Gå til innhold

BØR JEG SI OPP JOBBEN MIN?


Gjest Anonymous

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg sliter litt på jobben for tiden. Føler at jeg ikke kommer noen vei og blir plassert der det passer seg (dvs. sjefen) og får arbeidoppgaver som ikke har noe med jobben å gjøre.

Dette gjør meg sur og irritert, noe som går ut over mine nærmeste. Jeg blir sliten og utmattet etter jobb og orker ikke å gjøre noe som helst.

Det bør jo nevnes at jeg har jobbet på samme sted i flere år og har prioder da jeg stortrives, men nedturene kommer oftere og oftere. Klarer ikke å komme gjennom med meningene mine, de blir glemt etter kort tid.

Jeg er også avhengig av å ha en inntekt pga leilighetskjøp og diverse andre lån. Er redd for å stå uten arbeid hvis jeg sier opp.

Jeg har sagt i fra på jobben flere ganger, men kommer ingen vei. Har nok for lett for å si ja.

Bør jeg si opp jobben min? Er det stor fare for at jeg ikke får jobb etterpå? Lenge siden sist jeg søkte jobb nå og jeg har ikke oversikt over arbeismarkedet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ikke si opp jobben din før du har funnet en ny! blir det så ille at du ikke klarer å være der, må du heller sykmelde deg. husk at hvis du sier opp selv går det minst to måneder før du får dagpenger, så med mindre du har oppsparte midler å tære på, kan det bli TEMMELIG magert å stå uten jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kan det ikke bli litt tøft å si søke jobb med 3 mnd oppsigelstid da? Har på følelsen at alle som lyser ut sillinger trenger folk straks...

Og å sykmelde meg er ikke helt min stil. Synes vel at det er litt for lettvint å velge den løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg trodde det var bra å være i arbeid når man søker jobb, for å på en måte vise at man har en stabil livssituasjon og at man VIL jobbe, men det har gått opp for meg at det er som noen nevnte tidligere her ja, du får ikke ny jobb hvis du ikke kan begynne STRAKS.

Har vist seg flere ganger både for meg og andre jeg kjenner at det iblant lønner seg å ta en sjanse, og heller innstille seg på å ta nesten hvilken som helst jobb (uten oppsigelsestid) i påvente av å finne jobben man virkelig leter etter.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Akkurat nå føler jeg at jeg kunne begynt i kassa på Rimi... istedet for å jobbe der jeg gjør. Ikke det at kassa på Rimi er noe dårlig sted å jobbe altså. Føler bare at jeg trenger å løsrive meg fra denne plassen.

Lar det synke frem mot den første jeg. Hvis jeg sier opp nå er det jo nesten 4 mnd til jeg kan gå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hvilken jobb du har. Hvis du jobber i noen av de bransjene som sliter med nedgangstider bør du få deg en ny jobb før du sier opp den gamle.

Tro meg, det er kjempevanskelig å få seg jobb for tiden! Jeg har lett siden i august i fjor. Jeg er nyutdannet og har ikke så mye erfaring, så det er nok en grunn til at jeg sliter.

Siden du har jobbet en stund i bedriften har du jo erfaring og stiller sterkt i en jobbsøke-situasjon. Dessuten er de fleste klar over at man har oppsigelsestid og tar dette med i betrakningen når de vil ha folk strakt. Er du rette personen for dem godtar de at du har oppsigelsestid.

Jeg anbefaler deg å søke kontinuerlig på jobber som virker interessante for deg. Nå foregår nesten all jobbsøking over internett, så man bruker ikke så mye tid på det hvis man har en standardmal på søknad og CV liggende klar.

Stikk innom denne siden og se hvor du kan finne ledige jobber.

Det skader jo ikke å søke. Hvis det bedrer seg på jobben sier du bare nei takk hvis du får et jobbtilbud eller skal på intervju.

Lykke til!

_________________

¤CEL¤1212[ Dette Innlegg er endret av: CEL. den 2002-03-12 13:38 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Hei,

jeg er havnet i samme hengemyr som deg og sliter med å få dagene til å gå rundt. Evig dårlig samvittighet for det jeg ikke får gjort på jobben og det jeg ikke orker gjøre hjemme. Mister mitt sosiale liv, sexliv. Bjeffer til familien og blir helt på gråten av anger etterpå. Har på følelsen at jeg kommer til å bryte ut i gråt når som helst på jobben. Jeg synes heller ikke det er bare, bare å gå å sykmelde seg. Har aldri vært noe særlig hos lege og føler meg litt teit og "hypokonder" hvis jeg skal sykmelde meg fordi man sliter på jobben, jobben ikke passer deg eller lignende. Har på følelsen at man da vil få et stygt blikk av legen og skjerp deg og kom deg på jobb!

Men jeg har faktisk sagt opp!!! Alle rådet meg til å vente til jeg fikken ny, men jeg tar sjangsen. Søker aktivt mens oppsigelsestiden løper. Har i dag en god jobb og godt betalt (er også avhengig av lønn pga huslån og slike ting). Men i aller, aller ytterste konsekvens så må det være mulig å finne et eller annet man kan gjøre til man finner den jobben man har lyst på. Jobber heller i butikk, vasker, passer unger, dyr også videre mens jeg da søker videre. Og sparer så mye som mulig de tre måndene som oppsigelsen går i aller verste fall med tanke på ny jobb.

Mistet oversikt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kassa på rimi er faktisk en skikkelig drittjobb. holder du på lenge nok er du nærmest garantert å få belastningsskade i ryggen, fordi jobben innebærer å løfte et tonn i timen! jeg kødder ikke. mye hyggelige folk, det skal være sagt, men mange kjipe også. det er du som sitter i kassa som får kjeft fordi prisene er høye, posene koster penger, vareutvalget ikke faller i kundens smak, at du ikke har gått på kurs og lært om de nye varene... you name it.

ja, jeg jobber selvfølgelig på rimi, og ALLE som har full stilling på min arbeidsplass er minst 50% sykmeldt pga ryggplager. så det kan jeg bare ikke anbefale...

og det er sånn at de fleste arbeidsgivere regner deg som en mer attraktiv arbeidstaker hvis du har en jobb når du søker om en ny. de lurer liksom på hva som er galt med deg når du ikke er i jobb, det er iallefall min oppfatning.

arbeidsmarkedet er dårligere nå enn det har vært på årevis, flere ledige, færre jobber. så undersøk i hverfall hvordan det står til med ledige jobber i din bransje før du hopper uti med begge beina. begynn å søke på jobber først og se om du får noen tilbud - kanskje må du si noen fra deg pga oppsigelsestid, men da vet du iallefall hvor landet ligger og om det er 'trygt' for noen med dine kvalifikasjoner å si opp uten å ha noe annet å gå til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt på å melde deg for et vikarbyrå? Det trenger ikke å være så ustbilt og kortvarig som mange tror. Jeg har hatt flere langvarig oppdrag og har nå en fast lederstilling som jeg vet jeg aldri hadde fått uten de kontaktene og utfordringene byrået har gitt meg.

I et byrå vil andre hjelpe til med å finne noe som passer for deg, og kontakte deg når noe er aktuelt (utrolig behagelig!). Du kan selv definere om du vil ha et langt oppdrag, og om du vil ha fast jobb etterpå. Mange oppdrag har mulighet for fast ansettelse etter ca 6 mnd. Det fine er at etter noen måneder har du et fint grunnlag til å vite om dette et et sted du ønsker å jobbe permanent.

Jeg vet at flere ikke har udelte positive erfaringer med å jobbe for vikarbyrå ( og ikke alle byrå er like gode), og opplever at å få det første oppdraget kan ta noe tid. Men jeg har utrolig posistive erfaringer. Det viktigste er at du sier hva du er ute etter, tør å si det du mener, og at du gjør en god jobb!

_________________

vinke.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Rødtopp den 2002-03-12 22:21 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEI icon_smile.gif

Ikke noe kjekk situasjon du har!

Du sier du har vært i samme jobb lenge, så kanskje det hadde vært en ide å søke en ny jobb?

Det er jo klare signaler du får når du føler du er i en hengemyr.

Det er jo avhengig av om det er lett å få seg en ny jobb innenfor yrket ditt..

Eller hva med å gjøre noe helt annet???

Uansett så er det ikke dumt å gå til legen din å fortelle hvordan du har det. Kanskej en ukes sykemelding kan gi deg tid til å tenke over tingene?

Bedre med en ukes sykemelding, enn at du skal gå på jobb til du "stuper" å risikere å bli sykemeldt i et halvt år....

Jeg ville tatt kroppens signaler på alvor, hvis jeg var deg. Alle er vi lei av jobben, men ikke over så lang tid og på den måten du har det nå. Dette må jo gå utover fritiden din, hvis det er sånn at du gruer deg til å gå på jobben neste dag..

Lykke til!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg er ikke sikekr på hva jeg skal gjøre. kanskje er ikke gresset grønnere på den andre siden, men jeg føler liksom at jeg gror litt fast der jeg er nå.

Jeg har egentlig ikke utdannelse utenom videregående og har jobbet meg oppover. Vil si at jeg er ganske lettlært og interessert i alt (nyskjerrig), men jeg kunen tenke meg å jobbe med noe mer kreativt.

Problemet er at jeg aldri får meg til å si opp den jobben jeg har. Men jeg skal se meg litt om. Hvis jeg får en jobb jeg virkelig vil ha er det kanskje lettere å levere oppsigelsen også...?

Sykmelding er ikke noe for meg. Hvis jeg ikke er syk så skal jeg ikke la noen tro det heller. Faktisk har jeg aldri vært sykmeldt og er vel ganske sterk psykisk også. Dette er ikke noe som gir meg store depresjoner. Men det er veldig viktig for meg å trives på jobben.. og det er det så som så med for tiden.

Takker for alle gode råd!

Tar gjerne i mot flere også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Du har så rett i at det er viktig å trives på jobben! Vi er der så mange timer for dagen at det blir viktig å trives icon_smile.gif

Du har jo et ypperlig utgangspunkt når du har lett for å lære, og kunne tenkt deg noe mer kreativt å jobbe med. Det kan jo være mye det.

Jeg ville satt meg ned og tenkt over hvasom kunne vært interessant.

Kanskje du kan bestille en yrkesveiledertime hos Aetat. De kan kanskje fortelle om jobber du ikke ante eksisterte, og om hvor lett det er å få jobb i disse yrkene, og om du trenger utdannelse/kurs 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Har de sånne timer? Det visste jeg ikke... Det er faktisk 8 år siden jeg var arbeidsledig sist. Har hatt flere jobber etter det, men har egentlig ikke hatt problemer med å få jobb.

Jeg blir bare litt nervøs når jeg tenker på at jeg kan ende opp som arbeidsledig. Det værste jeg vet er folk som snylter på skattepengene mine og jeg hadde følt meg sånn hvis jeg hadde møtt opp på et arbeids/sosialkontor og bedt om penger. Det er altfor mye som står på spill.

Tror nok at jeg skal slenge inn noen søknader og se om jeg får napp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Anonym.

Du har jobbet lenge i samme bedrift og begynner å gå litt lei skjønner jeg. Kanskje mer enn litt lei!

For det første synes jeg du skal følge anbefalingene om å søke nye jobber mens du har den jobben du har nå. En ny arbeidsgiver venter på deg i tre måneder når det er deg de vil ha. Dessuten kan du jo spørre om å få avkortet oppsigelsestiden? Mange bedrifter er positive til dette så lenge de får noen andre til å ta over arbeidsoppgavene.

Men FØR du begynner å søke på nye jobber så anbefaler jeg deg å tenkte igjennom følgende:

Hva er egentlig galt med den jobben/arbeidsmiljøet jeg har i dag?

Hva skal være anderledes i den nye jobben for at jeg skal trives bedre?

Det er viktig å tenkte nøye igjennom hvorfor du er sliten og lei nå. Ved å vite konkret hva du ønsker anderledes så er det lettere å få en jobb du trives med i lengden. Kanskje du også konkluderer med at du trives der hvor du er?

Lykke til videre Anonym!

icon_smile.gif Litago

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Takk for svar!

Jeg får nok ikke avkortet oppsigelsestiden min, det er jeg ganske sikker på. Sykemelding er uaktuelt og jeg regner med at en evt. ny arbeidsgiver ikke ville sett positivt på dette.

Vikarbyrå er en mulighet. En annen er å lage seg en jobb inntil videre. Jeg kunne jo sikkert fått en sommerjobb et sted. Ellers får man vel lage seg sin egen jobb da. Har mine ideer der også.

Jeg har nok tenkt gjennom hva jeg er misfornøyd med og har konkludert med at disse tingene er umulig å få til der jeg jobber. Jobben min er ganske variert og det er mange av oppgavene jeg liker (tunge løft er også vanlig, men dette er ikke noe problem). Men det er helheten som blir for tøff for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...