Gå til innhold

Folk må ikke få så mange barn om de ikke kan følge opp da

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Blir litt oppgitt. Er trinnkontakt til ene barnet mitt. Vi har et foreldrepar som nylig fikk nr fem. Mor er veldig opptatt av at de klarer det så bra, at hun er så sprek og trener hele tiden og hun bare skryter over hvor lite problem det er med så mange barn. Greit nok. Det er veldig bra man setter barn til verden ☺️ 

Men når det er noe arrangment på skolen så fordeler vi oppgaver. Nå kan ikke dette paret gjennomføre sin oppgave da, som er å stå vakt på et arrangement. Da må noen andre gjøre det da, og dette blir jo ekstra på de andre. Det er jo ikke riktig at andre skal «straffes» for at noen får mange?! Hva tenker dere som har mange om det? 
I tillegg er jo de tre bhg barna deres i bhg heeeele dagen, fra tidlig morgen til sen ettermiddag. Ikke rart det er lett å ha mange da, når du såvidt har de noen timer selv på ettermiddagen…. sorry om jeg er frekk nå😅

Anonymkode: cb40c...0a6

• Liker 5
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enkelte burde aldri hatt barn i det hele tatt. 

Anonymkode: 972c9...816

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Forstår frustrasjonen. Jeg har vært klassekontakt, trener og lagleder i mange år og de som har mer enn to barn får ofte store logistikkproblemer, men likevel ikke mer problem enn skilte foreldre som aldri kan på sine «barnefrie» uker, de kan jo misse noe sosialt privat……. 

Anonymkode: dcf6c...4b5

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk har ulikt syn på hva som er god (nok) oppfølging. Min farmor har 6 barn og de fikk ikke akkurat så god oppfølging... De styrte seg mye selv, de eldre fikk ansvaret for de yngre og skjøttet det i varierende grad😬 Lekte mye for seg selv, fant på sprell og ugagn utendørs. Ikke helt bra nei.

Det er annerledes i dag, stilles høyere krav til oppfølging så om folk kjører på samme måte som var innafor før så blir det fort sett ned på.

Anonymkode: b7321...c63

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Vi har «bare» 3 barn og har ikke alltid klart å få det til å gå rundt logistikkmessig vi heller. Vi har bidratt de årene vi kan, men når man har baby/småbarn er det unntakstilstand for de fleste. Nå som barna våre er større tar vi støyten før de med baby/logistikkutfordringer, noe jeg synes er helt fint! Vi gir tilbake den rausheten vi selv opplevde  

Synes ofte de med 4 og 5 barn er ekstremt spreke og sporty og får til så mye jeg da. Jeg følte det ble kaos da nr 3 kom og vi resignerte noen år 🙈😂

Jeg synes for øvrig ikke man kan måle hvor flink foreldrene er til «å følge opp barna» i hvor stor ressurs de er på arrangementer.  

Anonymkode: efa0c...746

• Liker 42
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Er 12 søsken, de eldste måtte følge opp de yngste, stå i kiosk osv. På 17mai var vi til stadighet 2-3stk på ulike poster på skolen fordi vi var plassert i kiosken, lek osv. Min far var heller aldri den som var med på hpnfballkamper eller stilte opp ved kjøring osv. Det var som ofteest søsken eller foreldrene til andre barn som tok meg under vingene. Da snakker vi mer om at en ikke klarer å følge opp!

Jeg hører ofte "vi gjorde det beste vi kunne" men nei, de kunne gjort mer, de kunne vært bedre. Det er ikke mye et barn ber om annet enn foreldre som stiller opp og er der.

Jeg har nå to barn selv. De er i barnehagen hele dagen, fra tidlig morgen til ettermiddag. Det må de skal vi voksne jobbe. Med hva ting koster så er en avhengig av fulltidsjobb som betaler for seg. Det at barna er der hele dagen er ikke ensbetydende med at de har det ille eller ikke blir fulgt opp.

Anonymkode: 7839e...c25

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)

Har selv fire barn med to år i mellom. 5. og 6. trinn sitter i 17.mai komite, med krav om at begge foreldrene stiller.

Dvs at vi må stå å selge kaker eller være parkeringsvakt hver 17.mai i 8 år😅 I år får vi ikke vært med da vi skal besøke familie (alvorlig kreftsyk far) på annen kant av landet, og det ble det sur stemning av. Fått frekke meldinger om at har man barn må man stille. Finnes ingen unnskyldning osv. 

Vi har stilt i alle år, bortsett fra dette og det må være helt greit. 

Endret av Plutselig_gravid
  • Liker 29
  • Hjerte 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke du er sorry for at du er frekk i det hele tatt.

Anonymkode: 6670a...12f

• Liker 23
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Pass på deg selv og fei for egen dør først tenker jeg 👍

Anonymkode: d71c6...6b3

Jeg er håndballtrener, ansvarlig for økonomi på et annet lag, vært trinnkontakt flere ganger. Så har ingen ting foran min dør som skal feies! Vi har vært og ER sykt flinke til å følge opp. Så ikke prøv på det. Har tre barn.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Er 12 søsken, de eldste måtte følge opp de yngste, stå i kiosk osv. På 17mai var vi til stadighet 2-3stk på ulike poster på skolen fordi vi var plassert i kiosken, lek osv. Min far var heller aldri den som var med på hpnfballkamper eller stilte opp ved kjøring osv. Det var som ofteest søsken eller foreldrene til andre barn som tok meg under vingene. Da snakker vi mer om at en ikke klarer å følge opp!

Jeg hører ofte "vi gjorde det beste vi kunne" men nei, de kunne gjort mer, de kunne vært bedre. Det er ikke mye et barn ber om annet enn foreldre som stiller opp og er der.

Jeg har nå to barn selv. De er i barnehagen hele dagen, fra tidlig morgen til ettermiddag. Det må de skal vi voksne jobbe. Med hva ting koster så er en avhengig av fulltidsjobb som betaler for seg. Det at barna er der hele dagen er ikke ensbetydende med at de har det ille eller ikke blir fulgt opp.

Anonymkode: 7839e...c25

Neeeei, er IKKE snakk om at de må være k bhg fordi man jobber ☺️ Det er jo noe helt annet!! 
Her settes de mindre barna i bhg fra tidlig morgen til sein ettermiddag selv når begge er hjemme. Og mor henter de aldri tidlig selv om hun er i perm. Mener da at det er ikke rart det ikke er såå slitsomt da. I tillegg sitter de største oftest på til andre når de skal på noe aktiviteter…

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Blir litt oppgitt. Er trinnkontakt til ene barnet mitt. Vi har et foreldrepar som nylig fikk nr fem. Mor er veldig opptatt av at de klarer det så bra, at hun er så sprek og trener hele tiden og hun bare skryter over hvor lite problem det er med så mange barn. Greit nok. Det er veldig bra man setter barn til verden ☺️ 

Men når det er noe arrangment på skolen så fordeler vi oppgaver. Nå kan ikke dette paret gjennomføre sin oppgave da, som er å stå vakt på et arrangement. Da må noen andre gjøre det da, og dette blir jo ekstra på de andre. Det er jo ikke riktig at andre skal «straffes» for at noen får mange?! Hva tenker dere som har mange om det? 
I tillegg er jo de tre bhg barna deres i bhg heeeele dagen, fra tidlig morgen til sen ettermiddag. Ikke rart det er lett å ha mange da, når du såvidt har de noen timer selv på ettermiddagen…. sorry om jeg er frekk nå😅

Det er altfor mange foreldreoppgaver i dag. Klarer de å ta vare på barna så er det bra. Dugnadsplikter er ikke en forsømmelse i å ta vare på dem. Mange klarer ikke dugnadsoppgaver fordi de er aleneforeldre, har krevende barn, mye jobb etc. Det er mange grunner til å ikke ha oversikt erskudd eller tid til det. Og hvorfor er barna i bhg hele dagen? Fordi foreldrene jobber? For jobb og reisevei har de fleste uavhengig av hvor mange barn de har. 

Selv har vi ikke stått trafikkvakt. Noe som ønskes. Vi får det ikke til rett og slett. Rart at det er folk som tror at alle har ledig tid fra 0730-0830 om morgenen. Tror de alle har hjemmekontor der det ikke er så nøye med hva som blir gjort når? 

Anonymkode: 14cb0...72b

• Liker 14
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Plutselig_gravid said:

Har selv fire barn med to år i mellom. 5. og 6. trinn sitter i 17.mai komite, med krav om at begge foreldrene stiller.

Dvs at vi må stå å selge kaker eller være parkeringsvakt hver 17.mai i 8 år😅 I år får vi ikke vært med da vi skal besøke familie (alvorlig kreftsyk far) på annen kant av landet, og det ble det sur stemning av. Fått frekke meldinger om at har man barn må man stille. Finnes ingen unnskyldning osv. 

Vi har stilt i alle år, bortsett fra dette og det må være helt greit. 

Herlighet! Ingen grunn til dårlig samvittighet. 💕

Anonymkode: b846a...67f

• Liker 4
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Forstår frustrasjonen. Jeg har vært klassekontakt, trener og lagleder i mange år og de som har mer enn to barn får ofte store logistikkproblemer, men likevel ikke mer problem enn skilte foreldre som aldri kan på sine «barnefrie» uker, de kan jo misse noe sosialt privat……. 

Anonymkode: dcf6c...4b5

Ja det er jo veldig frustrerende. Når vi skal ha arrangement så rullerer det selvsagt. Men at de ikke kan siden de har så mange barn gjør at noen andre som tidligere har vært må en gang til, eller i verste fall blir arrangement avlyst pga det stilles krav til hvor mange det skal være pr barn. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Og det finnes de med få barn som er helt like. Så få eller mange barn har nok ikke så mye å si på hvordan foreldre møter opp på dugnader eller hvor lenge barna er i barnehage osv.

Anonymkode: c1038...ba2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hva med oss som har fått så mye oppfølging at omgivelsene nærmest blir sint for at vi ikke hadde lyst til å bli umyndiggjort. Det er vel og bra for dem som trenger mye støtte og mye hjelp, men hva med oss som bare blir forvirret av det? Når foreldre tar det for gitt at de skal være den ‘reddende engelen’ … hehe 

Anonymkode: 50f74...bd4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er håndballtrener, ansvarlig for økonomi på et annet lag, vært trinnkontakt flere ganger. Så har ingen ting foran min dør som skal feies! Vi har vært og ER sykt flinke til å følge opp. Så ikke prøv på det. Har tre barn.

Tull, du har kanskje vært flink til å stille opp på diverse og følge opp, men hvis du mener at du er perfekt og at du har ingenting å feie- da snakker vi lite selvinnsikt. Der du er du er flink er kanskje andre ikke, men du har garantert sider som forelder du også der du kunne gjort bedre. Det har alle!  Så dermed fei for egen dør først, før du klager på andre.

Jeg har også i alle år stilt opp på alt og har sittet i Fau som leder i 6 år. Men jeg har har mine ting jeg og. Jeg dømmer ingen.

Anonymkode: d71c6...6b3

• Liker 16
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er altfor mange foreldreoppgaver i dag. Klarer de å ta vare på barna så er det bra. Dugnadsplikter er ikke en forsømmelse i å ta vare på dem. Mange klarer ikke dugnadsoppgaver fordi de er aleneforeldre, har krevende barn, mye jobb etc. Det er mange grunner til å ikke ha oversikt erskudd eller tid til det. Og hvorfor er barna i bhg hele dagen? Fordi foreldrene jobber? For jobb og reisevei har de fleste uavhengig av hvor mange barn de har. 

Selv har vi ikke stått trafikkvakt. Noe som ønskes. Vi får det ikke til rett og slett. Rart at det er folk som tror at alle har ledig tid fra 0730-0830 om morgenen. Tror de alle har hjemmekontor der det ikke er så nøye med hva som blir gjort når? 

Anonymkode: 14cb0...72b

Her skriver jeg jo at mor er hjemme i perm. Noe annet når det er jobb såklart! 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Her jobber både jeg og far turnus, dvs også helger. Blir spennende å se hvordan dette løser seg ift dugnader på typisk 17. mai fremover. 

Anonymkode: 44cdc...5b8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Jeg synes for øvrig ikke man kan måle hvor flink foreldrene er til «å følge opp barna» i hvor stor ressurs de er på arrangementer.  

Anonymkode: efa0c...746

Enig. 

Ts: hvorfor ikke bare droppe en del av disse arrangementene? Deltakelse i slikt sier ingenting om hvor god forelder man er. Det er bare et forstyrrende element. 

Anonymkode: a22b2...04a

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en av de som ikke er noe glad i arrangement på skolen og deltar ytterst sjeldent. Ønsker barnet mitt å delta, så er det greit, men pålagte oppgaver med 17.mai klargjøring på skolen osv kan jeg bli rimelig irritert over da vi faktisk ikke deltar. Det betyr på ingen måte at barnet mitt ikke blir fulgt opp. 

Anonymkode: e3394...f7a

• Liker 20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...