor huset og dersom det skulle komme et atomvarsel av Tsjernobyl-typen så har vi mer enn nok tid til å fylle opp alt vi har av bøtter og kar (og det har vi mye av..) og sette de i kjelleren (...og den er stor). I tillegg har vi et ganske stort lager av juice, brus og sånt - nok drikke til hele familien for en uke eller to, selv uten en dråpe vann. Vi har også alltid en ekstra pakke eller to med dopapir og bleier stående. Vi har selvfølgelig plaster, enkle bandasjer og diverse sårrens (vi har tross alt små barn), vi har hauger med batterier og flere batteribanker til mobilene våre, og diverse lommelykter. Vi har også hundrevis av telys (hamstret på tilbud på Ikea en gang i tiden). Vi har vedovn på stua og vedskjul fullt av ved. Og så har vi både FM- og DAB-radio i bilen, så lenge den har strøm (el-bil). Og siden jeg nettopp sjekket den anbefalte lista, så kan jeg også meddele at jeg har flere pakker vanlige våtservietter og en hel stabel antibac-wipes (fra corona-tiden..) - og hvis det er HELT nødvendig så kan vi låne sparegrisene til barna for å fyllet kravet om å ha "litt kontanter". Jod-tabletter har vi derimot ikke, men kommunen har kriselager klart på skolen, ca 5 km unna oss. Alt annet vi bruker av medisiner i det daglige har vi også ekstra pakker med, fra det livsnødvendige til eksem-krem og Ibux. Og så elsker jeg å pynte med fine tepper, så jeg har minst 10 ulltepper i god kvalitet. Og telt, luftmadrass, liggeunderlag, presenninger og fiskeutstyr, dersom vi må ut i skogen/til fjells. Og så har jeg skytevåpen med masse ammunisjon liggende, om det blir nødvendig. Er en rimelig habil skytter også. Alt dette er ting vi har UTEN å skaffe noe som helst til et "kriselager", bare ting vi har som en del av dagliglivet. For et hysteri! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perfume Skrevet 17. mars 2022 #32 Del Skrevet 17. mars 2022 Har egentlig hatt et kriselager siden 2018, men bruker også av det til telt/hytteturer osv. Så har ca 30 L vann, ( vi er tre) og nok tørrmat/hermetikk/mel osv til å klare oss ca 14 dager. Samme med ved og tepper, rødsprit til primus, lommelykt, dab radio, fm radio osv. Syns det er ok å være på den sikre siden, vet aldri nå til dags. Tror vi skal klare å hjelpe noen naboer noen dager også, om disse har glemt å lagre ting. Men som sagt brukes dette litt av også, da fyller vi bare på igjen etterpå. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Veggdyret Skrevet 18. mars 2022 #33 Del Skrevet 18. mars 2022 16 hours ago, got2go said: For et hysteri! Hysteri å ikke gidde å dra med småbarn på butikken hele tiden, så vi sørger for å ha ekstra av det vi bruker jevnlig? Jaja 😄 Eller mente du det var hysteri at jeg har telt, fiskesaker og bøtter? Eller at jeg leste gjennom rådene og skrev en liste en dag jeg kjedet meg? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MorTil2 Skrevet 22. mars 2022 #34 Del Skrevet 22. mars 2022 Nei, ikke noe kriselager. Jeg har kjøpt inn vann, og tenker jeg etter, så har jeg liggende noe knekkebrød, kjeks, peanøttsmør, sjokolade, nøtter, tørket frukt. I fryseren har vi brød og boller. Det vil være fullt spiselig i noen dager etter opptining. Det eneste jeg faktisk tenker at jeg bør kjøpe, er en batteridrevet radio. Informasjon er viktig. Hva vi spiser og drikker er i grunnen ikke så vesentlig, så lenge vi har noe som holder oss gående de dagene det gjelder. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Becky Skrevet 22. mars 2022 #35 Del Skrevet 22. mars 2022 (endret) Kjøpte en god del tørrfôr, vann, sjokolade, energibarer og nøtter, men jeg har spist opp en del siden krigen brøt ut Må kjøpe mer.. Samboer som egentlig syntes jeg overdrev litt.. fikk seg en god latter «spiser du opp kriselageret nå?!😂» Endret 22. mars 2022 av Becky 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosasko Skrevet 23. mars 2022 #36 Del Skrevet 23. mars 2022 Har mat for over 1 år tilgjengelig for familie på 5 😉 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonym00000000 Skrevet 23. mars 2022 #37 Del Skrevet 23. mars 2022 Veggdyret skrev (På 17.3.2022 den 12.19): Jeg har ikke noe kriselager. Men jeg har en matbod i kjelleren, og med 3 barn i hus og matbutikk flere kilometer unna, så er det generelt ganske greit utvalg i matboden. - pasta nok til å kunne spise forskjellige varianter pasta til middag i en måned eller to før det er tomt - totalt 10-15 kg med forskjellige typer mel/korn, pluss noe sukker og tørrgjær - totalt minst 20 kg ris og tørkede bønner, kikerter, gule erter og linser - en hel masse ferdigsauser, buljong, desserter, dip og sånt - rundt 20 kg hermetikk, riktignok mest champignon, frukt og tomatsaus, men også noe fiskeboller og skinke. Pluss noen pakker tørket fisk (klippfisk). - en stor pappeske full av diverse kjeks, sjokolade/godteri, potetgull, tørkede frukt og rosiner - noen bokser vikingmelk og kondensert melk, siden vi bruker det en del i matlaging, pluss MME til yngstebarnet - normalt også noen pakker brødvarer av den "nesten ferdigstekte" typen Totalt sett, så lenge vi har tilgang til vann og en varmekilde, så har vi nok mat til å ha et litt rart men kalori- og ernæringsmessig tilfredsstillende kosthold i et par måneder, hele familien. Vi har ikke kjøpt vanntønner, men har egen brønn rett utenfor huset og dersom det skulle komme et atomvarsel av Tsjernobyl-typen så har vi mer enn nok tid til å fylle opp alt vi har av bøtter og kar (og det har vi mye av..) og sette de i kjelleren (...og den er stor). I tillegg har vi et ganske stort lager av juice, brus og sånt - nok drikke til hele familien for en uke eller to, selv uten en dråpe vann. Vi har også alltid en ekstra pakke eller to med dopapir og bleier stående. Vi har selvfølgelig plaster, enkle bandasjer og diverse sårrens (vi har tross alt små barn), vi har hauger med batterier og flere batteribanker til mobilene våre, og diverse lommelykter. Vi har også hundrevis av telys (hamstret på tilbud på Ikea en gang i tiden). Vi har vedovn på stua og vedskjul fullt av ved. Og så har vi både FM- og DAB-radio i bilen, så lenge den har strøm (el-bil). Og siden jeg nettopp sjekket den anbefalte lista, så kan jeg også meddele at jeg har flere pakker vanlige våtservietter og en hel stabel antibac-wipes (fra corona-tiden..) - og hvis det er HELT nødvendig så kan vi låne sparegrisene til barna for å fyllet kravet om å ha "litt kontanter". Jod-tabletter har vi derimot ikke, men kommunen har kriselager klart på skolen, ca 5 km unna oss. Alt annet vi bruker av medisiner i det daglige har vi også ekstra pakker med, fra det livsnødvendige til eksem-krem og Ibux. Og så elsker jeg å pynte med fine tepper, så jeg har minst 10 ulltepper i god kvalitet. Og telt, luftmadrass, liggeunderlag, presenninger og fiskeutstyr, dersom vi må ut i skogen/til fjells. Og så har jeg skytevåpen med masse ammunisjon liggende, om det blir nødvendig. Er en rimelig habil skytter også. Alt dette er ting vi har UTEN å skaffe noe som helst til et "kriselager", bare ting vi har som en del av dagliglivet. Wow. Det var imponerende🤩 du har det meste. Ved en _eventuell_ hendelse som gjør at man må søke tilflukt inne/i kjeller uten mulighet til å åpne vinduer i 2døgn, hvordan har du/dere tenkt til å tilberede mat, feks koke ris? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrie_S Skrevet 25. mars 2022 #38 Del Skrevet 25. mars 2022 On 3/16/2022 at 6:55 PM, got2go said: Ja, mulig det. Men da tar det gjerne såpass tid at en rekker å springe på dass først! Vi er i en moderne alder nå. Nei, det er det ikke sikkert er mulig. Vi er i en moderne alder, men det betyr ikke at kriser kan ramme. Det er naivt å tro noe annet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Carrie_S Skrevet 25. mars 2022 #39 Del Skrevet 25. mars 2022 On 3/16/2022 at 9:37 PM, Blondie65 said: I slike tilfeller setter kommunen ut en tankbil (ja vi var uten vann noen timer en helg grunnet arbeid fra vannverket og vi fikk tankvogn). Jeg har kjøpt inn vanndunker, men har ikke fylt dem enda. Det vil ikke dekke behovet til hele Oslo, og det er ikke sikkert de vil ha mulighet til å gjøre dette med en gang. De har presisert at i en slik situasjon kan folk måtte klare seg uten hjelp med vann i flere dager, derfor ber de folk om å ha litt ekstra vann på lager hjemme. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stressedoutgurl Skrevet 26. mars 2022 #40 Del Skrevet 26. mars 2022 Jeg tenker litt at det er vår plikt som samfunnsborgere av Norge å følge hva dsb mener vi bør ha hjemme i tilfelle en krise skulle inntre. At vi klarer oss 3 dager hjemme til hjelpen kommer er nødvendig. Om du ikke klarer å holde deg selvgående til dette er du nesten mer en byrde for samfunnet. Og skulle det skjedd noe må faktisk beredskapen i stor grad velge om å hjelpe deg eller en annen som står i fare for liv og død? Beredskapen er jo mennesker og, og det blir på deres kappe å velge riktig. Scenario eksempel: * Ras som hindrer passasje av beredskap og biler inn til et tettsted midt på vinteren - redningsmannskapet er begrenset og kan ikke hjelpe alle som bor på dette tettstedet først. De begynner systematisk for å passe på at de får hjulpet alle sammen og ikke glemmer folk. Det er mye snø i veien og flere er stengt inne. At flere mennesker har tilgjengelig pledd, mat for noen dager da det er nødvendig. Om det er forventet at du bare holder deg i en dag, men så har du en nabo har fått skikkelig skader og trenger ekstra mannskap for å hjelpe ut - som igjen tar av tiden til beredskapen. At du ikke kan ta vare på deg selv litt lengre er fryktelig dumt. Vi tenker fort at vi kan få hjelp. De som bor lengst unna vil en bruke lengst tid på å hjelpe. * Kraftanlegg i Ukraina ødelagt pga slitne arbeidere som blir presset til å jobbe non-stop. Fører til stråling. Beredskapen i Norge er begrenset og har begrenset med utstyr. Alle hamstrer 1 dagen, og alle vanndunker, mat o.l blir tomt i hyllene. Alle kan ikke reise rundt til alle. Det er mange eldre skrøpelige mennesker som bor hjemme med demens og fort kan gå ut og er en stor fare for seg selv i slike situasjoner. At en oppegående nordmann da ikke har litt liggende hjemme for å ivareta seg selv i noen dager. Plutselig må beredskapen velge mellom en person som aldri hadde kunnet ha beredskap hjemme fordi de har mangler med å ivareta seg selv og må vurdere å ta vare på et menneske som kunne potensielt ha hatt et lite lager. Poenget er egentlig at alle bør faktisk ha noe hjemme ved kriser, i stor grad for deg selv, men også faktisk fordi det vil hjelpe beredskapen vår som jobber for å ivareta vår sikkerhet. 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå