Gå til innhold

Hva blir den Russiske Diktatorens skjebne?

TorB

Anbefalte innlegg

Russlands nye Tsar.

I etterkant av at den russiske Diktatoren`s soldater gikk til angrep på sitt demokratiske naboland Ukraina, har det kommet utallige artikler, innlegg, og kommentarer om krigen. Det har nærmest blitt et kappløp om hvem som får æren av å komme på trykk i landets medier der de konkurrerer om formidling av informasjon om krigen, spådommer om militær strategi, utfallet av krigen,analyser av diktatoren`s psyke, hva om, hva hvis, o.s.v.

Jeg er ikke såkalt «ekspert» på Russisk politikk, men jeg har fulgt den Russiske Diktatoren siden den dag han kom til makten og vil  benytte anledningen til å ytre min mening om det tragiske som utspiller seg i Ukraina.

Vladimir Vladimirovich Putin ble som de fleste vet født i 1952 St Petersburg. Han kom fra fattige kår og vokste opp i en statlig eid fellesleilighet som han og hans foreldre delte med en jødisk familie.

Hans foreldre opplevde annen verdenskrig og beleiringen av hjembyen St Petersburg, og fikk virkelig kjenne på krigens brutalitet.                                                                                                                                                                                                          Så Vladimir Putin vet så inderlig godt hva krig og vold innebærer.

Da er det kanskje et paradoks at han ble en diktator som styrer med jernhånd og ikke oppfører seg ulikt den tyske diktatoren under annen verdenskrig.

Nå skrives det så mangt om både Vladimir Putin og om krigen i Ukraina.

Mange ulike meninger og analyser blir skrevet om Vladimir Putin og spådommer om krigens utfall, retorikk og taktikk.

Min konklusjon er at Putin er ved sine fulle fem, han er verken gal, eller irrasjonell. Etter min mening er han en falsk og egoistisk sadist som likevel handler på en rasjonell og kalkulerende måte.

Han er etter min mening en feig "rotte" som aldri kommer til å kapitulere frivillig.

Men det virker som om han har blitt en anelse paranoid og usikker der han holder møter med sine nærmeste medarbeidere i Kreml rundt oppsiktsvekkende lange bord.

For i tillegg til at utallige Ukrainere lider på grunn av Diktatorens barbariske krig, går dette også utover uskyldige Russere som ikke sympatiserer med hans handlinger

Som de fleste er klar over, har han mangt og mye på samvittigheten. Han er ansvarlig for den hensynsløse, rå og brutale maktbruken under krigen mot Tsjetsjenia, den feilslåtte, udugelige, og katastrofale "redningsoperasjonen" i Dubrovka teateret i Moskva der 129 uskyldige russere ble gasset i hel av Putins soldater. Og ikke minst den like så udugelige, feilslåtte, katastrofale "redningsoperasjonen" mot barneskolen i Beslan, der over 300 ble drept, minst halvparten av dem var barn. Som kjent gikk han også til krig mot Georgia i 2008 og invaderte Ukrainske Krim i 2014.

Det å kvitte seg med sine egne borgere kun av den enkle grunn at de har et annet politisk syn, eller på grunn av kritiske røster imot hans styresett burde for lengst fått verdens politiske ledere til å våkne. Vi kan eksempelvis nevne journalister som Anna Politkovskaja, Dmitry Kholodov, Aleksandr Litvinenko, Igor Domnikov, Ilyas Shurpaev, Yuri Shebalkin, Konstantin Borovko, Leonid Etkind, for å nevne noen.

Selv om det ikke kan sies med sikkerhet at den Russiske Diktatoren er ansvarlig i alle sakene, mistenkes han for å være involvert i de fleste tilfeller. I mange av tilfellene er gjerningsmennene blitt ofret med lange fengselsstraffer for å verne om den skruppelløse Diktatoren.

Totalt er summen av journalister som har kritisert Diktatorens styresett og handlinger, og som har blitt tatt av dage ca. 145 personer.

Mange var journalister for frie uavhengige (nå stengte) TV kanaler, aviser, og sosiale mediekanaler. For ikke å glemme andre politiske motstandere som enten har blitt forgiftet, eller fengslet.

Som for eksempel Sergeij Skripal og datteren, Viktor Jusjtsjenko, Aleksei Navalnyj, Mikhail Khodorkovskij, osv. I tillegg kommer alle de som deltar i demokratiske protester og som blir fengslet.

Et av det mest fatale er etter min mening mordet på den lovende og fremstående opposisjonslederen og partilederen Boris Nemtsov.

Partikollegaen til Aleksei Navalneyj ble dessverre skutt da han gikk over en bro i Moskva. Etter min mening er han uten tvil den mest lovende politikeren som har eksistert i Russland.

Det er ufattelig tragisk både for Russland og resten av verden at han dessverre ble tatt av dage.

Det som forundrer meg mest, er hvorfor han kunne gjøre en så katastrofal feil som å invadere sitt naboland Ukraina? Kanskje Vladimir Putin ikke er så smart? Fordi han burde forstått at det å gå til krig mot sitt naboland ville utløse en enorm samlet motstand og fordømmelse fra nesten hele verden. Det er ikke tvil om at han har gjort sin største feil. Og det er forundrende at han ikke forutså dette på forhånd. Man kan skylde på så mangt. At han ikke hadde regnet med så stor motstand fra Ukrainerne basert på hans tidligere uanstrengte invasjon av Krim halvøya? At han ikke hadde regnet med den store motstanden og fordømmelsen fra den vestlige verden? Men uansett mener jeg at det er total mangel på dømmekraft og virkelighetsoppfatning.

Kanskje er han ikke smartere enn sin likesinnede nikkedukke Ramzan Kadyrov, som etter det jeg har hørt avsluttet sin skolegang etter 4 klasse og som verken kan lese, eller skrive.

Vladimir Putin er styrt av sin egen politiske overbevisning om å gjenopprette deler av det som en gang var det store Sovjet og å styrke russisk makt utenriks. Det han frykter mest er demokrati og spesielt i tidligere sovjetstater. Han frykter smitteeffekten det kan medføre på tvers av landegrensene, noe som vil være truende mot hans maktposisjon. Derfor har han satt i gang denne katastrofalt tragiske krigen mot sitt naboland og sitt broderfolk i Ukraina.

Men krigen er ikke bare tragisk for landet som blir angrepet. Omtrent hele verden blir påvirket av det som skjer nå. Og spesielt gjelder dette innbyggerne i Russland. De blir isolert fra alle kanter.

De blir satt som gisler i eget land der de blir utsatt for alt det grusomme som både vesten og diktatoren Putin påfører dem. Mange er redde. Spesielt de som er imot krigen. De er redde for at andre skal sladre på dem. De er redd for å bli fengslet på grunn av sitt politiske syn og ståsted. Mange rømmer til andre naboland som f.eks. Georgia. Men også mange rømmer til sine slektninger i vestlige land. Problemet nå er at de fleste rutene ut av landet er sperret på grunn av bl.a. flyforbud som både er innført av Russland og vesten. Det gjør at innbyggerne nå er fanger i sitt eget land ute av stand til å flykte. Økonomiske sanksjoner fører til svært høye priser og avbrutt import av handelsvarer som følge av sanksjoner og fører til mangel på nødvendige medisiner og produkter som innbyggerne er avhengige av. Nedstenging av sosiale medier, munnkurv, osv. gjør livet svært vanskelig for innbyggerne.

Livet til Russlands innbyggere er allerede blitt et mareritt og blir verre for hver dag krigen pågår.

Jeg vil understreke min sterkeste sympati for Ukrainere som er den angrepne og derav uskyldige part i krigen. Men jeg kan likevel ikke la være å sympatisere med alle uskyldige mennesker som blir berørt av det som nå skjer i Ukraina.

(Diktatorens drøm)

1590545456_DiktatorPutin....jpg.35a36e05e36b513824f922bef76a93fa.jpg

The Moscow Times

Det var nok ikke dette den russiske diktatoren hadde sett for seg. Hans ønske om å utvide sin stormakt og samtidig fjerne truende demokratiske styresett samt å hindre Nato sine muligheter for utvidelser i øst, viser seg å være en stor feilvurdering. Diktatoren er blindet av sin egen stormannspolitikk, sine egne politiske mål og ambisjoner. Han bruker de virkemidler og verktøy han kan for å kvele all opposisjon, kontrollere media, begrenser ytringsfrihet, og bruker skremselspropaganda for å tøye sine innbyggere. Det er den klassiske opptreden som kjennetegner en diktator.

Mange husker nok sikkert  det enorme palasset «Putins palass» som han fikk bygget ved Svartehavet.  Da opposisjonpolitikeren Aleksei Navalnyj avslørte hemmeligheten rundt Putins palass, hevdet Putin hardnakket at det ikke var hans. Etterpå serverte en av Putins nærmeste oligarker løgnen om at han sto for byggingen av palasset som etter sigende skulle bli til et hotell. Putins palass minner oss om de enorme palassene som ble bygget for Tsarene i Russland. Det inngjerdede området rundt palasset er på utrolige 70 000 mål. Og det har egen enorm vingård som produserer Putins vin.   Dette kjennetegner også den russisk diktatorens ønske om å bli Russlands Nye Tsar.                                                                                             

Det som er så trist er at han totalt overser de smerter og lidelser han påfører både Ukrainere og sine egne innbyggere.

Men han burde forstå at han har gjort den ultimate feilvurdering. For han har etter min mening ingen retrettmuligheter. Dette vil aldri bli glemt. Ukrainere vil huske dette i generasjoner fremover.

Sannheten vil komme for en dag også for Russlands innbyggere og de vil til slutt innse diktatorens store feilslag. En hel verden forstår nå Vladimir Putin`s sanne ansikt. Det gjør også hans venner i Kreml og oligarker som nå mister milliarder av sin kapital som følge av vestens sanksjoner. Da får vi bare håpe at også de vender seg imot diktatoren, og at han etter hvert blir avsatt og arrestert.

Og vesten vil nok heller ikke glemme. Vladimir Putin har slått i hel alle muligheter for fortsatt godt samarbeid med Vestlige land.

Hans ønske om å bli enehersker i et enda større Russland og hans drøm om å bli tilbedt som Russlands nye Tsar er knust. Hans drøm om en replika Putin statue i hver eneste Russiske storby er over. Hans ettermæle blir i stedet "Rotta" som han gladelig skal få en oppblåsbar statue av. Så kan han og hans støttespillere tolke det som de vil. 

(Diktatorens ettermæle)

Rat.jpg.e377a300ba4d152062ef1f13eb7f5e7b.jpg

(Wikipedia)

Russlands innbyggere vil også etter hvert vende seg imot han og jeg håper og tror hans dager som Diktator for det Russiske folk snart er talte.

Vi får bare håpe og be for at det skjer snarest mulig, slik at de menneskelige tap og lidelser i begge land blir mest mulig begrenset.

Heia Ukraina!

Endret av TorB
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han kan godt falle dø om nå, men jeg kommer til å ha like dårlig råd uansett hva som skjer i verden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper også at dette er et vendepunkt. Det vil avhenge av hva som skjer i Russland fremover. Det er vanskelig å spå. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Føles egentlig ikke som der fins noen rettferdighet lenger, og at alt av avtaler og lovnader som ble gjort etter 2. verdenskrig har vært fullstendig bortkastet pga av Russland. 

Jeg håper på endringer i Russland, men helt ærlig ser jeg ikke for meg at det skjer særlig mye der før generasjon 60+ har vandret heden om en 20-30 år. Og samme om der skjer endringer eller ikke, tror jeg verden skal være svært forsiktig med å vise Russland tillitt i både nær og fjern fremtid og satse på å bygge opp et forsvar som tåler et russisk angrep hver dag i uken, i alle land. 

Endret av Trampstamped
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...