Gå til innhold

Kan måling av hjertefrekvens på dopplerapparat feiltolkes?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Jeg er 12+3 i dag, og var hos fastlegen for å ta blodprøver. Han lurte på om vi skulle prøve å høre hjertelyd via dopplerapparat. Og først var jeg usikker da jeg har hørt fra andre at det ikke alltid man finner lyden så tidlig uten at det trenger å være noe galt.

Etter han tok gel på og og begynte å prøve å finne hjertelyd fant han først en lyd han mente var min puls. Og etter at han flyttet doppleren litt lenger inn på magen (over symfysen) kom det en veldig rask og tydelig lyd. Han sa det var hjertet til foster og at det ble målt opp til over 130 slag i minuttet.

Synes det var gøy å høre.

Men nå i kveld begynner jeg å overtenke..

Tenk hvis det han trodde var min puls var babyens og motsatt? Tenk hvis det han hørte var lyden av puls i mage/livmor da jeg har lest på nettet om det. Jordmoren min ville ikke lytte med doppler for to uker siden da hun mente det var gir tidlig. Så tenker jeg hvorfor skulle en fastlege finne den så fort? Er det for godt til å være sant?

Noen med erfaringer? 

Anonymkode: 4945b...fda

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Usannsynlig at du hadde 130 i puls mens du lå rolig på benken :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

At legen trodde din puls var babyens og motsatt er ikke mulig fordi fosterets puls er mye raskere enn din, pulsen på over 130 slag i minuttet var ikke din :) 

Ellers så handler det nok litt om om flaks også om en finner den. Hos meg lyttet jordmor med doppler og fant babyens hjertelyd i uke 12, men hun fant den ikke da hun prøvde i uke 16. Det handlet om hvordan fosteret lå i magen, og det var ikke grunn til bekymring at hun ikke fant den i uke 16 heller (jeg ble litt småbekymret selv om hun hadde sagt på forhånd at jeg ikke trengte å bli det. Men alt var tipptopp på ordinær ultralyd i uke 18).

Anonymkode: 8301d...7f7

Skrevet

Du hører tydelig når det er din puls de finner. Det er en ganske svusjende lyd hvis det er forståelig. Mens babyen sin puls er som en megarask tromming. 130 er vanlig på er foster såvidt jeg husker fra mine egne.

Høres ut som du har vært heldig her og fått en snil-lytt 😍 

Er bare snakk om flaks. Jordmor fant min såvidt i uke 11. ho prøvde kun fordi jeg skulle på TUL to dager etterpå.

Fastlegen prøvde i uke 15, ho fant den ikke 😂🤷🏼‍♀️ Jeg er 3.gangs. Har mye med hvor fosteret gjemmer seg.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

De aller fleste foster overlever når man har kommet så langt som deg. All sannsynlighet tilsier at legen din, som har hørt dette tusen ganger, har rett, og at fosteret hadde hatt normal puls uansett om han hadde klart å finne den eller ikke. Ro ned.

Anonymkode: 0f00b...0f3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...