Gå til innhold

Ringe med telefonkiosk i gamledager, noen som husker om man kunne ringe gratis?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vokste opp i tiden når mobiltelefoner begynte å bli vanlig på slutten av 90 tallet. Vi kunne ringe til folk uten å putte på penger i telefon kiosker, men vi kunne ikke prate med de. Bare hørte at de svarte. Det var sikkert for at folk skulle være sikker på at de fikk kontakt med den de skulle ha tak i før de betalte. Hvis ikke fikk man ikke tilbake pengene. Vi hadde det gøy og ringte til kjente og ukjente uten å betale. Jeg brukte telefonkiosk en del når jeg var liten. Pleide å ringe hjem når jeg var ute å lekte for å spørre om jeg kunne være med venner hjem og slikt. 

Endret av Samsung
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi pleide å tulleringe, automaten brøt alltid etter 30sekunder men vi ringte bare opp igjen🤣 (født i 88)

Anonymkode: 52337...438

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husker vi festa tråd i myntene og dro dem opp og ned i automaten. Da kunne vi ringe i timesvis med de samme myntene. Har tilbrakt mye tid med venninner i telefonboksen. Satt på gulvet og snakka med gutter i mange timer. 
Det var på 80-tallet 

Anonymkode: 60700...c85

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikl på vgs fra 1993 til 1996. Ringte mye fra telefonkiosk og putta alltid på 2 kr og fikk foreldrene mine til å ringe meg opp igjen. Da jeg begynte som lærling i 96 fikk jeg fasttelefon på hybelen 😂

Anonymkode: 12f37...4e0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis man hadde flaks og myntbeholderen var helt full, så kunne man fortsette praten i evigheter.

Jeg fikk fasttelefon i 1982, så dette må være årene før. 

Anonymkode: de26e...b73

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gamledager😂? Disse telefonkioskene fantes helt til begynnelsen av 90 tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En periode brukte jeg en spesifikk telefonkiosk å ringe hjem med, uten penger- Så når mine foreldre hørt den der pip pip pip pip, så visste de det var meg og ringte meg opp i telefonkiosken. Når var mindre var det bølleringing ja. Masse. Super gøy. uff. Ringte samme nummer i årevis...

Hadde personsøker en stund også. Folk sendte meg nummeret sitt så jeg skulle ringe dem.

Moren min, nå fylt 70, bodde i en bygd som ung. Der var det tre i bygda som hadde telefon og oppringing funke sånn: alle tre telefonene ringte. Ringte det en eller to ganger var det ikke til dem, men ringte det en tredje gang... Telefon dingsen hang på veggen og var ca 60 cm lang ,inkl. treboksen og plata bak. Jeg mener 50-60 år siden er ikke såååå lenge.

En onkel av meg hadde en av de der først mobilene. Tror den kostet rund 30 000 da for 35 år siden. batteriet var tung og stort som ett A4 ark. Den bodde i bilen og gaula utover hele nabolaget når ringte og onkel løøøp, he he.

Første mobil kostet en 1 kr  og en kunne kjøpe ringetoner og pikslete bilder å dekorere med. Var masse annonser i blader. Sikkert mange som husker :) 

Det der med reklamen hadde jeg helt glemt. Men så demret det. Herrefred for ett opplegg.

Savner minst: å måtte sitte hjemme å vente på en telefon og at noen faktisk kunne lytte ved å løfte røre et annet sted i huset. Og skrekk og gru: en visste ikke hvem som ringte..

Anonymkode: 6deee...871

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis man hadde flaks og myntbeholderen var helt full, så kunne man fortsette praten i evigheter.

Jeg fikk fasttelefon i 1982, så dette må være årene før. 

Anonymkode: de26e...b73

For mange av de fjortisene som nå dominerer forumet, så er det eldgammet     😂

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Enda mer ekstremt var at så sent som på 80-tallet kunne man stå 2 år i kø for å få installert telefon. Sjekket wikpedia og der stod det at 80 000 stod i kø for å få telefon i 1980. https://no.wikipedia.org/wiki/Telefon

Anonymkode: 9401f...06d

2 år?

Vi ventet 5 år på slutten av 70-tallet og den dagen vi fikk telefon fikk vi også telefonstolpe på tomten (ja vi bodde i en nabokommune til Bergen, langt ute i indre hutaheiti).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stemmer det. Etter klokka 17 kunne man prate så lenge man ville for 2 kroner. Husker en periode jeg lå på sykehus da jeg var rundt 10-12 år. Når jeg fikk besøk av venninner stakk vi ned i kjelleren på sykehuset der det var en telefonautomat litt utenfor "allfarvei" og derfra ringte vi kontakt-telefonen og pratet med halvslibrige menn 😄

Anonymkode: 038ac...cd6

Hahaha... tøfft. 

Husker det var kataloger for alle fylker i de fleste kioskene, og at yrkestittel sto på mange. Vi kunne f.eks. tullringe til en tilfeldig person i Troms, som var fiskeskipper å si ....  " Båten din har gått ned" ... Så la vi på.

Anonymkode: 54356...d75

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Adrenalina1 skrev (2 timer siden):

<Kremt>

Det er 32 år siden 1990. For de som er født etter dette er det der gamle dager, akkurat som 40 og 50 tallet er det for meg som er født på 60-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan stemme for jeg er født i 1990 så det å ringe med telefonkiosk var kanskje først aktuelt på slutten av 90-tallet.

Men er det flere enn deg og meg som husker disse reklame-telefonsamtalene?

TS

Anonymkode: 89e40...eb6

Jeg husker det veldig godt og lærte det av ei venninne på idretten. Man skulle taste et nummer før man slo inn det nummeret man skulle ringe så var det sånn at det kom reklame hver 2 min eller noe.

Jeg tror ikke dette nummeret var så utbredt eller noe som så mange visste om - sikkert derfor det er så få som husker det.

Endret av Marvelous
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Husker vi kunne ringe barn og unges kontakt telefon gratis, fant på masse tulle historier, noen ganger trodde de på oss, andre ganger ikke, var 800 nr. de var gratis 🤣

Anonymkode: f0fee...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reklametelefonen var ikke på telefonisk, men på vanlig fasttelefon.  Jeg hadde det på midten av 90-tallet.

Fra tekefonkiosken kunne vi ringe gratis med noteringsoverføring (ringte sentral, som ringte mottaker ignorerte om de ville godta samtalen), ellervwd hjelp av en spesiell "kode" med gaffelen (som røret hang på).

Anonymkode: f07fe...f4b

Når sluttet man å ringe med noteringsovegføring? Jeg er født på midten av 80-tallet men husker ikke dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det har aldri vært reklamefinansiert telefoni fra telefonkiosker i Norge.

Men i gamle dager var telefonisignalisering "inline"

Hva det betyr, er at de signalene som ble sendt for å styre telefonsentralen, for eksempel tellerskritt (tiden du kunne snakke pr krone) ble sendt over samme kanal som du snakket i. Det gjorde at du kunne ta av røret, sende en haug signaler, og på den måten ringe gratis. Men de var utenfor spekteret  til telefonboksen, så du måtte ha noe som kunne sende dem. 

Men det var ikke mye poeng. På ettermiddag og på kveld innnefor lokalområdet var det bare et tellerskritt, så du kunne ringe LENGE.

Anonymkode: 1d5ca...4ff

Utrolig merkelig å komme med en så bastant påstand. Jo, det var det. Jeg brukte dette masse på telefonen på skolen vår som du måtte bruke penger eller tellerskritt-kort på. Samtalen ble brutt med jevne mellomrom for reklame. Jeg er født i 89 for referanse.

Anonymkode: b1419...2db

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har aldri vært reklamefinansiert telefoni fra telefonkiosker i Norge.

Men i gamle dager var telefonisignalisering "inline"

Hva det betyr, er at de signalene som ble sendt for å styre telefonsentralen, for eksempel tellerskritt (tiden du kunne snakke pr krone) ble sendt over samme kanal som du snakket i. Det gjorde at du kunne ta av røret, sende en haug signaler, og på den måten ringe gratis. Men de var utenfor spekteret  til telefonboksen, så du måtte ha noe som kunne sende dem. 

Men det var ikke mye poeng. På ettermiddag og på kveld innnefor lokalområdet var det bare et tellerskritt, så du kunne ringe LENGE.

Anonymkode: 1d5ca...4ff

Nei det stemmer ikke, reklametelefonen kunne man benytte seg av på telefonkiosker også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Marvelous skrev (1 minutt siden):

Når sluttet man å ringe med noteringsovegføring? Jeg er født på midten av 80-tallet men husker ikke dette.

Gjorde det på 90 tallet, sent på 90 tallet. Kødda med ei jeg hadde blitt uvenn med, utrolig artig, de måtte betale samtalen også 😅

Anonymkode: f0fee...39f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Adrenalina1 skrev (2 timer siden):

Pluss på noen år, jeg er født i 88 og brukte flittig telefonkiosker til tulleringing på slutten av 90-tallet.

Anonymkode: 52337...438

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet hvilket firma det var som stod bak denne reklametelefonen? Og hvordan vi fikk vite om dette nummeret? Jeg fikk det som sagt av ei venninne som igjen hadde fått det av en annen, men det virker ikke som om noen vet hvor dette stammet fra😂😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Et signal på 2600 hertz med en bluebox pleide å gjøre susen.

Anonymkode: 1e946...9bb

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...