Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2005 #1 Skrevet 30. oktober 2005 Altså, jeg leste i et annet forum, husker ikke hvilket, at det var omtrent krise at ettåringen hennes ikke spiste selv.. Er det tilfelle?? at ettåringer spiser selv? I såfall er min unge skikkelig treig. Hun har ikke fått prøve å spise alene engang. Min datter får grøt om moringen, en flaske lettmelk midt på dagen, så et middagsglass og melk til kvelds. Innimelom får hun brødskive, frukt og fruktpure i tilegg til dette. Gir jeg henne for lite mat, eller virker det ok? Jeg er også litt i tvil på hva jeg kan gi henne. Har gitt henne brødskive med leverpostei, ost eller smør. Eller så har jeg begynt så smått å gi henne noe av det vi spiser til middag, men det er enda på smakestadiet. Hun har ikke begynt å reise seg enda, og hun har heller ikke satt seg opp. Er hun treg? Hun har akkurat fylt et år...
monja Skrevet 30. oktober 2005 #2 Skrevet 30. oktober 2005 Unger er veldig ulike da. Gutten min er snart 14 mnd, og han spiser brødskive i "terninger" selv. Men skje har han ikke prøvd så mye enda. Han spiser stort sett det vi spiser til middag, men han får uansett poteter og grønnsaker til middag, av og til middag på glass. Både kjøtt og fisk. På brødskiva får han prim, leverpostei, hvitost, banan. Han spiser ellers frukt, youghurt og noen fruktpureer på glass. Det varierer veldig hvor mye han spiser, men som regel ser det nogenlunde sånn ut: Frokost: 1 brødskive med pålegg Vann til drikke Lunsj: 1 brødskive med pålegg Melk til drikke Mellommåltid: frukt eller yoghurt Vann til drikke Middag: Det vi spiser (iallefall grønnsaker og potet) eller middagsglass Vann til drikke Kvelds: Enten middag eller grøt (gjerne i helgen for da har vi middag tidligere enn i ukedagene) Melk til drikke Så lenge jenta di virker glad og fornøyd kan jeg tenke meg til at hun er akkurat det og da trenger du ikke å bekymre deg eller forandre noe med maten. At hun ikke har reist seg enda eller setter seg opp tror jeg heller ikke du skal bekymre deg for. Men du kan jo ta det opp på 15 mnd kontrollen om hun ikke har gjort det til da?
Gjest Gjesta Skrevet 30. oktober 2005 #3 Skrevet 30. oktober 2005 Hun har ikke fått prøve å spise alene engang. ← Ikke rart at en unge som ikke får lov å prøve ikke klarer. Du kan trygt la henne prøve. Hun har ikke begynt å reise seg enda, og hun har heller ikke satt seg opp. Er hun treg? Hun har akkurat fylt et år... ← Hun kommer ikke til å reise seg før hun har klart å sette seg opp, og det skulle hun ha begynt å prøve på for lenge siden. Jeg ville tatt opp dette med helsesøster på neste kontroll. Jeg synes det er rart at ikke helsesøster eller lege har reagert på dette for lenge siden.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2005 #4 Skrevet 30. oktober 2005 Jeg har selv to barn og de begynte begge to å spise skive når de var rundt 8 mnd.. De satt rundt 7 mnd, og gikk rundt 13-14 mnd. De er ikke spesielt raske akkurat.. Jeg reagerer på at barnet ditt ikke har fått prøve å spise selv.. Det blir mye GRISING i begynnelsen, men la for all del barnet få lov til å grise. De sier at de som griser mye når de er små blir flinke til å spise fint når de blir større. Et barn på et år er ikke lengre en baby som kun skal ha grøt og melk.. De trenger middag med biter i (du kan gjerne la barnet få maten dere spiser - bare mos den litt - la det være litt biter). Regner med at barnet har fått tenner? De skal brukes!! La barnet få skriver til alle normale brødmåltider.. Snakk med helsesøster.
Gjest Pecado Skrevet 30. oktober 2005 #5 Skrevet 30. oktober 2005 Mitt barn begynte å spise "sammenklappete" skiver selv når han var 8 mnd. Når han var 16 mnd begynte han å spise middag selv med assistanse fra meg. Men hva som er normalt vet ikke jeg.
14062003 Skrevet 30. oktober 2005 #6 Skrevet 30. oktober 2005 Her fikk gullet prøve å spise selv ganske kort tid etter at brød ble innført som mat. Og det ble det i 7mnd alder. Det er et klin uten like, så å bake godt brød selv er greit, for da kan man slippe pålegget (kanskje)... Synes det er litt seint at dere ikke har kommet lenger enn til smakestadiet hva deres middag angår. I alle fall om dere spiser sammen. Vi har vært litt restriktive med å spise selv, men bare vi slapp oss løs, så gjorde gullet det samme! Ettåringen her er ikke videre rask i utviklingen, men har lenge vist ønske om å spise selv. Og han får eget bestikk å kline med - samtidig som vi må mate ham for å få i ham næring. Noen dager spiser han så og si helt selv, andre dager må han mates mer. Synes ikke det høres ut som om du gir ettåringen din så mye mat heller. Vi har en som spiser lite (i forhold til de vi sammenlikner oss med), og gir en del mer. Grøt av 3/4dl pulver på morgenen. 1 yoghurt, 1 brødskive 200ml melk til lunsj. En god barneporsjon middag (dog knapt halvt glass om vi gir det). Grøt av 1/2 dl pulver og 100-200ml melk på kvelden.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2005 #7 Skrevet 30. oktober 2005 Jobber med barn og vil si at en ettåring som ikke spiser selv er noe å bekymre meg over. Det er jo selvsagt viktig at de får prøve, og det er de absolutt stor nok til når de er ett år!! En ettåring som ikke setter seg opp selv, ikke sitter stødig hadde jeg kanskje begynt å observere litt ekstra, spørt om råd i barnehage, helsesøster, men det trenger ikke være noe mer alvorlig enn at barnet er litt sen. Et godt råd mot grising på gulv; på IKEA selger de stive, store, gjennomsiktige plastunderlag til å ha under kontorstol, helt ypperlig under barnestolen på kjøkkenet!!
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2005 #8 Skrevet 30. oktober 2005 Altså, jeg leste i et annet forum, husker ikke hvilket, at det var omtrent krise at ettåringen hennes ikke spiste selv.. Er det tilfelle?? at ettåringer spiser selv? I såfall er min unge skikkelig treig. Hun har ikke fått prøve å spise alene engang. Min datter får grøt om moringen, en flaske lettmelk midt på dagen, så et middagsglass og melk til kvelds. Innimelom får hun brødskive, frukt og fruktpure i tilegg til dette. Gir jeg henne for lite mat, eller virker det ok? Jeg er også litt i tvil på hva jeg kan gi henne. Har gitt henne brødskive med leverpostei, ost eller smør. Eller så har jeg begynt så smått å gi henne noe av det vi spiser til middag, men det er enda på smakestadiet. Hun har ikke begynt å reise seg enda, og hun har heller ikke satt seg opp. Er hun treg? Hun har akkurat fylt et år... ← En ettåring vil trenge hjelp til spising,men jeg har latt mine unger grise. Dvs. de har fått sitte med skje i grøten, skive i hånden osv. Begynte før de var et år. jeg tillot mine barn å grise. Slik lærte de tidlig å spise selv. De spiste da også pent tidligere enn andre barn.
Nanella Skrevet 31. oktober 2005 #9 Skrevet 31. oktober 2005 Snella mi er snart ett år. Hun får brødbiter foran seg og putter i munnen selv, men ellers spiser hun ikke mye selv. Skje har hun ikke fått prøvd seg mye på må jeg innrømme, men hun er ikke så fryktelig interessert i maten heller, må ofte "lure" den i henne mens hun ser på en leke eller lignende. Måltidene her i huset er slik: Frokost: En brødskive, yoghurt og vann- melk litt senere. Lunsj: Melk + frukt eller brødskive eller en liten posjon grøt Middag: Enten ett middagsglass, eller en posjon av det vi spiser som er most. Hun er ikke så glad i middag så er ikke så ofte alt går ned. Vann til maten. Kvelds: En posjon grøt og melk etterpå. Hun klarer ikke å drikke av flaske eller kopp selv enda, men har nå begynt å prøve litt hvertfall. Jeg prøver å slappe av litt når det gjelder maten jeg, hun er aktiv og fornøyd og vokser jevnt og da bekymrer jeg meg ikke. Når det gjelder sitte og reise seg reiste hun seg når hun var 7 mnd. da begynte hun også å krabbe. Hun satte seg opp fra krabbestilling da hun var 8 1/2 mnd. Alle barn er forskjellige og utvikler seg ulikt. Regner med helsestasjonen følger med på hvordan barna utvikler seg og om det er grunn til bekymring. Men som flere har skrevet kan du jo ta dette spesielt opp neste gang du skal på kontroll så får du de til å vurdere dette.
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2005 #10 Skrevet 1. november 2005 Takker for mange svar. Jeg har nå begynt å legge brødskive i biter på en tallerken foran henne, men tallerkenen var mere interessant enn brødskiva, så det gikk ikke så bra, men jeg hadde ikke forventet at det skulle gå bra første gangen heller da. Hun prøver å drikke selv av flaske, men skjønner ikke at hun må løfte den litt slik at det skal komme noe ut. Ellers så satte hun seg nesten opp i går, hun støttet seg litt med den ene armen, så det med sittingen er rett rundt hjørnet tror jeg...
Gjest Pecado Skrevet 1. november 2005 #11 Skrevet 1. november 2005 Prøv å dropp tallerken. Som du sier, ofte er den morsommere enn selve maten. Legg skiva på bordet bare. Værre med middagen det da
Varja Skrevet 1. november 2005 #12 Skrevet 1. november 2005 Vil bare slutte meg til dem som sier at du bare må la henne få lov til å prøve selv! Datteren min begynte å spise selv, hun nektet rett og slett og la meg holde i skjeen. Dette bekymret meg for det så ut som nesten alt havnet i håret og på gulvet og veldig lite i munnen selvom hun prøvde iherdig. Fikk tips om å bruke to skjeer, en som hun spiser med og en jeg spiser med. Det funket godt for oss i begynnelsen for hun fikk ihvertfall i seg endel mat + gleden over å spise selv. Etter kort tid begynte hun å få mere dreis på det. Fortsatt utrolig masse søl, men så ut som hun fikk nok mat inn i munnen også. Funket dårlig med smekke for det kom jo mat over hele henne, så vi begynte å bruke rene tøybleier som ble knyttet sånn som man knytter en serviett rundt halsen slik at armene også ble dekket godt. Litt enklere å vaske disse enn alt tøyet hver gang hun hadde spist. Etter noen måneder gikk det fint å gå over til sånn Babybjørn plastsmekke med skuff. Sjelden maten havner på armene eller i håret nå (hun er 20 måneder) så grisingen går over! Et tips angående drikking. Prøv med sånne avtagbare hanker på tåteflaska. Mye lettere å holde i og tippe melkeflasken riktig da. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2005 #13 Skrevet 1. november 2005 Hei, tror ikke du skal være så veldig bekymra. Alle barn er forskjellig. Selv har jeg en jente på 1,5 år. Hun var nok veldig sein med å spise selv ifølge mange her inne, men de på helsestasjonen syns alt var helt ok. Brød mat ble prøvd introdusert ved ca 7 mnd alder, men var på ingen måte noe suksess. Lille venn klarte rett og slett ikke å tygge bitene og måltidet endte med at noe ble satt fast i halsen, evt. at alt ble spydd opp. Så i samråd med helsesøster fortsatte vi med grøt og fin most middag. Først når ho var ca 1 år var det greit med brød og middag med biter. Nå spiser hun så godt som alt uansett konsistens og spiser greit grøt og middag med skje. Noe gris er det selvfølgelig, men er hun sulten går det veldig greit. Brødskiver spiser hun selv når vi deler de i to. Sette seg opp gjorde hun rundt 11 mnd alder og reiste seg ved sofaen når hun var ca 1 år. Gikk gjorde hun når hun var 16 mnd. Ho var med andre ord ikke blant de tidligste, men utviklingen er likevel helt normal. Det har vi både fått tilbakemelding på fra helsestasjonen og førskolelæreren i barnehagen. Har også fått tilbakemelding om at jenta mi er en lite "apekatt", dvs at hun ofte hermer etter de litt større barna og gjør som de. Dette merket vi blant annet ved at hun ble mye flinkere til å gå når hun begynte i barnehagen. Jenta mi har i perioder spist ganske lite. I begynnelsen ble jeg ganske stressa av det, men nå har jeg lært å ta det mer med ro. Virker ho blid og fornøyd så er det ikke noen grunn til å stresse. Dette er noe som vår helsesøster er helt enig i. Så håper jeg at du tar det litt med ro og ikke tenker så mye på om barnet ditt er "sen" eller ikke. Lykke til og kos deg med jenta di!
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2005 #14 Skrevet 1. november 2005 Altså, jeg leste i et annet forum, husker ikke hvilket, at det var omtrent krise at ettåringen hennes ikke spiste selv.. Er det tilfelle?? at ettåringer spiser selv? I såfall er min unge skikkelig treig. Hun har ikke fått prøve å spise alene engang. Min datter får grøt om moringen, en flaske lettmelk midt på dagen, så et middagsglass og melk til kvelds. Innimelom får hun brødskive, frukt og fruktpure i tilegg til dette. Gir jeg henne for lite mat, eller virker det ok? Jeg er også litt i tvil på hva jeg kan gi henne. Har gitt henne brødskive med leverpostei, ost eller smør. Eller så har jeg begynt så smått å gi henne noe av det vi spiser til middag, men det er enda på smakestadiet. Hun har ikke begynt å reise seg enda, og hun har heller ikke satt seg opp. Er hun treg? Hun har akkurat fylt et år... ← Jeg syns det virker som du gir henne for lite mat ihvertfall, og hun bør få prøve å spise selv.
Gjest forsiktig Skrevet 1. november 2005 #15 Skrevet 1. november 2005 Ikke rart at en unge som ikke får lov å prøve ikke klarer. Du kan trygt la henne prøve. Hun kommer ikke til å reise seg før hun har klart å sette seg opp, og det skulle hun ha begynt å prøve på for lenge siden. Jeg ville tatt opp dette med helsesøster på neste kontroll. Jeg synes det er rart at ikke helsesøster eller lege har reagert på dette for lenge siden. ← Min venninnes datter akte seg rundt på rumpa helt fram til hun var 18 mnd. uten tegn på å reise seg opp noe sted. Plutselig helt uten videre reiste hun seg opp en dag, og i løpet av en ukes tid vandret hun avgårde. Søsteren hennes gikk før hun ble året. Så det med å reise seg opp sent eller tidlig er ganske så individuelt fra barn til barn, også søsken imellom uten at det trenger å være noe galt med barnet.
14062003 Skrevet 1. november 2005 #16 Skrevet 1. november 2005 Så fint at du prøver å la henne spise selv! Men ikke forvent at hun skjønner tegninga med en gang. Hjelp henne litt på veien... Og det med flaske/kopp, så har vårt gull først skjønt det nå siste måneden. Han er 14 mnd nå altså. Han har kunnet ligge og drikke (holde flaska selv), men ikke sitte/stå. Vi har prøvd og latt ham gå rundt å sutte på flaska (uten at han har fått i seg noe) og plutselig en dag skjønte han hva som måtte til. Nå elsker han å gå rundt og drikke...
Gjest Gjest Skrevet 1. november 2005 #17 Skrevet 1. november 2005 hun har sånn drikkekopp med håndtak på og holder godt i disse, men foreløpig da så skjønner hun ikke at koppen må litt lenger opp. Men jeg bekymrer meg ikke noe særlig for det. Det som jeg synes er mest vanskelig er at hun ikke sitter enda, for det synes jeg hun burde nå som hun har blitt så stor. Men jeg kan være enig med dere som sier at hun kanskje får litt lite mat, skal gi henne mere fra nå av. Men hun har vært blid og fornøyd da, og god og rund er hun også...
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2005 #18 Skrevet 3. november 2005 Altså, jeg leste i et annet forum, husker ikke hvilket, at det var omtrent krise at ettåringen hennes ikke spiste selv.. Er det tilfelle?? at ettåringer spiser selv? I såfall er min unge skikkelig treig. Hun har ikke fått prøve å spise alene engang. Min datter får grøt om moringen, en flaske lettmelk midt på dagen, så et middagsglass og melk til kvelds. Innimelom får hun brødskive, frukt og fruktpure i tilegg til dette. Gir jeg henne for lite mat, eller virker det ok? Jeg er også litt i tvil på hva jeg kan gi henne. Har gitt henne brødskive med leverpostei, ost eller smør. Eller så har jeg begynt så smått å gi henne noe av det vi spiser til middag, men det er enda på smakestadiet. Hun har ikke begynt å reise seg enda, og hun har heller ikke satt seg opp. Er hun treg? Hun har akkurat fylt et år... ← Ikke unormalt at hun ikke spiser selv, men la henne for all del prøve!! Synes for øvrig at hun får relativt lite mat. Min 1-åring spiser Tidlig frokost: Melk (morsmelk(hvis jeg har tid før jobben), NAN eller tine) Frokost: Grøt (ca 1dl pulver) + vann Lunch: ca2 skiver m/skorpe(bruker det meste som pålegg, men unngår veldig salte ting og veldig seige ting) + vann Middag: Det vi spiser eller glass hvis d vi spiser ikke egner seg Kvelds: Melk(morsmelk) + Grøt (ca 1dl pulver)+ vann + frukt mellom frokost og lunch eller mellom lunch og middag
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2005 #19 Skrevet 3. november 2005 Ikke unormalt at hun ikke spiser selv, men la henne for all del prøve!! Synes for øvrig at hun får relativt lite mat. Min 1-åring spiser Tidlig frokost: Melk (morsmelk(hvis jeg har tid før jobben), NAN eller tine) Frokost: Grøt (ca 1dl pulver) + vann Lunch: ca2 skiver m/skorpe(bruker det meste som pålegg, men unngår veldig salte ting og veldig seige ting) + vann Middag: Det vi spiser eller glass hvis d vi spiser ikke egner seg Kvelds: Melk(morsmelk) + Grøt (ca 1dl pulver)+ vann + frukt mellom frokost og lunch eller mellom lunch og middag ← Den mengden høres mye mer riktig ut!
Gjest Gjest Skrevet 3. november 2005 #20 Skrevet 3. november 2005 Gir henne mere mat nå, men nå vil hun ikke ha grøt lengre. Men det er kanskje normalt at hun blir lei etterhvert. Har pleid å spise en ganske stor porsjon. Som frukt har jeg enten gitt henne banan eller disse fruktmosene, men er det noe annet dere gir? Jeg gir henne bare brød uten skorper, tør ikke gi for store biter, hun har kun to tenner...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå