Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2005 #1 Skrevet 30. oktober 2005 Jeg søker ny jobb, og har noen tanker om å prøve å få barn etter hvert... Om jeg begynner i ny fast stilling, f.eks. i januar 2006, hvor lenge må jeg ha jobba der før det er OK å begynne å tenke på å bli gravid?
Gjest gjesta Skrevet 30. oktober 2005 #2 Skrevet 30. oktober 2005 ekje det 6mnd en må ha jobba før en har rett på permisjonspengane?? men det e kanskje ikkje det luraste å komme i en ny og spennande jobb også bli planlagt gravid etter etpar mnd?
Pasha Skrevet 30. oktober 2005 #3 Skrevet 30. oktober 2005 jeg mener at man i allefall bør være ansatt i et år før man begynner... ,,,men nå er det jo forskjell på teori og praksis da... ..
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2005 #4 Skrevet 30. oktober 2005 åh guud... Der jeg jobber nå har jeg vært ansatt i 8 mnd, men jeg må flytte og bytte jobb pga at jeg velger å flytte til kjæresten min så vi kan bosette oss sammen. egentlig har jeg lyst på barn nå. vi har ventet lenge nok. uff... holder det ikke med 6 mnd ca da? er jo ikke sikkert det skjer med en gang uansett...
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2005 #5 Skrevet 30. oktober 2005 For å få fødselspermisjonspenger må du ha jobbet 6 av de siste 10 mnd. Spiller ingen rolle om du har fast jobb eller masse vikariater i forskjellige bedrifter. Men hvor populært det er å si at man er gravid når man har nettopp begynt i ny jobber en annen sak.
Pasha Skrevet 30. oktober 2005 #6 Skrevet 30. oktober 2005 man burde i allefall vise hva man kan på jobben for man går avsted å blir gravid... ...så slipper arbeidsgiver å lure på om man bare tok jobben fordi man var nødt til pga av at man ville ha barn og gjest over som skal flytte sammen kjæresten.. det er ikke noe regel som sier at du ikke kan bli gravid med en gang.. er bare hva samvittighten din sier
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2005 #7 Skrevet 30. oktober 2005 Du får får full uttelling når det gjelder penger hvis du har jobbet seks måneder - er det vel? Jeg synes ellers det kommer litt an på hvilken jobb det er, jeg. Har du endelig fått drømmejobben, og det er en jobb som det er vanskelig å få maken til, er det jo dumt om du like etter at du har begynt må fortelle at du er gravid. Kanskje blir du til og med mye syk i svangerskapet og rekker ikke å vise hva du duger til. Da er det ikke sikkert det er så gøy å komme tilbake. Jeg tror kanskje jeg ville ha jobbet i hvertfall i et halvt år før jeg prøvde å bli gravid. Men det er selvfølgelig lett å si for meg som har fast jobb som jeg har vært i lenge. Man kan jo ikke utsette prøvinga for alltid heller. Det passer jo i grunn aldri å bli gravid, men til slutt må man jo prioritere det hvis man vil. Lykke til.
Gjest Gjest Skrevet 30. oktober 2005 #8 Skrevet 30. oktober 2005 Tusen takk for masse gode råd! Jeg hadde i hvert fall tenkt til å vente et halvt års tid... får bare legge det litt på hylla foreløpig da. men gleder meg veldig til den tid kommer
Snuppelure Skrevet 30. oktober 2005 #9 Skrevet 30. oktober 2005 Jeg tenkte også slik før at jeg måtte etabloere meg på en arbeidsplass før vi ble gravide. Nå sr jeg helt annerledes på det. Der jeg jobber i dag er vi i prosess med mange ansettelser. En av de som vi vurderer å ansette er tydelig-gravid. Vi holder det ikke mot henne. Vi har da virkelig tenkt å beholde henne hos oss i mange år fremover. Vi tilstreber å øke kvinneandelen og det at de får barn er bare en del av pakka. I bunn og grunn ingen arbeidstakere er så viktige at bedriften går under fordi en anstatt er i barselpermisjon fra tid til annen. Hadde stillingen innebært tunge løft og hardt fysisk arbeide ville det muligens stilt seg annereledes. Men de aller fleste sztillinger er ikke silk.. Jeg hadde ikke brydd meg døyten om det lenger. Men som sakt jeg brø meg om det før. Men det var nok mest fordi man trodde at det skulle være slik, ikke at det nødvendigvis var slik... Lykke til med bpde barn og jobb.
Gjest Varg-Menja Skrevet 31. oktober 2005 #10 Skrevet 31. oktober 2005 Jeg kjenner folk som først har begynt å jobbe etter at de ble gravide også, så det gjør man da som man føler for. Selv ville jeg nok lagt det opp slik at jeg har jobbet der i minimum ett år når jeg gikk ut i permisjon, men det er jo ikke alltid det fungerer å planlegge slikt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå