AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #1 Skrevet 16. mars 2022 Ok, her kommer mange dumme spørsmål. Jeg har nettopp kjøpt meg min første bolig og ønsker å gjøre en rekke endringer, selvsagt så rimelig som mulig. Boligen er kun 2 år gammel, men har enkel standard ift. lister, gulv osv. Jeg ønsker å gjøre den litt finere, rett og slett - men er usikker på i hvilken rekkefølge ting må tas og hva som blir billigst, og hva jeg kan gjøre selv med null erfaring og lite praktiske egenskaper. 1. Jeg ønsker å få lagt nye lister i hele boligen. Har hørt rykter om at det er svindyrt med materialer nå, men fant disse på Maxbo og virker som om denne prisen ikke er så stiv? Ønsker nye lister både i tak og gulv, samt rundt vinduene. Kan jeg rett og slett bare måle antall meter på alle listene som er i boligen, handle nye profilerte lister med tilsvarende lengde, og deretter få en snekker til å få dem på plass? Sparer jeg penger på å måle opp og handle listene selv? Eller bør jeg la en snekker ta seg av alt? 2. Jeg ønsker å få en møbelsnekker til å snekre en stor bokhylle på veggen hvor TV’en skal være. Spørsmålet mitt er: Bokhyllen skal dekke veggen fra gulv til tak, og være festet i veggen. Da er det vel ikke nødvendig at de nye profilerte listene legges ved tak og gulv på denne veggen - før bokhyllen kommer opp? 3. Sprosser på vinduene. Hvor er det best å gå og få handlet det? Jeg har store vinduer i stuene, men ingen sprosser. Synes det gir et veldig tomt og uferdig uttrykk. Er det bare å måle vinduene og deretter kjøpe ferdig sprosser? 4. Jeg ønsker også slike flotte dekorlister på veggene. Men jeg skal også male ny farge i stue, kjøkken og gang. Bør jeg male før eller etter ar disse dekorlistene er kommet på plass? Jeg skal få en snekker til å legge dekorlistene, men tenkte jeg selv skulle male. Takker på forhånd for alle tilbakemeldinger! Anonymkode: 8d99f...834
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #2 Skrevet 16. mars 2022 Jeg vet nå ikke om jeg kan svare på alt, men mal før lister kommer på plass! Selv så nøye jeg er med maskering, så er dette vanskelig, så male først. Hvis det er skrue/spiker hull så tar du litt sparkel på først. Deretter pusser med fint sandpapir og så maler. Jeg ville avtalt med snekkeren på forhånd ifht. listene. Noen ganger kan de gi deg en god pris, og jeg har på følelsen av at de fleste er ærlig og sier hva som er billigst. Om du burde kjøpe selv eller ikke. Jeg ville hatt lister i hele boligen uansett om du skal ha en bokhylle. Men det går Ann å la være, det er ikke så lett å svare på uten å ha sett hyllen. Men hvis du en dag vil selge, eller du ønsker hyllen et annet sted, så ser det ganske dumt ut å ikke ha list der. Aner ikke med sprossene. Jeg synes det er finest med store vinduer uten + enklere å vaske, så jeg tok av mine sprosser. Anonymkode: 0a978...c36
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #3 Skrevet 16. mars 2022 Nr. 1 kommer an på snekkeren. Noen bruker konsekvent sine egne varer, mens for andre er det greit at man kjøper materialer selv. Nr. 2 syns jeg blir litt virent å svare på, da jeg ikke er helt sikker på hvordan bokhylle du skal ha. Nr. 3 sprosser får man kjøpt på de fleste byggevarehus. Det pleier å litt info om hvordan man gjør det på de sprossene man velger seg ut. Men ofte pleier det vel å være et type klipsfeste. Nr 4. Mal før du legger lister. Men vær helt sikker på at du behandler veggen riktig før du maler, og at du velger riktig maling til veggtypen. Ellers kan du få et stygt resultat. Anonymkode: 5f9a4...e29
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #4 Skrevet 17. mars 2022 Vi har fått en del plassbygget av møbelsnekker, og der er listene tatt bort for å få møbelet pent inntil veggen. Anonymkode: a284a...9ac
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #5 Skrevet 17. mars 2022 Det er forøvrig en sinnsyk pris for lister, før kostet det under 50 kr meteren 🥲 Anonymkode: 55d82...29c
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #6 Skrevet 17. mars 2022 Ville droppet sprosser! Et helsikke å vaske vinduer! Vi har tatt av våre og ville aldri satt de på igjen. Får bedre utsikt og😊 Anonymkode: 88fb7...0f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå