Gå til innhold

Ringe med telefonkiosk i gamledager, noen som husker om man kunne ringe gratis?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg var barn fantes det telefonkiosker. Jeg mener å huske at vi kunne ringe gratis fra disse om man tastet noen ekstra taster. Telefonsamtalene var gratis mot av man hadde reklamepause i telefonen. Noen som vet om jeg husker riktig?

Anonymkode: 89e40...eb6

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat det husker ikke jeg. 

Men jeg husker jeg ringte ett par ganger hjem uten å betale der jeg måtte rope høyt og tydelig hvilket nummer de skulle ringe meg opp på (nummeret til telefonkiosken) så slapp jeg å betale. 

Anonymkode: f7081...e70

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Husker det gjaldt å ikke ha null i nr en skulle ringe men tappe i et visst mønster før en fikk ringe gratis

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Fru Uperfekt skrev (15 timer siden):

Husker det gjaldt å ikke ha null i nr en skulle ringe men tappe i et visst mønster før en fikk ringe gratis

Har jeg aldri hørt om. Derimot hadde man noen sekunder til å si nr, på boksen man sto i, eller "kom å hent meg" eller andre veldig korte beskjeder.  Noe reklame var det aldri snakk om i tlf.kioskenes tid.

Anonymkode: 54356...d75

• Liker 10
Skrevet

Jeg kan ikke huske at det var noe reklame, måtte alltid betale.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi ringte sex-telefonen fra telefonkisk da vi gikk på barneskolen. Trengte ikke å legge på penger, men samtalen ble raskt avsluttet.

Anonymkode: 9b1d2...b7a

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Den reklame-telefon-greia kom på slutten av 90-tallet, 99 eller 2000.

Anonymkode: b8ee3...182

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det tror jeg ikke er riktig. Man kunne ringe på noteringsoverføring - altså en manuelt oppsatt samtale der mottager aksepterte å betale for samtalen.

Og en periode kunne man ringe på noteringsoverføring til telefonkiosker. Veldig kjekt for meg å svare i en telefonkiosk på et gitt tidspunkt, når en kompis stod i amerika og ringte på noteringsoverføring. Jeg sa selvsagt ja til å akseptere kostnaden. Det er mulig at televerket (som det het den gang) ikke syntes det var så kult å betale for mine internasjonale samtaler, så plutselig gikk det ikke lenger.....

Sånne samtaler var veldig dyre...

Anonymkode: 8b3f0...38d

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Den reklame-telefon-greia kom på slutten av 90-tallet, 99 eller 2000.

Det kan stemme for jeg er født i 1990 så det å ringe med telefonkiosk var kanskje først aktuelt på slutten av 90-tallet.

Men er det flere enn deg og meg som husker disse reklame-telefonsamtalene?

TS

AnonymBruker
Skrevet

Reklamepause? Det husker jeg ikke. 

Anonymkode: 90d0f...5cb

Skrevet

Jeg husker jeg nå og da fikk gratis samtaler hvis det brøt eller var noe feil. Brukte telefonkiosk til å ringe mamma. Gamle tider altså.

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Det tror jeg ikke er riktig. Man kunne ringe på noteringsoverføring - altså en manuelt oppsatt samtale der mottager aksepterte å betale for samtalen.

Og en periode kunne man ringe på noteringsoverføring til telefonkiosker. Veldig kjekt for meg å svare i en telefonkiosk på et gitt tidspunkt, når en kompis stod i amerika og ringte på noteringsoverføring. Jeg sa selvsagt ja til å akseptere kostnaden. Det er mulig at televerket (som det het den gang) ikke syntes det var så kult å betale for mine internasjonale samtaler, så plutselig gikk det ikke lenger.....

Sånne samtaler var veldig dyre...

Anonymkode: 8b3f0...38d

Rart hvordan prisene har endret seg totalt. Da jeg var ung fikk vi kun ringe etter klokka 17 fordi det var så dyrt å ringe på dagtid. 

Anonymkode: d43e1...378

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kan stemme for jeg er født i 1990 så det å ringe med telefonkiosk var kanskje først aktuelt på slutten av 90-tallet.

TS

Det var et eget nummer en ringte som en kunne ringe fra telefonkiosk eller fra vanlig hustelefon, som gjorde at telefonsamtalen videre fra det nummeret var gratis.

Så hvis Anne ville ringe Lise, så slo Anne "reklamenummeret"+nummeret til Lise, så ble telefonstamalen til Lise gratis. Men det var et brudd hvert hele minutt med en kort reklamesnutt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Da jeg var barn fantes det telefonkiosker. Jeg mener å huske at vi kunne ringe gratis fra disse om man tastet noen ekstra taster. Telefonsamtalene var gratis mot av man hadde reklamepause i telefonen. Noen som vet om jeg husker riktig?

Reklametelefonen var ikke på telefonisk, men på vanlig fasttelefon.  Jeg hadde det på midten av 90-tallet.

Fra tekefonkiosken kunne vi ringe gratis med noteringsoverføring (ringte sentral, som ringte mottaker ignorerte om de ville godta samtalen), ellervwd hjelp av en spesiell "kode" med gaffelen (som røret hang på).

Anonymkode: f07fe...f4b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Rart hvordan prisene har endret seg totalt. Da jeg var ung fikk vi kun ringe etter klokka 17 fordi det var så dyrt å ringe på dagtid. 

Ja, så var det rikstakst 1 og 2.  Skulle man ringe rikstakst 2 før kl 17, måtte det gjelde liv.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Det har aldri vært reklamefinansiert telefoni fra telefonkiosker i Norge.

Men i gamle dager var telefonisignalisering "inline"

Hva det betyr, er at de signalene som ble sendt for å styre telefonsentralen, for eksempel tellerskritt (tiden du kunne snakke pr krone) ble sendt over samme kanal som du snakket i. Det gjorde at du kunne ta av røret, sende en haug signaler, og på den måten ringe gratis. Men de var utenfor spekteret  til telefonboksen, så du måtte ha noe som kunne sende dem. 

Men det var ikke mye poeng. På ettermiddag og på kveld innnefor lokalområdet var det bare et tellerskritt, så du kunne ringe LENGE.

Anonymkode: 1d5ca...4ff

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Stemmer det. Etter klokka 17 kunne man prate så lenge man ville for 2 kroner. Husker en periode jeg lå på sykehus da jeg var rundt 10-12 år. Når jeg fikk besøk av venninner stakk vi ned i kjelleren på sykehuset der det var en telefonautomat litt utenfor "allfarvei" og derfra ringte vi kontakt-telefonen og pratet med halvslibrige menn 😄

Anonymkode: 038ac...cd6

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, så var det rikstakst 1 og 2.  Skulle man ringe rikstakst 2 før kl 17, måtte det gjelde liv.

Enda mer ekstremt var at så sent som på 80-tallet kunne man stå 2 år i kø for å få installert telefon. Sjekket wikpedia og der stod det at 80 000 stod i kø for å få telefon i 1980. https://no.wikipedia.org/wiki/Telefon

Anonymkode: 9401f...06d

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Enda mer ekstremt var at så sent som på 80-tallet kunne man stå 2 år i kø for å få installert telefon. Sjekket wikpedia og der stod det at 80 000 stod i kø for å få telefon i 1980. https://no.wikipedia.org/wiki/Telefon

Anonymkode: 9401f...06d

Familien min opplevde dette i 1977. 

Anonymkode: 8d43f...711

Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

TS

Jeg kan huske reklame-telefonsamtalene, men ikke fra telefonkiosk. Det var noe sånt opplegg fra hjemmetelefon, da kunne man ringe gratis men ble avbrutt av en liten reklamensnutt innimellom. Husker det var utrolig kjedelig. Gratis fra telefonkiosk var vell bare sånn noteringsoverføring at mottaker av samtalen kunne betale

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...