Gå til innhold

Dataingeniør - erfaringer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei!

Ektemannen vurderer et karriereskifte. Jobber per i dag som lærer, men kjenner at han mistrives i rollen. 

Han har alltid vært interessert i datafaget, og har lang erfaring med både software og hardware på hobbynivå. Han driver også et fritidstilbud for barn og ungdom, der de lærer installasjon, samt driver med gaming.

Han har snakket en del det siste året om å omskolere seg til dataingeniør eller noe lignende, men han er så hensynsfull, og snakker om at han ikke ønsker å legge for mye ansvar på meg. Men jeg mener at folk må få leve ut det de drømmer om, så nå tenkte jeg at jeg skulle gi ham litt mer insentiv til å ta steget ved å være så oppmuntrende og støttende som jeg kan.

Ville derfor bare begynne og lete frem informasjon til ham, og jeg synes at andres erfaringer alltid er verdifulle.

Så er det noen som kan gi litt innsikt i utdanningen og/eller yrkeshverdagen? Er dette mulig å kombinere som nettstudie ved siden av full jobb? Hvor tungt er pensum sentrert rundt ren matte og fysikk? For en som er vant til hverdagen og ferietiden som lærer, hvor stor blir overgangen til det nye yrket?

Jeg setter pris på alt av tilbakemeldinger!

Anonymkode: 5fc6e...70d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er gift med en dataingeniør. Første året av studiet er det mye generelle ingeniørfag , kjemi, fysikk og matte. De to neste årene er det mer programmering og datafag.

Jeg vet ikke om det tilbys som nettstudium, men tenker at det kan være vanskelig å kombinere med fulltidsjobb som lærer, det er ikke et veldig lett studium.

Ferietiden blir jo kortere enn for en lærer, men sannsynligvis blir muligheten for hjemmekontor større. Og i dataingeniørjobber har man ofte fleksitid med kjernetid så man er mer fleksibel enn en lærer hvis man trenger å avspasere på dagtid f.eks.

Når det gjelder hva slags jobb han kan få, kommer det an på interesser, dataingeniør er bare en grunnpakke, så må han lære seg masse nytt samme hvilken arbeidsplass han havner på. Han kan jobbe med support, drift av it-systemer, programmering, databaser, test av systemer, prosjektledelse, jobbe med rådgivning innen it og sikkert masse annet. Han kan jobbe offentlig eller privat. Hvis han søker på finn er det lite annonser ute hvor de spesifikt søker etter dataingeniør, men han vil jo være kvalifisert for alle stillinger som vil ha en bachelor innen et it-fag.

Anonymkode: 9a61c...683

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg er gift med en dataingeniør. Første året av studiet er det mye generelle ingeniørfag , kjemi, fysikk og matte. De to neste årene er det mer programmering og datafag.

Jeg vet ikke om det tilbys som nettstudium, men tenker at det kan være vanskelig å kombinere med fulltidsjobb som lærer, det er ikke et veldig lett studium.

Ferietiden blir jo kortere enn for en lærer, men sannsynligvis blir muligheten for hjemmekontor større. Og i dataingeniørjobber har man ofte fleksitid med kjernetid så man er mer fleksibel enn en lærer hvis man trenger å avspasere på dagtid f.eks.

Når det gjelder hva slags jobb han kan få, kommer det an på interesser, dataingeniør er bare en grunnpakke, så må han lære seg masse nytt samme hvilken arbeidsplass han havner på. Han kan jobbe med support, drift av it-systemer, programmering, databaser, test av systemer, prosjektledelse, jobbe med rådgivning innen it og sikkert masse annet. Han kan jobbe offentlig eller privat. Hvis han søker på finn er det lite annonser ute hvor de spesifikt søker etter dataingeniør, men han vil jo være kvalifisert for alle stillinger som vil ha en bachelor innen et it-fag.

Anonymkode: 9a61c...683

Takk for veldig informativt svar!

Ja, det er kombinasjonen studier og jobb som er den største utfordringen for ham også.

Så da blir det eventuelt å se på muligheten for at jeg kan ta en ekstra jobb de årene, slik at han kan jobbe deltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

For en som er vant til hverdagen og ferietiden som lærer, hvor stor blir overgangen til det nye yrket?

Jeg har aldri vært lærer, men det er flere IT-konsulentfirmaer som har 6 ukers ferie. Det er åpenbart ikke det samme som all ferien/avspaseringen lærere får, men 6 uker er også åpenbart mer enn 5 uker. 

Anonymkode: f0305...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har aldri vært lærer, men det er flere IT-konsulentfirmaer som har 6 ukers ferie. Det er åpenbart ikke det samme som all ferien/avspaseringen lærere får, men 6 uker er også åpenbart mer enn 5 uker. 

Anonymkode: f0305...4bf

Og hverdagen er fleksibel, eller blir lange dager med sene kvelder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...