AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #1 Skrevet 15. mars 2022 Hvor viktig er egentlig morsmelk for barnet, og har alle like god kvalitet på den? Min mor hadde aldri melk til noen av sine 3 barn. Jeg har silikon og tviler sterkt på at jeg kommer til å få noe særlig melk. Jeg har også en følelse på at min melk ikke er noe særlig, får litt vondt av å tenke på at baby må få min melk. Jeg har ingen vanskeligheter med tanke på fødsel, gruer meg mye mer til ammingen! Går det greit for baby å få mme i stede? Anonymkode: 44590...dc1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #2 Skrevet 15. mars 2022 Mme er best. Ser bare ulemper med amming i Norge 2022. Anonymkode: 5ed8d...afe 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #3 Skrevet 15. mars 2022 Helt greit å gi mme om man må det, men sånn strengt tatt er morsmelk litt bedre. Anonymkode: d823c...b2b 8
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #4 Skrevet 15. mars 2022 Ja, alle har like god kvalitet på den. Næringsfattig melk er en myte. Om babyen får for lite næring, er det fordi den får i seg for lite melk. Enten fordi det er for lite melk eller babyen er for dårlig på å suge. Det siste kan føre til lavere melkeproduksjon. Anonymkode: ef3d6...3ec 6
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #5 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Mme er best. Ser bare ulemper med amming i Norge 2022. Anonymkode: 5ed8d...afe Ehhh…Javel? Ønsker du å forklare ditt negative synspunkt? Anonymkode: dbbf9...cb0 7
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #6 Skrevet 15. mars 2022 Det er ingen problem med mme, og det gjør også at far/medmor kan være med på matingen. Anonymkode: e5a49...468 4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #7 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ehhh…Javel? Ønsker du å forklare ditt negative synspunkt? Anonymkode: dbbf9...cb0 Egentlig ikke. Synes amming er en uting, så enkelt er det. Mme gir roligere barn og far får bidra like mye. Anonymkode: 5ed8d...afe 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #8 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hvor viktig er egentlig morsmelk for barnet, og har alle like god kvalitet på den? Min mor hadde aldri melk til noen av sine 3 barn. Jeg har silikon og tviler sterkt på at jeg kommer til å få noe særlig melk. Jeg har også en følelse på at min melk ikke er noe særlig, får litt vondt av å tenke på at baby må få min melk. Jeg har ingen vanskeligheter med tanke på fødsel, gruer meg mye mer til ammingen! Går det greit for baby å få mme i stede? Anonymkode: 44590...dc1 Spør legen om du kan amme med silikonen din. Hvis du kan så prøv men fungerer det ikke for deg etter 5-6uker så er MME like bra det men så lenge du KAN amme og ikke har traumer og psykiske sperringer (angst osv) så prøv puppen først. Amming er dessuten veldig slankende for deg dersom du trenger noe positivt for ditt utseende. Anonymkode: 9931f...0b4
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #9 Skrevet 15. mars 2022 Morsmelk er best uten tvil da det fører over stoffer fra ditt immunforsvar, og mye billigere. Mme er hardt for magen til en liten en med ikke ferdig utviklet tarmer. Jeg har selv endt opp med flaskebarn på mme fordi jeg aldri fikk til amming, og det er mye styr. Koker flasker til den store gullmedalje. Og skal du ut er det mye å tenke på med kaldt vann og varmt vann og pulver og flaske… Jeg skulle ønske jeg fikk til amming. Anbefaler deg å prøve, og går det ikke så har du i hvert fall prøvd. Barn vokser fint opp på mme også, det er bare mye mer styr og koster en del ekstra. Anonymkode: c675a...946 7 5
Kakaoen Skrevet 15. mars 2022 #10 Skrevet 15. mars 2022 Jeg har både ammet og hatt mme-barn. Synes begge deler har vært greit. Litt mer som må planlegges med mme baby. Men det lærer man ganske fort. Litt styr med vask av flasker, men jeg kjøpte sterilisator. Genialt og du slipper å være redd for å glemme flaskene i gryta og å smelte alt. Personlig hadde jeg nok prøvd å amme, men dersom det ikke er noe for deg eller du får nok melk hadde jeg heller gått over til mme. Jeg har prøvd å jobbe hardt med amming og det er grusomt. Så jeg fikk det lettere da jeg sluttet, og babyen fikk en gladere mamma. Til info måtte første barn over på mme, mens barn nr 2 var flinkere til å amme og der gikk det mye bedre. Nr 3 kommer til sommeren. Jeg kommer til å gi amming et forsøk igjen. Blir det vanskelig så blir det ny mme baby. Og hva andre mener om det bryr meg rett på leggen! Så ta det valget som er rett for dere! Det blir like mye folk av mme barn som ammede barn. Min sønn som ble ammet lengst har vært oftere syk enn han som ikke ble ammet så lenge 😉🤷🏼♀️ Tipper dette er tilfeldig, og har ikke så mye med melka de fikk som spedbarn å gjøre. 3
Gjest Sirisiri10 Skrevet 15. mars 2022 #11 Skrevet 15. mars 2022 Hadde jeg vært deg så hadde jeg først prøvd å amme og prøvd å ikke tenke så mye på det. Det føles, for de fleste, helt naturlig ut når barnet kommer. De første dråpene er de viktigste. Får du ikke til eller det fortsatt føles unaturlig så kan du gi mme med god samvittighet. Da har du prøvd 🥰
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #12 Skrevet 15. mars 2022 Må ikke glemme at amming også har mange fordeler for mor. Man får tæret på fettreservene fra svangerskaper (er en grunn til at man legger på seg i svangerskap). Man skiller ut oksytocin når man ammer, noe som gjør deg deilig døsig. Superlett å sovne når baby sover enten det er på dag eller sovne igjen etter nattamming. Livmoren trekker seg raskere sammen. Anonymkode: 524c5...e10 5 1
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #13 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Må ikke glemme at amming også har mange fordeler for mor. Man får tæret på fettreservene fra svangerskaper (er en grunn til at man legger på seg i svangerskap). Man skiller ut oksytocin når man ammer, noe som gjør deg deilig døsig. Superlett å sovne når baby sover enten det er på dag eller sovne igjen etter nattamming. Livmoren trekker seg raskere sammen. Anonymkode: 524c5...e10 I tillegg beskytter det mot brystkreft. Anonymkode: af432...505 3 2
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #14 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvor viktig er egentlig morsmelk for barnet, og har alle like god kvalitet på den? Min mor hadde aldri melk til noen av sine 3 barn. Jeg har silikon og tviler sterkt på at jeg kommer til å få noe særlig melk. Jeg har også en følelse på at min melk ikke er noe særlig, får litt vondt av å tenke på at baby må få min melk. Jeg har ingen vanskeligheter med tanke på fødsel, gruer meg mye mer til ammingen! Går det greit for baby å få mme i stede? Anonymkode: 44590...dc1 Det går HELT FINT. Amming har aldri vært noe for meg. Jeg ammet i fire måneder forrige gang, og ble ikke komfortabel med hele greia. Hadde ingen betenkeligheter med å gå over til mme da baby trengte mer mat, og det gikk veldig fort før han ikke lengre ville ha morsmelk. Vi har aldri hatt problemer med verken sykdom eller tilknytning. Det viktigste er at du ikke går rundt og stresser med det. Gjør det som er rett for deg, ungen har uansett trukket gull-billett ved å bli født i Norge. Anonymkode: 6e294...605 3
AnonymBruker Skrevet 15. mars 2022 #15 Skrevet 15. mars 2022 AnonymBruker skrev (1 time siden): Morsmelk er best uten tvil da det fører over stoffer fra ditt immunforsvar, og mye billigere. Mme er hardt for magen til en liten en med ikke ferdig utviklet tarmer. Jeg har selv endt opp med flaskebarn på mme fordi jeg aldri fikk til amming, og det er mye styr. Koker flasker til den store gullmedalje. Og skal du ut er det mye å tenke på med kaldt vann og varmt vann og pulver og flaske… Jeg skulle ønske jeg fikk til amming. Anbefaler deg å prøve, og går det ikke så har du i hvert fall prøvd. Barn vokser fint opp på mme også, det er bare mye mer styr og koster en del ekstra. Anonymkode: c675a...946 Amming er like mye styr som flaskemating. Ute på tur brukte vi ferdigblandet MME rett i flaska, fantastisk å slippe å styre med å kle av seg, finne en skjermet plass osv. Og etter relativt kort tid kan flaskene helt fint vaskes i maskinen. Anonymkode: 6e294...605 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #16 Skrevet 16. mars 2022 Har selv to flaskebarn, amming var ikke min greie, så jeg koste meg med flaskemating i stedet. Mme du får kjøpt, er nesten like bra som morsmelk, eneste forskjellen er at morsmelk jo er designet helt spesielt til din baby, og den får stoffer fra ditt immunforsvar som da styrker babyens immunforsvar - men bortsett fra det, er mme like bra som morsmelk. Ikke har jeg hatt unger som har vært mye syke, tilknyttingen er like bra som et barn som fikk pupp, og de er som alle andre barn. Så du skal ikke ha dårlig samvittighet for å gi mme i stedet for morsmelk, det blir sunne, fine og gode barn uansett 🥰 Anonymkode: 2ce0e...59a 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #17 Skrevet 16. mars 2022 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Må ikke glemme at amming også har mange fordeler for mor. Man får tæret på fettreservene fra svangerskaper (er en grunn til at man legger på seg i svangerskap). Man skiller ut oksytocin når man ammer, noe som gjør deg deilig døsig. Superlett å sovne når baby sover enten det er på dag eller sovne igjen etter nattamming. Livmoren trekker seg raskere sammen. Anonymkode: 524c5...e10 Så veldig slankende er det ikke for alle, noen opplever å gå opp i vekt mens de ammer. Å tære på fettreservene er ikke bare bra, miljøgiftene lagret i mors kropp gis da videre til barnet. At livmoren trekker seg sammen er bare relevant helt i starten rett etter fødsel. Når man ammer får de fleste ikke mensen tilbake og normalisering av hormoner, som kan gi plager nedentil. Dersom man har underlivsfremfall kan det være kjipt. Anonymkode: 6b58e...d5e 1
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #18 Skrevet 16. mars 2022 12 hours ago, AnonymBruker said: Egentlig ikke. Synes amming er en uting, så enkelt er det. Mme gir roligere barn og far får bidra like mye. Anonymkode: 5ed8d...afe Mme er en uting om man kan amme. Det er det beste for baby og det er det som bør være fokuset. Ikke at medmor kan mate. Anonymkode: ad7a7...3fe 5
prettylittlemisfit Skrevet 16. mars 2022 #19 Skrevet 16. mars 2022 Det viktigste er at babyen får mat, uansett om du ammer eller gir mme. Prøv deg frem, går det ikke så går det ikke. Gjør det som du føler deg komfortabel med. Kan hende amming/morsmelk er det beste for barnet, men slett ikke alltid for mor. 2
AnonymBruker Skrevet 16. mars 2022 #20 Skrevet 16. mars 2022 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Mme er best. Ser bare ulemper med amming i Norge 2022. Anonymkode: 5ed8d...afe Troll Anonymkode: 29816...0b4 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå