AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #1 Skrevet 16. mars 2022 Jeg trives ikke i yrke jeg har utdannet meg til, så er på utkikk etter noe som ikke krever utdanning. Hvordan er det å jobbe som ufaglært på bolig for mennesker som trenger støtte i hverdagen? Er det veldig travelt? Pleier det være godt arbeidsmiljø? Er det vanskelig å få jobb? Hvordan er lønnen i slike stillinger? Anonymkode: 7225f...25e
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #2 Skrevet 16. mars 2022 Det er veldig og blir enda strengere, krav til utdanning som miljøarbeider. Og det med god grunn, har jobbet som ufaglært og studerer nå, og ser allerede bare på første året at det er så mye man ikke kan og dermed gjør feil som ufaglært. Ift barn og unge (feks barnevernsinstitusjon) så kan man egentlig ikke ifølge lovverket lenger bli ansatt som ufaglært. Man kan jobbe innenfor bolig for utviklingshemmede osv, men bare her og vil og bør det nok komme strengere krav, da de trenger hjelp som er vanskelig å gi uten den faglige bakgrunnen. ikke for å stoppe deg, jeg har jo gått vegen selv og til slutt da endt opp på studie, men for å forberede deg. Jeg tror dette vil bli strengere med tiden. Lønn er ræva. Uten ansenitet tjener man kanskje 165 til maks 170,- og med ansinietet tjener man ikke stort mer. Det er ikke travelt på bolig for utviklingshemming, atferdsboliger (med utviklingshemmede) er kanskje travlere men ikke i nærheten travelt å jobbe i type yrker som butikk, resturant, servitør etc som er mye travlere men til gjengjeld faktisk lønner bedre. Anonymkode: 5c88f...702
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #3 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 16.3.2022 den 8.42): Det er veldig og blir enda strengere, krav til utdanning som miljøarbeider. Og det med god grunn, har jobbet som ufaglært og studerer nå, og ser allerede bare på første året at det er så mye man ikke kan og dermed gjør feil som ufaglært. Ift barn og unge (feks barnevernsinstitusjon) så kan man egentlig ikke ifølge lovverket lenger bli ansatt som ufaglært. Man kan jobbe innenfor bolig for utviklingshemmede osv, men bare her og vil og bør det nok komme strengere krav, da de trenger hjelp som er vanskelig å gi uten den faglige bakgrunnen. ikke for å stoppe deg, jeg har jo gått vegen selv og til slutt da endt opp på studie, men for å forberede deg. Jeg tror dette vil bli strengere med tiden. Lønn er ræva. Uten ansenitet tjener man kanskje 165 til maks 170,- og med ansinietet tjener man ikke stort mer. Det er ikke travelt på bolig for utviklingshemming, atferdsboliger (med utviklingshemmede) er kanskje travlere men ikke i nærheten travelt å jobbe i type yrker som butikk, resturant, servitør etc som er mye travlere men til gjengjeld faktisk lønner bedre. Anonymkode: 5c88f...702 Takk for svar! Jeg er trodde boliger alltid var desperate etter folk, sånn at det var let og få jobb der uansett bakgrunn? Jeg har vurdert både vernepleier og sosionom studiet etterhvert, men tenkte det var greit og prøve meg i yrke før jeg begynte og studere. Studiet må også bli deltid ved siden av jobb da jeg ikke har råd til å leve av bare lån. Vill jobben fremdeles være dårlig betalt om man har en relevant bachelor (sosionom eller vernepleier)? Jeg trodde vernepleiere tjente ganske bra. Anonymkode: 7225f...25e
saltvann Skrevet 17. mars 2022 #4 Skrevet 17. mars 2022 Kan være vanskelig å få noe fast, men om du er vikar så kan man ofte jobbe 50-100%. Spørs jo hvem som jobber, men er en veldig koselig jobb
Gjest våroghøst Skrevet 17. mars 2022 #5 Skrevet 17. mars 2022 Kommer jo helt ann på hvor. Lite ansvar på barnevernsinstitusjon f eks. Miljøterapeut har ansvaret.
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #6 Skrevet 17. mars 2022 Jeg tror det kommer veldig an på hvor du jobber hvor travelt det er. Ekstremt forskjellig mtp ulike diagnoser, prosedyrer hvor mange ansatte det er på jobb, utagering osv. Jeg er vernepleier og har jobbet på en del ulike boliger. Men de fleste ganske travle. Du kan få deg jobb hvis du starter som helgevikar/deltidsansatt i en liten stilling, også får du flere vakter etter hvert med erfaring. Du kan til og med ha flere ulike deltidsjobber ulike plasser. De fleste ønsker en form for utdanning. Men en miljøarbeider vil jo ikke ha helt de samme oppgavene som en miljøterapeut. Skal du "kaste" deg ut i det, så anbefaler jeg deg å finne en plass som har god opplæring og veiledning. Anonymkode: f82f1...e77
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #7 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (På 16.3.2022 den 8.42): Det er veldig og blir enda strengere, krav til utdanning som miljøarbeider. Og det med god grunn, har jobbet som ufaglært og studerer nå, og ser allerede bare på første året at det er så mye man ikke kan og dermed gjør feil som ufaglært. Ift barn og unge (feks barnevernsinstitusjon) så kan man egentlig ikke ifølge lovverket lenger bli ansatt som ufaglært. Man kan jobbe innenfor bolig for utviklingshemmede osv, men bare her og vil og bør det nok komme strengere krav, da de trenger hjelp som er vanskelig å gi uten den faglige bakgrunnen. ikke for å stoppe deg, jeg har jo gått vegen selv og til slutt da endt opp på studie, men for å forberede deg. Jeg tror dette vil bli strengere med tiden. Lønn er ræva. Uten ansenitet tjener man kanskje 165 til maks 170,- og med ansinietet tjener man ikke stort mer. Det er ikke travelt på bolig for utviklingshemming, atferdsboliger (med utviklingshemmede) er kanskje travlere men ikke i nærheten travelt å jobbe i type yrker som butikk, resturant, servitør etc som er mye travlere men til gjengjeld faktisk lønner bedre. Anonymkode: 5c88f...702 Restaurant og servitør lønner absolutt ikke bedre enn 165,- kr i timen. Er du heldig får du minstelønn i utelivs/restaurantbransjen, men det er svært få steder som gir minstelønn eller mer. Sist jeg jobbet som bartender og servitør (18-19) fikk jeg 110,- kr timen, og tips blir fordelt på alle ansatte og blir med i lønna så det tjener man ingenting på lengre. Jeg måtte fagorganisere hele arbeidsplassen, og da fikk vi minstelønn istedenfor 110,- kr timen. Så dette er ikke sant. Travelt er det, men man kan ikke leve på den jobben ene og alene med bolig, bil og evt barn. Anonymkode: 4e752...db6
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #8 Skrevet 17. mars 2022 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Takk for svar! Jeg er trodde boliger alltid var desperate etter folk, sånn at det var let og få jobb der uansett bakgrunn? Jeg har vurdert både vernepleier og sosionom studiet etterhvert, men tenkte det var greit og prøve meg i yrke før jeg begynte og studere. Studiet må også bli deltid ved siden av jobb da jeg ikke har råd til å leve av bare lån. Vill jobben fremdeles være dårlig betalt om man har en relevant bachelor (sosionom eller vernepleier)? Jeg trodde vernepleiere tjente ganske bra. Anonymkode: 7225f...25e Du kan jo fint søke jobb på pleiehjem etc, man trenger ikke utdanning for å være assisistent der f.eks.. Anonymkode: 4e752...db6
AnonymBruker Skrevet 17. mars 2022 #9 Skrevet 17. mars 2022 Jobber på bolig for psykisk utviklingshemmede. Har fagbrev. Føler meg som en vaskehjelp. Boliger blir ikke regnet som institusjon så personalet har ansvar for å vaske både beboernes leiligheter og alt av fellesareal. Samt vedlikehold ute som luking etc…ellers er det handling, middagslaging og klesvask….føler det går på bekostning av tiden med brukerne og miljøarbeid generelt. Anonymkode: 98574...1a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå