Gå til innhold

Søke jobb mens man er gravid, når fortelle evt ny arbeidsgiver?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Er gravid med termin til høsten, rundt sept/okt, og er for tiden uten jobb. Ser at flere av jobbene jeg kunne tenkt meg å søke på har oppstart til høsten. Kan man allikevel søke jobben og at de, hvis de ønsker å ansette meg, ansetter en vikar mens jeg er i permisjon? Eller er det da bedre å vente med å søke til neste år på den type stilling? Vil det være umoralsk å takke ja til en stilling om man skulle være heldig å få det, for så å informere om graviditet når kontrakt er underskrevet? Burde man si ifra allerede på intervju hvis man kommer dit?

Vet at arbeidsgivere ikke har lov til å diskriminere på grunn av graviditet, men har selv opplevd det og vet om andre som har opplevd det, så er veldig usikker på hvordan jeg skal gjøre det. Vurderer å søke andre type jobber i mellomtiden for så å vente til neste år, men hadde vært en trygghet å vite at jeg har en jobb å begynne i ved endt permisjon hvis jeg hadde fått en nå i år.

Anonymkode: ecc59...3c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er gravid med termin til høsten, rundt sept/okt, og er for tiden uten jobb. Ser at flere av jobbene jeg kunne tenkt meg å søke på har oppstart til høsten. Kan man allikevel søke jobben og at de, hvis de ønsker å ansette meg, ansetter en vikar mens jeg er i permisjon? Eller er det da bedre å vente med å søke til neste år på den type stilling? Vil det være umoralsk å takke ja til en stilling om man skulle være heldig å få det, for så å informere om graviditet når kontrakt er underskrevet? Burde man si ifra allerede på intervju hvis man kommer dit?

Vet at arbeidsgivere ikke har lov til å diskriminere på grunn av graviditet, men har selv opplevd det og vet om andre som har opplevd det, så er veldig usikker på hvordan jeg skal gjøre det. Vurderer å søke andre type jobber i mellomtiden for så å vente til neste år, men hadde vært en trygghet å vite at jeg har en jobb å begynne i ved endt permisjon hvis jeg hadde fått en nå i år.

Anonymkode: ecc59...3c8

du kan glemme å få ny jobb mens du går gravid i alle fall. Å lyve om graviditet ville jeg heller ikke gjort. Hvis du skulle få jobben så har du jo lurt arbeidsgiveren, som tror du kan starte til høsten men så kan du ikke det.

vent til neste år 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du sier i fra når kontrakten er underskrevet? Altså...  Jeg hadde skvist deg ut av firma på lovlig måte i rein protest. Ikke gjør det, du vil lage meget dårlig stemning.

Anonymkode: ce2e3...249

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så du mener at du skal få stilling i august og gå rett i permisjon 1 måned etter? Og sjefen skal betale for det?? 

Anonymkode: 713c0...c3d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kjør på! Venninna mi var på jobbintervju som høygravid, fikk jobben og startet etter permisjon. Nr 2-kandidaten fikk tilbud om vikariat, det var virkelig null stress. 

En arbeidsgiver tenker langsiktig, og er du den beste så venter de gjerne. Du trenger ikke opplyse om graviditet, men jeg synes det er greit å gjøre det likevel for om du blir diskriminert så er det ikke et sted du ønsker å jobbe likevel. 

Anonymkode: c3ae4...29a

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Kjør på! Venninna mi var på jobbintervju som høygravid, fikk jobben og startet etter permisjon. Nr 2-kandidaten fikk tilbud om vikariat, det var virkelig null stress. 

En arbeidsgiver tenker langsiktig, og er du den beste så venter de gjerne. Du trenger ikke opplyse om graviditet, men jeg synes det er greit å gjøre det likevel for om du blir diskriminert så er det ikke et sted du ønsker å jobbe likevel. 

Å ikke opplyse om graviditet er å lure arbeidsgiveren. Da viser man at man definitivt ikke er "den beste". 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Så du mener at du skal få stilling i august og gå rett i permisjon 1 måned etter? Og sjefen skal betale for det?? 

Det er da ikke så uvanlig? Vet om folk som har gjort det, ingen klaging på det fra ledelsen, sånn er det bare. De ansetter den beste kandidaten, det er ulovlig å stå over noen fordi de skal ha barn. Og sjefen betaler ikke et øre for folk i foreldrepermisjon. 

Anonymkode: bfec9...5ee

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å ikke opplyse om graviditet er å lure arbeidsgiveren. Da viser man at man definitivt ikke er "den beste". 

Hvordan er det å lure arbeidsgiver? De har jo ikke lov til å diskriminere?

Jeg synes det er greit å være ærlig på intervju, men ikke i søknad. Evt kan man be om et møte med sjefen før man takker ja hvor man forteller det, man merker raskt stemningen.

En mann trenger aldri oppgi om han skal bli far i nærmeste fremtid, og det finnes jo familier hvor far tar alt/det meste av fellesperioden eller hvor det er to fedre. Jeg er så lei av at gravide kvinner blir sett på som ugunstig i arbeidslivet når det er de som faktisk skaper fremtidens arbeidstakere. 

Det hadde blitt krisetilstander om kvinner mellom 25-40 droppet å få barn for å unngå diskriminering i arbeidslivet. Det er en grunn til at vi har dette lovverket. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, tussi84 said:

du kan glemme å få ny jobb mens du går gravid i alle fall. Å lyve om graviditet ville jeg heller ikke gjort. Hvis du skulle få jobben så har du jo lurt arbeidsgiveren, som tror du kan starte til høsten men så kan du ikke det.

vent til neste år 

Fordi? 

TS, er det et seriøst arbeidssted og du er best kvalifisert vil du få jobben. Gode arbeidsgivere tenker lenger frem i tid enn seks-ni måneder. Søk selvfølgelig på aktuelle og interessante stillinger nå. Om du kommer til intervju ville jeg kledd meg slik at det var synlig at du er gravid og om det var et naturlig rom for å nevne det (f.eks. i forbindelse med mulig oppstartsdato), så ville jeg sagt det som det er. Jeg kjenner mange personer som har fått jobb mens de var gravide, har blitt gravide veldig kort tid etter oppstart eller rett før. Det er sånt som skjer. Og det må man faktisk ta høyde for når man ansetter både menn og kvinner mellom 28-40 år (jada, jeg vet at noen får barn både tidligere og senere også, men rent statistisk er det segmentet hvor de aller fleste får det første barnet og kanskje også nummer to). 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det er da ikke så uvanlig? Vet om folk som har gjort det, ingen klaging på det fra ledelsen, sånn er det bare. De ansetter den beste kandidaten, det er ulovlig å stå over noen fordi de skal ha barn. Og sjefen betaler ikke et øre for folk i foreldrepermisjon. 

Ikke så uvanlig?? Det at noen gjør det betyr ikke at det er greit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvem betaler egentlig for permisjon?

Anonymkode: 7ac96...868

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvem betaler egentlig for permisjon?

Anonymkode: 7ac96...868

Staten/skattebetalerne. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Hvordan er det å lure arbeidsgiver? De har jo ikke lov til å diskriminere?

Jeg synes det er greit å være ærlig på intervju, men ikke i søknad. Evt kan man be om et møte med sjefen før man takker ja hvor man forteller det, man merker raskt stemningen.

En mann trenger aldri oppgi om han skal bli far i nærmeste fremtid, og det finnes jo familier hvor far tar alt/det meste av fellesperioden eller hvor det er to fedre. Jeg er så lei av at gravide kvinner blir sett på som ugunstig i arbeidslivet når det er de som faktisk skaper fremtidens arbeidstakere. 

Det hadde blitt krisetilstander om kvinner mellom 25-40 droppet å få barn for å unngå diskriminering i arbeidslivet. Det er en grunn til at vi har dette lovverket. 

Vi snakker ikke om diskriminering. Vi snakker om at man vet man er gravid og velger å ikke fortelle om det. Når sjefen ansetter deg, regner han jo med deg, at du skal begynne snarest. Og hva skjer? Man signerer kontrakten og bare: "btw, jeg "glemte" å nevne en liten ting..." ? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Staten/skattebetalerne. 

Dette. Det er ikke engang arbeidsgiver som betaler, med mindre de har en avtale hvor de betaler mellomlegget - hvis man skulle ha høyere lønn enn makssatsen på 6G. Det kan selvfølgelig være ubeleilig å måtte finne en vikar, både for nyansatte og andre, men det fremstilles av enkelte som om man blir en enorm utgiftspost og til stor ulempe for arbeidsgiver - og det blir man altså ikke. 

Arbeidsgiver har ingen lønnsplikt ved arbeidstakers uttak av svangerskapspermisjon. 

Kilde: https://www.virke.no/arbeidsgiverstotte/permisjon/foreldrepermisjon

Se også: https://www.altinn.no/starte-og-drive/arbeidsforhold/permisjoner-og-ferie/lonnet-og-ulonnet-permisjon/

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det kan du. Dersom de begynner å snakke om oppstart, kan du si at du kommer til å være i fødselspermisjon fra september. Jeg ville ikke nevnt det i søknaden. Da jeg startet i jobben min, startet jeg samtidig med noen i din situasjon. Hørte aldri noe negativt bli sagt om det.

Anonymkode: 8f3b6...a2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Opplyser du om det i intervju, så er det ikke å lure noen. Det kan faktisk være at arbeidsgiver ser deg som så nyttig så du får den, og de heller har vikar. Prøv. 

Anonymkode: 27884...010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Bare disse holdningene viser at samfunnet ikke har gått videre.. 

Ikke rart mange arbeidsgivere ikke ansetter jenter som er 30+, med samboer og ikke har noen barn… De er redde for at jenta skal bli gravid. Orker ikke «styret». Og så blir menn favorisert fordi de er raskere tilbake på jobb ved permisjon, er nesten gitt at de ikke skal ta lenger permisjon enn de har rett til (15uker). 

Skal ikke dra alle under samme kam fordi jeg vet noen ansetter gravide og jenter 30+ uten barn. Men bare de holdningene som er her og ellers: «lurer arbeidsgiver»… Altså, jenta har jo ingen sjans om man er åpen og ærlig. Hadde man kunnet det så hadde man vært åpen om graviditeten. 

Anonymkode: 4aa4b...7b7

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Bare disse holdningene viser at samfunnet ikke har gått videre.. 

Ikke rart mange arbeidsgivere ikke ansetter jenter som er 30+, med samboer og ikke har noen barn… De er redde for at jenta skal bli gravid. Orker ikke «styret». Og så blir menn favorisert fordi de er raskere tilbake på jobb ved permisjon, er nesten gitt at de ikke skal ta lenger permisjon enn de har rett til (15uker). 

Skal ikke dra alle under samme kam fordi jeg vet noen ansetter gravide og jenter 30+ uten barn. Men bare de holdningene som er her og ellers: «lurer arbeidsgiver»… Altså, jenta har jo ingen sjans om man er åpen og ærlig. Hadde man kunnet det så hadde man vært åpen om graviditeten. 

Anonymkode: 4aa4b...7b7

Det er jo mange frivillig barnløse kvinner. Så mange arbeidsgivere ansetter "jenter" (Litt rart ord å bruke om voksne kvinner, kanskje?). 

Jeg var 27 da jeg fikk jobb. Jeg sa rett ut på intervju at jeg ikke ønsket å få barn, ever. Nå, 14 år senere, ser sjefen at jeg ikke løy. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ikke så uvanlig?? Det at noen gjør det betyr ikke at det er greit. 

Alle syntes det var greit. Og det er det jo, sånn er loven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville søkt og ikke nevnt noe om det i søknaden selvfølgelig, og så ville jeg tatt det videre derfra. Kommer du dit at du blir tilbudt jobb/snakker om oppstart, så sier du at du skal ut i permisjon.

Anonymkode: 59e0d...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...