Gå til innhold

Enebolig kontra leilighet

Hvordan bor du?  

53 stemmer

1. 1. Hvordan bor du?

• Enebolig
      21
    • Leilighet
      26
    • Rekkehus
      6

Anbefalte innlegg

Gjest Violetta
Skrevet

Her er egentlig ikke pollen det viktigste, men hvordan du bor og hvorfor.

Selv har jeg ikke noe ønske om å bo i enebolig med stor tomt og hage, fordi det høres ut som det er så utrolig mye arbeid med det! Folk bruker jo hele dagen på å komme over husarbeidet, og det blir lite tid til fritid! Jeg har en liten leilighet nå. Synes det er deilig å bruke minimalt med tid på husarbeid.

Jeg har plass til alt jeg trenger, det jeg ikke trenger kaster jeg eller gir bort.

Synspunkter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bor i rekkehus. Akkurat passe for oss, som ikke liker hagearbeid eller mye vedlikehold. Rekkehuset er på ca 140 kvm og over 3 plan.

Vi har hytte i tillegg og det er tilsammen mer enn nok vedlikehold.

:)

Skrevet

Vi bor i leilighet fordi vi ikke trenger større plass. Hvis vi blir fler enn to vil jeg nok ha hus med egen hage.

Skrevet

Vi bor i enebolig og elsker det. Bodde i leilighet før, og det er godt å slippe å ta hensyn til naboen, eller irritere seg over dem for den del. Tomta vår er ikke knallstor, og huset er totalt 140 kvm inkl full kjeller så det er akkurat passe stort. Akkurat nå pusser vi opp hele huset, men vi synes ikke vedlikeholdet tar så mye tid likevel da.

Tror aldri jeg flytter til leilighet igjen.

Skrevet

Bor i enebolig i rekke med en pitteliten hageflekk og det passer oss utmerket. Vi kjøpte hus fordi det var naturlig siden vi ønsket oss barn rimelig fort og trengte plass til det.

Gjest Violetta
Skrevet

Skjønner ikke at man må ha hus for å barn jeg. Har hatt barn nå i ni år, og det eneste som det er greit å ha er et eget rom, ikke eget hus. Har aldri savnet å ha hus.

Skrevet
Skjønner ikke at man må ha hus for å barn jeg. Har hatt barn nå i ni år, og det eneste som det er greit å ha er et eget rom, ikke eget hus. Har aldri savnet å ha hus.

Nei, man må sikkert ikke, men vi ville ha det sånn ;)

Gjest Violetta
Skrevet
Nei, man må sikkert ikke, men vi ville ha det sånn ;)

Klart dere må få ha det som dere vil, og det respekterer jeg, men jeg er fremdeles ute etter hvorfor. Er det fordi samfunnet forteller oss at det må være slik eller fordi vi ønsker det selv? Er det for å leve opp til A4-familiedrømmen?

Skrevet
Er det fordi samfunnet forteller oss at det må være slik eller fordi vi ønsker det selv? Er det for å leve opp til A4-familiedrømmen?

Nå har ikke jeg barn eller mann og jeg bor i leilighet for øyeblikket men hvis jeg får det i framtiden vil jeg absolutt bo i hus. Grunnen er vel at jeg ikke kunne tenke meg å bo tre personer i en leilighet. Jeg synes det blir for litet.

Det kan bare være fordi jeg er oppvokst i hus og er vant til mye plass da. :)

Skrevet
Klart dere må få ha det som dere vil, og det respekterer jeg, men jeg er fremdeles ute etter hvorfor. Er det fordi samfunnet forteller oss at det må være slik eller fordi vi ønsker det selv? Er det for å leve opp til A4-familiedrømmen?

Nei, absolutt ikke A4-drømmen. Den har jeg vel aldri hatt. Men pga. diverse så trenger vi i utgangspunktet stor plass. Nå har ikke vi barn ennå, så vi har god plass når vi bare er to stykker. Jeg kunne godt tenkt meg en pen leilighet i stedet, men om noen år ...

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Leilighet. Billigere enn rekkehus og enebolig, men vi ønsker oss en av de to delene etterhvert.

Skrevet

Akkurat nå bor vi i leilighet fordi vi bare er to, ikke trenger særlig plass og det er praktisk. Men om et par år har vi planer om å kjøpe enebolig med hage. Jeg kan ikke tenke meg å oppdra barn i blokk. Jeg vil ha stor hage de kan leke i, i en rolig gate hvor det kan sykles og lekes uten nevneverdig bekymring, slik jeg selv hadde det da jeg vokste opp. I tillegg er eneboliger som oftest større enn leiligheter, og jeg vil ha god plass.

Skrevet

Jeg flyttet fra leilighet til rekkehus med to soverom. Jeg var da alene med to barn. Hadde ikke økonomi til enebolig så det var aldri med i vurderingen. Hadde nok valgt rekkehus uansett da jeg ønsker gressplen, men ikke for stor ;)

Bor nå med samboer i en tomannsbolig (145 kvm) (fordi vi trenger mange soverom) og ønsker veldig en enebolig. Vi har tenåringer som høres, men tror ikke naboen synes det er et problem. De har både hunder og unger. Ønske om enebolig går nok mer på at da har man mer privatliv på uteområdet. Ellers så bor vi helt ideelt med skjermet uteområde, kort vei til kollektivtransport og brøyting på fellesområder.

Skrevet
Det kan bare være fordi jeg er oppvokst i hus og er vant til mye plass da. :)

Samme her. Jeg satte veldig pris på, selv nå når jeg er voksen, å ha et stort eget rom (alle jeg kjente hadde knøtt av rom) og god plass i huset (broren min kunne f.eks. ha et eget rom bare til modelljernbanen sin), og det var så gøy når alle ungene i gata lekte i hagene og koste oss. Trær å klatre i, mange steder å gjemme seg i, lekehus, sandkasse og husker. For ikke å snakke om grillkvelder, og vi spilte crocket og petanque/boccia i hagen, vi bygde store snøhytter om vinteren og laget akebakke i hagen. Plukke rips, bringebær, rabarbra... *mimre mimre* Akkurat dette vil jeg gi mine barn også (og meg selv selvsagt).

Skrevet

leilighet her.. fordi det var det vi hadde nok penger til da vi tok opp lån.

(dyrt her i lillestrøm område)

etterhvert kommer vi nok til å flytte til rekkehus/tomannsbolig/enebolig..

men ikke noe hast.. er fint plass til et barn i leiligheten vår nå.

Er oppvokst på en gård og savner plassen som vi hadde i et stort hus og masse lekeplass.. (men all jobben med det blir ikke savnet,, ikke at jeg gjorde så mye da,.. klippet plenen en gang i uka og dett var vel dett trur jeg)

Skrevet

Jeg bor i rekkehus nå, og vil ikke bo i leilighet. Er selv oppvokst i blokk og ønsker ikke at mine (fremtidige) barn skal det. Vil helst ha enebolig.

Skrevet

Leilighet.

Jeg trenger ikke enebolig foreløpig, men skal nok ha det med tiden.

Rekkehus o.l. er ikke aktuelt

Skrevet

Vi bor i enebolig vi ønsker å ha litt plass rundt oss. Huset er ikke så stort, men vi elsker utsikten og beliggenheten. Har stor usjenert fjelltomt med utsikt over sjøen og innseilingen til en by.. Masse barn i nærområdet som frøkna kan leke med.

Skrevet

Vi bor i enebolig og stortrives! Kjøpte hus først og fremst fordi leilighetene ikke var så mye billigere,og særlig med tanke på fellesgjeld osv. Og her som eiendomsskatten og de kommunale avgiftene enda er veldig lave, lønte det seg rett og slett å kjøpe hus.

Har ikke angret et sekund! Stor hage og frihet til å gjøre så og si hva vi vil!

Skrevet

Har lyst på enebolig men bor i kollektiv. Satser på å spare opp endel frem til sommeren og så se om vi finner noe eget da.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...