Gå til innhold

Reelt å frykte krig her i Norge? Også i mindre byer?

Gjest våroghøst

Anbefalte innlegg

Gjest våroghøst

Hørte noen naboer med utenlandsk pass var klare for å reise til hjemlandet om det blir krig. Det er et nøytralt rolig land de kommer fra, og barna der har pass fra det landet.

Bør man virkelig tenke fluktplaner??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, tror inflasjon, økonomi, matvaremangel osv er langt mer nærliggende scenarioer for vår del, hvilket er skremmende nok i seg selv… Men dette er jo utfordringer som rammer hele Europa, så ingen poeng i å flykte fra det.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (35 minutter siden):

Nei, tror inflasjon, økonomi, matvaremangel osv er langt mer nærliggende scenarioer for vår del, hvilket er skremmende nok i seg selv… Men dette er jo utfordringer som rammer hele Europa, så ingen poeng i å flykte fra det.

Og ikke bare Europa hvis det blir krig mellom NATO og Russland

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

våroghøst skrev (47 minutter siden):

Hørte noen naboer med utenlandsk pass var klare for å reise til hjemlandet om det blir krig. Det er et nøytralt rolig land de kommer fra, og barna der har pass fra det landet.

Jeg har venner og kolleger som jeg stoler 110% på. Men i en krig, spesielt der det er etnisk "rensing" ville jeg ha reist til såkalt hjemlandet (Norge er dog hjemmet litt). Jeg ville ikke kunne stolt på dem. 

Saken er at man lærer/bør lære av historie. De som anga jødene som gjemte seg, var gjerne deres naboer, venner osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

våroghøst skrev (11 timer siden):

Blir det full krig og vi ikke blir tatt av atombomber så tenker jeg at de farligste bostedene er nær flyplasser. Jeg tror at flyplasser vil bli angrepet først, både i Norge og i Russland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (1 time siden):

Blir det full krig og vi ikke blir tatt av atombomber så tenker jeg at de farligste bostedene er nær flyplasser. Jeg tror at flyplasser vil bli angrepet først, både i Norge og i Russland.

Ja dette sa også eksperter til NRK igår. For at Russland skal kunne beskytte sine egne baser ved Barentshavet må først Norges luftforsvar ødelegges. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Hvis Russland angriper oss så har de hvertfall hele verden mot seg. Vi er medlem av nato og hele pakka så jeg frykter ingenting. Jeg synes folk overdriver. Det beste man kan gjøre er å ha litt tørrmat hjemme osvosv i tilfelle, hadde ikke giddi å dratt noe sted. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vurdert å planlegge flukt fra landet, men jeg og samboer er begge enige i at vi forlater byen så raskt som mulig om det smeller. Vi bor i en av de største byene i Norge, men jeg har familie som bor i gokk et sted på Vestlandet, så jeg ville dratt dit i første omgang.

Når det er sagt hadde det vært utrolig dumt av Russland å angripe NATO, så jeg er ikke spesielt bekymret.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke reelt. Det er ingen med god kunnskap om emnet som ser på en tredje verdenskrig som sannsynlig.

Situasjonen i Ukraina er stygg, men Russland er alene. De har ikke Kina eller noen andre med seg.

At Russland skal gå inn i Norge med styrker er helt usannsynlig - det har de på ingen måte kapasitet til.

Hvis Russland kommer, så kommer de med atombomber, men tviler på at de vil kaste bort så mange atombomber i Norge. Men kommer de først med atombomber så er ingen land trygge. Men jeg anser dette også som usannsynlig. Det ville jo vært ekstremt destruktivt.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Grosny skrev (1 time siden):

Og militærbaser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Realiteten i Norge er jo at oss som sliter økonomisk, får det enda jævligere. Merker det allerede nå, og det kan man ikke flykte ifra.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunaris
lille pille skrev (15 timer siden):

Nei, det er ikke reelt. Det er ingen med god kunnskap om emnet som ser på en tredje verdenskrig som sannsynlig.

Situasjonen i Ukraina er stygg, men Russland er alene. De har ikke Kina eller noen andre med seg.

At Russland skal gå inn i Norge med styrker er helt usannsynlig - det har de på ingen måte kapasitet til.

Hvis Russland kommer, så kommer de med atombomber, men tviler på at de vil kaste bort så mange atombomber i Norge. Men kommer de først med atombomber så er ingen land trygge. Men jeg anser dette også som usannsynlig. Det ville jo vært ekstremt destruktivt.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/z7ye6v/ukrainas-tidligere-statsminister-til-vg-begynnelsen-paa-tredje-verdenskrig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange har nevnt dette under pandemien fra 2020. Da blir det nedsnakket som konspirasjonsteorier. Tror nordmenn virkelig på at alt blir bra???

Det er den ene katastrofen etter den andre. Corona, strømkrise, arbeidsløshet, stigende priser på mat, renter, bensin og materialer. Altså hvor ender dette her?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, jeg regner med at hvis det hadde blitt en flyforbudssone over Ukraina, så hadde en storkrig/(eventuell atomkrig) vært mer forestående. Jeg er fullt enig med Stoltenberg om det han har sagt om nettopp det. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lunaris skrev (7 timer siden):

Dette er jo bare tull. Russland sliter mot Ukraina, og så skal de plutselig ville angripe Norge og Sverige.

Ukraina er jo desperate og det skjønner jeg. Den ukrainske presidenten legger ut videoer nærmest daglig hvor han tigger om hjelp.

Konflikten er mellom Russland og Ukraina - ingen andre.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lunaris
lille pille skrev (44 minutter siden):

Dette er jo bare tull. Russland sliter mot Ukraina, og så skal de plutselig ville angripe Norge og Sverige.

Ukraina er jo desperate og det skjønner jeg. Den ukrainske presidenten legger ut videoer nærmest daglig hvor han tigger om hjelp.

Konflikten er mellom Russland og Ukraina - ingen andre.

Håper det er tull

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Sjansen for krig i Norge er ekstremt liten.

Norge er med i NATO. Virker som en god del ikke er klar over dette.

Russland kommer ikke til å angripe NATO, For de vet om de gjør det vil det være slutten på Russland.

NATO er suverene ovenfor Russland på alle måten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...