Gå til innhold

Søke jobb mens man er gravid, når fortelle evt ny arbeidsgiver?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Opplyser du om det i intervju, så er det ikke å lure noen. Det kan faktisk være at arbeidsgiver ser deg som så nyttig så du får den, og de heller har vikar. Prøv. 

Anonymkode: 27884...010

Så man må være ekstra nyttig for å få jobb som gravid? Mer enn hvis man ikke var gravid? Sånne holdninger er jo grunnen til at man ikke forteller om graviditet, fordi da skal det plutselig mye mer til enn ellers å bli ansatt. 

Anonymkode: bfec9...5ee

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Så man må være ekstra nyttig for å få jobb som gravid? Mer enn hvis man ikke var gravid? Sånne holdninger er jo grunnen til at man ikke forteller om graviditet, fordi da skal det plutselig mye mer til enn ellers å bli ansatt. 

Anonymkode: bfec9...5ee

Og det er så vanskelig å skjønne? 

Anonymkode: 713c0...c3d

AnonymBruker
Skrevet

Ville så klart søkt jobber som gravid. Men jeg ville ikke unnlat å fortelle om graviditeten siden oppstart på jobb vil være så nærme termin. Ville opplyst om det om jeg ble innkalt til intervju. Vet ikke om stillingen er offentlig eller privat, men hvert fall ikke helt uvanlig å få fast jobb som gravid i kommunejobber som lærer, barnehagelærer, sykepleier, helsefagarbeider++

Anonymkode: a8eac...184

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville aldri nevnt graviditet på er intervju med mindre jeg var høygravid og det ble en elefant i rommet. Nettopp fordi man ikke kan bevise at man ikke fikk jobben pga graviditeten, men det kan godt være tilfelle.

Har du fått jobben så er du den best kvalifiserte, og de ønsker deg mest. Om de da må vente x antall måneder så er det ikke ditt problem. 

Det er lov å få barn og som andre her nevner - ingen menn trenger å opplyse om at nettopp har blitt fedre og skal ut i permisjon straks.

Anonymkode: fad01...6b3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er gravid med termin til høsten, rundt sept/okt, og er for tiden uten jobb. Ser at flere av jobbene jeg kunne tenkt meg å søke på har oppstart til høsten. Kan man allikevel søke jobben og at de, hvis de ønsker å ansette meg, ansetter en vikar mens jeg er i permisjon? Eller er det da bedre å vente med å søke til neste år på den type stilling? Vil det være umoralsk å takke ja til en stilling om man skulle være heldig å få det, for så å informere om graviditet når kontrakt er underskrevet? Burde man si ifra allerede på intervju hvis man kommer dit?

Vet at arbeidsgivere ikke har lov til å diskriminere på grunn av graviditet, men har selv opplevd det og vet om andre som har opplevd det, så er veldig usikker på hvordan jeg skal gjøre det. Vurderer å søke andre type jobber i mellomtiden for så å vente til neste år, men hadde vært en trygghet å vite at jeg har en jobb å begynne i ved endt permisjon hvis jeg hadde fått en nå i år.

Anonymkode: ecc59...3c8

Du trenger å arbeide 6 av de siste 10mnd før permisjonen starter (sykemelding er likestilt med å være i jobb) for å ha rett på lønnet permisjon. Det er 6-7mnd til terminen din (dvs du starter i permisjon 3uker før termin fra OUL -ordinær ultralyd på kvinneklinikken). Søk på jobben, ta den og ikke si noe før senere. Hvor lang prøvetid er det? Du er ikke pliktet og fortelle at du er gravid som arbeidssøker og de har ikke lov å spørre deg heller.

Anonymkode: 6a728...467

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skrev det i søknaden. Jeg fikk jobben, og startet 3 uker før jeg gikk ut i permisjon.

Anonymkode: 1c2dd...800

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er leder, og diskriminerer ikke gravide i en slik fase. Permisjonen varer som regel mellom 6 måneder til 1 år. Om du er en god, pålitelig ansatt med høy kvalifikasjon venter jeg på deg. 

Men jeg hadde satt pris på du ikke gikk bak ryggen min, men var åpen om graviditeten. Dette gjelder det rent praktiske, da kan jeg tilby nummer 2 kandidaten et vikariat før jeg avslår vedkommende. Det sparer meg mye tid slik jeg unngår å utlyse stillingen på nytt og ha nye runder med intervju. 

Anonymkode: aea2d...904

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har søkt jobber som gravid. Har da oppgitt når jeg kan tiltre evt både før etter permisjon. 
Kanskje de fleste utelukker meg. Men jeg gidder heller ikke å bruke tid på et intervju hvor de trolig deretter ikke ville ansatt meg pga graviditet. Så synes selv det er bedre at en ikke blir regnet som aktuell fra start. 

Anonymkode: c547e...81a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 16.3.2022 den 13.15):

Det er jo mange frivillig barnløse kvinner. Så mange arbeidsgivere ansetter "jenter" (Litt rart ord å bruke om voksne kvinner, kanskje?). 

Jeg var 27 da jeg fikk jobb. Jeg sa rett ut på intervju at jeg ikke ønsket å få barn, ever. Nå, 14 år senere, ser sjefen at jeg ikke løy. 

Anonymkode: 713c0...c3d

Men sjefen har strengt tatt ikke lov til å velge deg over en annen kun fordi du sier du ikke skal ha barn.

Anonymkode: f7920...df3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...