AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #1 Skrevet 16. mars 2022 Jeg vurderer å muligens kjøpe en bolig for å leie ut. Jeg vil da få et lite lån for å komme i mål på kjøpet. Kjenner noen som leier ut at det av og til er noen som misligholder leieavtale. Bla iht å ødelegge boligen og ubetalt leie. Er dette et stort og vanlig problem? Eller er det mest bare en skjelden gang man er uheldig med leietaker. Anonymkode: 9a1a1...e84
Ost Skrevet 16. mars 2022 #2 Skrevet 16. mars 2022 Det skjer jo at man får problematiske leietakere. Du har også mulighet til å få et firma til å leie ut boligen for deg, da håndterer de det meste. Eventuelle skader osv tar de seg av. Du får ikke like mye penger inn som du hadde gjort om du leide ut selv, men større sikkerhet, mindre jobb, etc.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #3 Skrevet 16. mars 2022 Min svoger anbefaler å leie ut til kommunen. Da er det gjerne folk som har fått asyl eller annet. Kommunen er sikre betalere, og det er gjerne lite festing og annet bråk. Anonymkode: 29c1a...99c 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #4 Skrevet 16. mars 2022 En viktig ting er å sørge for at ALT av papirer (kontrakt, ferdigattest etc) er i orden. Hvis du må hive ut noen er det raskere når alt er i orden. Sørg for å bruke en standardkontrakt (f.eks. gjennom Huseiernes Landsforbund), så det ikke er noe juridisk feil med med den. Aldri lei ut til noen uten referanser, da kan du få hva som helst… Lykke til! Anonymkode: 824b1...0b4 1
solmåneogstjerner Skrevet 16. mars 2022 #5 Skrevet 16. mars 2022 Det kommer veldig an på hvem du får som leietaker! Det kan i beste fall være penger på tiden og ellers merker du ingenting. Det kan også være manglende betaling, ødeleggelser, masing og styr. Eller noe midt i mellom.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #6 Skrevet 16. mars 2022 Ikke gjør det. Det er så mye styr! Folk driter i ting de ikke eier. Har nettopp kastet en sofa, seng, bord og stoler. Det gikk ikke an å fikse for det var helt ødelagt. Anonymkode: af07a...f1a 1 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #7 Skrevet 16. mars 2022 Hvis du har depositum for tre måneder på en egen depositumskonto, så har du i alle fall den tryggheten. Ville ikke godtatt nav-garanti, den garanterer leie, ikke skader. Jeg har inntrykk av at flere snakker ned depositumet til en måned, eller snakker det bort (-lover at det skal komme i ettertid osv.) ikke gå i den fella. Anonymkode: 93c3f...b43 1 1
sicario Skrevet 16. mars 2022 #8 Skrevet 16. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Min svoger anbefaler å leie ut til kommunen. Da er det gjerne folk som har fått asyl eller annet. Kommunen er sikre betalere, og det er gjerne lite festing og annet bråk. Anonymkode: 29c1a...99c Dette. Anbefaler absolutt å leie ut til kommune. Svært ryddig. Mange kommuner er i tillegg desperate etter boliger nå pga flyktninger fra Ukraina. Samme som i 2015 med flyktninger fra Syria som skulle bosettes. Mange kommuner har enkle nettskjema du kan fylle ut om du har bolig dekan leie av deg. Bare å fylle ut, så tar kommunens boligavdeling kontakt.
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #9 Skrevet 16. mars 2022 Vi syntes ikke det er mye styr. Vi leier ut to hybler i eget hus, og da er det jo lite stress å holde visninger. Hadde vært mer slitsomt om det var langt unna ser vi bor, for ofte møter ikke folk til visning. Kjedelig å ha brukt en time på å reise til og fra, og så er det bomtur. Anonymkode: 597d2...3d9
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #10 Skrevet 16. mars 2022 Foreslår at du starter med å sette deg inn i dine plikter som utleier, og ser om det er for mye styr for deg. Deretter kan du vurdere sjansene for å ende opp med leietaker som ikke følger opp sine plikter, og tilhørende styr. Anonymkode: 7629e...3f1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå