Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt endel med kvalme, og oppkast i svangerskapet. Og har fått tabletter mot kvalme. Veide meg idag, og fant ut at jeg har gått ned 10 kg siden uke 6. Er det skadelig for fosteret? 

Anonymkode: b8d07...2b6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, fosteret får det den trenger :) Men var du overvektig før graviditeten? 10 kg er jo veldig mye.

Anonymkode: 8e18b...394

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, fosteret får det den trenger :) Men var du overvektig før graviditeten? 10 kg er jo veldig mye.

Veide 70 kg, og nå 60 kg. Jeg er 1,70 høy. 

AnonymBruker
Skrevet

Fosteret får stort sett nok næring selv om du går ned i vekt! Gikk selv ned fra 58 til 50kg. Gikk bare opp noen få kilo igjen på slutten av svangerskapet. 

Men prøv å få i deg så mye mat du klarer 😊 dersom kvalmen er over kan du få i deg fete produkter, som feks helmelk 😊 

Anonymkode: b274e...07e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Fosteret får stort sett nok næring selv om du går ned i vekt! Gikk selv ned fra 58 til 50kg. Gikk bare opp noen få kilo igjen på slutten av svangerskapet. 

Men prøv å få i deg så mye mat du klarer 😊 dersom kvalmen er over kan du få i deg fete produkter, som feks helmelk 😊 

Anonymkode: b274e...07e

Takk :) Prøver spise lite, men ofte. Kvalmen begynner gi seg heldigvis, så forhåpentligvis blir det bedre fremover :) 

AnonymBruker
Skrevet

Når du har en så stor prosentvis vektnedgang bør du nok spørre legen om dette, og ikke et forum. 

Anonymkode: a934a...0c7

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Når du har en så stor prosentvis vektnedgang bør du nok spørre legen om dette, og ikke et forum. 

Enig.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker du bør snakke med legen din. Ser stadig at folk skriver at barnet stort sett tar til seg det den trenger, men det gjorden den ikke hos meg og jeg gikk «bare» ned 6 kg. På OUL så de at fosteret var ganske lite. Og sa at det mest sannsynlig var fordi jeg hadde vært så dårlig at babyen ikke har fått det den trenger. Ikke for å skremme for det går stort sett bra, men greit å ta en sjekk hos legen likevel

Anonymkode: 3d829...e0d

• Liker 1
Skrevet

I utgangspunktet nei, men du bør jo være i kontakt med lege!

Skrevet

Det er ikke farlig for fosteret at mor veier 60 kg- men det blir veldig slitsomt for deg å tappes for næring.

Så du bør til lege og spørre om å få prøve ut kvalmestillende så du klarer holde på noe mat. 

Skrevet
Fløff skrev (5 minutter siden):

Det er ikke farlig for fosteret at mor veier 60 kg- men det blir veldig slitsomt for deg å tappes for næring.

Så du bør til lege og spørre om å få prøve ut kvalmestillende så du klarer holde på noe mat. 

Og ikke minst få vurdering om væske intravenøst er nødvendig!

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Fløff skrev (3 timer siden):

Det er ikke hva mor veier i seg selv som er relevant, men at hun har gått ned 14% av kroppsvekten sin på 7 uker. Det vil si at hun har fått veldig lite næring i kroppen til både seg og barnet i denne perioden, og det kan være hun trenger oppfølging hos lege.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det er ikke hva mor veier i seg selv som er relevant, men at hun har gått ned 14% av kroppsvekten sin på 7 uker. Det vil si at hun har fått veldig lite næring i kroppen til både seg og barnet i denne perioden, og det kan være hun trenger oppfølging hos lege.

Det var også det jeg og flere sa :) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg gikk også ned endel i vekt de første 3 mnd av svangerskapet. Men 10 kg er mye, jeg ville kontaktet lege. 

Anonymkode: 00788...88e

AnonymBruker
Skrevet
Fløff skrev (9 timer siden):

Det var også det jeg og flere sa :) 

Var bare uttalelsen om at 60 kg var ok jeg ville nyansere😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...