Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

jeg har mange mannlige venner fra hele verden, kommer ovens med alle; afrikanske, Sør-amerikanske og andre land i europa, men en merkelig grunn kommer jeg ikke ovens med de fra midtøsten, føler de lever i en boble og kanskje mest interesserte i kvinner fra landet de er ifra?

noen andre som har følt det samme?

Anonymkode: f8998...bee

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

For den som er fordomsfull mot mennesker fra Midtøsten kan jeg godt forstå at det er vanskelig å forholde seg til folk fra Midtøsten. Selv om selv fordomsfulle personer sikkert også finner noen unntak som, "men ikke naboen min, Ali, han er ikke sånn, men alle andre fra Midtøsten er sånn".

Den som ikke er fordomsfull mot mennesker fra Midtøsten ser at de er like forskjellige som alle andre. Der er en del fra Midtøsten som er drittsekker, men langt flere som ikke er det. Akkurat som blant alle andre.

Anonymkode: e951f...a07

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror kanskje de er litt stolte og vil klare seg selv. Så kommer de til Norge og blir satt inn i en "barnerolle" der de skal forsørges av tantene på sosialkontoret og flyktningveiledere og bli behandlet som litt søte og dumme på en måte. De burde få mentorer fra sine egne land og settes i gang med å bygge egne bedrifter så fort som mulig, for eksempel skomaker, handel, resturant eller såklart omskolering hvis de har høy utdannelse fra hjemlandet. De jeg kjenner som driver egne bedrifter virker mer fornøyde og legger ut på sosiale medier og får masse likes og kommentarer på arabisk, det er kanskje mer status i deres kultur.

Anonymkode: 990a3...ff0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har ikke den erfaringen. De er litt dramatiske de jeg kjenner, men utrolig snille og lojale. 

Anonymkode: 04e85...28d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle er kompatibel med hverandre. Du er gjerne ikke kompatibel med personer fra Midtøsten? De som kommer fra Midtøsten opplever gjerne samme mismatchen når de treffer personer som deg? 🤔 Nå kjenner jeg ingen fra Midtøsten, så jeg vet ikke om de har en spesiell væremåte. Ville jo være merkelig om alle var noenlunde like. Bare nordmenn har veldig forskjellige personlighetstyper, så vil jo tro at de fra Midtøsten også har det, selv om de følger "samfunnsregler" vi gjerne ikke er vant til. Er det de du reagerer på, kanskje?

Anonymkode: 546a8...d46

AnonymBruker
Skrevet

Mange av dem har ett spesielt kvinnesyn..

Anonymkode: debec...fe6

• Liker 11
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Midtøsten er et ganske stort område, bestående av flere land og folkegrupper. Det blir litt som å spørre "hvorfor menn fra Europa er så xxx". Når du sier "menn fra midtøsten", hvor mener du egentlig?

Siden jeg har samboer fra Midtøsten så kjenner jeg en del menn (og kvinner) fra Midtøsten også. Kan ikke si at de jeg kjenner er spesielt vanskelige, men den kan kanskje hende at det finnes i land i Midtøsten som ikke produserer vanskelige menn også?

Endret av Jdz
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Omgås ikke med dem stort.
Lett krenket, lite selvironi, dårlig kvinnesyn, nei til alkohol og bacon. Not my cup of tea.

Anonymkode: c6e57...a5e

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Lett krenket, lite selvironi, dårlig kvinnesyn, nei til alkohol og bacon.

Hehe. Det er jo ikke helt usant. 

Anonymkode: a0e21...e26

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er nok ikke uten grunn at det eksisterer så mange fordommer og forutinntattheter om disse mennene! Ofte er det en viss sannhet i det, når det blir et så uttalt inntrykk blant majoriteten av befolkningen.

Jeg har barn med en som er oppvokst i Iran, men har bodd mesteparten av sitt voksne liv i Norge. Han var veldig hyggelig, snill og "norsk" i starten. Så fikk vi barn, slekta ble innblandet og jeg opplevde at den mannen jeg forelsket meg i forsvant mer og mer. Han endret seg til å bli svært lite tolerant. Det ble litt sånn: my way or no way. Mine ønsker var ikke viktige kontra storfamiliens ønsker for eksempel. Han hadde tydeligvis veldig klare tanker om hva som var min rolle i forholdet som mor, kontra han sin som far. Han ble voldelig også etter vi fikk barn. Først da kom den siden frem, han visste vel at det ikke lenger var like lett for meg å flykte når det var barn involvert. 

Jeg må bare advare. Disse mennene med bakgrunn fra et islamsk land, med sterk tilknytning til øvrig slekt ( da gjerne foreldre) bør man virkelig tenke seg om to ganger før man involverer seg seriøst i. Jeg vet ikke hva som skjedde med far til mitt barn, men han ble en annen person etter vi fikk barn. Veldig trist. Hadde han bare vært som han var kunne vi hatt det så fint. Det jeg stusser mest over er hvorfor han ønsket å være slik. Hvorfor ikke bare være snill liksom? Virker nesten som det ligger i blodet på dem å på et eller annet tidspunkt måtte dominere sin kvinne. Mot slutten klikket han hvis jeg ikke sa ja til alt han ønsket, og det sosiale skulle kun dreie seg om planer med storfamilien. Som ble veldig kjedelig for meg , da de satt og prata masse på et annet språk og aldri så ut til å få nok av hverandre. Jeg fikk nok, kunne klart meg med 10% av tiden med dem og følt at jeg var innafor på å pleie forholdet til svigers.

I de kulturene er det helt andre tanker og holdninger. Og nei, de passer J*vlig dårlig med nordmenn. Det er sannheten. 

Anonymkode: 75537...9a4

• Liker 5
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de er omskjærte.

Anonymkode: 8cabb...c64

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Omgås ikke med dem stort.
Lett krenket, lite selvironi, dårlig kvinnesyn, nei til alkohol og bacon. Not my cup of tea.

Ja de tåler ingenting. Og blir aldri ferdig med ting. Ekstremt hevngjerrige. Rett og slett sånne mennesker man ikke bør åpne kjeften for en gang, for da sitter du fort i saksa. 

Anonymkode: 75537...9a4

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Klankultur og religion.

Anonymkode: 630e5...313

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Fordi de fortsatt lever i steinalderen og tror kvinner har mindre verdi enn dritt på skoene dine. 

Anonymkode: b173d...4f3

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Midtøsten har mye bra ved seg. Bl.a. syn på eldre. Moren min har blitt behandlet som en dronning hver gang vi var i Midtøsten. De tok så godt vare på henne. 

Såklart er det noen råtne epler, men jeg var veldig bra inntrykk av Midtøsten. De er varme folk. 

Anonymkode: f7db3...012

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

jeg har mange mannlige venner fra hele verden, kommer ovens med alle; afrikanske, Sør-amerikanske og andre land i europa, men en merkelig grunn kommer jeg ikke ovens med de fra midtøsten, føler de lever i en boble og kanskje mest interesserte i kvinner fra landet de er ifra?

noen andre som har følt det samme?

Anonymkode: f8998...bee

Er helt uenig...føler de egentlig er svært enkle å ha med å gjøre. Har hatt kurdiske, irakiske, iranske, afghanske, pakistanske og tyrkiske venner (vet ikke om tyrkia er typisk midt østen da). Eneste jeg har hatt problemer med er syriske folk. Men ellers synes jeg mange fra midt østen er greie nok folk. Nordmenn er liksom ikke bedre for å si det slik. 

Kjæresten min er kurder for eksempel og familien hans er veldig grei

Anonymkode: c438b...399

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Menn som har lovfestet rett til å voldta konene siner blir ikke gode menn.  Det sier liksom litt seg selv. 

Anonymkode: 8e660...3dc

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Fordi de fortsatt lever i steinalderen og tror kvinner har mindre verdi enn dritt på skoene dine. 

Anonymkode: b173d...4f3

Det er unektelig ganske spesielt når de for eksempel nekter å håndhilse på deg kun fordi du er kvinne, eller de henvender seg konsekvent til mennene, mens kvinnene blir oversett. Det blir litt vel tilbakestående for min smak.

Anonymkode: 4e985...ce0

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Menn som har lovfestet rett til å voldta konene siner blir ikke gode menn.  Det sier liksom litt seg selv. 

Anonymkode: 8e660...3dc

Ingen gode menn i Norge før 1971, altså?

Ingen gode menn i Tyskland før 1997?

Anonymkode: fa86c...4a1

Skrevet

Tråden er ryddet for nedsettende innhold. 

Perelandra, mod. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...